Permalänk
Medlem

Tyda ett fel..

Hej. Fick precis reda på att jag hade 2års garanti på mitt grafikkort som jag trodde hade gått sönder. Men nu när jag är i vevan att skicka tillbaka det så funkar allt precis som det ska.

Innan så brukade varje spel ja spelade hänga sig, + ljudet, sen blev jag utkasstad till windows. Och fick detta feler, eller liknande. "Bildskärms drivrutinen har slutat fungera och har återställts" Samt nått nvlkm... error.
Kommer inte riktigt ihåg vad det stog.

Samt att jag har fått bluescreens så det står härliga till, ibland.

Så jag trodde att det va grafikkortet, men som sagt. Nu funkar det. Kan det vara minnerna det är fel på?

Här är sakerna det handlar om:

- Gigabyte 9800gx2
- Corsair 4GB (2x2048MB) DHX XMS

Vore tacksam för svar, skickar jag in grafikkortet och det inte är det så får jag ju stå för en felsökningsavgift.. Känns lite dumt.

Väldigt tacksam för svar, om ni har nån aning.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem

Felsök med Ultimate Boot CD, så lär du få veta vad det är som strular.

9800GX2 är känt för att bli jäkligt varmt, har du koll på dina temps?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Felsök med Ultimate Boot CD, så lär du få veta vad det är som strular.

9800GX2 är känt för att bli jäkligt varmt, har du koll på dina temps?

Körde furmark, om det hjälper. Låg på typ 100ish grader, steg kanske till 105.

Men det som jag inte fattar är, för 3 dar sen så funkade det inte och spela, typ Coutner-strike Source, men nu kan jag helt plötsligt spela det.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem

Har du kortet överklockat? Bluescreen och att bildskärmsdrivrutinerna slutar fungera är enkelt att få om överklockningen av grafikkortet inte är stabilt.

Annars kan det vara att kortet blir för varmt. Testa med furmark stability test så ser du både om kortet är stabilt och vad max-tempen blir då det är tempmätare i furmark.

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simlar
Har du kortet överklockat? Bluescreen och att bildskärmsdrivrutinerna slutar fungera är enkelt att få om överklockningen av grafikkortet inte är stabilt.

Annars kan det vara att kortet blir för varmt. Testa med furmark stability test så ser du både om kortet är stabilt och vad max-tempen blir då det är tempmätare i furmark.

Ända som är klockat är min q6600. En sak att tilllägga ang furmark. För tre dagarn sen när jag inte ens kunde spela css, så kunde jag inte köra furmark, dåg den stora cirkeln i typ 1 sekund, sen blev det svart tills jag stängde av..

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem

Efter 1150 sec så avslutade jag furmark, 125grader låg grafikkortet på då.. Men det funkade..

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaaPa
Efter 1150 sec så avslutade jag furmark, 125grader låg grafikkortet på då.. Men det funkade..

Ok, men har du dammsugit datorn någon gång på senaste tiden? Kan vara att det bara är fullt med damm i flänsarna så den inte kyler tillsärckligt.

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, men har du dammsugit datorn någon gång på senaste tiden? Kan vara att det bara är fullt med damm i flänsarna så den inte kyler tillsärckligt.

Det har jag inte gjort, trodde inte det va så bra och dammsuga datorn? Har blåst av den lite ibland, men visst det sitter bra mkt damm i den..

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det har jag inte gjort, trodde inte det va så bra och dammsuga datorn? Har blåst av den lite ibland, men visst det sitter bra mkt damm i den..

Nej inte bra att damsuga. blås eller peta rent istället.

Permalänk
Medlem

Men herregud.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vlademil
Men herregud.

Ursäkta? Alla har inte samma kunskap om ämmnet.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Då borde det var det, mina grafikkort går upp i 56°C idle då jag inte dammsugit datorn på två månader, annars när den är nyligen dammsugen så ligger idle temp på ca 49-50°C.

Det jag gör när jag dammsuger grafikkorten är att jag håller handen runt dammsugsmunstycket så att det inte ligger mot grafikkortet och så drar jag dammsugarn på max så sugs det mesta dammet ut, fast då har jag inte stora kåpor och sånt över kylfänsarna då jag inte har stock-kylare eller vad jag ska säga.

http://lh4.ggpht.com/_pj7XEj2r29Q/SCZovuEbhnI/AAAAAAAAAGQ/rr4... exakt såna kort har jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Då borde det var det, mina grafikkort går upp i 56°C idle då jag inte dammsugit datorn på två månader, annars när den är nyligen dammsugen så ligger idle temp på ca 49-50°C.

Det jag gör när jag dammsuger grafikkorten är att jag håller handen runt dammsugsmunstycket så att det inte ligger mot grafikkortet och så drar jag dammsugarn på max så sugs det mesta dammet ut, fast då har jag inte stora kåpor och sånt över kylfänsarna då jag inte har stock-kylare eller vad jag ska säga.

http://lh4.ggpht.com/_pj7XEj2r29Q/SCZovuEbhnI/AAAAAAAAAGQ/rr4... exakt såna kort har jag.

Får ta och göra det under morgondagen, tack så mycket för din hjälp. Så du tror på att det har varit mina temperaturer då? Och inte minnet?

Visa signatur

/BaaPa!