Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Frågan är ju om dom kompenserat för mängden användare. Sedan har ju nVidia även moderkortschipsets som jag upplevt rätt instabila, inte för att det på något vis försvarar företaget

Tror det kvittar vad man kör, aldrig upplevt några större problem med drivrutiner med något märke. Kör ett 8800GTS 512mb nu och det funkar fint, nån gång var det nåt problem med nåt spel men i övrigt har det funkat bra. Likadant med de ATI-kort jag haft. Nästa kort blir dock rött, tyst ska den vara och då gäller visst inget annat

De röda finns även som blå
http://eu.sapphiretech.com/gm/images/product/gallery/0331/331...
Verkar ha bra prestanda, men är inte så varmt.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Medlem

Ett 5970 för 4500 kr känns som det oslagbart mest prisvärt va? Saphire OC versionen med extra bra komponenter osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Synd de inte visade på minimum fps.

Verkar vara ett helt nytt kort, får se om det kommer mera info senare.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Blev lite besviken på nvidias nya flaggskepp, känns inte alls som att det var värt ett halvårs väntan då prestandan inte är särskilt uppseendeväckande och priset är alldeles för högt, men köper man detta kort så slipper man ha igång elementen i huset iaf.

Ställ dig frågan: "Vill jag ha elementet på i full fart mitt på sommaren?"

Visa signatur

Intel Core 2 Q9450 2.66GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-X48T-DQ6 | Corsair TWIN3X4096-1600C7DHX G 2x2048MB DDR3 7-7-7-20 | Sapphire Radeon HD4870 | Noctua NH-U12P Quadra-heatpipe | Zalman ZM850 HP Silent 850W | 2x Raptor WD1500 150GB RAID 0 | Intel M80G2 SSD | Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Ett 5970 för 4500 kr känns som det oslagbart mest prisvärt va? Saphire OC versionen med extra bra komponenter osv.

Om detta var en kommentar till min länk, så handlar det om 5850 toxic, samma blåa design och goda kylning finns även på en Vapor-x variant som är närmare standard spec och som finns för ca 2850 på Komplett.
Techpowerup brukar ha prestanda/pris och prestanda/watt tabeller i sina artiklar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle J.
En test på Sapphire Radeon HD 5870 TOXIC 2,048MB hittar du här:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=23079
Inte så omfattande test, men jag trodde en gig mera borde ge en större förändring.

tror nästan inte den extra gigen har något med prestandaökningen att göra ,

toxic kortet är ju högre klockat , tror nästan det enbart är orsaken till den högre fps'n

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det enda som kan beteckna en bra arkitektur är förbättrad effektivitet jämför med föregående generation. Det finns ingen större anledning att utveckla något nytt eller krympa tillverkningsprocessen om den är mindre effektiv. Lättare är då att bara tillverka ett kort som drar 1000W med marginellt bättre prestanda.

Vi kan säga att Nvidia precis har gjort detta med Fermi. GTX 275/285 har bättre prestanda/watt än fermi, trots sina 55nm. GTX 295 är på sett och vis ett bättre kort än GTX 480, då den är lika bra/bättre än GTX 480 och verkar dra något mindre ström. Bortsett från alla nya futures Fermi kommer med har Nvidia gott ett steg bakåt i utvecklingen. De skulle nästan ha behållit sin gamla generation och krymt processen till 40nm samt högre klockfrekvenser. Det sjuka är att det skulle vara mer attraktivt än Fermi. En krymt GTX 295 med högre klockfrekvenser, skulle prestandamässigt lägga sig mellan HD5870 och HD5970. Samt vara effektivare än GTX 480. Ett sådant kort existerar tyvärr inte, men jag skulle inte tveka att köpa det för säg 4000 kr.

