Vaccin mot svininfluensan - Någon som tagit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morris164
Det är uppenbart att din skalle är så fullkomligt full med idioti att jag faktiskt förundras över att det får plats så mycket.

Har du sakargument mot vad jag säger eller ska du bara fortsätta med ad hominem?

Citat:

Jag har på ett extremt uppenbart sätt visat min poäng. Om herrn nu har missat detta, synd för dig.

Ja, din poäng har gått fram, nämligen "jag ratar evidensbasering och skiter i alla, jag bryr mig bara om argument i stil med min-polare-råkade-ut, att det inte är representativt och att jag saknar alla former av belägg tar jag inte hänsyn till" och "vad som känns rätt för mig är rätt, ty jag hänger mig - utan att veta om det - åt kunskapsrelativism och erkänner inte att någon kan ha vetskap om något".

Problemet är inte att din poäng inte når fram, problemet är att den är fel.

Citat:

Jag lämnar tråden nu. Ha så kul med eran diskussion om anekdoter och statistik, jag ska göra något av tiden istället.

Hallå! Det är du som kommit med anekdoterna och du har också vidare haft statistiska ignoratio elenchi-argument med av dig påhittade och ingenstans understödda siffror.

Jag och flera andra har talat om bevisvärde, om vetenskaplig metod, om fakta och teori, om verkan och biverkan och givetvis ett och annat om statistik. Till skillnad från dig vet vi vad vi talar om, ljuger inte och hittar inte på statistik och framförallt är vi ärliga med sådant vi inte vet. Jag har - till skillnad från dig - sagt saker som "jag har för mig", "jag skulle tro", "om jag minns rätt", "detta är en osäker siffra". Du rapar upp fantasier och lögner och blandar med sakuppgifter som inte kan kontrolleras.

Citat:

PS: Jag har inte åkt på ''däng'' av någon. Jag väljer att inte svara på saker jag finner meningslösa. Jag antog på grund av ditt stora ordförråd att du var en någorlunda smart kille, men det var uppenbarligen fel. Så väldigt fel. Därför ger jag nu upp med dig. Varsågod, du vinner. Känner du dig stolt?

Har du hört talas om Dunning-Kruger-effekten?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Visste inte att den här tråden var igång fortfarande.

För att gå till topic så har jag själv inte vaccinerat mig och lär troligen inte göra det heller. Anledningen är inte på grund av vad som skrivs i media eller som har förts fram tidigare i tråden utan för att jag troligen redan haft svininfluensan (och därmed inte behöver vaccinera mig?).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Visste inte att den här tråden var igång fortfarande.

För att gå till topic så har jag själv inte vaccinerat mig och lär troligen inte göra det heller. Anledningen är inte på grund av vad som skrivs i media eller som har förts fram tidigare i tråden utan för att jag troligen redan haft svininfluensan (och därmed inte behöver vaccinera mig?).

har du haft detr behöver du inte vaccinera dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
har du haft detr behöver du inte vaccinera dig.

Kan man troligen ha haft svininfluensan alltså?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Ja, det är givetvis riktigt. Har man haft det behöver man inte vaccinera sig.

Men vanliga säsongsinfluensan härjar ju precis som vanligt och bland vanliga förkylningar finns ett stort spann från jättemild till svåra virus, så om man inte vet vad man haft genom provtagning rekommenderas (iaf förut) att man vaccinerar sig ändå. Har man haft sjukan händer det ingenting, man borde också få lite mildare biverkningar än genomsnittet också (vilket är spekulation), har man inte haft det är man inte skyddad mot H1N1 bara för att man haft andra influensor. Man kan inte heller bedöma det utefter hur sjuk man varit eftersom det beror på så mycket och många blir atypiskt sjuka av atypiska influensor. Det är fullt möjligt att en individ som blir toksjuk av en av de tusentals vanliga förkylningar som finns bara blir väldigt milt sjuk av H1N1, och vice versa.

