Laga fläkt Macbook Pro (tidig / early 2008)

Permalänk
Medlem

Laga fläkt Macbook Pro (tidig / early 2008)

Jag har under de senaste 3-4 månader haft problem med min högra fläkt. Det började med ett lätt knastrande och har sedan två veckor nått jetplan proportioner. Jag har inte kunnat använda datorn fullt ut då det varit för mycket oväsen. Ibland har jag varit tvungen att boota om för att slippa de värsta i hopp om att det blir bättre. VIlket ibland har gett resultat.

Eftersom jag anser det är värt att försöka laga något som är trasigt innan man kastar in handuken så gjorde jag just det.

Så vad är det som krävs? Smörjning. Var?

Anvisningar för åtkommst av innandömet av datorn finnes på http://www.ifixit.com/Guide/Browse/Mac Läs även kommentarerna för varje moment. Finns en del bra tips där. T.ex. så använde jag en plastkniv för att lossa kontakten mellan överdelen (tangentbordet) och logikkortet. Var noga med att välja rätt Mac-modell. Torka av pinnen med en luddfri trasa och tänk på att inte ta för mycket smörjmedel. Passa även på att blås bort damm. Och rengör fläkten när du ändå håller på. Använd antistatarmband. Eller var stadig i handen.

Pedagogik är inte min starka sida. Ni fattar dock. Lycka till!

Kan även tillägga att fläkten spinner som en kattunge. Har även testat 6000rpm i ett par min. Inte minsta antydning till oväsen. Så om ni ursäktar så ska jag ta och spela!

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt
Hur pass dammigt var i det i datorn i allmänhet?
Min har varit oöppnad sedan jag fick den (Nov 2006), och fläktarna varvar upp för minsta lilla nu... jag har en stark misstanke om att det är damm som ställer till det.

Vafan, de ligger till och med på 5200 rpm nu när jag inte gör nåt hårdare än att surfa på SweC (utan flash/gif-animationer) och lyssnar på musik i iTunes!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Min dator är ifrån April -08. Jag hade den inne för byte av logikkort då GPU dött Augusti -09. Jag antar att de rengjorde den då. Det var inte så farligt med damm sist jag öppnade den (igår). Visst samlas det en del på fläktbladen och i fläkthuset. Överlag så såg det rent ut på alla kretsar. Min högra fläkt är nu knäpptyst (vid 2000 rpm) så att det lila surr som den vänstra gör börjar bli störande.

Hm, dina fläktar borde inte varva så. Läste i går att vissa program inte fungerar riktigt som de ska vid uppgradering till Snow Leopard. Kan va det. Har du kollat om det ligger något program och tar en massa CPU kraft?

Visa signatur

Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, har bra kontroll på CPU-användning och temperatur.
Jag kör även CoolBook för att undervolta processorn (från 1.1625v vid 2.16GHz som standard, ner till 1.025v, och 0.95v, lägsta valet, vid lägre hastigheter).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ah, det är bra. CoolBook har jag bokmärkt för framtiden. Jag undervoltar i XP, 1.0375V och 0.95V. Hm, jag misstänker att jag kan gå lägre då orthos körde stablit i ett par timmar med dessa inställngar. Får lägga det på min att-göra-lista. hehe.

Hm, just ja. Ett annat senare projekt jag har på g är att lägga på artic sliver på den gemensamma kylflänsen för CPU och GPU. Det borde sänka tempen en del misstänker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

asså jag lyckas sänka v från 1,1750 till 0,985 på hastigheten 2,5 ghz :S låter det för bra?

skulle gärna vilja byta ut kylpastan i datan men damn va jobbigt det såg ut ifrån guiden

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
asså jag lyckas sänka v från 1,1750 till 0,985 på hastigheten 2,5 ghz :S låter det för bra?

skulle gärna vilja byta ut kylpastan i datan men damn va jobbigt det såg ut ifrån guiden

Mm, kylflänsen ligger på undersidan så allt måste bort. Hehe. Senare projekt helt klart. Dock så rekommenderar jag rengörning av fläktarna. Angående din undervoltning. Har du stresstestat datorn en längre tid? Jag vet inte vad för program det finns till OS X för det ändamålet. Du kanske menar i Windows? Kör Orthos över natten. Om det går felfritt så är det ju lugnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
Mm, kylflänsen ligger på undersidan så allt måste bort. Hehe. Senare projekt helt klart. Dock så rekommenderar jag rengörning av fläktarna. Angående din undervoltning. Har du stresstestat datorn en längre tid? Jag vet inte vad för program det finns till OS X för det ändamålet. Du kanske menar i Windows? Kör Orthos över natten. Om det går felfritt så är det ju lugnt.

har inte testat i win7 än xP men testade cputest i os x i typ 3 timmar å det funkade bra men får testa i orthos men jag märker att datan är MKT mindre varm än förut...den är typ ljumen efter 6h användning

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb