Skrivet av anon42512:
Lögn? Tror du att han, och jag för den delen, säger såna saker, för att vi vill jävlas?
Du har klamrat dig fast vid den här uppgiften ett tag nu. Kan du vänligen dra upp någon form av källhänvisning? Jag hostar upp alla källor på begäran, det är ett rimligt krav. Ändå är det du som tjatar om källor och inte kan belägga ett skit.
Skrivet av anon42512:
Jag vet mycket väl, men så är det inte.
Alltså vet du inte.
Skrivet av anon42512:
Jag menar på TOTAL POPULATION.
Hur många % av populationen i olika länder blev smittade av svininfluensan?
Hur många % av dessa dog? Eller kanske räkna efter hur många % av populationen i olika länder som dog?
Hur många % av populationen i olika länder vaccinerade sig?
Öhh, va? I vilket sammanhang menar du "TOTAL POPULATION" och vad är din poäng? När jag talar om per capita så är det fel, då ska vi tala om per smittad. När jag talar om per smittad så är det fel, då ska vi tala om per capita.
Det var ju för bövelen du som gjorde/försvarade kvantitativa uttalanden utan siffror, inte jag. Är det inte dags att du talar om vad du påstår och visar validerade siffror för det?
Skrivet av anon42512:
4000 invånare i Indien som behandlats med Tamiflu är en droppe i havet i jämförelse med om det varit 4000 invånare i Sverige.
Hur tänkte du nu? Du fattar uppenbarligen inte meningen och kontexten med källan. Det handlar om virusstammar. 4000 människor är vidare precis lika många människor vart i världen man än befinner sig. I den kontext det handlade om är det 4000 av 6 miljarder människor. Men du förstår uppenbart inte vad som är speciellt med dessa 4000 eller varför det inte har ett smack att göra med ditt ordbajsande. Du tar bara något random från vad vi andra skrivit och förvränger det för egen sak. Nå, vad är poängen? Vad säger du som inte är självklart eller går emot vad jag har sagt?
Det är _tydligt_ när jag talar om Sverige (dvs diskussionen om vaccinationsprogrammet) eller världen (dvs diskussionen om virusets farlighet). Det är _tydligt_ när jag talar om medicin eller epidemiologi. Det är _tydligt_ att jag inte bara roar mig att besvara felaktiga argument med argument-för-argument utan att jag gärna ger en överblicksbild. Hade jag bara vänt mig till dig hade du fått PM i stället.
Skrivet av anon42512:
Ja, hade det varit gratis att vaccinera sig mot "vanlig" influensa, hade jag nog gjort det.
Låter bra.
Skrivet av anon42512:
Hur många friska unga personer har dött av den?
Hur många har varit hemma från jobbet? Hur många har uppsökt sjukhus? Men den mest spännande frågan är: vad är ditt argument och vad för slutsats skulle du dra om du hade konkreta siffror?
Skrivet av anon42512:
Jag vet inga siffror, men vad man hört i media är det väldigt få fall där det varit allvarligt sjuka med i bilden.
Några av dödsfallen har rapporteras i media. En klassisk skojfrisk sanning är att "om det är med på nyheterna, är det ingen fara". Det som människor faktiskt dör mestadels av är sällan med på nyheter. Cancer, etc.
En god proxy på folk som blev svårt sjuka är siffran över bekräftade fall. Åtminstone så många måste ha uppsökt sjukvården, alltså kring 11 000. Det betyder 5% av de som beräknas ha insjuknat eller 380 svårt sjuka per död. Mörkertalet här är klassiskt nog män, men samtidigt är könsfördelningen någorlunda jämn bland bekräftade fall.
Men jag är mer intresserad av hur DU stödjer DINA påståenden?
Skrivet av anon42512:
Inte mitt problem att du vill slösa en massa ord istället för att länka
Varför har vi inte bara ett länkforum i stället? Föresten är det inte sant att jag bara skriver vad som står i länkar, jag använder siffrorna och förklarar. Hur vill du ha det? Ska jag ändra på siffrorna i min text? Dra av eller lägga till en offset? Sedan är det ju uppenbart att väldigt få läser länkarna och ännu färre begriper...
Skrivet av anon42512:
Vet man inte var man ska leta, har man inte så mycket annat att gå på.
Men var tusan har du fått din bild av det hela ifrån då? Du kommer med tvärsäkra utsagor och slutsatser, men i själva verket har du inte en enda källa!
Skrivet av anon42512:
Vill du kalla seriösa tidningar för skvallerpress, så visst...
