Grafik/Moderkort bränt igen... Garantin slut

Permalänk
Medlem

Grafik/Moderkort bränt igen... Garantin slut

Nu är det så att jag har ett litet problem.

Jag har en Asus G1S laptop som fått grafikkortet och moderkortet bränt.

Och garantin är slut.

Normalt sett borde det bara vara att ge upp vid det här laget, men nu kommer vi till det roliga:

Den har tidigare haft EXAKT samma problem, och blivit inlämnad för det under garantitiden. Det verkar också vara ett väldigt vanligt fel på produkten. Så det enda deras reparation gjorde var att skjuta upp problemet tills garantin gick ut? Sånt kan ju göra en förbannad.

Så jag har talat med supporten som inte alls var positiv med att hjälpa mig, och det skulle kosta ofantliga mängder pengar att fixa den om jag betalar utanför garantin (5000+ kr? Nej tack).

Så nu skickade jag ett mail till dom:

"*Note: the date of Purchase might not be 100% correct.
Hello. I recently got a black screen on my computer (Asus G1S), and having a local computer shop check it out they noticed it was the motherboard and the graphics card that was burnt.

The problem is that the warranty is out.

Now, the thing is, that I have sent it in once before this when I had warranty, and the EXACT same problem happened back then. I have been looking more and more into this and it seems to be a normal problem for this model/graphics card. Now, I'm not sure. But perhaps those that repaired my computer even knew that this was bound to happen again? So in truth the computer was never truly repaired, but the problem was only delayed?

And now I'm supposed to pay a ridiculous amount of money to fix a problem that by no means is my fault (and this was a problem that also appeared long before the warranty was out, but was sloppily fixed/delayed)?

I don't know how far I want to take this, but I can't imagine a respectable company like Asus to ignore something like this. I guess it all depends on the answer I get..."

Tror ni att jag har nån chans i detta ärende? Tycker det är helt sinnessjukt att jag ska behöva betala för det här, trots att garantin är slut.

Permalänk

Försök att undvika att antyda hot osv. Ju mer saklig du är desto bättre respons får du, det är iaf min erfarenhet. Det du ska trycka på är ju att det handlar om ett ursprungligt konstruktionsfel och hänvisa till kkl. De har lagat varan för samma fel en gång tidigare och nu händer det igen. Kontakta din konsumentombudsman för mer stöd.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Du har 3 års reklamationsrätt. Enda skillnaden mot garantin är att det är du som måste bevisa att det är ett fabrikationsfel och inte ett användarfel. Är det ett välkänt problem som många har haft så har du väldigt goda möjligheter att kunna reklamera detta.

Permalänk
Medlem

Jag får se vad dom svarar, och får fortsätta utifrån det.

Har inte så stor koll på den 3-åriga reklamationsrätten, men jag gissar att den även funkar då jag köper saker från utlandet? Jag tror inte att jag kommer ha några problem med att övertyga dom att det inte är ett användarfel om dom börjar prata mer om det.

Anledningen till att jag "hotade" dom var att jag gissade att dom förmodligen annars skulle skicka ett vanligt "vi kan inte göra nåt bortom garantin" eller så (som killen jag ringde till sa) och att dom skulle fixa det för 400 euro (och förmodligen kommer samma fel hända igen? Som att kasta pengar i sjön).

Har jag tur så kanske dom fixar det gratis, men som sagt så kommer det säkert hända igen ändå. Kanske köper mig en Notebook-kylare då och hoppas på det bästa. Men mina 400 euro vill jag ha kvar.

Permalänk
Medlem

Du skall reklamera till säljaren inte Asus (antar att du inte köpt direkt av dem).
De flesta EU-länder har i dagsläget en reklamationsfrist på 2 år. Undantagen är Finland (varans livslängd), Storbritannien (6 år), Irland (6 år) och Sverige (3 år).

http://www.konsumenteuropa.se/Klaga/Fel-pa-varan/Du-maste-rek...

Permalänk
Moderator
Moderator

Reklamationsrätten gäller köp i sverige så den är inte applicerbar, är den köpt från ett EU-land finns vissa gemensamma bestämmelser som du kan hitta här.
Är den köpt annorstädes och garantin är slut kan du inte göra mycket annat än att hoppas på goodwill från tillverkaren.

Som sagts tidigare, trams med hot och dyl. leder inte till att du får hjälp, snarare det omvända.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Aja, mitt "hot" var endast där för att undvika autosvaret (tar dom upp till 48 timmar att svara på mailen) och kändes jobbigt att direkt behöva skicka ett nytt (och vänta ytterligare 48h).

Jag tror onekligen att den är köpt genom nåt företag i Sverige (var över 2 år sen jag köpte den, så tänkte inte så mycket på vilket företag jag köpte den från, sökte bara upp det billigaste alternativet) och kan nog försöka ta reda på vilket om det nu behövs.

