Nvidia demonstrerar Geforce GTX 480 i Unigine Heaven

Permalänk
Medlem

GTX 480 sorround vision

Var alla 3 skärmarna kopplade ihop till 1 enda GTX 480?

Permalänk
Medlem

Två GTX 480.

Permalänk
Medlem

Med ett par helt färdiga drivers så blir det nog prima men skulle själv hellre välja Ati framför nvidia... hm ta inte illa upp nu nån!

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

ser helt okej ut. är priset inte rent farligt kan det bli intressant.

tror inte nvidia kommer bygga ett dubbelkort på deras värsta singelkort.
gtx 295 var ju tex 2 st motsvarande gtx 260

tror dom bygger nåt dubbelkort på en mindre modell tex gtx 470 eller 460. tror inte riktigt planen på sikt för dem är att lägga sig under ati prestandamässigt. dom brukar iaf dra till med nåt saftigt kort som piskar allt och kostar skjortan

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jj_viking
Det kvittar väl vems fel det är?? Som konsument så väljer jag det som enligt min erfarenhet fungerar och är pålitligt. Att ATi inte är kompatibelt pga a programtillverkarnas fel är väl inte mitt problem om ATI har haft samma problem så himmla länge (ja sedan 90´talet, eller 1999 för att vara exakt).
Väljer jag NVidia så vet jag att jag slipper massa besvär.

Vill man ha råprestanda för spel så kan man ju välja ATI, men man får väl vara medveten med att man kompromissar stabilitet.

Googla lite så kan du se att ATi FireGL har problem (även om de är svindyra) och att en vanlig Geforce kan gott och väl användas tillsammans med high-end 3D program :).

Edit// snabblänk http://www.xsibase.com/forum/index.php?board=15;action=displa... mestadels av användare som har haft dålig erfarenhet med ATi sedan länge, sådana som jag .

Feedback jag läser på olika forum om detta, bl.a. XSIBase är att det är lika mellan Nvidia och ATI. Vissa är fast i sina gamla sätt. Även tråden du länkar till skrivs det om div Nvidia problem. ATI's drivrutiner är väldigt enkla att installera och uppgradera numera också, bara att installera över, med en reservation om du har en väldigt gammal drivrutin installerad redan.

Citat:

Pre-unified drivers (7.88 or older) should be un-installed before
installing the ATI FirePro™/FireGL™ Unified Driver.

Precis som för Nvidia så är det så för ATI också att vissa drivrutiner fixar buggar, andra ger några. Har man ett problem i nått program, se efter nya eller beta fixar, testa lite andra drivrutiner. Men från vad jag läser så är det väldigt få som har problemmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Vettefan vart 8+8 kommer ifrån? Har inte kollat på videon, men säger han det? För på de bilder som finns är det 6+8 för GTX480 och 6+6 för GTX470.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10698-flera_bilder_pa_avklad...
http://www.sweclockers.com/imagebank/201003/GTX480stor001.jpg

Sen de som säger att det inte finns spel som stödjer Tessellation:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_11_su...

Några spelmotorer finns det iaf, och fler lär det bli (antar att de flesta motorer för DX11 stödjer Tessellation?).

Dessutom har SDK:n till DX11 inte vart ute så jäkla länge, och en spelmotor meckar man inte ihop på en vecka.

Bara för att det använder DX11så behöver det ju inte använda Tessallation...

DX11 ger bättre prestanda i DX11 support spel, ingen spel kräver ett maffigt 5870 eller ett 480 atm.
Jag valde ett ett 5870 kort eftersom att komplett hade en rea på det + dx11 supporten. Även om typ inga spel kör Tessallation eller kommer att göra det på ett bra jävla tag iaf inte till den nivån vi ser i Unigine vilket betyder att mitt kort inte kommer ha några problem alls speciellt nu när statsen för FERMI korten bara ligger lite över statsen på mitt kort. Hade skillnaden varit markant hade jag funderingar över att byta upp mig till ett 480 vilket dock ser lönlöst ut nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Så prestanda är det viktigaste och allt annat är inte? Sådant slutsatts är ogrundligt feltänkt.

Det som är viktigaste är stabilitet av hårdvara och mjukvara. Har man inte det så kan man inte leverera prestanda. Gamla ATI var i sådan sitts för många år sen. Deras hårdvara och prestanda var väldigt bra, men drivrutiner var skamligt undermåliga.

Så nej, prestanda är inte det viktigaste och det gäller för alla, även för gamers även om de oftast inte ta sitt sinne att förstå det.

Helt rätt =).

