AMD släpper hotfix för Catalyst 10.1

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper hotfix för Catalyst 10.1

Efter en mängd rapporter om grå linjer och andra grafikproblem försöker AMD åtgärda dessa med en hotfix till Catalyst 10.1. Uppdateringen berör dock endast grafikkort i Radeon HD 5800-serien.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska testas omgående. Får se om det innebär prestanda förlust eller ej.

Permalänk
Medlem

Detta gäller alltså inte 4800-serien? Jag har nämligen samma problem på mitt 4850. Hoppas AMD släpper en till för oss andra.

Permalänk
SpelClockers

men vafan när kommer det drivrutiner som passar till ati 5670 kortet så man kan få sig dts-hd

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem

AMD måste skämta 112MB för en hotfix!?!

Permalänk
Medlem

Haha updaterade driv rutinerna idag.. och nu får jag upgradera dom igen samma dag 2 timmar senar dålig timing

Edit: Fick lite bättre prestanda 20 fps högre peak i Atitool

Permalänk
Medlem

Laddade ner dessa, men fick en black screen endå.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Jag har precis mailat amd och frågade ifall det kommer en hotfix för oss 48xx användare också.

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaXiMuZ
Jag har precis mailat amd och frågade ifall det kommer en hotfix för oss 48xx användare också.

Nice. Skulle du kunna meddela svaret här i tråden, eller eventuellt via pm?

Permalänk
Medlem

Har nu testat ett tag. Installationen misslyckades bara med en sak och det var ljuddelen för HDMI. Eftersom det inte är något jag nyttjar nu är det inget som påverkar mig. Resten installerades problemfritt.

Suttit ett par timmar med det spel som varit drabbat i min burk utan att det kraschat. Streckbuggen har dock visat sig ett par gånger men det har aldrig påverkat stabiliteten efter att hotfixen installerats.

Lite bättre blev det i alla fall här.

EDIT: Nu kom första kraschen. Det finns fortfarande utrymme för förbättringar. Tur att Februari är en kort månad så jag sätter mitt hopp till 10.2 drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Är det bara att köra in hotfixen när man laddat ner den eller måste man ta bort gamla drivisarna före?

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Detta påverkar alltså inte oss med 5770?

Permalänk
Medlem

HeeK, "Uppdateringen berör dock endast Radeon HD 5800-serien"

Permalänk
Medlem

Så ATI har fortfarande inte fixat problemen med sina kort? Fortsätter de såhär har det varit värt att vänta på Fermi i 6 månader då de förmodligen är snabbare och stabilare vid release

Förstår inte varför folk pratar så bra om Hemlock osv när de inte ens har stabila drivrutiner så långt efter release, glad att jag bytt till Nvidia efter 4850

Teoretisk prestanda är ingenting om de inte kan prestera likvärdigt i realtid.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Prestandan har det knappast varit något fel på, vissa buggar i nyare spel förekommer dock.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Ska testas dirr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaXiMuZ
Jag har precis mailat amd och frågade ifall det kommer en hotfix för oss 48xx användare också.

Vill också veta, så jag skulle vara väldigt tacksam ifall du kunde dela med dig av svaret till mig.
Börjar bli jävligt förbannad.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk

Hotfix dit och dit, krash dit och hit. Det borde fan räcka nu, skicka iväg dagisbarnen till dagis och anställ några riktiga programmerare istället. Det är värre än någonsin, ja kanske. Det var bättre förr.

Visa signatur

Balle

Permalänk

För mig löste sig de flesta problemen jag haft med mitt 5770, det enda som kvarstår är en del random blinkningar.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinjed
Så ATI har fortfarande inte fixat problemen med sina kort? Fortsätter de såhär har det varit värt att vänta på Fermi i 6 månader då de förmodligen är snabbare och stabilare vid release

Förstår inte varför folk pratar så bra om Hemlock osv när de inte ens har stabila drivrutiner så långt efter release, glad att jag bytt till Nvidia efter 4850

Teoretisk prestanda är ingenting om de inte kan prestera likvärdigt i realtid.

De som köpte HD5xxxx serien när den kom har haft fantastisk spelprestanda i ett halvår nu.

Alla kort har sina problem. Grålinjerna är det enligt AMDF en till tre procent som har. Och det är ett stort problem. HD 5xxx serien har annars inte haft några värre barnsjukdomar.

Räkna inte med att Fermi kommer att vara problemfritt. En ny generation har alltid gett problem både för nVidia och ATi. Nvidias drivrutiner har ju varit ganska problematiska det senaste året. Trots att inga nya kort har släppts.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meanis
Är det bara att köra in hotfixen när man laddat ner den eller måste man ta bort gamla drivisarna före?

Jag avinstallerade först innan jag installerade Hotfixen. Funkar bra nu!