Berätta gärna vilka "seriösa" tidningar du fått informationen ifrån då...
Skrivet av anon42512:
Ja, vaccinet var ju inte direkt fritt från biverkningar om man säger så. (Och ja, jag vet att inget är helt utan)
Irrelevant. Vaccineringen är redan beslutad, alltså är det loppet redan kört. Biverkningarna är oväsentliga. Man har klara rekommendationer och vet vilka som bör ta och inte bör ta vaccin. Att sätta fokus på biverkningar är en djävligt vidrig rökridå när nytta kontra fara utklassar själva sjukan med en faktor på miljoner. Vidare, vi har gått igenom biverkningarna gång på gång i tråden. Jag har skrivit utförligt om dessa. Du har inte läst tråden. Varför skriver du i den?
Skrivet av anon42512:
Lika stort troll som du ;D
(Tänkte jag skulle bemöta det lika seriöst bara )
Du är inte i närheten av lika seriös i denna tråd. Ljusår efter. Utan att du vet om det återger du konspiratorisk skåpmat, pseudovetenskap, felaktiga generaliseringar, weasel-argumentation. Jag återger fakta, vetenskap, evidensbasering medan du sprider dumheter.
Skrivet av anon42512:
Hur många av dessa 500 000 fick värre symptom än vanlig influensa då?
Och hur många smittas av vanlig influensa i Sverige varje år?
1) Det här är ingen djälva frågelåda, försök i möjligt mån ta reda på saker själv
2) Jag har skäl att tro att du inte är intresserad av svaret utan vill bara hitta angreppspunkter utifrån din illa redovisade polemiska agenda
3) Detta är i nuläget kvalitativa siffror, inte kvantitativa. Du får vänta tills pålitliga kvantitativa siffror finns allmänt tillgängliga. Vad man vet är att att H1N1 slår helt annorlunda än vanlig säsongsinfluensa. Det är fakta. Av naturliga skäl har ingen djupintervjuat samtliga smittade. Ingen har någon smittspårning på den nivån.
4) Försök inte med argumentum ad ignorantiam
Skrivet av anon42512:
1. Det är min personliga upplevelse (och min sambos för den delen, som var förkyld (utan influensasymptom) under tiden).
Aha, en anekdot. Så lämpligt...
Skrivet av anon42512:
2. Det har relevans för ämnet, sen att du snöar in på ett spår är en annan sak
Goddag yxskaft! Förklara vilken relevans det har och vilken slutsats du drar av dina icke-understötta icke-faktauppgifter!
Är du medicinare? Inte det? Egen erfarenhet, pyttsan!
INGEN av biverkningarna listade på sidan är okänd, ingen är speciellt allvarlig. Vi har gått igenom biverkningarna väldigt noga i tråden, från de minsta till de värsta, från de vanligaste till de absolut sällsyntaste. Ska jag behöva upprepa allt detta för att något fån för femtielfte gången ramlar in i tråden och börjar sprida dumheter?
Skrivet av anon42512:
Och jag vet inte riktigt om svininfluensavaccinet var så vältestat.
Ett av de mest testade influensavaccin någonsin...
Skrivet av anon42512:
Visst, det är det idag, men det är lite sent då.
...i god tid innan man började med vaccinationerna. Om du skulle rota bland källorna för dina påståenden skulle du rätt snart hamna hos eminenta personer som Tobjörn Sasserson och David Icke...
Skrivet av anon42512:
Jag förvrider inget, dock kanske jag misstolkade.
Du förvrider ALLT. Du är inte ens klar med vilka siffror du utgår ifrån och vad de faktiskt mäter. Inte nog med att du inte har validitet, du har inte siffrorna ens. Och du ber ständigt mig om siffror? Märkligt. Du gör galna kvantitativa påståenden och du hoppas att _jag_ ska hjälpa dig med det?
Skrivet av anon42512:
När du inte backar upp det, så ser jag det som att du bara pratar.
Vad har jag inte backat upp? Hur fan vore det om du läste tråden? Nu framstår du ju bara som en pajas. Du har inte belagt *någonting* utan hänvisar till "uppfattning" och "enligt media", men ändå drar du kvantitativa slutsatser!
Skrivet av anon42512:
Det är inte alls meningen att förgifta brunnen (tjatigt uttryck).
I flera trådar här på sweclockers ser man hur dumförklarar personer.
Jag kan leta efter trådar, om det skulle behövas, men ser inte hur det har med saken att göra egentligen.
Nu förgiftar du brunnen _igen_!
Skrivet av anon42512:
Varför jag inte skulle lyssna undrar jag var du har fått ifrån.
Att inte tycka lika är inte = att inte lyssna.
Men detta är inga tyckarfrågor. Det är rätt mot fel, fakta mot lögn, vetenskap mot pseudovetenskap. Det finns inte flera sanningar och det finns bara en vetenskap.
Men snälla, gissa en gång! När jag debunkat ett påstående från dig så ändrar du påståendets karaktär. Sedan kommer du med uppenbara lögner om mig och om vad jag sagt. Du anklagar mig för saker som du är skyldig till.
Skrivet av anon42512:
Jag tror det, men förklara gärna.
Alltså när en så stor det av befolkningen är immuna att sannolikheten sjunker drastiskt för att viruset ska kunna hoppa från en värd till en annan. Det vill säga, om så många är vaccinerade att det är osannolikt att en infekterad ska ha kontakt med en annan infekterad så dör viruset ut. Man vill gärna ha 80-90% vaccinationsgrad i populationen så att man har en immunitet på kanske 70-80% (inte alla blir immuna av vaccin, vaccin kan ge alltifrån 40%- till 99%-igt skydd beroende på typ. Jag tror att detta vaccin ger god immunitet på 90% eller mer. När man vet mer om hur många som fått influensan fast de varit vaccinerade kan man säga mer säkert. I nuläget tror jag man har 0 bekräftade fall.
Skrivet av anon42512:
Om du tar mina inlägg som tvärsäkra uttalanden, får stå för dig, och är inte mitt problem.
Längst ner i inlägget ska jag lista några exempel.
Skrivet av anon42512:
Varför drar du in orelevanta saker?
Är agendan din? Och nej, det är inte orelevant. Du har ju själv lagd intellektuella guldägg ( ) av formen:
Skrivet av anon42512:
Hur var den värre om det varit färre döda?
(Dessutom är det en ytterst ohederlig förvanskning av vad jag sagt)
...och...
Skrivet av anon42512:
Det går väl 10 till 10000, eller kanske 100000 som blir svårt sjuka av "vanlig" influensa för varje som dör av den också?
(vilket också kan klassas som ett tvärsäkert uttalande)
Skrivet av anon42512:
Ja, hur ska man kunna se skillnaden mellan antal dödsfall/capita i olika länder om inte på sättet jag menar?
1) Vilket är sättet du menar?
2) På vilket sätt har jag inte berört detta sätt?
3) Vad är din frågeställning?
Skrivet av anon42512:
Om man ser till hur man trodde att spridningen skulle bli och hur det blev.
Detta har du redan påstått. Jag frågade vem sa vad när? Du har inte svarat.
Skrivet av anon42512:
Förlustaffär? Hur då? Säljer dom vaccinen billigare än vad det kostar att utveckla dom?
Diverse stater har på förhand tecknat avtal. Dessa avtal gav läkemedelsbolagen pengar på förhand, inte alla pengar troligen. Hade inte en influensa brutit ut hade man aldrig behövt utveckla vaccinet. Med förlustaffär menar jag inte bokstavligt talat att de gick back (det är förstås möjligt, men det vet jag inget om), utan bara att de tjänade mindre per arbetsinsats än utan vaccin.
Här är några tvärsäkra uttalanden:
Skrivet av anon42512:
Hehe. Smartare än myndigheterna överallt utom i Sverige xD
Skrivet av anon42512:
Ehm...läs igen.
Han skrev att dödligheten har INTE ökat även att dom INTE tagit vaccin.
Tvärsäkert. Följd av:
Skrivet av anon42512:
Jag uppfattade som att det inte var fler döda per totala invånare i länder där det var en mindre del av invånarna som vaccinerade sig.
Du vet alltså inte vad siffran är, vad den mäter eller hur den ska tolkas. Ändå tolkar du den. Diskussionen utgår från den. Trots detta gör du inga försök att ta reda på vad det är för siffra som pa1983 kom med.
Skrivet av anon42512:
Och klart som fan det är värre samhällskostnader när man köper vaccin för miljarder.
Kan det bli mer tvärsäkert?
Skrivet av anon42512:
Om du orkar, ser jag GÄRNA varför det är en galen mätmetod där man mäter antal döda/capita.
...
Varför är det fel att hänvisa till vaccinationskostnaden när det köptes in en massa vaccin i onödan?
...
Var du fått ifrån att jag värderar mina egna okvalificerade slutsatser högre än vetenskaplig fakta vet jag inte var du fått ifrån.
Här raljerar du över siffror du inte har och än mindre begriper. Jag gör några försök att reda ut, men det tas bara emot med spott och spä. Det intressanta är att du värderar dina slutsatser du inte har kunnat dra på kunskapsbasis i själva inlägget du frågar efter exempel!
Skrivet av anon42512:
Ja, det går ju verkligen jämföra detta med jordens platthet eller inte *facepalm*
Tvärsäkert raljerande. Tips: Ja, det går att jämföra. Det är nämligen samma princip. Om du vill säga något som inte har stöd i fakta, har du bevisbördan. Såvitt jag kan se har inget du sagt stöd i någon fakta och ingen fakta är heller redovisad från dig.
Skrivet av anon42512:
Men länder som är högre drabbade borde ju då inte ha vaccinerat sig, eller hur?
Här utgår du ännu en gång efter en siffra som inte existerar och du inte vet vad den betyder. Ändå drar du en slutsats och ställer en retorisk fråga...
Skrivet av anon42512:
Det går väl 10 till 10000, eller kanske 100000 som blir svårt sjuka av "vanlig" influensa för varje som dör av den också?
Tvärsäkert!
Skrivet av anon42512:
Om man ska se till alla "uppblåsta" dödsfall i media, så har det i princip alltid varit nån med cancer eller lungsjukdomar som har dött.
Ännu en slutsats utan data.
Skrivet av anon42512:
Aldrig påstått att det är fel att vaccinera sig, men att "hotet" var så uppblåst i media att folk trodde att man skulle kolavippa så fort man fick det.
Jaså? 1) Läs skitmedia. 2) Argumentera mot skitmedia och låt det spilla över på vetenskapen. Ta skitmedia för intäkt att vaccinet var onödigt. 3) Profit?
Skrivet av anon42512:
Som du säger själv, slängde man ut en massa pengar i onödan.
Tvärsäkert och lögnaktigt. Jag har aldrig sagt det du påstår men för dig är det en självklar slutsats att en "massa" pengar slängts i "onödan".
Skrivet av anon42512:
Hur ska man se skillnaden i dödstal mellan länder där man vaccinerat sig och där man inte vaccinerat sig?
Låter som en ärlig fråga, men skenet bedrar. I själva verket har jag besvarat frågan fler inlägg tidigare! Alltså är den bara ett retoriskt knep.
Skrivet av anon42512:
Antar att kultur mellan olika länder kan spela in (i vissa länder tar man väl knappt i hand, medan i andra pussar man på kinderna t ex).
När jag svarar på detta får jag höra att det inte är relevant. Ändå ställdes frågan. Hederligt?
Skrivet av anon42512:
Ja, hade svininfluensan spridit sig som dom påstod, hade det inte varit nådigt, men nu var det inte så.
Tvärsäkert. Vem som påstod vad och när har ej ännu besvarats. Påståendet har bara upprepats.
Till sist: (Detta sista stycke är allt av egentlig vikt)
Skrivet av anon42512:
Ber om ursäkt ifall inlägget är fattigt, men jag är trött
Ingen fara. Det är inte massan av text som räknas, utan argumentationen. Lite text är bra, jag skriver alldeles för mycket. Det jag vill ha från dig är:
* Vart vill du egentligen komma och vad för nuffror vill du stödja dig på?
* Var är dina källor? Vem sa t.ex vad när om följderna?
* Vad menar DU med pa1983s icke-existerande siffror? Du kretsar ju kring dem men har inte talat om vilka siffror du tror det är och vad de står för.
En regel är att innan ett fenomen ska förklaras, ska det beläggas att fenomenet över huvud taget existerar. Att fler blivit sjuka i länder som har vaccinerats är ett tomt påstående om man inte talar om vilka siffror, absoluta eller relativa, kvoter, procent eller procentenheter, etc, man syftar till. Vi vet över huvud taget inte om fenomenet existerar och ändå utgår du från det och vill ha det förklarat? Och även om det skulle existera så har jag givit flera tänkbara förklaringar.
(Mitt kardinalexempel på att förklara fenomen innan fenomenet belagts är den så kallade bermudatriangeln. Flera "vetenskapliga" förklaringar har framförts som inte bygger på något övernaturligt eller så. Men trots att förklaringarna är vetenskapliga är de nonsens. Det är nämligen inte belagt att fenomenet existerar. Tvärt om, det är rätt styrkt att fenomenet inte existerar över huvud taget. Alltså fanns det ingenting från början som kräver en förklaring över huvud taget! I ditt och pa1983s fall måste fenomenet över huvud taget beläggas. Så har inte skett.)