Vaccin mot svininfluensan - Någon som tagit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skaune:

Man måste se helhetsbilden i en sån här situation, man kan inte bara hitta en isolerad liten bit statistik och peka på den som om den ger hela bilden. Tex:

Jag vet inte om vaccinering kostade mer än den sparade, det har jag ingen aning om. Men ponera att det var så. Betyder det att den vart fel? Man använder den informationen och de metoder man har för att ta rätt beslut. Det betyder inte att man ser in i framtiden, men man måste fortfarande agera utefter vad man vet.

Om en blind man får för sig att cyckla till jobbet kan vi nog hålla med om att han bör bära hjälm, om han kommer fram utan att ha råkat ut för en olycka betyder inte det att det var fel beslut att ha hjälmen på huvudet.

Så även om det har kostat mer än det smakat betyder inte det att beslutet var fel.

Väl talat! Ett mycket bra inlägg. Du talar inte om saker du inte vet, du förutsätter inte siffror och är helt ärlig med vad du inte vet!

Utmärkt inlägg!

Edit: Och man skulle kunna vända på det. Även om den blinde dog, kanske någon blind skulle överleva på grund av hjälmen om alla blinda som var dumdristiga nog att cykla använda hjälp.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Läs vad jag skriver. Jag läser vad du skriver. Jag svarade "[j]a men i vilket fall är det ju inte sant. Om det ens är siffror bakom så är det ju att bruka våld på dessa siffror". Långa meningar med dubbla negationer är svåra att förstå. Det är t.ex. plausibelt att det blivit en negation för mycket eller att det uppstår ett syftningsfel. Liknande misstag gör jag själv hela tiden. Och sakfrågan var ju förstås den att det inte spelar någon roll hur vi tolkar texten, den var lögnaktig i vilket fall som helst.

Lögn? Tror du att han, och jag för den delen, säger såna saker, för att vi vill jävlas?

Citat:

Du vet uppenbarligen inte vad som menas för jo, du har försökt förgifta brunnen flera gånger.

Jag vet mycket väl, men så är det inte.

Citat:

Det blev lite fel med din citering. Nåväl, du uttrycker dig mycket vagt. Vad menas - drabbas i absoluta tal, relativa, relativt vaccination, etc? Oklart också vad du menar. Givetvis bör länder som drabbas hårdare vaccineras "hårdare" också, men det var nog inte vad du syftade till. Jag tror du menar "antal människor per capita som dött är inte mindre i länder med vaccination än länder utan". Tja, hur räknar du med vaccinationsgrad där? Observera att INGENTING med vaccin skyddar den som är smittad av influensan, alltså ändras inte dödstalen med vaccination. Kvoten smittade/döda ändras inte ett smack med vaccination begriper du väl? Kvoten smittade/capita minskar om vaccinationen kommer igång snabbt och får spridning.

Detta är idealfallen. Men verkligheten är inte ideal. I själva verket har Sverige drabbats hårdare av smittan, varpå fler eller lika många har dött per capita jämfört med andra länder i västeuropa. Norra europa blev svårare drabbat i antalet smittade per capita än flera andra platser i världen, men mindre drabbade än ytterligare regioner. Det beror bland annat på globalisering och geografi. Fler personer som reser t.ex. mellan Ryssland och USA passerar Sverige per capita i Sverige än många andra platser och Ryssland har också drabbats relativt hårt.

Hade Sverige inte vaccinerat så hade naturligtvis ännu fler drabbats. Sverige drabbades hårdare än flera andra länder, men inte alls så mycket som man ibland gjort gällande. I själva verket hade Sverige drabbats mycket hårt om vi inte hade fått till stånd ett vaccinationsprogram.

Jag menar på TOTAL POPULATION.
Hur många % av populationen i olika länder blev smittade av svininfluensan?
Hur många % av dessa dog? Eller kanske räkna efter hur många % av populationen i olika länder som dog?
Hur många % av populationen i olika länder vaccinerade sig?
4000 invånare i Indien som behandlats med Tamiflu är en droppe i havet i jämförelse med om det varit 4000 invånare i Sverige.

Citat:

Vet ej, har inte kollat siffrorna. Antagligen är det i hyfsad paritet med H1N1, men verkliga nuffror får vi nog först efter flera års forskning. Men återigen, vad spelar det för roll? Det du tror att du gör är att argumentera för att det var något fel med Sveriges massvaccinering. Det du i själva verket argumenterar för är större vaccinationsgrad för säsongsinfluensa. Något som inte är helt tokigt. Men - återigen - svininfluensan skiljer sig på en rad viktiga punkter från vanlig influensa, varpå man gjorde bedömningen att massvaccination var en god idé. Bland annat fick långt fler svininfluensa än vanlig dito, det var en pandemi. Att sjukdomen relativt tycks döda färre än säsongsinfluensa är alltså ett urkasst argument. Det är INTE antalet döda i första hand som bestämmer - inte minst därför att man inte vet sådant på förhand! Vad man däremot lätt kan se är att sjukdomen sprider sig snabbare än vanligt, är av typen H1N1 som mycket få har immunskydd mot (till skillnad från säsongsinfluensa), varpå den är potentiellt mycket farligare. I synnerhet som profilen över skadade och svårt sjuka är mer eller mindre inverterad jämfört med vanlig influensa. H1N1 drabbar unga, arbetsföra och friska i större utsträckning än äldre (som är svårast drabbad av säsongsvarianten).

Ja, hade det varit gratis att vaccinera sig mot "vanlig" influensa, hade jag nog gjort det.

Citat:

Om två sjukdomar är exakt lika farliga enligt någon sorts gradering är det rätt lätt att se att den sjukdomen som drabbar äldre kommer ha högre dödstal än den som drabbar unga.

Så, vad är ditt argument egentligen?

Hur många friska unga personer har dött av den?
Jag vet inga siffror, men vad man hört i media är det väldigt få fall där det varit allvarligt sjuka med i bilden.

Citat:

Vad fan snackar du om? Jag har givit länk efter länk efter länk i hela djävla satans tråden. Flera av länkarna har förekommit fler än en gång. Hade du bara bemödat dig att läsa en sida tillbaka hade du sett några. Först klagar du - fullständigt absurt - på att jag inte ger länkar, trots att jag givit länkar för egentligen alla kvantitativa resonemang och nu påstår du att jag bara skulle länkat i stället? Hur vore det då om DU orkade ta reda på enkla fakta innan du basunerar osakligheter i tråden?

Inte mitt problem att du vill slösa en massa ord istället för att länka

Citat:

Med tanke på att det varit typ 25 dödsfall i Sverige så har jag svårt att tro att du kan hitta referenser "till media" i annat än de första få fallen. Och vem i helvete bryr sig i sammanhanget om vad media skriver? Det är ju för fan inte mediabilden jag redogör för! Jag försöker vara saklig och balanserad och skiter fullständigt i hur media hanterar saken (dvs dåligt som vanligt).

Vet man inte var man ska leta, har man inte så mycket annat att gå på.

Citat:

Uppblåst-argumentet och hysteri-argumentet klingar rätt illa med tanke på att det tas för intäkt till att vaccinet skulle vara en dålig idé. Herrejösses, vad JAG ser i media är bara vansinniga nyheter om biverkningar och "hysteri om hysteri". Försök förstå begreppet och kraften bakom "confirmation bias".

Att argumentera för att vaccinet inte var nödvändigt med media som exempel är som att förkasta antopogen växthuseffekt på basis av att man inte gillar föreslagna sosselösningar. Skilj på vetenskapen bakom och den oftast helt inkorrekta mediabilden. Samtidigt faller det ju på eget grepp; det är alltså så att ni främst tar er "information" från skvallerpressen?

Vill du kalla seriösa tidningar för skvallerpress, så visst...

Citat:

Likt förbaskat argumenterar du duperat efter antivaxarnas pipa...

Ja, vaccinet var ju inte direkt fritt från biverkningar om man säger så. (Och ja, jag vet att inget är helt utan)

Citat:

Grattis, du erkänner att du inte läst tråden. Du erkänner att du egentligen inte är intresserad av frågan, du vill bara trolla.

Lika stort troll som du ;D

(Tänkte jag skulle bemöta det lika seriöst bara )

Citat:

Ja. Börja här: Samlingssida: Den nya influensan A(H1N1) - Smittskyddsinstitutet
Det finns drygt 2 000 laboratoriebekräftade fall och 20 labortatoriebekräftade dödsfall enligt wikipedia. SMI rapporterar fram till vecka 20 om 11 004 bekräftade fall och 29 dödsfall. SMI räknar med att ca 300 000 svenskar har haft sjukdomen innan vaccinationen kom igång och har för mig att man räknar med (hittar inte den siffran) 500 000 fall totalt i Sverige. Ökningen i antalet fall minskade när vaccinationen kom igång och 60% av befolkningen är vaccinerad (vilket är utmärkt - trodde det var lägre - men frågan är om det räcker för flockimmunitet).
Samlingssida: Den nya influensan A(H1N1) - Smittskyddsinstitutet
Influensarapport, vecka 20 (17/5 - 23/5 ), 2010 - Smittskyddsinstitutet
I Europa i stort har något tiotals miljoner vaccinerats, inte mer, så vaccinationsgraden i Sverige är förhållandevis hög. En del andra länder har dock haft samma ambitioner.

Detta gör att dödligheten i Sverige ligger under 0,3%. När man säger att Sverige var hård drabbat avser man andelen smittade, inte döda. Dödsfallen är så få att det inte riktigt går att göra säker statistik (t.ex. skulle ett enda till dödsfall öka dödligheten med över 3% [alltså procent, INTE procentenheter]). Och, återigen som jag och andra sagt flera gånger på denna sida, på typ förrförra, förrförrförra, förrförrförrförrförrförra - det är inte dödsfallen man är rädd för, det är inte därför man vaccinerar. För varje dödsfall går det massor med sjukvårdsbesök. Flera personer har legat i respirator men överlevt.

Hur många av dessa 500 000 fick värre symptom än vanlig influensa då?
Och hur många smittas av vanlig influensa i Sverige varje år?

Citat:

1) Kan du belägga det?
2) Kan du vänligen tala om vad det har för relevans?

1. Det är min personliga upplevelse (och min sambos för den delen, som var förkyld (utan influensasymptom) under tiden).
2. Det har relevans för ämnet, sen att du snöar in på ett spår är en annan sak

Citat:

Vilket man gjort. Kallas för vetenskap, typ. Du vet, såntdär som vetenskapsmän behärskar. Antalet bekräftade dödsfall av vaccinet: 0
Biverkningarna har vi redan gått igenom gång på gång i tråden. Jag har berättat om klinisk prövning, om hur statistik fungerar, vilka felkällor man har och varför man faktiskt kan göra uttalanden som "vaccinet är säkert med det och det konfidensintervallet" och hur media tenderar att vrida siffror för egen sak utan att begripa vad de sysslar med. Siffror som sedan läses av en fördummad publik som inte heller vet vad den eller media sysslar med.
Den vanligaste biverkningen - och alltså den som är mest önskvärd att lindra är: ont i axeln ett par dagar. Jag skrev om biverkningar senast på _förra sidan_. Varför ska man behöva skriva samma sak om och om och om igen, debunka nonsens precis hela tiden.

Jag menar, vad tror du vi ska säga? Åh, fan - nej givetvis har ingen tänkt på nånting tidigare. Det där med att biverkningar förekommer var _helt nytt_ för mig och för vetenskapen. Berätta mer!

Nyttan av influensavaccin kontra skadan är så ofantligt skilda att det är löjligt. Kom in i matchen! Det *finns* vissa vacciner som kan ha svåra biverkningar, bland annat mot rabies. Som tur är fungerar rabiesvaccin (eller om det är serum) bra efter att personen blivit smittad (med före man blivit sjuk), så man vaccinerar bara vid bett eller i regioner där rabiesrisken är stor (närmast i någon region i Danmark har jag för mig). Influensavaccin är så väl prövade att det är fånigt. [/QUOTE]

Av erfarenhet vet jag att bieffekter brukar förbises.
Jag menar andra bieffekter än dom som nämns här: Swine Flu Vaccine Side Effects: Preliminary Safety of H1N1 Flu Shots Reported

Och jag vet inte riktigt om svininfluensavaccinet var så vältestat.
Visst, det är det idag, men det är lite sent då.

Citat:

Varför förvrider du det jag säger? Jag har inte sagt att man slängde pengar och definitivt inte att det var i onödan och absolut inte att det handlar om "massor". För riktigt så enkelt är det inte. Hur skulle man förhindrat det menar du? Jag sa halvt på skämt att man kunde förutsatt att en del knäppgökar kommer få genomslag så man inte behöver täcka hela befolkningen men några konkreta åtgärder har jag inte. Vaccinering är störtbillig. Det är därför som det finns så många lyckade vaccinationsprogram i tredje världen. Gratis är det förstås inte, men billigt jämfört med sjukdomens kostnader och lidanden.

Jag förvrider inget, dock kanske jag misstolkade.

Citat:

Kunskapsrelativistiskt flum. Jag stödjer mig på evidensbasering. Du bara pratar. Jag argumenterar sakligt. Jag kan räkna. Du förgiftar brunnen och trollar. Läser inte ens tråden ett par sidor bakåt.

När du inte backar upp det, så ser jag det som att du bara pratar.

Citat:

MEN FÖR FAN! Vad är "mitt vanliga rantande"? Om du har saklig kritik, fram med den. Det du sysslar med nu är ju bara löjligt, förgifta brunnen och trolla.

Det är inte alls meningen att förgifta brunnen (tjatigt uttryck).
I flera trådar här på sweclockers ser man hur dumförklarar personer.
Jag kan leta efter trådar, om det skulle behövas, men ser inte hur det har med saken att göra egentligen.

Citat:

Ingen orsak. Jag kan dock inte plocka fram allt bara för att någon vill det. Ni får ju försöka sätta er in i ämnet själva. Du verkar ju ändå inte lyssna på mig och påstår att jag bara rantar.

Varför jag inte skulle lyssna undrar jag var du har fått ifrån.
Att inte tycka lika är inte = att inte lyssna.

Citat:

Nu argumenterar du ohederligt igen. Nyss hängde du upp dig på per capita. Nu gäller det absoluta tal. Har du läst grundskolestatistik? OM DU LÄSER LÄNKEN så ser du att det inte gäller absoluta tal utan per smittade. I hela Indien är siffran hisnande 3,7% men i vissa regioner tangerar dödstalen 40%(!). Observera dock två saker. 1) Det är kvoten mellan labbkonstaterade fall och labbkonstaterade dödsfall. Mörkertalet på den förra siffran är rimligen mycket större än på den senare, varpå kvoten dödsfall sjunker drastiskt. Dock, likt förbannat är den 3,7% i Indien mellan fall/döda.

Ohederligt hur då?
Jag läste länken, men måste missat något.
Tack för förklaringen.

Citat:

Förstår du värdet av flockimmunitet, btw?

Jag tror det, men förklara gärna.

Citat:

Läskunnig?

Ja, tack

Citat:

Präktig halmhubbe. Lögnaktig sådan. Du kan inte se en enda antydan någonstans någonsin där jag ger minsta lilla antydan om att kvoten smittade/döda är ointressant. Det är ju DU som hävdar att siffran döda per capita är intressant och i samma andetag får det att låta som siffran smittade/döda skulle spegla vaccinationsgraden, vilket naturligtvis är nonsens. Är bilbältesanvändande relaterat till dödsfall-i-trafikolycka/de-som-inte-använt-bälte?

Det är ju för i helvete jag, inte du, som försöker förklara varför döda/smittade och döda per capita är olika siffror och kan vara helt oberoende. Det är för tusan jag som berättat att dödstalen varierar över olika länder och jag har sagt att det är en fråga för framtiden. Det har inget med vaccinet att göra. Det är också jag som sagt att dödstalen varierar bland annat därför att de är så få och att de är en dålig proxyindikator på epidemiologi. Du blandar ihop begrepp helt friskt, presenterar inga siffror själv men kommer med tvärsäkra uttalanden.

Virus = evidensbaserad medicin, biokemi, genetik.
Vaccin = evidensbaserad medicin, klinisk prövning.
Skador, dödstal, antalet smittade, etc = epidemiologi, geografi, globalisering, genetik, etc.

Om du tar mina inlägg som tvärsäkra uttalanden, får stå för dig, och är inte mitt problem.

Citat:

Svammel. Jag DRIVER INGEN DJÄVLA TES. Jag lutar mig helt mot evidensbaserad vetenskap och alstrar inga egna teser alls.

Ber om ursäkt, felaktigt val av ord.

Citat:

Precis vad jag skrev.

Varför drar du in orelevanta saker?

Citat:

Vad konkret ska jag förklara? Vilka siffror med tillhörande validitet är det du vill ha bemötta?

Ja, hur ska man kunna se skillnaden mellan antal dödsfall/capita i olika länder om inte på sättet jag menar?

Citat:

Möjligt, men droppinfektion tror jag är huvudvektorn. Ja, inom epidemiologi måste man givetvis även betänka sådant, men inte på den nivån. Det man gör är att kolla smittpridningen över demografin. Om det beror på handskakningar eller andra kulturella mönster spelar i sammanhanget ingen roll utan är något för antropologerna eller sociologerna.

Ja, detta tillför inget.

Citat:

Ännu ett påstående utan täckning. Vem påstod vad och i vilket sammanhang? Svininfluensan spred sig ungefär som modellerat. Modellerna var knappast hjärnkirurgi. Vad är det för lösa trådar du försöker dra i? Du kan inte ta någon djälva aftonhoranartikel som stöd för vad forskare, WHO, etc sagt och gjort i handling och peer review.

Om man ser till hur man trodde att spridningen skulle bli och hur det blev.

Citat:

Tycker du att media är hysterisk är det ditt djälva problem. Det har INGENTING med hur verkligheten ser ut. På vilket sätt är H1N1 nådigt menar du, för övrigt? Miljoner har drabbats och över 600 000 har behövt sjukhusvård världen över och nästan 30 000 har dött. Det som är nådigt är vaccinet, inte svininfluensan

Förlåt, det kanske var dialekt.

Citat:

Nope. Troligen en förlustaffär. Förmodligen däremot en riktig kassako för de som sprider antivetenskap i rent konkret form av pseudomedicin. Läser du mina länkar? (Dum fråga - det vet vi ju att du inte gör).

Förlustaffär? Hur då? Säljer dom vaccinen billigare än vad det kostar att utveckla dom?

Ber om ursäkt ifall inlägget är fattigt, men jag är trött

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:
Skrivet av anon42512:
Skrivet av anon42512:
Skrivet av anon42512:

dödsfall

Nu var det väl som sagt inte dödsfall man i första hand försöker motverka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Väl talat! Ett mycket bra inlägg. Du talar inte om saker du inte vet, du förutsätter inte siffror och är helt ärlig med vad du inte vet!

Utmärkt inlägg!

Edit: Och man skulle kunna vända på det. Även om den blinde dog, kanske någon blind skulle överleva på grund av hjälmen om alla blinda som var dumdristiga nog att cykla använda hjälp.

Exakt!
Jag tog faktiskt inte vaccinet då jag vart på resa när jag fick kallelsen och sen rann det ut i sanden. Fick aldrig flunsan sen sån tur var. Nästan alla på jobbet och i min sociala krets tog vaccinet så jag kan kanske tacka dom för att jag slapp ligga sjuk.

Förresten såg att du inte fick med youtube klippet i citatet, la in det i förra inlägget i efterhand. Kolla det om du missat det, riktigt bra.

En sak jag kan irritera mig på i vaccinationsdebatten är upprördheten över att läkemedelsbolagen tjänar pengar. Säg att Sverige sparar 200milj genom att vaccinera mot en influensaepidimi. Samtidigt tjänar ett läkemedelsbolag 400milj på affären.

Varför är det fel? 2 Vinnande parter kallas väl "en bra affär"?

Visa signatur

moops

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Lögn? Tror du att han, och jag för den delen, säger såna saker, för att vi vill jävlas?

Du har klamrat dig fast vid den här uppgiften ett tag nu. Kan du vänligen dra upp någon form av källhänvisning? Jag hostar upp alla källor på begäran, det är ett rimligt krav. Ändå är det du som tjatar om källor och inte kan belägga ett skit.

Skrivet av anon42512:

Jag vet mycket väl, men så är det inte.

Alltså vet du inte.

Skrivet av anon42512:

Jag menar på TOTAL POPULATION.
Hur många % av populationen i olika länder blev smittade av svininfluensan?
Hur många % av dessa dog? Eller kanske räkna efter hur många % av populationen i olika länder som dog?
Hur många % av populationen i olika länder vaccinerade sig?

Öhh, va? I vilket sammanhang menar du "TOTAL POPULATION" och vad är din poäng? När jag talar om per capita så är det fel, då ska vi tala om per smittad. När jag talar om per smittad så är det fel, då ska vi tala om per capita.

Det var ju för bövelen du som gjorde/försvarade kvantitativa uttalanden utan siffror, inte jag. Är det inte dags att du talar om vad du påstår och visar validerade siffror för det?

Skrivet av anon42512:

4000 invånare i Indien som behandlats med Tamiflu är en droppe i havet i jämförelse med om det varit 4000 invånare i Sverige.

Hur tänkte du nu? Du fattar uppenbarligen inte meningen och kontexten med källan. Det handlar om virusstammar. 4000 människor är vidare precis lika många människor vart i världen man än befinner sig. I den kontext det handlade om är det 4000 av 6 miljarder människor. Men du förstår uppenbart inte vad som är speciellt med dessa 4000 eller varför det inte har ett smack att göra med ditt ordbajsande. Du tar bara något random från vad vi andra skrivit och förvränger det för egen sak. Nå, vad är poängen? Vad säger du som inte är självklart eller går emot vad jag har sagt?

Det är _tydligt_ när jag talar om Sverige (dvs diskussionen om vaccinationsprogrammet) eller världen (dvs diskussionen om virusets farlighet). Det är _tydligt_ när jag talar om medicin eller epidemiologi. Det är _tydligt_ att jag inte bara roar mig att besvara felaktiga argument med argument-för-argument utan att jag gärna ger en överblicksbild. Hade jag bara vänt mig till dig hade du fått PM i stället.

Skrivet av anon42512:

Ja, hade det varit gratis att vaccinera sig mot "vanlig" influensa, hade jag nog gjort det.

Låter bra.

Skrivet av anon42512:

Hur många friska unga personer har dött av den?

Hur många har varit hemma från jobbet? Hur många har uppsökt sjukhus? Men den mest spännande frågan är: vad är ditt argument och vad för slutsats skulle du dra om du hade konkreta siffror?

Skrivet av anon42512:

Jag vet inga siffror, men vad man hört i media är det väldigt få fall där det varit allvarligt sjuka med i bilden.

Några av dödsfallen har rapporteras i media. En klassisk skojfrisk sanning är att "om det är med på nyheterna, är det ingen fara". Det som människor faktiskt dör mestadels av är sällan med på nyheter. Cancer, etc.
En god proxy på folk som blev svårt sjuka är siffran över bekräftade fall. Åtminstone så många måste ha uppsökt sjukvården, alltså kring 11 000. Det betyder 5% av de som beräknas ha insjuknat eller 380 svårt sjuka per död. Mörkertalet här är klassiskt nog män, men samtidigt är könsfördelningen någorlunda jämn bland bekräftade fall.

Men jag är mer intresserad av hur DU stödjer DINA påståenden?

Skrivet av anon42512:

Inte mitt problem att du vill slösa en massa ord istället för att länka

Varför har vi inte bara ett länkforum i stället? Föresten är det inte sant att jag bara skriver vad som står i länkar, jag använder siffrorna och förklarar. Hur vill du ha det? Ska jag ändra på siffrorna i min text? Dra av eller lägga till en offset? Sedan är det ju uppenbart att väldigt få läser länkarna och ännu färre begriper...

Skrivet av anon42512:

Vet man inte var man ska leta, har man inte så mycket annat att gå på.

Men var tusan har du fått din bild av det hela ifrån då? Du kommer med tvärsäkra utsagor och slutsatser, men i själva verket har du inte en enda källa!

Skrivet av anon42512:

Vill du kalla seriösa tidningar för skvallerpress, så visst...

Berätta gärna vilka "seriösa" tidningar du fått informationen ifrån då...

Skrivet av anon42512:

Ja, vaccinet var ju inte direkt fritt från biverkningar om man säger så. (Och ja, jag vet att inget är helt utan)

Irrelevant. Vaccineringen är redan beslutad, alltså är det loppet redan kört. Biverkningarna är oväsentliga. Man har klara rekommendationer och vet vilka som bör ta och inte bör ta vaccin. Att sätta fokus på biverkningar är en djävligt vidrig rökridå när nytta kontra fara utklassar själva sjukan med en faktor på miljoner. Vidare, vi har gått igenom biverkningarna gång på gång i tråden. Jag har skrivit utförligt om dessa. Du har inte läst tråden. Varför skriver du i den?

Skrivet av anon42512:

Lika stort troll som du ;D

(Tänkte jag skulle bemöta det lika seriöst bara )

Du är inte i närheten av lika seriös i denna tråd. Ljusår efter. Utan att du vet om det återger du konspiratorisk skåpmat, pseudovetenskap, felaktiga generaliseringar, weasel-argumentation. Jag återger fakta, vetenskap, evidensbasering medan du sprider dumheter.

Skrivet av anon42512:

Hur många av dessa 500 000 fick värre symptom än vanlig influensa då?
Och hur många smittas av vanlig influensa i Sverige varje år?

1) Det här är ingen djälva frågelåda, försök i möjligt mån ta reda på saker själv
2) Jag har skäl att tro att du inte är intresserad av svaret utan vill bara hitta angreppspunkter utifrån din illa redovisade polemiska agenda
3) Detta är i nuläget kvalitativa siffror, inte kvantitativa. Du får vänta tills pålitliga kvantitativa siffror finns allmänt tillgängliga. Vad man vet är att att H1N1 slår helt annorlunda än vanlig säsongsinfluensa. Det är fakta. Av naturliga skäl har ingen djupintervjuat samtliga smittade. Ingen har någon smittspårning på den nivån.
4) Försök inte med argumentum ad ignorantiam

Skrivet av anon42512:

1. Det är min personliga upplevelse (och min sambos för den delen, som var förkyld (utan influensasymptom) under tiden).

Aha, en anekdot. Så lämpligt...

Skrivet av anon42512:

2. Det har relevans för ämnet, sen att du snöar in på ett spår är en annan sak

Goddag yxskaft! Förklara vilken relevans det har och vilken slutsats du drar av dina icke-understötta icke-faktauppgifter!

Skrivet av anon42512:

Av erfarenhet vet jag att bieffekter brukar förbises.
Jag menar andra bieffekter än dom som nämns här: Swine Flu Vaccine Side Effects: Preliminary Safety of H1N1 Flu Shots Reported

Är du medicinare? Inte det? Egen erfarenhet, pyttsan!

INGEN av biverkningarna listade på sidan är okänd, ingen är speciellt allvarlig. Vi har gått igenom biverkningarna väldigt noga i tråden, från de minsta till de värsta, från de vanligaste till de absolut sällsyntaste. Ska jag behöva upprepa allt detta för att något fån för femtielfte gången ramlar in i tråden och börjar sprida dumheter?

Skrivet av anon42512:

Och jag vet inte riktigt om svininfluensavaccinet var så vältestat.

Ett av de mest testade influensavaccin någonsin...

Skrivet av anon42512:

Visst, det är det idag, men det är lite sent då.

...i god tid innan man började med vaccinationerna. Om du skulle rota bland källorna för dina påståenden skulle du rätt snart hamna hos eminenta personer som Tobjörn Sasserson och David Icke...

Skrivet av anon42512:

Jag förvrider inget, dock kanske jag misstolkade.

Du förvrider ALLT. Du är inte ens klar med vilka siffror du utgår ifrån och vad de faktiskt mäter. Inte nog med att du inte har validitet, du har inte siffrorna ens. Och du ber ständigt mig om siffror? Märkligt. Du gör galna kvantitativa påståenden och du hoppas att _jag_ ska hjälpa dig med det?

Skrivet av anon42512:

När du inte backar upp det, så ser jag det som att du bara pratar.

Vad har jag inte backat upp? Hur fan vore det om du läste tråden? Nu framstår du ju bara som en pajas. Du har inte belagt *någonting* utan hänvisar till "uppfattning" och "enligt media", men ändå drar du kvantitativa slutsatser!

Skrivet av anon42512:

Det är inte alls meningen att förgifta brunnen (tjatigt uttryck).
I flera trådar här på sweclockers ser man hur dumförklarar personer.

Jag kan leta efter trådar, om det skulle behövas, men ser inte hur det har med saken att göra egentligen.

Nu förgiftar du brunnen _igen_!

Skrivet av anon42512:

Varför jag inte skulle lyssna undrar jag var du har fått ifrån.
Att inte tycka lika är inte = att inte lyssna.

Men detta är inga tyckarfrågor. Det är rätt mot fel, fakta mot lögn, vetenskap mot pseudovetenskap. Det finns inte flera sanningar och det finns bara en vetenskap.

Skrivet av anon42512:

Ohederligt hur då?

Men snälla, gissa en gång! När jag debunkat ett påstående från dig så ändrar du påståendets karaktär. Sedan kommer du med uppenbara lögner om mig och om vad jag sagt. Du anklagar mig för saker som du är skyldig till.

Skrivet av anon42512:

Jag tror det, men förklara gärna.

Alltså när en så stor det av befolkningen är immuna att sannolikheten sjunker drastiskt för att viruset ska kunna hoppa från en värd till en annan. Det vill säga, om så många är vaccinerade att det är osannolikt att en infekterad ska ha kontakt med en annan infekterad så dör viruset ut. Man vill gärna ha 80-90% vaccinationsgrad i populationen så att man har en immunitet på kanske 70-80% (inte alla blir immuna av vaccin, vaccin kan ge alltifrån 40%- till 99%-igt skydd beroende på typ. Jag tror att detta vaccin ger god immunitet på 90% eller mer. När man vet mer om hur många som fått influensan fast de varit vaccinerade kan man säga mer säkert. I nuläget tror jag man har 0 bekräftade fall.

Skrivet av anon42512:

Om du tar mina inlägg som tvärsäkra uttalanden, får stå för dig, och är inte mitt problem.

Längst ner i inlägget ska jag lista några exempel.

Skrivet av anon42512:

Varför drar du in orelevanta saker?

Är agendan din? Och nej, det är inte orelevant. Du har ju själv lagd intellektuella guldägg ( ) av formen:

Skrivet av anon42512:

Hur var den värre om det varit färre döda?

(Dessutom är det en ytterst ohederlig förvanskning av vad jag sagt)
...och...

Skrivet av anon42512:

Det går väl 10 till 10000, eller kanske 100000 som blir svårt sjuka av "vanlig" influensa för varje som dör av den också?

(vilket också kan klassas som ett tvärsäkert uttalande)

Skrivet av anon42512:

Ja, hur ska man kunna se skillnaden mellan antal dödsfall/capita i olika länder om inte på sättet jag menar?

1) Vilket är sättet du menar?
2) På vilket sätt har jag inte berört detta sätt?
3) Vad är din frågeställning?

Skrivet av anon42512:

Detta har du redan påstått. Jag frågade vem sa vad när? Du har inte svarat.

Skrivet av anon42512:

Förlustaffär? Hur då? Säljer dom vaccinen billigare än vad det kostar att utveckla dom?

Diverse stater har på förhand tecknat avtal. Dessa avtal gav läkemedelsbolagen pengar på förhand, inte alla pengar troligen. Hade inte en influensa brutit ut hade man aldrig behövt utveckla vaccinet. Med förlustaffär menar jag inte bokstavligt talat att de gick back (det är förstås möjligt, men det vet jag inget om), utan bara att de tjänade mindre per arbetsinsats än utan vaccin.

Här är några tvärsäkra uttalanden:

Skrivet av anon42512:

Hehe. Smartare än myndigheterna överallt utom i Sverige xD

Skrivet av anon42512:

Ehm...läs igen.

Han skrev att dödligheten har INTE ökat även att dom INTE tagit vaccin.