Edit// Directx 11 är ju välkommen =). Tesselering bidrar med högre kvalite i grafiken som vi alla njuter så mycket av ( för att hålla mig till ämnet)

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk

"Verklighetstesterna" blir intressantare, men jag hoppas att nVidia ger AMD/ATI en tuff match. Jag gillar AMD mer för tillfället, men konkurrens är det bästa för oss konsumenter i slutänden.

Permalänk

En stor besvikelse helt klart - faktiskt sämre än jag förväntat mig och jag hade inte hoppats på allt för mycket. GF100 är starkt i Tesselation endast när deras CUDA-cores har lite att göra i övrigt. Deras AA är bara starkt när de inte har annat att göra osv. Med en dedikerad enhet blir det inte begränsande när man kör AA osv, man kan lägga till/öka storleken på enheten för att få bättre prestanda.

Av allt att döma lär det inte komma något dubbelkort på ett tag, inte med vare sig 448 eller 512 CUDA-cores iaf. Kanske med 384x2 men tveksamt om det skulle slå ett 5970 ändå med tanke på de siffror som visats hittills.

Dessutom kan AMD sänka priserna ganska kraftigt utan att gå med någon förlust med tanke på storleken på chipet och komplexiteten (256bitars buss). Det kommer nog bli jobbigt för Nvidia tills de kan krympa till 28nm.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Re: GTX 480 sorround vision

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snallis
Var alla 3 skärmarna kopplade ihop till 1 enda GTX 480?

Som jag förstår det så stöder fermi inte 3 eller fler skärmar så man behöver fler kort för 3 och uppåt.

Permalänk
Medlem

Hade absolut förväntat mig "mer" av Fermi, iofs så kommer väl drivrutiner förbättras, men ändå...

Så hypat Fermi varit under en lång tid nu, and this is it??

Känns väldigt konstigt, satsar Nvidia fullhjärtat på nästa generation istället eller är ATI helt enkelt bara så starka just nu?

Jag menar, ATI lär ju också jobba för fullt på sin nästa generation redan nu och ingen vet ju hur bra den kan komma att bli?

Något jag hur som helst gillar med ATI´s tänkande är hur dom utvecklar små strömsnåla chip istället för Nvidia´s dunderklumpar.

Ati = turboladdad 2.0 liters fyra

Nvidia = enorm, vräkig och överdimisionerad V8 sugmotor

Effekt = likvärdig

Sorry för min dåliga off topic motorjämförelse..

Permalänk

Re: Re: GTX 480 sorround vision

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Som jag förstår det så stöder fermi inte 3 eller fler skärmar så man behöver fler kort för 3 och uppåt.

Så det var två GTX 480 mot ett 5870?

Det låter som ett rättvist test.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Hade absolut förväntat mig "mer" av Fermi, iofs så kommer väl drivrutiner förbättras, men ändå...

Känns väldigt konstigt, satsar Nvidia fullhjärtat på nästa generation istället eller är ATI helt enkelt bara så starka just nu?

Jag menar, ATI lär ju också jobba för fullt på sin nästa generation redan nu och ingen vet ju hur bra den kan komma att bli?

Något jag hur som helst gillar med ATI´s tänkande är hur dom utvecklar små strömsnåla chip istället för Nvidia´s dunderklumpar.

Ati = turboladdad 2.0 liters fyra

Nvidia = enorm, vräkig och överdimisionerad V8 sugmotor

Effekt = likvärdig

Sorry för min dåliga off topic motorjämförelse..

Ja, det är faktiskt sant, det är inte så trevligt om Fermi kommer dra så mycket ström som den ska.
En sak jag tänkte på är att liksom Quadro och andra professionella kort, så verkar Fermi vara optimerad föra att beräkna geometri, dvs trianglar, och när det gäller pixel fill rate, så ligger den lite efter. Spel utnyttjar är mest beroende av fill rate, då nuvarande spel är optimerade genom att fejka geometri och simulera ytor med texture maps istället. Mer trianglar, vare sig det är displacement maps eller bara complex modellering ger mycket mer realism om man kombinerar det med välgjorda texture maps.
kanske detaljnivån på texturerna och shaderna har nått sin gräns, och det är dags att sluta fejka och använda mer riktig geometri istället?

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson
Så det var två GTX 480 mot ett 5870?

Det låter som ett rättvist test.

Vet inte exakt vilket test du syftade på då jag slutat läsa dessa kommentarer om grafikkort pga allt fjanteri, men testet med heaven DX11 testet som jämfördes med ett 5870 var med ett 480 kort.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Vad är ett rent DX11-spel? Använder ett spel minsta lilla DX11-funktion så är det ett DX11-spel enligt mig. Att spelet sen har andra renderingslägen som bara använder t ex DX9 (för att kunna spela med äldre kort) spelar ju ingen roll.