Så, rent krasst, om man inte genom provtagning vet att det är just svininfluensan man haft så är utgångspunkten det samma; man är oskyddad och det är lämpligt att vaccinera sig.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Haha, man kan ha allt troligen

Undra hur bra skydd genomgången säsongsinfluensa ger mot svininfluensan på tal om detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

Troligen skrev jag för att jag inte fått det helt bekräftat

Alla vanliga symptom (utöver diarré) stämde in och de uppkom sen kväll/natt efter att ha träffat en som hade bekräftad svininfluensa tidigare under dagen. Inget kort "hej" utan vi var närvarande båda två i samma rum över en timme. Utifrån det antar jag att det med stor sannolikhet var svininfluensan jag hade. Detta ägde även rum i höstas innan de årliga influensorna dragit igång (efter vad media skriver, har aldrig haft någon årlig influensa vad jag kan minnas).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Alla vanliga symptom (utöver diarré) stämde in och de uppkom sen kväll/natt efter att ha träffat en som hade bekräftad svininfluensa tidigare under dagen. Inget kort "hej" utan vi var närvarande båda två i samma rum över en timme. Utifrån det antar jag att det med stor sannolikhet var svininfluensan jag hade. Detta ägde även rum i höstas innan de årliga influensorna dragit igång (efter vad media skriver, har aldrig haft någon årlig influensa vad jag kan minnas).

Man blir inte sjuk på en dag, så att du träffat någon med svininfluensa samma dag talar inte för att det var svininfluensa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fortfarande inte tagit och fortfarande inte dött eller blivit så allvarligt sjuk heller för den delen :).

Fast jag blev sjuk i 3-4 dar förra året då man först började prata om denna såkalalde influensa men kan inte ha varit svininfluensan (vad jag vet iaf).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Man blir inte sjuk på en dag, så att du träffat någon med svininfluensa samma dag talar inte för att det var svininfluensa.

Rent teoretiskt är det dock möjligt.

Citat:

Inkubationstid för svininfluensa

Inkubationstiden, det vill säga den tid det tar från det att man smittats till dess att man insjuknar är för den nya influensan 1-7 dagar, i snitt 3 dagar.

http://www.influensavaccin.se/svininfluensa.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Det stämmer nog. Jag hade nämligen läst och hört att det var möjligt att symptomen kunde uppkomma efter att ha blivit smittad samma dag som CSM101 beskrev som teoretiskt möjligt. Hur det än var så stämde symptomen överens och min slutsats av att det troligen var svininfluensa jag hade kvarstår.

Självklart är det alltid bra att bekräfta eller vaccinera sig i efterhand eftersom det inte är/var helt säkert att det var svininfluensa jag hade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det stämmer nog. Jag hade nämligen läst och hört att det var möjligt att symptomen kunde uppkomma efter att ha blivit smittad samma dag som CSM101 beskrev som teoretiskt möjligt. Hur det än var så stämde symptomen överens och min slutsats av att det troligen var svininfluensa jag hade kvarstår.

Självklart är det alltid bra att bekräfta eller vaccinera sig i efterhand eftersom det inte är/var helt säkert att det var svininfluensa jag hade.

Men, det kunde i ditt fall även ha varit en "vanlig" influensa du fått, en som du kommit i möte med några dagar tidiagre utan att vara medveten om det.

Du verkar iaf ha haft influensasymtom, så något sådant kan vi ju räkna med att du har haft, men vilken typ går inte att avgöra utan att testa för att få det verifierat, något som är rätt onödigt nu i dagsläget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Du kan skratta dig lycklig över att det gått så bra som det gjort, hittills och i Sverige.

Väntar fortfarande tappert på digerdöden, på gång snart?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher

Don't hold your breath.