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinjed
Så ATI har fortfarande inte fixat problemen med sina kort? Fortsätter de såhär har det varit värt att vänta på Fermi i 6 månader då de förmodligen är snabbare och stabilare vid release

Förstår inte varför folk pratar så bra om Hemlock osv när de inte ens har stabila drivrutiner så långt efter release, glad att jag bytt till Nvidia efter 4850

Teoretisk prestanda är ingenting om de inte kan prestera likvärdigt i realtid.

Guld värt kommande från någon som kör ett nvidia kort. Vänta på du, har kört problemfritt sen september, mycket bättre än att vänta 3 kvartal

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
AMD måste skämta 112MB för en hotfix!?!

Det är hela drivrutinspaketet i både 32 och 64 bitar.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Guld värt kommande från någon som kör ett nvidia kort. Vänta på du, har kört problemfritt sen september, mycket bättre än att vänta 3 kvartal

Jag körde faktiskt HD4850 innan detta kort, och jag kunde i princip inte ens använda det

Jag har gett ATI en ärlig chans, aldrig mer dock. Om man kollar på vad ATI's kort KAN prestera så är de överlägsna i pris/prestanda men jag betalar hellre lite mer för ett Nvidia kort som jag VET (har faktiskt aldrig någonsin haft något jag inte kunnat spela pga drivrutinsproblem med Nvidia) fungerar när det behövs. Jag kan t.om köra med original drivers från skivan på mitt 260 och allt funkar ändå, även BFBC2 vilket ATI verkar ha något otroligt problem med (kan medge till viss del Nvidia också, men förhoppningsvis funkar det bra för alla vid release)

Citat:

[i]ATI:s Drivrutiner är en skam, har mailat supporten om att mitt 4770 krånglar med frysningar och bluescreen. Hade aldrig problem med drivrutiner till Nvidia. [/B]

Word

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

ATI:s Drivrutiner är en skam, har mailat supporten om att mitt 4770 krånglar med frysningar och bluescreen men inte fått nått svar, någon som vet om det kommer nya drivers till 4800-4700 serien med?. Hade aldrig problem med drivrutiner till Nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeknikEast
ATI:s Drivrutiner är en skam, har mailat supporten om att mitt 4770 krånglar med frysningar och bluescreen men inte fått nått svar, någon som vet om det kommer nya drivers till 4800-4700 serien med?. Hade aldrig problem med drivrutiner till Nvidia.

Nvidias kort är en skam, mitt 6600GT gick i sönder på 6 månader medan mitt X1950pro har hållit i 3 år och lever än.

Mitt 8600m GT håller också på att dö med frysningar och färgglada sträck, pisskvalite, aldrig sett på maken tidigare.

Mitt 5850 har inga problem alls, Sapphire ska det va!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeknikEast
ATI:s Drivrutiner är en skam, har mailat supporten om att mitt 4770 krånglar med frysningar och bluescreen men inte fått nått svar, någon som vet om det kommer nya drivers till 4800-4700 serien med?. Hade aldrig problem med drivrutiner till Nvidia.

Hur kan du vara säker på att det är ditt grafikkort? gjort felsökning?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeknikEast
ATI:s Drivrutiner är en skam, har mailat supporten om att mitt 4770 krånglar med frysningar och bluescreen men inte fått nått svar, någon som vet om det kommer nya drivers till 4800-4700 serien med?. Hade aldrig problem med drivrutiner till Nvidia.

Du har väl garanti på kortet?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinjed
Jag körde faktiskt HD4850 innan detta kort, och jag kunde i princip inte ens använda det

Jag har gett ATI en ärlig chans, aldrig mer dock. Om man kollar på vad ATI's kort KAN prestera så är de överlägsna i pris/prestanda men jag betalar hellre lite mer för ett Nvidia kort som jag VET (har faktiskt aldrig någonsin haft något jag inte kunnat spela pga drivrutinsproblem med Nvidia) fungerar när det behövs. Jag kan t.om köra med original drivers från skivan på mitt 260 och allt funkar ändå, även BFBC2 vilket ATI verkar ha något otroligt problem med (kan medge till viss del Nvidia också, men förhoppningsvis funkar det bra för alla vid release)

Har kört med 4850 i över ett år nu, ALDRIG vart minsta missnöjd, kan än idag lira ALLA spelen på högsta inställningar(minus vsync och använder 1280x1024) sjukt nöjd e allt jag kan säga om ATI sen 4xxx-serien kom.

Ni som också sitter på 4xxx-serien, jag använder fortfarande catalyst 9.12versionen, och upplever INGA problem, version 10 av catalyst är väll mest förbättringar på endast 5xxx-serien tror jag

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeeK
Detta påverkar alltså inte oss med 5770?

Jag har en dator med ett Corsair 400W och ett ATi XFX 5770 som har problem med att bilden fryser 1 sek ett par gånger i minuten. Är detta ett känt fel?

Visa signatur

HTPC