Asus låser upp avstängda AMD-kärnor

Permalänk
Melding Plague

Asus låser upp avstängda AMD-kärnor

Moderkortsjätten Asus presenterar en ny funktion som gör det möjligt att låsa upp inaktiverade kärnor även med den färska styrkretsen AMD 890GX.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är iofs varför man idag skulle chansa att köpa en x3 för upplåsning..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

vilket försäljnings knep

Permalänk
Medlem

vad konstigt att amd försöker förhindra upplåsning av kärnor

jag skulle tro att dom säljer många extra processorer på grund av att vissa av dom går att låsa upp

jag kan mycket väl tänka mig att det sitter folk med onödigt mycket pengar
som köper flera stycken prollar bara för att testa om det kan lyckas med en upplåsning av kärnor

jag har själv en kompis som har en 720be och han kunde inte låsa upp sin
så han köpte en phenom 550 (jag tror att det var en sådan ) men det spelar ingen roll .

och denna kunde han låsa upp och var glad som om han vunnit en miljon kronor
så detta berättade han ju då för sina polare så dom köpte ju alla varsin 550 processor och gick hem och testade
men det var bara 1 av dom som fick fart på alla 4 kärnorna

så det jag vill mena är ju att amd har tjänat massor med extra pengar på att samma köpare köpt flera processorer tack vare att vissa går att låsa upp

tror jag

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Köpa grisen i säcken(nästan) är alltid lite kul.

Permalänk

f*n vad mycket "låsa upp" nyheter som dykt upp de senaste timmarna.
Det kanske är den senaste IT-tekniken som är "inne nu".

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Avstängd

Kanske det skulle gå att låsta upp AMD:s 6 kärniga till 8 kärnor om den har 8 kärnor dvs

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
vad konstigt att amd försöker förhindra upplåsning av kärnor

jag skulle tro att dom säljer många extra processorer på grund av att vissa av dom går att låsa upp

Självklart, men tänk på vilka processorer de säljer också; de billigare X2:orna eller X3:orna. Till ett lägre pris än vad många av processorerna i grunden kunde sålts för i bästa fall - man missar helt enkelt intäkter, rent teoretiskt.

Men AMD skulle ju inte fortsatt om det var ett ekonomiskt "kamikaze", och om inte annat så går det jämt ut med tiden då man får sålt fler AMD-plattformar och kan våga marknadsföra sig lite aggressivare när produkterna når ut extra bra.

Permalänk
Medlem

Vad tycker AMD om detta?

BTW, @ Mr.Borka: Du borde nog kryssa i "inga smileys i detta inlägg"

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Ja hade amd haft något emot detta hade de nog dödat de avstängda kärnorna och inte bara avaktiverat dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Anledningen att kärnor stängs är väl för att AMD anser att de är för instabila? Fast det är ju bara stickprov som gäller, vilket betyder att vissa processorer med avstängda kärnor kan teoretiskt sätt vara fullt fungerande... Jag tror inte AMD "förlorar" några jättesummor på detta i slutändan. Ett bra försäljningsknep tycker jag

Permalänk
Entusiast

Dags att lätta lite på dimman som vissa irrar omkring i:

Det som oftast är låst på en AMD-processor är delar som inte klarat av kvalitets-testerna.
Till exempel, i AMD's testriggar testas quadcore-processorer med full belastning under maximal "godkänd" arbetstemperatur under ett antal timmar.
Skulle en eller flera cores samt respektive cores cacheminne fallera under testet, antecknas detta och processorn får dem fallerande delarna "avstängda".

Notera att dessa kvalitetstester sker med maximal belastning och maximal temperatur.

Dessa "fallerande" delar kanske hade klarat sig utmärkt om man bara sänkte max-temperaturen nån enstaka grad.

När en Sweclockare sedan låser upp och kör processorns låsta delar, är sannolikheten att denne aldrig kommer upp i processorns maximala temperatur, där de låsta hemligheterna kanske skulle fallera, då processorn sitter under en smockfet effektiv kylfläns.

Så länge man inte når processorns maximala möjliga temperatur kan man oftast lugnt köra med dem "trasiga" delarna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
vad konstigt att amd försöker förhindra upplåsning av kärnor

jag skulle tro att dom säljer många extra processorer på grund av att vissa av dom går att låsa upp

jag kan mycket väl tänka mig att det sitter folk med onödigt mycket pengar
som köper flera stycken prollar bara för att testa om det kan lyckas med en upplåsning av kärnor

jag har själv en kompis som har en 720be och han kunde inte låsa upp sin
så han köpte en phenom 550 (jag tror att det var en sådan ) men det spelar ingen roll .

och denna kunde han låsa upp och var glad som om han vunnit en miljon kronor
så detta berättade han ju då för sina polare så dom köpte ju alla varsin 550 processor och gick hem och testade
men det var bara 1 av dom som fick fart på alla 4 kärnorna

så det jag vill mena är ju att amd har tjänat massor med extra pengar på att samma köpare köpt flera processorer tack vare att vissa går att låsa upp

tror jag

tjoo flöjt

Jag funderade själv på detta. I ditt exempel så måste du oxå räkna på hur många av dessa kompisar som annars hade köpt en lite bättre AMD processor än den dom valde. Vinst marginalerna är större på dyrare processorer.

Folk med onödigt mycket pengar köper Intel. Eller åtminstonne dyraste AMD prollen.

Så jag tror inte riktigt på ditt exempel men säger inte att mitt är bättre. Jag tror bara att AMD vill sälja så många dyra CPUs i första hand då det är där vinstmarginalerna är som störst. Det är ju samma kostnad att tillverka CPUerna men dom som inte blir riktigt bra säljer dom till en billigare peng istället för att kasta dom medans dom CPUerna som blev bra märker dom med tex 965 och säljer dyrare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Kanske det skulle gå att låsta upp AMD:s 6 kärniga till 8 kärnor om den har 8 kärnor dvs

Om man kollar på den schematiska layouten som postades på Swec nyligen (läs idag) syns det att det är 6 fysiska kärnor det rör sig om. Så tyvärr :/

Permalänk
Avstängd

Och vinsten på att välja en 3kärnig istället för 4kärnig äts upp av moderkortens kostnad...

Så det är bättre att köpa en lite billigare moderkort och en garanterat 4kärnig.

Man är väl inte dum heller.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattendroppe
Om man kollar på den schematiska layouten som postades på Swec nyligen (läs idag) syns det att det är 6 fysiska kärnor det rör sig om. Så tyvärr :/

Men man kanske få se högre klockade 5 eller 4 kärniga som har en thuban under skalet.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk

Asus är väl inte fört med den här funktionen?
Var det inte på Cebit som Asrock visade upp ett moderkort med samma styrkrets och med upplåst cpu?

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens920125
Asus är väl inte fört med den här funktionen?
Var det inte på Cebit som Asrock visade upp ett moderkort med samma styrkrets och med upplåst cpu?

Umm... nån som inte är jätteinformerad.

Ganska lika varandra, va?
Och en snabb koll på Asrock....

Name: ASRock Inc.
Status: Subsidiary Company
Founded: 2002
Headquarters: Taiwan
Parent Company: ASUSTeK Computer Incorporated (71% share)

Namnen är så nära varandra av en anledning. ASRock är ASUS' namn på budgetprodukter.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
Jag funderade själv på detta. I ditt exempel så måste du oxå räkna på hur många av dessa kompisar som annars hade köpt en lite bättre AMD processor än den dom valde. Vinst marginalerna är större på dyrare processorer.

Folk med onödigt mycket pengar köper Intel. Eller åtminstonne dyraste AMD prollen.

Så jag tror inte riktigt på ditt exempel men säger inte att mitt är bättre. Jag tror bara att AMD vill sälja så många dyra CPUs i första hand då det är där vinstmarginalerna är som störst. Det är ju samma kostnad att tillverka CPUerna men dom som inte blir riktigt bra säljer dom till en billigare peng istället för att kasta dom medans dom CPUerna som blev bra märker dom med tex 965 och säljer dyrare.

dom andra hade redan köpt andra amd prollar men jag vet så klart inte vilka dom hade
så dom köpte dessa bara för att testa om dom kunde ha samma tur men det hade dom ju inte
så i detta fall så köpte samtliga en ny fast dom redan hade en annan

jag tror dom var 3 st och 1 av dom gick att låsa upp

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Avstängd

det är ju helt klart värt att köpa en dyrare processor ifall man bygger nytt. Är det nu så att man nöjer sig med 3x men om det på nåt sätt skulle gå att låsa upp den 4e för lite extra prestanda (som man egentligen inte behöver då ) är det la ok jag ska antagligen beställa en x4 prolle till min server och överklocka den ist.