Mitt hopp ligger mycket på den här tråden:
http://www.nvidiadefect.com/asus-g1s-problems-t112.html
Där folk faktiskt har fått gratis reparationer, och Asus har erkänt att problemet är deras (trots att garantin gått ut).

Jag funderar på att länka den där tråden i vidare konversationer, men jag gissar att dom inte klickar på länkar man skickar dom (annars skickar jag dom en virus länk om dom inte hjälper mig. Då får jag min hämnd. Nä, skämtar bara )?

Det är väl bara att vänta och se.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det är bra att du tar fram var du köpt den ifrån eftersom du normalt reklamerar till säljaren.

Sen är det bra att du samlar på dig bevis (i from av diskutioner etc.) för att kunna påpeka att detta är ett fel som borde kallas ursprungsfel då det uppkommer på många datorer.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt fruktade "autosvar" trots allt.

"Dear valued customer

This unit has only been repaired once by us, that time we exchanged the keyboard and motherboard.
GH863922

Since both the normal warranty and the repair warranty is out we can only take this unit in for an out of warranty repair.

WBR
Sam
ASUS Support"

Jag vet inte vad han snackar om med "this unit has only been repaired once by us"? Hade jag sagt något annat? Kanske hade fel om att det var grafikkortet dock.

Tyckte dock det var ett allmänt dåligt svar på mitt mail. Förutom kkl så har jag inga rättigheter i detta fall?

Jag verkar dock kunna fortsätta konversationen (kanske tar 48h till dock...) och jag undrar vad jag bör dra upp?

Funderar på att nämna att andra har fått hjälp med detta problem och varför jag behandlas annorlunda. Samt att det i till 0% är ett användarfel.

EDIT: Om jag reklamerar varan, kommer Asus i längden att behöva betala för den eller bara företaget? Det är väl egentligen inte företagets fel att den är trasig i "grunden"?

EDIT2:

Nu har jag mailat dom igen som svar på det där.

"Hi again.

At first I want to make it clear that this is a 100% manufacturer problem, as there are countless people with the same problem with this model (just type Asus G1s Black Screen on google for instance). And I guarantee that I did nothing to "produce" this problem. I shut the computer down at night, and could not start it at the morning (Black Screen).

I find it strange that I cannot recieve the same treatment as many who have had the same problem:
http://www.nvidiadefect.com/asus-g1s-problems-t112.html - This is a thread with people with almost the exact same problem as me (with Asus G1S), but they got help (yes, out of warranty).

Please explain to me what is so different in my case?"

Jag kanske låter lite grinig, men man måste visa att man är missnöjd också. Hoppas bara dom klickar på länken annars pajar ju hela mitt mail.

Vill väldigt gärna ha svar på min första "Edit" så att jag kan övertyga dom om att dom behöver betala ändå genom mina rättigheter här i Sverige.

Synd att jag har så dålig koll på kkl, men vi får se om jag kommer behöva använda mig av den ändå.

Permalänk
Medlem

Du kan troligen inte hävda nån kkl mot ASUS. Du har inte gjort upp affären direkt med ASUS. Vänd dig till butiken där du köpte varan.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli lite spännande faktiskt.

Fick just ett nytt svar:

Dear valued customer

We can take this unit in for a repair but before we get it into one of our support center we can not say if we can repair this as a manifacturing problem.

We can not comment other cases.

Nor can we give you any promises before we have had a change to investigate the problem with this specific notebook.

If you wish for us to take it in we will.
If our support technicians judge it to be a manifacturing problem we will repair the problem free of charge but if not we are forced to take a service charge.
Please contact our support hotline for RMA instructions
(08) 587 69 407

WBR
Sam
ASUS Support

Om det nu är ett känt fel på modellen, finns det nån risk att det inte är ett "manifacture" problem? Det är ett känt problem och jag kan satsa min högra fot och min vänstra arm på att jag inte gjort nåt för att skapa det här problemet.

Visst bör jag acceptera det här?
Man vet ju aldrig vad dom har att säga, men om dom vägrar erkänna felet och försöker få mig att punga ut 400 euro blir det ju inte så roligt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta den där chansen faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Oftast så får man ju bara stå för själva undersökningsavgiften om man väljer att inte betala för en reparation och få den tillbakaskickad i befintligt skick, så hör med dom vad den ligger på.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Nu har jag skickat ännu ett mail.

Hi again.

Now that was the answer I was looking for :).

Assuming that it is a manifacturer problem (of which I certain, even the guys at the local computer shop thought that too) the sad thing is that even if the model is repaired, it will eventually burn out again. Any chance to recieve a replacement instead? While you cannot comment other cases, it still seems like it's not unlikely that you offer another laptop at a discounted price (like in the thread I posted last time)?

