Muskampen 2025: Segraren korad!

Fractal Design lanserar lagringschassi för Mini-ITX

Permalänk
Medlem

synd att priset ligger på ca 1300kr på det

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka.. blir en beställning i nästa månad..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ser okej ut, personligen föredrar jag dock Chenbros ES34069: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=369857

Tänker Fractal Design göra ett ITX-chassi som går att använda ihop med kraftfullare ITX-system?

Med 4 diskplatser? Lite klent om nu syftet är lagring.

Någon som känner till ett m-itx med 6 sata?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
synd att priset ligger på ca 1300kr på det

Inkl nätagg, då blev det billigt igen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Undra hur hör processorkylare kan vara?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Med 4 diskplatser? Lite klent om nu syftet är lagring.

Någon som känner till ett m-itx med 6 sata?

Nja.. du slipper ju öppna chassit för att byta diskar blandannat. Det finns ju 2TB-diskar om man nu har så stora lagringsbehov.

Zotac har ett H55-ITX kort med 6st portar.

Permalänk
Citat:

Nja.. du slipper ju öppna chassit för att byta diskar blandannat. Det finns ju 2TB-diskar om man nu har så stora lagringsbehov.

Zotac har ett H55-ITX kort med 6st portar.

tack ,satt precis och läste om Zotac's bräda, verkar riktigt bra, nästan för bra.

Det är snålt med 4 diskar för en lagringsserver när man tar med RAID i bilden. Jag vill kunna köra minst raid1 samt raid5+, då räcker inte 4 platser. Är syftet lagring (inte en NAS enhet) så är tyvärr 4 snålt tilltaget för att täcka system + lagring.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för höjd mellan PSU och moderkort? Vad för fabrikat av PSU är det?

Citat:

tack ,satt precis och läste om Zotac's bräda, verkar riktigt bra, nästan för bra.

Det är snålt med 4 diskar för en lagringsserver när man tar med RAID i bilden. Jag vill kunna köra minst raid1 samt raid5+, då räcker inte 4 platser. Är syftet lagring (inte en NAS enhet) så är tyvärr 4 snålt tilltaget för att täcka system + lagring.

Zotac-kortet har problem med montering av kylare, iakta placeringen av sockeln. Standardkylaren går bra men med något annat blir det krångligare, då de både kan ta i minne samt eventuellt instickskort i PCI-e x16 kortplatsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Inaktiv

Mycket snyggt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
(de flesta intressanta ITX-moderkorten inkluderar ju oftast ett externt nätagg ändå)

Blir lite jobbigt med strömförsörjningen till massa diskar med den externa strömkällan. Dock så hade det varit bättre ifall dom inte skickat med PSU. Lite synd på många itx chassi är att det ofta verkar sakna en plåt att sätta för.

Visa signatur

Workstation :: Linux Mint :: [ASUS TUF Gaming B650M-Plus ]|[AMD Ryzen 9 7900X ]|[Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz]|[GTX1080]||[ASUS Prime AP201]

Permalänk
Avstängd

Väldigt snyggt, nu är det bara att vänta på att FD gör ett HTPC chassi med Micro-ATX, full-size grafik och god ventilation

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men hade gärna sett att dom vred nätagget 90 grader så man får in en 120mm fläkt där back.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

FD slår till igen, satt och klickade runt bland Mini-ITX-chassin hos våra leverantörer idag och råkade snubbla över detta. Hade inte sett förut så trodde jag hade varit blind men då är det alltså nytt Fasansfullt snyggt är det iaf, verkar ju hyfsat bra också. FD verkar bli bland favoritmärkena, förstod Define R2 skulle bli en succé redan när jag såg första pressreleasebilderna på det

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Synd man redan har en filserverlåda (define r2).. kliar sjukt i köpfingret!

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett mini-itx moderkort som har tillräckligt många sata portar så att man kan fylla upp alla 3,5" platser.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Någon som kan rekommendera ett mini-itx moderkort som har tillräckligt många sata portar så att man kan fylla upp alla 3,5" platser.

Zotac H55 ITX som jag nämnde tidigare i tråden: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=541142

Permalänk
Medlem

Tusen tack.. blir en beställning i april för min del..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Tusen tack.. blir en beställning i april för min del..

Kolla gärna på denna recension så du vet hur kortet är:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3753

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Sjukt dåligt att man inte kan få i ett ordentligt grafikkort med dual-slot kylare.

Mja alltså, alla mini-itx lådor behöver ju inte klara att fylla chassit med ett dual-slot kort för att ha ett existensberättigande i och för sig...