Tvärsäkert. Följd av:

Skrivet av anon42512:

Jag uppfattade som att det inte var fler döda per totala invånare i länder där det var en mindre del av invånarna som vaccinerade sig.

Du vet alltså inte vad siffran är, vad den mäter eller hur den ska tolkas. Ändå tolkar du den. Diskussionen utgår från den. Trots detta gör du inga försök att ta reda på vad det är för siffra som pa1983 kom med.

Skrivet av anon42512:

Och klart som fan det är värre samhällskostnader när man köper vaccin för miljarder.

Kan det bli mer tvärsäkert?

Skrivet av anon42512:

Om du orkar, ser jag GÄRNA varför det är en galen mätmetod där man mäter antal döda/capita.
...
Varför är det fel att hänvisa till vaccinationskostnaden när det köptes in en massa vaccin i onödan?
...
Var du fått ifrån att jag värderar mina egna okvalificerade slutsatser högre än vetenskaplig fakta vet jag inte var du fått ifrån.

Här raljerar du över siffror du inte har och än mindre begriper. Jag gör några försök att reda ut, men det tas bara emot med spott och spä. Det intressanta är att du värderar dina slutsatser du inte har kunnat dra på kunskapsbasis i själva inlägget du frågar efter exempel!

Skrivet av anon42512:

Ja, det går ju verkligen jämföra detta med jordens platthet eller inte *facepalm*

Tvärsäkert raljerande. Tips: Ja, det går att jämföra. Det är nämligen samma princip. Om du vill säga något som inte har stöd i fakta, har du bevisbördan. Såvitt jag kan se har inget du sagt stöd i någon fakta och ingen fakta är heller redovisad från dig.

Skrivet av anon42512:

Men länder som är högre drabbade borde ju då inte ha vaccinerat sig, eller hur?

Här utgår du ännu en gång efter en siffra som inte existerar och du inte vet vad den betyder. Ändå drar du en slutsats och ställer en retorisk fråga...

Skrivet av anon42512:

Det går väl 10 till 10000, eller kanske 100000 som blir svårt sjuka av "vanlig" influensa för varje som dör av den också?

Tvärsäkert!

Skrivet av anon42512:

Om man ska se till alla "uppblåsta" dödsfall i media, så har det i princip alltid varit nån med cancer eller lungsjukdomar som har dött.

Ännu en slutsats utan data.

Skrivet av anon42512:

Aldrig påstått att det är fel att vaccinera sig, men att "hotet" var så uppblåst i media att folk trodde att man skulle kolavippa så fort man fick det.

Jaså? 1) Läs skitmedia. 2) Argumentera mot skitmedia och låt det spilla över på vetenskapen. Ta skitmedia för intäkt att vaccinet var onödigt. 3) Profit?

Skrivet av anon42512:

Som du säger själv, slängde man ut en massa pengar i onödan.

Tvärsäkert och lögnaktigt. Jag har aldrig sagt det du påstår men för dig är det en självklar slutsats att en "massa" pengar slängts i "onödan".

Skrivet av anon42512:

Hur ska man se skillnaden i dödstal mellan länder där man vaccinerat sig och där man inte vaccinerat sig?

Låter som en ärlig fråga, men skenet bedrar. I själva verket har jag besvarat frågan fler inlägg tidigare! Alltså är den bara ett retoriskt knep.

Skrivet av anon42512:

Antar att kultur mellan olika länder kan spela in (i vissa länder tar man väl knappt i hand, medan i andra pussar man på kinderna t ex).

När jag svarar på detta får jag höra att det inte är relevant. Ändå ställdes frågan. Hederligt?

Skrivet av anon42512:

Ja, hade svininfluensan spridit sig som dom påstod, hade det inte varit nådigt, men nu var det inte så.

Tvärsäkert. Vem som påstod vad och när har ej ännu besvarats. Påståendet har bara upprepats.

Till sist: (Detta sista stycke är allt av egentlig vikt)

Skrivet av anon42512:

Ber om ursäkt ifall inlägget är fattigt, men jag är trött

Ingen fara. Det är inte massan av text som räknas, utan argumentationen. Lite text är bra, jag skriver alldeles för mycket. Det jag vill ha från dig är:
* Vart vill du egentligen komma och vad för nuffror vill du stödja dig på?
* Var är dina källor? Vem sa t.ex vad när om följderna?
* Vad menar DU med pa1983s icke-existerande siffror? Du kretsar ju kring dem men har inte talat om vilka siffror du tror det är och vad de står för.

En regel är att innan ett fenomen ska förklaras, ska det beläggas att fenomenet över huvud taget existerar. Att fler blivit sjuka i länder som har vaccinerats är ett tomt påstående om man inte talar om vilka siffror, absoluta eller relativa, kvoter, procent eller procentenheter, etc, man syftar till. Vi vet över huvud taget inte om fenomenet existerar och ändå utgår du från det och vill ha det förklarat? Och även om det skulle existera så har jag givit flera tänkbara förklaringar.

(Mitt kardinalexempel på att förklara fenomen innan fenomenet belagts är den så kallade bermudatriangeln. Flera "vetenskapliga" förklaringar har framförts som inte bygger på något övernaturligt eller så. Men trots att förklaringarna är vetenskapliga är de nonsens. Det är nämligen inte belagt att fenomenet existerar. Tvärt om, det är rätt styrkt att fenomenet inte existerar över huvud taget. Alltså fanns det ingenting från början som kräver en förklaring över huvud taget! I ditt och pa1983s fall måste fenomenet över huvud taget beläggas. Så har inte skett.)

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det verkar som det finns personer som har problem med att förstå vad det innebär att förgifta brunnen. Det är när man försöker miskreditera en annan och få dennes argument att låta icke trovärdiga redan innan några argument framförts... t.ex "Tänk efter väldigt mycket innan ni tar min oponents argument på allvar, han är ju trots allt en tjuv!" eller "Märk väl att min motståndare är kvinna, och vi vet väl allihop att kvinnor inte förstår sig på logik".

Och det är enligt mig ett oerhört oschysst sätt att argumentera på, min sambo använder sig väldigt effektivt av den metoden det spelar helt enkelt ingen som helst roll hur kloka mina argument är eller hur mycket sanning och eftertanke det finns för i våran umgängeskrets är jag känd som "besserwisser, du ska ju bara veta bäst dig lyssnar vi inte på".

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Det verkar som det finns personer som har problem med att förstå vad det innebär att förgifta brunnen. Det är när man försöker miskreditera en annan och få dennes argument att låta icke trovärdiga redan innan några argument framförts... t.ex "Tänk efter väldigt mycket innan ni tar min oponents argument på allvar, han är ju trots allt en tjuv!" eller "Märk väl att min motståndare är kvinna, och vi vet väl allihop att kvinnor inte förstår sig på logik".

Och det är enligt mig ett oerhört oschysst sätt att argumentera på, min sambo använder sig väldigt effektivt av den metoden det spelar helt enkelt ingen som helst roll hur kloka mina argument är eller hur mycket sanning och eftertanke det finns för i våran umgängeskrets är jag känd som "besserwisser, du ska ju bara veta bäst dig lyssnar vi inte på".

Berit Ås är min favoritås av denna anledning
Lär dig hur du kommer ur fällan, använd motteknikerna hela tiden och bli en bättre messersmith.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Berit Ås är min favoritås av denna anledning
Lär dig hur du kommer ur fällan, använd motteknikerna hela tiden och bli en bättre messersmith.

Det heter Faktiskt messerschmitt (Sry kunde inte låta bli )

Btw aldrig sett någon argumentera så bra och sakligt som MBY för mig är det solklart att han i brist på bättre ordval krossar Loxus som inte har något gedigt eller konkret att komma med

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Innan jag svarar vill jag bara fråga:

"Missförstår" du mig med flit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Innan jag svarar vill jag bara fråga:

"Missförstår" du mig med flit?

Det är inte speciellt lätt att förstå dig, så missförstånd är fullt möjligt. Du har ju inte kommit med några data. Vad är argumentet du vill driva egentligen? Vad har jag missförstått? Har jag missförstått att du är hal som en ål och talar om än det ena, än det andra. När jag talar om per capita är det fel, när jag talar om per infektion är det fel.

Så, vad talar vi om egentligen? Och vad är stödet för dina påståenden?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Det är inte speciellt lätt att förstå dig, så missförstånd är fullt möjligt. Du har ju inte kommit med några data. Vad är argumentet du vill driva egentligen? Vad har jag missförstått? Har jag missförstått att du är hal som en ål och talar om än det ena, än det andra. När jag talar om per capita är det fel, när jag talar om per infektion är det fel.

Så, vad talar vi om egentligen? Och vad är stödet för dina påståenden?

Vilka specifika påståenden menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kanska några av de han nämnde i hans senaste långa inlägg(det med mycket fetstil)?

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Du kan ju börja med:

Skrivet av anon42512:

Ja, vem sa vad och när?

Skrivet av anon42512:

Och klart som fan det är värre samhällskostnader när man köper vaccin för miljarder.

Jämfört med?

Skrivet av anon42512:

Vad utgår du ifrån och hur kommer du till din slutsats?

Skrivet av anon42512:

Ja, hade svininfluensan spridit sig som dom påstod, hade det inte varit nådigt, men nu var det inte så.

Vem påstod vad, när och i vilket sammanhang. Varför lyssnade du på den källan?

* Vad menar DU med pa1983s icke-existerande siffror? Du kretsar ju kring dem men har inte talat om vilka siffror du tror det är och vad de står för.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det du har missförstått mest är att du verkar tro att jag är stenhård på det jag säger och håller fast vid det till världens ände.
Så är det inte.

Men jag ska säga det alla vill höra:

Jag har fel, du har rätt
Jag är dum i huvudet, du är smartast
hejdå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det du har missförstått mest är att du verkar tro att jag är stenhård på det jag säger och håller fast vid det till världens ände.
Så är det inte.

Jag har fel, du har rätt
hejdå!

det var nog ingen som tyckte du var dum för vi känner dig inte. Du kom med en mängd påståenden och slutsatser som du inte kunde belägga med källor och det var väl mest det många reagerade på.

Skönt att du såg det tillslut iaf och det är ju lätt hänt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Så är det inte.

Jag har förstått för länge sedan att du inte tror "stenhårt" på något speciellt. Däremot verkar du hålla fast dig vid vissa påståenden som du aldrig riktigt belyser. Det var också förvirrande att du hela tiden verkade mena andra siffror än i föregående inlägg. Min poäng var egentligen bara den att påståendet "länder som vaccinerats har inte lägre dödstal än länder som inte har vaccinerats" är helt tomt. Ja, helt innehållslöst om man inte vet vad som avses. Och siffran döda/infekterade ändras naturligtvis inte på sig ett skvatt bara för att andra är vaccinerade. Ändå verkade du fästa någon vikt vid detta, trots att det var ett nonsenspåstående utan vidare information.

Skrivet av anon42512:

Jag har fel, du har rätt
hejdå!

Nej, det är det sista jag vill höra! Jag kallar det för "falsk kapitulation" och är ett debattknep. Faktiskt ett sätt att försöka förgifta brunnen i efterhand med ironier.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Tänkte lämna det här nu, men... -.-

Skrivet av MBY:

Öhh, va? I vilket sammanhang menar du "TOTAL POPULATION" och vad är din poäng? När jag talar om per capita så är det fel, då ska vi tala om per smittad. När jag talar om per smittad så är det fel, då ska vi tala om per capita.

Relationen mellan smittad/capita, död/capita och vaccinerad/capita i olika länder

Citat:

Hur tänkte du nu? Du fattar uppenbarligen inte meningen och kontexten med källan. Det handlar om virusstammar. 4000 människor är vidare precis lika många människor vart i världen man än befinner sig. I den kontext det handlade om är det 4000 av 6 miljarder människor. Men du förstår uppenbart inte vad som är speciellt med dessa 4000 eller varför det inte har ett smack att göra med ditt ordbajsande. Du tar bara något random från vad vi andra skrivit och förvränger det för egen sak. Nå, vad är poängen? Vad säger du som inte är självklart eller går emot vad jag har sagt?

Du får gärna förklara hur det skulle vara samma sak. Jag anser att 4000 människor i Indien är en droppe i havet jämfört med 4000 människor i Sverige då, främst, dom har mycket högre folktäthet.

Citat:

Låter bra.

Då förstår du att jag aldrig pratat om att vaccin skulle vara dåligt över lag.

Citat:

Hur många har varit hemma från jobbet? Hur många har uppsökt sjukhus? Men den mest spännande frågan är: vad är ditt argument och vad för slutsats skulle du dra om du hade konkreta siffror?

Precis så. Hur många har varit hemma från jobbet/uppsökt sjukhus i jämförelse med "vanlig" influensa?

Citat:

Men var tusan har du fått din bild av det hela ifrån då? Du kommer med tvärsäkra utsagor och slutsatser, men i själva verket har du inte en enda källa!

Nej, jag kommer inte med tvärsäkra utsagor, ber om ursäkt ifall det verkade så.

Citat:

Du är inte i närheten av lika seriös i denna tråd. Ljusår efter. Utan att du vet om det återger du konspiratorisk skåpmat, pseudovetenskap, felaktiga generaliseringar, weasel-argumentation. Jag återger fakta, vetenskap, evidensbasering medan du sprider dumheter.

Jag menade iofs just den punkten.

Citat:

1) Det här är ingen djälva frågelåda, försök i möjligt mån ta reda på saker själv

Får då gärna tips på hur jag kan ta reda på det.

Citat:

2) Jag har skäl att tro att du inte är intresserad av svaret utan vill bara hitta angreppspunkter utifrån din illa redovisade polemiska agenda

Fel.

Citat:

3) Detta är i nuläget kvalitativa siffror, inte kvantitativa. Du får vänta tills pålitliga kvantitativa siffror finns allmänt tillgängliga. Vad man vet är att att H1N1 slår helt annorlunda än vanlig säsongsinfluensa. Det är fakta. Av naturliga skäl har ingen djupintervjuat samtliga smittade. Ingen har någon smittspårning på den nivån.

Noterat.

Citat:

4) Försök inte med argumentum ad ignorantiam

Var har jag gjort det?

Citat:

Aha, en anekdot. Så lämpligt...

Talar man inte bäst utifrån sin egen erfarenhet?
Eller är det bättre att jag skulle sitta och ljuga?
Jag har aldrig farit med osanning med flit i denna diskussion.

Citat:

Goddag yxskaft! Förklara vilken relevans det har och vilken slutsats du drar av dina icke-understötta icke-faktauppgifter!

Det som började diskussionen (när jag kom in), att hela grejen var väldigt uppblåst.

Citat:

Ett av de mest testade influensavaccin någonsin...

Skulle jag gärna se källa på

Citat:

Du förvrider ALLT. Du är inte ens klar med vilka siffror du utgår ifrån och vad de faktiskt mäter. Inte nog med att du inte har validitet, du har inte siffrorna ens. Och du ber ständigt mig om siffror? Märkligt. Du gör galna kvantitativa påståenden och du hoppas att _jag_ ska hjälpa dig med det?

Vilka siffror menar du? Alltså vad skulle dessa siffror handla om?

Citat:

Vad har jag inte backat upp? Hur fan vore det om du läste tråden? Nu framstår du ju bara som en pajas. Du har inte belagt *någonting* utan hänvisar till "uppfattning" och "enligt media", men ändå drar du kvantitativa slutsatser!

Drar inga kvantitativa slutsatser, utan går efter egen uppfattning.
Vilken, som jag hoppas du förstår, kan vara felaktig.

Citat:

Nu förgiftar du brunnen _igen_!

Inte alls menat så.

Citat:

Är agendan din? Och nej, det är inte orelevant. Du har ju själv lagd intellektuella guldägg ( ) av formen:

(Dessutom är det en ytterst ohederlig förvanskning av vad jag sagt)
...och...

(vilket också kan klassas som ett tvärsäkert uttalande)

Nej, det så är det inte.
Delvis var det i frågande form, och jag ser inte hur "kanske" kan ses som tvärsäkert.

Citat:

Kan det bli mer tvärsäkert?

Nu går jag efter media igen, men det finns oanvända vaccin för en halv miljard.