Permalänk
Avstängd

haha alla ni som gick på detta är ni nöjda med er själva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan

Hands down den dummaste kommentaren jag hört på länge...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher

Du kan väl fråga någon som påstått något sådant, det finns en eller ett par i denna tråd. Att göra som du gör nu är bara djupt ohederlig, oärligt och lögnaktigt. Förutom det, gör du som precis vilken stollig pseudovetenskapare som helst, överskattar din förmåga och extrapolerar kunskaper inom X till Y. Alltså, förutom djupt ohederligt, oärligt och lögnaktigt, lägg till synnerligen arrogant. Och aningslös dessutom.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan

Frågor avslutas med frågetecken. Förlåt, men du är för yr och dum för att diskuteras med. Det får banne mig vara punkt snart. Verkligheten såg ut, ser ut och kommer fortsatt se ut precis som jag, CSM101 och några till har redogjort för, men om du är oförmögen att läsa innantill så bör du inte heller säga något.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan väl lugnt påstå att svininfluensan var mildare än man först anade, och slog till med mindre kraft än befarat. Detta är ju självklart något att glädja sig över

Men det är alltid lätt att vara efterklok. Därför är jag glad att man vidtog åtgärder så snabbt som man gjorde, och det är möjligt att vi har vaccinationerna att tacka för att det inte blev ett allvarligt utbrott (vad jag förstått så har länder som inte vaccinerat sin befolkning också klarat sig bra).

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svininfluensan-anses-allt-of...

Var varningen för svininfluensan befogad? WHO skall utreda http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/svininfluensavarning-utred...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Det är lätt att säga att det var överdrivet men tänk om det hade varit så allvarligt som de trodde? Då hade folk gnällt på att staten inte reagerade snabbt nog istället.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Haha, de blev lurade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnubbenUtanDator:

Haha, de blev lurade.

Varför tror du att det var ganska lugnt utbrott? Jo för att folk vaccinerade sig, spridningen skulle blivit massiv om ingen vaccinerat sig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Min teori om den minimala spridningen är paranoian som fick folk att tvätta händerna och iaktaga smittorisker på ett seriöst sätt.

Hygienen förbättrades främst på dagisanläggningar och liknande smittkällor. Sjukfrånvaron på dessa platser minskade trots rådande pandemi.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aake:

Min teori om den minimala spridningen är paranoian som fick folk att tvätta händerna och iaktaga smittorisker på ett seriöst sätt.

Hygienen förbättrades främst på dagisanläggningar och liknande smittkällor. Sjukfrånvaron på dessa platser minskade trots rådande pandemi.

Det ser jag som något väldigt positivt att folk blir mer hygieniska

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Lite off-topic: (men hela svininfluensan känns ju lite off nu)

På tal om att tvätta händerna; YouTube - Haarlem 105 TV moment BPOP 2010 handen wassen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, de blev lurade.

På vilket sätt?

Permalänk
Avstängd

Haha, de blev lurade.

Ja, många blev lurade av Dunning-Kruger-effekten, däribland du.

Skrivet av aake:

Jepp, vad jag förstått är det inte bara H1N1 som minskat i spridning utan i princip alla vanliga infektionssjukdomar. Tyvärr är dylika trender kortvariga, snart är vi nog nere på "normala" nivåer igen där folk i bästa fall använder tvål, om ens det, och blaskar händerna i tre sekunder...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, de blev lurade.

Jag blev inte lurad på vaccinet, jag fick det gratis och det gjorde mitt immunförsvar kapabel att motverka influensan. Det blev väldigt lungt efter att många hade tagit vaccinet, så att det ännu inte snackas om det är främst för att det inte längre är någon större fara. Dem främsta dödsfallen jag har läst om är både yngre och äldre personer som redan hade ett sämre immunförsvar varav dem yngre som inte har ett lika välutvecklat samt äldre som har sämre från åldern eller diverse mediciner.

Sen detta med bieffekter är från person till person, men jag upplevde inga som helst bieffekter än svullnad från själva nålen - och då är/var jag ändå i en riskzon.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Gigabyte Radeon 9070XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jepp, vad jag förstått är det inte bara H1N1 som minskat i spridning utan i princip alla vanliga infektionssjukdomar. Tyvärr är dylika trender kortvariga, snart är vi nog nere på "normala" nivåer igen där folk i bästa fall använder tvål, om ens det, och blaskar händerna i tre sekunder...

Där är jag fan glad att jag har mina tvångstankar och tvättar mig ordentligt :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande glad att jag inte tog vaccinet. Jag hade säkert varit en av dem som hade fått biverkningar^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b