Permalänk

Hoppas bara de inte slutar i att de bränner bort de extra kärnorna.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Dags att lätta lite på dimman som vissa irrar omkring i:

Det som oftast är låst på en AMD-processor är delar som inte klarat av kvalitets-testerna.
Till exempel, i AMD's testriggar testas quadcore-processorer med full belastning under maximal "godkänd" arbetstemperatur under ett antal timmar.
Skulle en eller flera cores samt respektive cores cacheminne fallera under testet, antecknas detta och processorn får dem fallerande delarna "avstängda".

Men, alltså hur många miljoner processorer säljer AMD? De har väl knappast tid att stoppa in varje CPU i en testmaskin och sitta och köra en massa tester i flera timmar...

Det är väl snarare frågan om stickprov. Allt eftersom tillverkningsprocessen blir bättre får de fler och fler 100% fungerande CPUer. Tyvärr har de då redan skapat en marknad för 2- och 3-kärniga processorer. De måste då antingen fortsätta sälja fungerade X4:or med en eller flera avstängda kärnor, eller fasa ut dem och sänka priserna på X4. I sammanhanget spelar nog inte de fåtal som låser upp processorerna så stor roll.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Men, alltså hur många miljoner processorer säljer AMD? De har väl knappast tid att stoppa in varje CPU i en testmaskin och sitta och köra en massa tester i flera timmar...

Det är väl snarare frågan om stickprov. Allt eftersom tillverkningsprocessen blir bättre får de fler och fler 100% fungerande CPUer. Tyvärr har de då redan skapat en marknad för 2- och 3-kärniga processorer. De måste då antingen fortsätta sälja fungerade X4:or med en eller flera avstängda kärnor, eller fasa ut dem och sänka priserna på X4. I sammanhanget spelar nog inte de fåtal som låser upp processorerna så stor roll.

Jag tror knappast de sitter och bygger ihop datasystem och kör Prime95 på varje processor.

Däremot tror jag med största sannolikhet att de testar varje processor i maskin (kanske tar 30 sekunder) som därefter sorterar automatisk och installerar kiselplattan på en PCB. Därefter en heatspreader och in i rätt kartong.

Du verkar tro att deras yield är 99% eller något, när den i själva verket kanske är 75%.

Eller så kanske de har en testmaskin och testar en hel wafer efter transistorer som är defekta. Och sorterar sedan bort de när de e dags att fortsätta tillverkningen. Allting sker naturligtvis per automatik. AMD har inte sina mångmiljard maskiner utan anledning...

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

Det går med mitt ASUS 785G oxå.
Biosuppdatering som kom i julas möjliggjorde detta.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Umm... nån som inte är jätteinformerad.......

.........Namnen är så nära varandra av en anledning. ASRock är ASUS' namn på budgetprodukter.

Det stämmer bra det Trodde nog att Asrock var ett fristående företag men nu vet jag bättre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Umm... nån som inte är jätteinformerad.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/2c/ASRock_logo.png
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/2/2e/ASUS.svg/...

Ganska lika varandra, va?
Och en snabb koll på Asrock....

Name: ASRock Inc.
Status: Subsidiary Company
Founded: 2002
Headquarters: Taiwan
Parent Company: ASUSTeK Computer Incorporated (71% share)

Namnen är så nära varandra av en anledning. ASRock är ASUS' namn på budgetprodukter.

Nja, Asrock började som eget bolag och sålde många lite mer udda moderkortslösningar, men även billiga men ändå bra moderkort. Därefter blev de uppköpta av Asus, som fortsätter driva företaget inom ungefär samma nisch som tidigare (billiga bra moderkort och lite udda lösningar). Asrocks dyrare kort är bra mycket bättre än Asus budgetkort (och som nämnts dyrare). däremot är prisnivån för samma klass av kort billigare i Asrocks namn (det är dock inte exakt samma kort).

Visa signatur

~Pelle~