Han menade nog att ett rent DX11-spel är ett spel som använer samtliga funktioner i DX11.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark

Vad bablar du om. Läser man det du skriver så låter det som du redan VET vad Fermi kommer att ha för prestanda i spel osv.

Snälla plz plz snälla, kan inte någon förklara för mig varför det är så viktigt för vissa personer att ett företag leder över ett annat när det kommer till hårdvara. Jag kan bara inte förstå hur mycket jag än försöker.

Jag menar, själv väljer jag grafikkort efter plånboken och väljer det som presterar bäst för pengarna. Inte fan går jag sen och kastar skit på de kort jag INTE köpt eller inte ens haft tanken på att köpa. Är det något fel på mej eller...

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megaman1
Vet inte exakt vilket test du syftade på då jag slutat läsa dessa kommentarer om grafikkort pga allt fjanteri, men testet med heaven DX11 testet som jämfördes med ett 5870 var med ett 480 kort.

nVidias egna test av GTX 480 i artikeln.

Fermi stödjer bara två skärmar så det behövs två GTX 480 för tre skärmar?

Detta var menat som en fråga för själv har jag ingen aning hur många skärmar som Fermi stödjer med ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Så en liten till biljämförelse då.

Anta vi ska tävla runt en F1 bana i Monaco eller nåt.
De tävlande

ATI: Mc Laren F1 bil
Nvidia: En skottkära

Självklart vinner ATI med hästlängder, fast när loppet är slut och Nvidia har kommit i mål säger de "VI VANN WOOHOO"

Varför säger de så ? Jo, de skyfflar nämligen mer skit än F1 bilen med sin skottkärra, det är naturligtvis helt irrelevant när det gäller att vinna ett racelopp men det bryr de sig inte om utan visar stolt upp testresultat med hur mycket skit (tesselation) de kan skyffla.

Så med andra ord så failar Nvidia stort igen, de har inte bättre prestanda än AMDs kort och de kommer ett halvår senare

Tror jag kör med 2st 4870 ett tag till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
Bara för att det använder DX11så behöver det ju inte använda Tessallation...

Men 3 i den listan använder tessellation.
Avp, Dirt2, Stalker:cop.

Och Crysis2 (dx11) gissar jag av bilderna att döma.

Som sagt, lär bli en självklarhet (jämförbar med AA) snart nog iallafall.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Men 3 i den listan använder tessellation.
Avp, Dirt2, Stalker:cop.

Och Crysis2 (dx11) gissar jag av bilderna att döma.

Som sagt, lär bli en självklarhet (jämförbar med AA) snart nog iallafall.

Tror jag också, men för spel verkar ATI:s tessalator räcka till.
Konstigt dock, att inte HDR har slagit igenom mer än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Så en liten till biljämförelse då.

Anta vi ska tävla runt en F1 bana i Monaco eller nåt.
De tävlande

ATI: Mc Laren F1 bil
Nvidia: En skottkära

Självklart vinner ATI med hästlängder, fast när loppet är slut och Nvidia har kommit i mål säger de "VI VANN WOOHOO"

Varför säger de så ? Jo, de skyfflar nämligen mer skit än F1 bilen med sin skottkärra, det är naturligtvis helt irrelevant när det gäller att vinna ett racelopp men det bryr de sig inte om utan visar stolt upp testresultat med hur mycket skit (tesselation) de kan skyffla.

Så med andra ord så failar Nvidia stort igen, de har inte bättre prestanda än AMDs kort och de kommer ett halvår senare

Tror jag kör med 2st 4870 ett tag till!

Dagens garv, grattis

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Troligtvis är inte gtx 480 ett spelkort. Varför köpa ett gtx 480 för (antagligen) betydligt mer pengar än ett 5870, när det drar mycket mer störd, blir varmare och presterar lika bra i spel liksom?

Som många andra sagt kommer förmodligen 5870s tesselation räcka till för spel.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson
nVidias egna test av GTX 480 i artikeln.

Fermi stödjer bara två skärmar så det behövs två GTX 480 för tre skärmar?

Detta var menat som en fråga för själv har jag ingen aning hur många skärmar som Fermi stödjer med ett grafikkort.

2 per kort, 3 kräver 2 kort. Nvidias multimonitor support för mer än 2 skärmar är helt mjukvara. Matrox och ATI har hårdvarusupport för mer än 2 skärmar till ett kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tror jag också, men för spel verkar ATI:s tessalator räcka till.
Konstigt dock, att inte HDR har slagit igenom mer än.

Massor av spel som använder HDR, det har även simulerats i spel till PS2 och Gamecube.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att många i tråden räknat ut GF100-korten lite väl fort faktiskt. Vänta tills lanseringen istället då vi vet hur de verkligen presterar först då.