Men å andra sidan håller jag med dig i din frustration: sett på bilden så verkar det ju som det skulle finnas plats att ge den en extra pci-bracket i bak, så man får in ett dual slot kort? Hade de dessutom gjort hårddiskburen smartare, kanske man kunde offrat en hårddiskplats för att få in ett fetare kort, men det verkar omöjligt med nuvarande bur, såvitt jag kan se på bilden...

Synd på chansen för utökat användningsområde!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Mja alltså, alla mini-itx lådor behöver ju inte klara att fylla chassit med ett dual-slot kort för att ha ett existensberättigande i och för sig...

Men å andra sidan håller jag med dig i din frustration: sett på bilden så verkar det ju som det skulle finnas plats att ge den en extra pci-bracket i bak, så man får in ett dual slot kort? Hade de dessutom gjort hårddiskburen smartare, kanske man kunde offrat en hårddiskplats för att få in ett fetare kort, men det verkar omöjligt med nuvarande bur, såvitt jag kan se på bilden...

Synd på chansen för utökat användningsområde!

Lite svårt att avgöra på bilderna men eventuellt kan ju ett HD5770 få plats. Typ detta: http://www.sweclockers.com/nyhet/10778-powercolor_slapper_rad...

Det ser ju onekligen ut som att ett dubbelslots kort får plats förutsatt att enbart "en" I/O-plåt används.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ok, så har ingen koll på mini-ITX kort, vill ha ett med dubbla nätverkskort helst, vilket skall jag köpa till detta?

Här har du några: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=k=s5075174... med olika varianter av processorsocklar.
Men det finns fler - t.ex. har MSI ett trevligt för mobile core 2, IM-GM45, som jag är stolt(?) innehavare av i min mini-server. Man kan ju hoppas att det snart kommer i en version för Mobile i3 också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller med. Helst vill man köra raid 1 på systemet och raid 5 på sina filer. Då krävs det minst 5 platser.

EDIT: En klar fördel med att ha nätaggregatet inbyggt är att det är anpassat för systemet. Det har ju 7 st SATA-connectors, i övrigt krävs inget speciellt av det.

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligare till bättre pris och utan nätagg :/

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Nu borde jag kanske citera jättemånga här men det är så många som har frågat så jag missar säkert hälften ändå

MiniITX + Atom D510 + 6 sata + 2 giga-nic + 1 pci-e x4 = Supermicro X7SPA-HF

Finns på svenska Eco-Finder

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Se upp bara med Supermicro X7SPA-HF, det har ett antikt Matrox G200eW som grafikchip...

X7SPA-H är kanske ett bättre alternativ.
1. Intel® Atom™ D510 (Pineview-D) (DMI)
2. Intel® ICH9R Chipset
3. Up to 4GB single channel unbuffered, non-ECC DDR2 667MHz SO-DIMM
4. 2x Intel 82574L Gigabit LAN
5. 6x SATA (3.0Gbps) Ports RAID 0, 1, 5, 10 (Windows Only)
6. 1 (x4) PCI-E (in x16 slot)
7. 2 rear USB ports + 3 headers (5 ports) + 1 Type A connector
8. Integrated Intel GMA3150 Video

GMA3150 är iallafall inte från 1998...
Finns oxså på ECO-Find

(Fick slut på batterierna i diNovon så jag kunde inte skriva klart)

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Inaktiv

Nöjer man sig med Atom finns ju denna med, dock är det Mini-DTX: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=579106

Frågan är om den fysiskt får plats i detta chassi men jag gillar iallafall att man har möjlighet till två instickskort på moderkortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tette
Se upp bara med Supermicro X7SPA-HF, det har ett antikt Matrox G200eW som

Det är ju trots allt ett server-moderkort så grafiken ska man ju inte behöva bry sig om - det är de andra funktionerna som är intressanta ur serversynpunkt.

Att det finns en pci-e x4 i en x16 slot gör ju att man kan kasta in en geForce 210 eller hd 5450 utan nämnvärd prestandaförlust.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nöjer man sig med Atom finns ju denna med, dock är det Mini-DTX: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=579106

Frågan är om den fysiskt får plats i detta chassi men jag gillar iallafall att man har möjlighet till två instickskort på moderkortet.

Zotac har kort med D510 som är Mini-ITX också. Håller på kolla på att plocka ihop ett sånt paket på jobbet, inte alls dyrt och bra specat. Passivt framförallt Ett sånt vore perfekt i det där chassit med en hög diskar, mer än så ska man inte ha.