Citat:

Här utgår du ännu en gång efter en siffra som inte existerar och du inte vet vad den betyder. Ändå drar du en slutsats och ställer en retorisk fråga...

Nej, jag blir gärna motbevisad.

Citat:

Ännu en slutsats utan data.

Ja, jag följde dessa dödsfall ett tag i media och det var i princip alltid någon lungs-/hjärt-/cancersjuk person.
Att sitta och söka upp varenda liten artikel....nä.

Citat:

Tvärsäkert och lögnaktigt. Jag har aldrig sagt det du påstår men för dig är det en självklar slutsats att en "massa" pengar slängts i "onödan".

Har jag inte redan sagt att jag isåfall missförstod dig? Så är det iaf.

Citat:

Låter som en ärlig fråga, men skenet bedrar. I själva verket har jag besvarat frågan fler inlägg tidigare! Alltså är den bara ett retoriskt knep.

Stämmer inte.

Citat:

När jag svarar på detta får jag höra att det inte är relevant. Ändå ställdes frågan. Hederligt?

Snarare ett onödigt inlägg i diskussionen. Och ja, onödigt från mig.

Citat:

En regel är att innan ett fenomen ska förklaras, ska det beläggas att fenomenet över huvud taget existerar. Att fler blivit sjuka i länder som har vaccinerats är ett tomt påstående om man inte talar om vilka siffror, absoluta eller relativa, kvoter, procent eller procentenheter, etc, man syftar till. Vi vet över huvud taget inte om fenomenet existerar och ändå utgår du från det och vill ha det förklarat? Och även om det skulle existera så har jag givit flera tänkbara förklaringar.

Jag har inga siffror att stödja mig på. Jag blir gärna överbevisad.

Citat:

(Mitt kardinalexempel på att förklara fenomen innan fenomenet belagts är den så kallade bermudatriangeln. Flera "vetenskapliga" förklaringar har framförts som inte bygger på något övernaturligt eller så. Men trots att förklaringarna är vetenskapliga är de nonsens. Det är nämligen inte belagt att fenomenet existerar. Tvärt om, det är rätt styrkt att fenomenet inte existerar över huvud taget. Alltså fanns det ingenting från början som kräver en förklaring över huvud taget! I ditt och pa1983s fall måste fenomenet över huvud taget beläggas. Så har inte skett.)[/B]

Om man, som jag, inte vet vad som är rätt, kan det väl vara vettigt att förklara ändå? "Så är det inte, för att..."

Citat:

Jag har förstått för länge sedan att du inte tror "stenhårt" på något speciellt. Däremot verkar du hålla fast dig vid vissa påståenden som du aldrig riktigt belyser. Det var också förvirrande att du hela tiden verkade mena andra siffror än i föregående inlägg. Min poäng var egentligen bara den att påståendet "länder som vaccinerats har inte lägre dödstal än länder som inte har vaccinerats" är helt tomt. Ja, helt innehållslöst om man inte vet vad som avses. Och siffran döda/infekterade ändras naturligtvis inte på sig ett skvatt bara för att andra är vaccinerade. Ändå verkade du fästa någon vikt vid detta, trots att det var ett nonsenspåstående utan vidare information.

Nej, jag har överhuvudtaget inte brytt mig om döda/infekterade, då det borde vara ungefär samma, över lag.

Citat:

Nej, det är det sista jag vill höra! Jag kallar det för "falsk kapitulation" och är ett debattknep. Faktiskt ett sätt att försöka förgifta brunnen i efterhand med ironier.

Inte menat så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Relationen mellan smittad/capita, död/capita och vaccinerad/capita i olika länder

Jaha. Och vad har vi pratat om de senaste sidorna? Nu tycker jag du en gång för alla ska förklara vad problemet är med dessa siffror och vad din poäng är.

Skrivet av anon42512:

Du får gärna förklara hur det skulle vara samma sak. Jag anser att 4000 människor i Indien är en droppe i havet jämfört med 4000 människor i Sverige då, främst, dom har mycket högre folktäthet.

Va? 4 000 människor är 4 000 människor. Punk. Jag har inte ställt dessa i någon speciell relation. Dessutom har jag talat om 4 000 tamiflu-doser, inte människor och jag har talat om kvoter i Indien, inte absoluta tal. Så var du vill komma vet du bara själv.

Skrivet av anon42512:

Då förstår du att jag aldrig pratat om att vaccin skulle vara dåligt över lag.

Utan du påstår vadå?

Skrivet av anon42512:

Precis så. Hur många har varit hemma från jobbet/uppsökt sjukhus i jämförelse med "vanlig" influensa?

Ja, berätta. Vad är det du hänger upp dig på?

Skrivet av anon42512:

Nej, jag kommer inte med tvärsäkra utsagor, ber om ursäkt ifall det verkade så.

Nejdå, inte alls! Meningar som börjar med "klart som fan..." innehåller ju inte ett påstående!

Skrivet av anon42512:

Får då gärna tips på hur jag kan ta reda på det.

Du skulle kunna läsa tråden. Men nähä. Jag pekade senast till SMI och WHO.

Skrivet av anon42512:

Du har inte sagt något som helst konkret utan tjafsar bara. Således är du inte intresserad utan trollar bara. Att du har mage att insinuera att du inte fått tips och länkar är riktigt lågt. Jag vet inte hur mycket länkar jag givit de senaste sidorna. 10? Hur många i tråden totalt? 50? 100? Jag vet inte, men du borde ju ha alla utgångspunkter där.

Skrivet av anon42512:

Var har jag gjort det?

Jag tyckte mig se en antydan till "grov förberedelse till..." så jag påpekade bara att så ska vi inte argumentera!

Skrivet av anon42512:

Talar man inte bäst utifrån sin egen erfarenhet?
Eller är det bättre att jag skulle sitta och ljuga?
Jag har aldrig farit med osanning med flit i denna diskussion.

Nej. Erfarenhet av svininfluensan på ett personligt plan är inte vatten värt om man vill diskutera vetenskap. Du har inte "farit" med någonting vad jag kan se, du bara tjafsat.

Skrivet av anon42512:

Det som började diskussionen (när jag kom in), att hela grejen var väldigt uppblåst.

Säger du ja. Och du hänvisar bara till "media" utan att ens kunna nämna vem vad och hur. Och säg mig varför det spelar någon roll när media pratar dumheter om sig självt? Menar du att MINA uppgifter är från aftonbladet?

Skrivet av anon42512:

Skulle jag gärna se källa på

Snälla rara! Vaccinet började användas på 50-talet och alla dess komponenter bortsett från virusets RNA har testats så grundligt att det liksom bara är konspirationstokar som hävdar att vaccinet är "otestat" eller "för lite testat". Källor finns tidigare i tråden. Jag hade en källa i min signatur under hela pandemin. (Swine flu: Eight myths that could endanger your life - New Scientist - tyvärr bakom en sign-up- eller paywall nuförtiden)
Det där påståendet är besläktat med en rad påståenden om skvalen, vaccin, klinisk prövning, etc, som det inte finns ett smack stöd för. Ändå har vissa media låtit sig duperas av konspirationsförespråkare och rapporterar gärna "kontroverser" som helt enkelt inte existerar. Läs tråden! Läs wikipedia. Lär dig leta på egen hand!

Skrivet av anon42512:

Vilka siffror menar du? Alltså vad skulle dessa siffror handla om?

Ok. Där dog du. Nu inser jag att mitt senaste inlägg var missriktat i sin sammanfattning och att det jag sysslar med nu är helt meningslöst. Det finns inget mer att säga. Du är ett komplett troll och vi kommer aldrig få rätsida på denna diskussion. Det är jag som ska fråga om siffror, inte du.

Edit: Om DU tror att det ligger NÅGOT i NÅGON speciell siffra som är intressant får DU presentera detta något och den tillhörande siffran. Att du inte vet var du ska leta är ingen ursäkt. Det är ekvivalent med att säga "jag har inget att säga men jag säger det ändå".

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag ger upp.

Du vägrar se vad jag säger och antar bara att jag tjafsar/trollar/ljuger(?).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Jag ger upp.

Vilket är fenomenet och vad är problemet med det? Vilka siffror undrar du över och vem har sagt vad när om svininfluensan?

Vad menade du när du sa:

Skrivet av anon42512:

Värre än?

Skrivet av anon42512:

Varför är det fel att hänvisa till vaccinationskostnaden när det köptes in en massa vaccin i onödan?

Varför var det i onödan?

Skrivet av anon42512:

Vilka länder är "högre drabbade", på vilket sätt och hur menar du att de inte borde vaccinerat sig?

Skrivet av anon42512:

Om man ska se till alla "uppblåsta" dödsfall i media, så har det i princip alltid varit nån med cancer eller lungsjukdomar som har dött.

Vem har blåst upp dödsfall när?

Skrivet av anon42512:

Hur ska man se skillnaden i dödstal mellan länder där man vaccinerat sig och där man inte vaccinerat sig?

Vilka dödstal menar du? Vilket är fenomenet som ska förklaras?

Skrivet av anon42512:

Vem påstod vad och i vilket sammanhang?

Skrivet av anon42512:

Ja, vaccinet var ju inte direkt fritt från biverkningar om man säger så.

Vem har påstått något annat? När och i vilket sammanhang?

Skrivet av anon42512:

Vem trodde vad, när och i vilket sammanhang?

Skrivet av anon42512:

Jag har inga siffror att stödja mig på. Jag blir gärna överbevisad.

Vilken uppgift vill du bli "överbevisad" om?

Försök förstå att det minsann inte är lätt att veta vilket/vilka fenomen du yrar om och vad det är som ska bevisas.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Jag ger upp.

och en länk: Influensavaccin misstänks orsaka narkolepsi - Ekot | Sveriges Radio

Permalänk
Medlem

Förklara vad du vill ha sagt med länken då?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sentenced:

Förklara vad du vill ha sagt med länken då?

Nä, jag blir bara misstolkad.
Nästan så att man kan tro att det är med flit.

Permalänk
Medlem

Narkolepsi-historian trodde jag iofs var debunkad för länge sedan.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halogen:

Narkolepsi-historian trodde jag iofs var debunkad för länge sedan.

För länge sen? Artikeln publicerades igår.

EDIT: Okej, här publicerades det den 17:e: Läkemedelsverket utreder rapporter om narkolepsi efter vaccinering med Pandemrix - Krisinformation

Permalänk
Avstängd

Du "argumenterar" på samma sätt som konspirationsstollar nu. Nämligen, ge en länk utan kommentarer och vädja till att den tolkas intuitivt och gärna utan kunskaper.

Då så, då återstår bara för dig att visa relevansen i påståendet.
1) Fastställ att det inte rör sig om ett narkolepsikluster eller helt enkelt post hoc.
2) Fastställ att lidandet som orsakas är större än det lidande som en ovaccinerad befolkning hade utsatts för (narkolepsi kan behandlas, det kan självläka, man kan ha god livskvalité)
3) Du som gillar att tala om antalet döda, fastställ att smittskyddsinstitutets beräkning på ca 20 ytterligare döda utan massvaccinering är bättre än färre narkolepsifall.
4) Profit?

Det tragikomiska är att när detta blåser över i media kommer foliehattarna att komma med nya påståenden. De kommer aldrig faktiskt sätta sig in i vad undersökningarna kommer fram till. Det är jag, snarare än du, som faktiskt kommer följa detta, läsa resultaten och peer-review. Det är jag som kommer bli klokare, få perspektiv på frågan och justera min ståndpunkt efter vetenskaplig metod, medan du använder dig av vanlig dagspress (dagspressen och TV/radio har för länge sedan tappat förmågan att korrekt återge forskning) som slagträ innan det faktiskt finns något att veta om saken.

Hade inte du snackat om narkolepsi hade jag gjort det - men först när forskningen var klar så jag kunde veta vad man snackar om.

Typisk halmstråargumentation. Du kan väl ringa upp Annika Linde på SMI och berätta att det minsann var förhastat att vaccinera. Vem vet, du kanske får ett pris (eller dumstrut eller nåt)?

Edit: Fakta so far: 6 fall av narkolepsi i Sverige. Osäkert om det höjer bagrundsvnivån. 17 fall i Finland som höjer bakgrundsnivån. 1 fall rapporterat i övriga Europa (som har tiotals miljoner vaccinerade). Vad menas då med "rapporterad biverkning"? Tja, det är helt enkelt så att en läkare som skriver ut en medicin även har ansvar att rapportera tillstånd som avviker från kända biverkningar eller känd verkan av en substans, till läkemedelsverket. Av lätt insedda skäl är denna typ av rapporerade biverkningar ofta sammanträffanden. Exempel: Patient får medicin A mot huvudvärk. Känd biverkning: domningar. Patient rapporterar en vecka senare att denne fiser som fan, men glömmer nämna att denne samtidigt lagt om dieten till bruna bönor och kålsallad. "Fiser som fan" finns inte bland kända biverkningar, och därför noterar läkaren detta och berättar det för läkemedelsverket. Ponera nu att ett TV-program har lanserar kålsallad och bönor som en livsstilsdiet eller att det är nationell REA på dessa varor. Då kan antalet fall av "fiser som fan" öka så mycket att läkemedelsverket går in och hittar - ingenting. Narkolepsi är besläktat med epilepsi och troligen ingenting man får av dieten, men samma mekanismer kan spela roll här; något är ändrat i livsföringen, i miljön eller en åldersutveckling. Jag vet inte när narkolepsi uppträder, men det vore intressant att veta åldern på fallen. Slutsatsen är att ingen slutsats kan dras, och det är på det hela taget inget som ändrar kvoten nytta/skada med vaccination.

Edit2: En annan effekt är ju förstås att en biverkan i fokus lagbundet ger fler fall på grund av selektiv perception. Alltså, om man tror att A ger effekten B är man mycket mer uppmärksam på B som följer på A, helt oavsett om det finns en ökning av B eller om B ens beror av A på något sätt. Eftersom de flesta barn faktiskt vaccinerats går det att beskylla vaccinet för allt som händer med barnen efteråt. Det enda som krävs är gammal hederlig ohederlighet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan passa på att rekommendera sista eller näst sista avsnittet av Penn and Teller: Bullshit, säsong 8 avsnitt 9 eller 10, som handlar om debatten om vaccination.

Edit: YouTube - Anti Vaccination on Penn and Teller: BULLSHIT! - Andrew Wakefield and Jenny McCarthy are Assholes

Edit: Ett förtydligande är att detta är en s.k preview till avsnitt som handlar om anti-vaxarna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Kan passa på att rekommendera sista eller näst sista avsnittet av Penn and Teller: Bullshit, säsong 8 avsnitt 9 eller 10, som handlar om debatten om vaccination.

Edit: YouTube - Anti Vaccination on Penn and Teller: BULLSHIT! - Andrew Wakefield and Jenny McCarthy are Assholes

Bra avsnitt! Speciellt pedagogiskt är inledningen där de kastar bollar på pjäser som representerar barn.

Edit: Du kanske ska förtydliga att länken du gav INTE går till ett Bullshit!-avsnitt utan bara Penn som rantar om humbugspridare. Och ja, de är assholes! Pseudovetenskap är ofta beskedligt. Men när det kommer till medicin är det potentiellt dödligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Bra avsnitt! Speciellt pedagogiskt är inledningen där de kastar bollar på pjäser som representerar barn.

Edit: Du kanske ska förtydliga att länken du gav INTE går till ett Bullshit!-avsnitt utan bara Penn som rantar om humbugspridare. Och ja, de är assholes! Pseudovetenskap är ofta beskedligt. Men när det kommer till medicin är det potentiellt dödligt.

Hahaha... Jo, älskar deras pedagogik. Undrar hur dessa hade varit som sex och samlevnads lärare på grundskolan?

Sagt och gjort, ligger en edit med förtydligande.

Permalänk
Avstängd

CJ Åkerberg kommenterar narkolepsin såhär: Orsak & Verkan – narkolepsi och pandemrix och frustration… Tankebrott

Edit: Dr Åsa går från klarhet till klarhet: Del 1 av 8: Kommer vi alla dö av influensa? - Dr Åsa | SVT Play
Missa inte patienten i 20-årsåldern som inte är i någon riskgrupp men som ändå behöver ECMO-behandling. Hade denne varit vaccinerade hade det inte hänt.

Visa signatur