Permalänk
Medlem

En sak som man märker är att tessellation och dx11 är allt, man bara måste ha det. Men när nvidia väl har det och presterar bättre under tessellation...
Ja då kommer sanningen fram. DX11 är onödigt och tesselletion används inte i spel m.m.

Lite små kul det där.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
En sak som man märker är att tessellation och dx11 är allt, man bara måste ha det. Men när nvidia väl har det och presterar bättre under tessellation...
Ja då kommer sanningen fram. DX11 är onödigt och tesselletion används inte i spel m.m.

Lite små kul det där.

Tror de kommer reas ut kappor runt den sista Mars, iochmed den stora kappvändardagen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Troligtvis är inte gtx 480 ett spelkort. Varför köpa ett gtx 480 för (antagligen) betydligt mer pengar än ett 5870, när det drar mycket mer störd, blir varmare och presterar lika bra i spel liksom?

Som många andra sagt kommer förmodligen 5870s tesselation räcka till för spel.

Kändes lite nervöst de där Att hitta på saker (annars källa tack) för att övertyga sej själv känns lite roande i den här tråden

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Tror de kommer reas ut kappor runt den sista Mars, iochmed den stora kappvändardagen

Kändes lite nervöst de där Att hitta på saker (annars källa tack) för att övertyga sej själv känns lite roande i den här tråden

Men alla vet ju att gtx 480 är dyrare att tillverka än 5870. gtx 480s grafikprocessor är ju större till ytan så man får ju inte ut lika många per varje wafer eller vad det kallas. 384 bitars minne ska ju vara dyrare än 5870s 256 bitars.

Sen presterar de ju ungefär lika när tesselation inte används i deras egna test.

Men men det kan ju hända att de fixar en über-drivrutin som får upp prestandan 50% och att 100% av alla chip är fungerande så de slipper slänga dem plus att de lägger priset på en nivå så de går +-0 när de säljer dem. Då kanske de kan konkurera med 5870 i spel;)

Ati har ju större marginal för att sänka priserna när gtx 480 kommer.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Men alla vet ju att gtx 480 är dyrare att tillverka än 5870. gtx 480s grafikprocessor är ju större till ytan så man får ju inte ut lika många per varje wafer eller vad det kallas. 384 bitars minne ska ju vara dyrare än 5870s 256 bitars.

Sen presterar de ju ungefär lika när tesselation inte används i deras egna test.

Men men det kan ju hända att de fixar en über-drivrutin som får upp prestandan 50% och att 100% av alla chip är fungerande så de slipper slänga dem plus att de lägger priset på en nivå så de går +-0 när de säljer dem. Då kanske de kan konkurera med 5870 i spel;)

Ati har ju större marginal för att sänka priserna när gtx 480 kommer.

Men fortfarande ingen källa?

Precis som Devil may cry skrev känns de väldigt roande att ATI förespråkarnas mantra varit "DirectX 11". när nu Nvidia fixat de med råge, kommer de inte använads, hur du än vrider på de är underhållingsvärdet högt å motsägelserna duggar tätt

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Precis som Devil may cry skrev känns de väldigt roande att ATI förespråkarnas mantra varit "DirectX 11". när nu Nvidia fixat de med råge, kommer de inte använads, hur du än vrider på de är underhållingsvärdet högt å motsägelserna duggar tätt

DX11 är inte bara tesselation. Dessutom är Nvidias sätt att sköta tesselation annorlunda från ATIs så vi får se hur det blir i spel som är mer dynamiska och inte bara kör antingen tesselation eller annat. Det som är beklämmande är väl att GTX480 inte presterar bättre när tesselation inte används? Visst, det är bra på tesselation men inget mer? Det är inget vidare om det bara är bra på tesselation ELLER AA. De flesta kommer nog vilja ha BÅDE AA och tesselation - men det återstår väl att se.

Hittills talar ju det mesta för att GTX470 kommer få stryk av 5870 på de flesta plan utom tesselation (åtminstone Unigine Heaven benchmark). Om då GTX480 är 5-10% bättre än 5870 generellt (undantaget tesselation) så lär det inte bli en större succé med tanke på pris osv. 5970 och 5950 har ju dubbelt så hög tesselation-prestanda som 5870 och ligger i - vad ryktena säger - mer i prisklass med GTX480 än 5870 gör.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Källa på vad? Att GF100 är dyr att tillverka? Denna är lite väl optimistisk för de trodde på vad JHH sade i samband med CES.
http://www.brightsideofnews.com/news/2010/1/21/nvidia-gf100-f...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara