Permalänk
Medlem

Ljudisolering i lägenhet

Tjena!

Har nyligen flyttat till ny bostad och jag gillar att lyssna på musik och se på film med hemmabiosystemet jag har.

Idag runt 16.00 kom grannen och knackade på och klagade på ljudnivån. Så jag undrar om man på något enkelt/billigt vis kan ljudisolera/dämpa en vägg i lägenheten ( Det vill säga utanpå, inte riva väggen)

Mina högtalare står precis vid väggen som skiljer mig och grannen åt. Så allt ljud går rätt igenom, speciellt basen.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Bas är väll inte direkt ljud i den bemärkelsen.. Den lär han ju "känna" ändå.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Enligt lagen får du spela hög volym fram till 22 tror jag det var. Men ett billigt sätt är väll att skaffa massa ägg kartonger. Gör du enklast genom att gå till en mat affär nära dig och fråga om dom har några över eller kan spara om dom säljer ägg på lösvikt.

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem

sätta något under basen som dämpar vibrationerna från den.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatzy
Enligt lagen får du spela hög volym fram till 22 tror jag det var. Men ett billigt sätt är väll att skaffa massa ägg kartonger. Gör du enklast genom att gå till en mat affär nära dig och fråga om dom har några över eller kan spara om dom säljer ägg på lösvikt.

hmm den där kl22 lagen är luddig..elr njae..du får spela musik MEN..du får ALDRIG störa grannen..blir han störd kl 14på dagen får han klaga vid hyresvärden för att han inte kunde höra tvn elr vad som..men efter 22 får man itne störa alls..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Du kan inte vända på allt och sätta högtalarna på andra sidan?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Ställa högtalarna på SD-fötter. Häng sedan upp något tyg på väggen bakom högtalarna.
Att använda en Room-Tuner är bra det också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

dämpa ljudet m volymratten är nog det billigaste

Permalänk
Medlem

Re: Ljudisolering i lägenhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ejziponken
Tjena!

Har nyligen flyttat till ny bostad och jag gillar att lyssna på musik och se på film med hemmabiosystemet jag har.

Idag runt 16.00 kom grannen och knackade på och klagade på ljudnivån. Så jag undrar om man på något enkelt/billigt vis kan ljudisolera/dämpa en vägg i lägenheten ( Det vill säga utanpå, inte riva väggen)

Mina högtalare står precis vid väggen som skiljer mig och grannen åt. Så allt ljud går rätt igenom, speciellt basen.

Dra ut högtalarna från väggen, använda dämpkuddar typ Sonic Design. Enkla lösningar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Du kan inte vända på allt och sätta högtalarna på andra sidan?

Har grannar där med

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Det finns inget enkelt sätt - fysikens lagar om hur luft och vibrationer förflyttas genom rum och material går inte att på ett enkelt sätt bromsa upp förloppet.

Det enkla - skaffa hörlurar med schysst drivsystem och du inte vill spela ditt nuvarande ljudsystem på låg volym.

Det svåra - bygg in ditt rum fullt ut med akustik fixande d.v.s. bygg en låda inne i rummet skild från det övriga byggnaden (golv, väggar och tak). Då kan du spela på högre ljudnivå utan att störa grannarna men spela inte för högt och för länge bara d.v.s. tänk på dina öron så att de inte spelas sönder.

Beroende på rummets storlek med mera faktorer, kan en sådan "ombyggnad" kosta från några tusen kronor och uppåt i pris. Vi pratar om bl.a. trä (plåt) reglar + annat virke, OBS-skivor, gips-skivor, byggisolering, skruv och spik, spackel och färg.

Det finns mycket resan skrivet om det är ämnet - temat på Internet att söka upp inklusive många olika forums för mer ingående tips på området.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte på ett enkelt sätt ljudisolera din lägenhet. Punkt.

Ljudisolera en vägg, det är möjligt men inte lätt och dessutom kommer ljudet isf fortplanta sig via golv och tak och resten av väggarna.

Och till er som hänvisar om nån lag fram till 22... herregud... Väx upp och kom in i matchen, puckat att tro att det skulle finnas nån sån lag.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatzy

Detta är en myt till största del, och det dämpar inte ljudet i sig utan akustiken i rummet, vilket inte gör någon skillnad i detta fall.

Vad han behöver är en nån form av rockwool tror jag det heter glasfiber eller nåt likande ganska tjockt, för ju tjockare ju lägre frekvenser = bas. och det är det din granne känner av.

Har exakt samma problem, och jag producerar house musik, riktigt frustrerande.
Men för att det ska funka ska det helst ligga inne i väggen mellan varandras lägenheter.

kan säga såhär att jag la ca 25000 för att bara akustik dämpa mitt ljud då är det hel dämpat från 20hz-20000hz.

Men att dämpa ljudnivån bör kosta mkt mer speciellt om din granne inte ska kunna höra det.

Du skulle kunna lägga sånt rockwool runt alla väggar sen göra nya väggar emellan så du sj är instängd i en slags låda.
Men damn det kommer kosta plus att rummet kommer bli mindre..

Lägenheter är inte roligt när man gillar feta ljudsystem med bas

Permalänk
Medlem

Alla förslagen som kommit är en bra början ...ut med högt från väggen en bit ..dämpkuddar under , förmodar att det är en hyreslgh och då kan du ju inte göra för mycket ändringar som är jobbiga att återställa vid ev flytt . Jag hade också gjort en x-tra innervägg med alureglar och markskivor kallas också elefantmatta och därefter klätt den med ett snyygt mönstrad tyg så blir den väggen som en fondvägg i din lgh . Alureglar kan du om du har flyt få tag vid ett bygge som börjar bli klart alt snacka me gubbarna o bjuda på en smörgåstårta eller nåt för det lär inte gå åt så mycket material . Markskivorna är tyvärr mycket dyrare än vanlig glasfiber isolering , sedan som någon skriver är det svårt att ljudisoler en lgh om man inte tar o gör om allt men detta är en billig7simpel lösning som du inte behöver en hel verkstad att göra ..

Visa signatur

Chassie Chieftec[Intel i5-2500k [ Intel Ssd 330 240gb [ 8gb Corsair LP 1600 [ en drös andra diskar [ Sapphire Tri-X R9 290X [Logitech G13 samt G35 [ Microsoft / Razer Reclusa [ Qpad 5K [ QNIX QX2710 PLS 2560x1440 WQHD [ Qpad QH-90 [ Creative Soundblaster Z