If we assume the Very unlikely event that it isn't a manifacturer problem, I do not want it repaired (I assume that I have to pay for the investigation and stuff though). I have no intention of paying 400 euro for something that will burn out again (and believe me, it will).

Egentligen borde man kräva en ny laptop gratis, men efter lite research så verkade det lite väl bra för att vara sant (dom är mycket emot detta). Även om jag skulle behöva betala lite mellan skulle inte tacka nej till en Asus g50vt-x5 (modellen dom brukar erbjuda) istället för min nuvarande Asus som bara kommer brinna upp igen.

Sen förmodar jag att 512MB Nvidia GeForce 9800M GS är hästlängder bättre än min 256 MB NVIDIA GeForce 8600M GT?

Får se vad dom svarar, men historien lutar mot ett lyckligt slut om dom inte börjar försöka anklaga mig för att ha gjort nåt.

Permalänk
Medlem

Vad satt det för grafikchip på moderkortet? Nvidia har betalat ett par hundra miljoner dollar som plåster på såren till hp, asus med flera för att 8600/8800-chippet var för dåligt och gick sönder efter cirka ett år.

Permalänk
Medlem

Jo, det är en NVIDIA GeForce 8600M GT (vilket nog är grunden till detta fel).

Har snackat lite fram och tillbaks (skrev lite på en annan dator som har skrivare, och orkar inte länka allt skrivits).

Kortfattat så ska jag skicka ner datorn på RMA och dom ska kolla den (får snart veta när dom ska hämta den, har redan gjort klart formuläret).

Försöker dock starkt övertala dom att byta ut laptopen, eftersom att annars brinner den upp igen tyvärr. Har också sagt åt dom att om den är för varm när jag får tillbaks den skickar jag ner den igen (minns att man kunde rent få brännskador om man höll på ett visst ställe under laptopen förr. Ganska säker på att det är grafikkortets fel).

Tror jag ska köra några tester om dom reparerar den. Men om den går upp mot typ 100°C under press är det bara att skicka ner den igen. Inte ett risk att den klarar sig då.

Edit: Småfix

Permalänk
Medlem

Så var datorn hemma igen, fixad och klar.

Om dom inte nu skickar någon konstig faktura (fast jag spammat dom att dom inte skulle reparera om det inte var gratis före reparationen) så är jag faktiskt mycket nöjd.

Det tog ett tag. Mest det här med att beställa in delar till datorn, men jag gissar att dom inte hade så mycket gamla grejer på lager.

Dom verkar även ha lyssnat på mig med det här om att den blev för varm, och bytt fläkt också.

Så sparade man in 5000+ kronor

Snipp, snapp, snut - så var sagan slut.

En sista fråga:
Vad händer egentligen om återförsäljaren gått i konkurs och man vill reklamera en vara? Finns en risk att det var Datorbutiken jag köpte från, så vad hade hänt om jag inte reparerat genom Asus som jag gjorde nu?

Permalänk
Medlem

Hej Talionis!

Skönt höra det ordnade sig för dig.

Har precis själv råkat ut för samma pryl.
Dock första nu efter att garanti tiden gick ut 200912, inget jag märkt innan.

Ringde till Asus Sverige supporten. (Har även mailat.)
De förnekade så klart att de hört talas om detta problem.
Erbjöd att jag skickade in den för felsökning som skulle kosta 100 €+frakt.
Inget annat om kompensation osv.

Har nu i helgen suttit surfat och läst massor. Det är ju fasiken ett bekräftat produktionsfel.

Men hur hävdar man reklamationsrätten?
De är ju dem som granskar produkten...

Var det till svenska supporten du mailade osv?
Hittar ingen global och känns inte som den svenska ens orkar försöka förstå sig på min antydan.

Tacksam för Er och andras tips & råd.

Mvh
Pa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Talionis:

Nu har jag skickat ännu ett mail.

Hi again.

Now that was the answer I was looking for

:).

Sorry för OT men tycker att det var en :D*rolig*:D inledning som man kan tolka som: "jag är bara beredd att lyssna om jag får de svar från er [Asus] som leder till att ni lagar produkten kostnadsfritt [då både ni och jag vet att jag har rätt]"... ^^

Jag förstår att detta inte var din avsikt men kul var det allt.:D:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Då har man efter en två-tre obesvarade mail äntligen fått ett svar;
"Önskar du skicka in datorn för en bedömning är du välkommen att göra det.
Dock är chansen mycket liten att detta kan vara ett så kallat ursprungsfel, då du inte har skickat in datorn på reparation för ditt nuvarande fel, eller något annat fel heller.
Observera att vi tar ut en avgift, just nu cirka 937,50 kr, om din dator inte har ett fel som täcks av reklamationsrätten, för att vi ska skicka tillbaka din datorn oreparerad.
Reparation kommer i så fall kosta mer."

Hur gör man?
Ingen lust betala ca 900:- för att DE bara skall konstatera att det ej är ett reklamationsärende, ursprungsfel.

Anser att efter jag läst många liknande historier på olika forum (Även ASUS egna!) och hur ASUS i USA, UK, Sony och även HP hanterar dessa problem att det just är ett ursprungsfel som tyvärr uppstår EFTER den förlängda garantitiden (1 år som förlängdes till 2 år) av värme problem, som Nvidia även erkänt.
Ersätts till en viss peng med en ny dator om ej en lagad dator till fraktkostnads pris...

Skall jag bara ta chansa skicka ner datorn och surt betala de 900:-?
Kan man på något sätt själv dokumentera att det ÄR just "Nvidia-felet"? (Felorsaken är exakt som de flesta övriga jag läst om på olika forum.) Svårt bevisa dock.
Höra med Konsumentverket, ARN eller "SVT-Sverker"?
Hur många ASUS-ägare i Sverige är drabbade - och vad har de fått för hjälp? (Startar nog en forumstråd i ASUS-avdelningen.)

Tacksam för tips och råd.

Mvh
Pa

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med HP.

Min lösning var att samla ihop alla artiklar jag kunde hitta från respekterade källor, och bifoga länkarna till dessa i ett mail.
Efter det erkände HP felet och tog emot varan för reklamation.

Permalänk
Hedersmedlem

@Pa
Kontakta det företag du köpte datorn av, förutsatt att det är ett svenskt företag, och hävda din reklamationsrätt som är tre år. ASUS har inga skyldigheter gentemot dig annat än vad de själv tar på sig. Säljaren är å andra sidan bunden av svensk lag som säger tre års reklamationsrätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack "Calet" och "giplet" för Era råd.

Mailade i svar åt Asus att om de önskar länkar till källor, andra som fått sina datorer lagade, erbjudna kompensationer, andra tillverkares åttagande (Dell, HP, Sony har visst precis som Asus USA, Kanada, UK erbjudit sina kunder nya datorer till lägre pris.) osv. kunde jag skickad de till dem.
Men i nuläget avvaktar jag mer deras svar.

Har fått RMA# och skall i helgen tömma HDD:n och återställa den för att i nästa vecka skicka in datorn för felsökning.

Vad gäller att reklamera till den butik jag handlat av verkar lite ½ svårt då det verkar som den butiken lagts ner?
Kan tyvärr ej finna www.tdjdata.se som jag handlade ifrån, 200712.
Verkar ha upphört - tyvärr...

Hoppas verkligen att reklamationsrätten även gäller mot produktens tillverkaren då man ju hävdar ursprungsfel i tillverkningen av produkten?

Mvh
Pa

Permalänk
Hedersmedlem

Här är uppgifter på TDJ data. TDJ Data - Företagsinformation

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Moderator

Då det är du själv som skall påvisa att det rör sig om ett urpsrungsfel är det väl inte orimligt att du faktiskt samlar ihop en drös länkar på egen hand?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Vill bara ge en återkoppling om hur mitt ärende gick.

Det gick bra i och med att jag nu sitter och använder min Asus G1:a!

Var förbi servicestället som UPS skulle sända datorn till och lämnade istället själv direkt in datorn då jag redan hade RMA och allt var packeterat med i bilen.
De sa det gick bra och registrerade datorn.
Gick en liten tid då jag dagligen följde ärendet som gick från inlämnad-repareras-inlämnad-repareras och till sist utlämnad för leverans...
Oerhört spänning och oro.
Kolli-sök och hämtade ut datorn, packade upp och igång.

Ingen räkning utan bara en e-post konversation mellan servicestället och Asus där de ville få bekräftat om det var ett OW-ärende (Out of warrenty), eller togs av Asus.
Svaret var att kunden påtalat/hävdar känt Nvidia fel, och om det vid felsökning ansågs enligt si och så skulle de ta kostnaden.
Verkar vara på det viset då ej någon faktura...än.

Fick även en enkät-undersökning på hur jag upplevt Asus Support.
Skrev en liten funderan om eventuella framtida fel då moderkortet utbytt till ett nytt (?) Asus G1s kort, och om det kan ev. återkomma samma fel. Ligger på 88-92 grader på GPU nu vid vanligt användande. (Ej spelande.)
Fick även svar på det att;
"För att stilla din oro något kan jag säga att det nya moderkortet i din G1 inte har den felaktiga kretsen då alla dessa har sorterats bort.
Din GPU kan utan problem hålla denna tempratur dock var uppmärksam om det dyker upp andra problem.
"

Låter ju bra och hoppas på fortsatt funktion.

Mvh
Pa

Permalänk
Avstängd

Varför envisas att köpa laptop med nVIDIA kretsar? Det är endast dom som brinner upp. Tyvärr sant.

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..