Nvidia har med andra ord lanserat en sämre arkitektur om vi ser till prestanda/watt. De har gått bakåt i utveckligen och skulle aldrig lanserat Fermi tills den var mogen, antagligen vid övergången till 28nm tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem

Man kanske ska sluta kalla nvidia för "gröna laget"

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk

Jaha, det här var inte mycket att hänga i julgranen. Ja alltså inte testet då, det var utmärkt utan kortet alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll

toxic kortet är ju högre klockat , tror nästan det enbart är orsaken till den högre fps'n

Ja just det, en extra gig utan mening? Kan det vara en begränsning i drivrutiner som känner igen gpu'n och inte använder det extra minnet? Hoppas det kommer mera info om just detta då 5xxx korten har stöd för flera skärmar och då borde minnet vara ett plus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
känns som ingen vann ATI lär ju inte prissänka nu, de har dom ingen anledning till... så i slut ändan gynna de ingen tyvärr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Hur menar du då? Ingen vann? Förklara gärna hur du tänker.

AMD? Jo dom vann verkligen.

nVidia? Verkligen inte, även om de själva försöker intala sig detta. 480 är förvisso i snitt lite snabbare än 5870 men det är också allt det har att stoltsera med tillsammans med physx möjligtvis.

-Pris
-Värme & ljudnivå (Väldigt allvarligt)
-Möjlighet till dubbelmacka med bra prestanda
-Förmodligen lång tid innan vi ser en uppföljare

Vi konsumenter förlorade också om man ser det kortvarigt. Jo vi får betala några hundringar extra för AMDs kort men i förlängningen kanske vi kan se att nvidia stiger ner från sina höga hästar och sänker priserna till nivåer där korten förtjänar att ligga. Det är ju bara att inse att nvidia fortsätter med sina fjantigt höga priser istället för att direkt lägga sig på en konkurrenskraftig nivå istället. Men det är klart, de lär inte få ut några mängder med kort på väldigt länge så ett sätt att inte få slut på kort är väl att hålla höga priser...

Meande helt enkelt de ja skrev. Nvidia folket hade hoppats på att de nya skulle smiska allt i sin väg, så blerv de inte. ATI folket hade hoppats på konurrens så 5xxx serien skulle sänkas i pris, de kommer nog inte att ske med tanke på Nvidias priser å dess prestanda. Summasummarum: Skulle inte förvåna mej om ATI höjer priserna vartefter när de ser att Nvidias nya inte är ett hot.. konstigt vore annat eftersom som ATI är ett företag som vill tjäna pengar å inte nån välgörenhet.

Så ingen vann, varken ATI eller Nvidia folket, alla står som förlorare... tyvärr

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle J.
Ja just det, en extra gig utan mening? Kan det vara en begränsning i drivrutiner som känner igen gpu'n och inte använder det extra minnet? Hoppas det kommer mera info om just detta då 5xxx korten har stöd för flera skärmar och då borde minnet vara ett plus.

finns mycket värre exempel , finns kort i stilen med radeon 4305 fatality edition . eller ett geforce 7100le med 1 gig ddr2

tror det är väldigt väldigt få spel som har texturer osv högupplöst nog att allokera 1gb+

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Meande helt enkelt de ja skrev. Nvidia folket hade hoppats på att de nya skulle smiska allt i sin väg, så blerv de inte. ATI folket hade hoppats på konurrens så 5xxx serien skulle sänkas i pris, de kommer nog inte att ske med tanke på Nvidias priser å dess prestanda. Summasummarum: Skulle inte förvåna mej om ATI höjer priserna vartefter när de ser att Nvidias nya inte är ett hot.. konstigt vore annat eftersom som ATI är ett företag som vill tjäna pengar å inte nån välgörenhet.

Så ingen vann, varken ATI eller Nvidia folket, alla står som förlorare... tyvärr

AMD vann

nVidia loosade

"ATI-folket" och "Nvidia-folket" = konsumenterna fick inga prissänkningar pga utebliven konkurrens vilket inte var en bra sak. Men som jag skrev i det tidigare inlägget. nVidia kanske kan kliva ner från sina höga hästar och sänka sina priser till vad de faktiskt är värda istället för att ta ut de priser som de drömmer om att det är värda. Så klart att vissa betalar ändå som alltid men förmodligen betydligt färre än med tidigare kort. Om nVidia inte sänker sina priser så finner jag inte det konstig om AMD inte höjer sina priser med tanke på att de står sig bra i konkurrensen nu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle då helt klart säga att AMD vann. De har fortfarande det snabbaste grafikkortet på marknaden och är mycket effektivare per watt och man får mycket mer prestanda för pengarna.

Men jag skulle också vilja säga att konsumenterna också kan vinna på att det blev såhär, långsiktigt i alla fall. AMD är i mer behöv av pengar än Nvidia. Jämnas det ut i kassorna mellan Nvidia och AMD så kommer det att gynna oss konsumenter.

Sen tror jag inte att AMD kommer att höja priserna på deras HD5000. Men jag skulle inte bli förvånad om de sänkte priserna litegrann bara för att äga ut Nvidia totalt.

Men nu vill jag ha lite info om vad AMD och Nvidia tänker komma med nu? Blir det någon 5890 och när kommer den fullfjädrade GTX400? När kommer HD6000 ut? När kommer det fler Fermi-kort i de lägre prisklasserna? Kommer AMD att släppa något kort i 28/32 nm innan HD6000 som de gjorde med 4770? Men det lär väl dröja ett tag innan vi får veta något av det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Måste ju ha kostat en förmögenhet att utveckla den nya Fermi arkitekturen :). Men jag tror vi kan få se bra kort när de har finslipat några år

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst igenom hela artikeln infinner sig frågan... var det allt?
"Fermi" är inte revolutionerande på något sätt och den monstruösa elförbrukningen är snarare ett steg bakåt .

Till de priser Nvidia begär så har de allt annat än en klar "vinnare".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll

"The results are not a mistake. A 2GB frame-buffer enables the Radeon HD 5870 GPU to breathe when really taxed. Indeed, it's faster than a Radeon HD 5970 - a card that has to share its frame-buffer between the GPUs.

A near-30 per cent performance increase over a generic HD 5870 is down to more than just clock-speed, clearly."

Skriver dom i den reviewen om Crysis Warhead i 2560x1600

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Jag förstår att strömförbrukningen är hög och kan skrämma iväg många...Däremot tror jag knappast att den berör entusiasterna som sitter på Quad Sli/Quad fire:P

Permalänk
Medlem

Tack för testet gänget på SweClockers, men för mig personligen var resultatet tämligen väntat med tanke på allt som har redan skrivits på detta forum och många andra forum på Internet innan lanseringen av Nvidia:s nya grafikkort.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Själv så minns man fortfarande denna studie för Vista krascher:
http://gizmodo.com/373076/nvidia-responsible-for-nearly-30-of...

I övrigt så har jag inte noterat några större skillnader som spelare...

Nej inte jag heller vet att jag hade ETT problem med mitt förra HD4670 men fixade sig med en hotfix efter någon vecka. Har haft 3 Geforce och 4 ATI kort genom åren och kan inte påsta att det varit några problem direkt. Jag tror många problem beror på optimistisk överklockning och hur man vårdar sitt operativsystem.

Permalänk
Medlem

Är rätt nöjd med resultaten. Drivrutinerna är inte optimerade och för att vara en helt nylanserad produkt så är de jävligt nice. Dock tror jag att 470 blir mer prisvärt i slutändan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Är rätt nöjd med resultaten. Drivrutinerna är inte optimerade och för att vara en helt nylanserad produkt så är de jävligt nice. Dock tror jag att 470 blir mer prisvärt i slutändan.

Dom är visst optimerade, annars skulle inte SLI skala så bra.

Nvidia har ju försökt göra allt dom kan för att försöka "pwna" mer vid lansering.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender

Om du är nöjd med resultaten måste du:

1. Antingen jobba för AMD

2. Ha väldigt låga förväntningar på nVidias Fermi.

Hur mycket tror du att drivrutinerna kommer att kunna göra för korten och hur mycket tror du att det kommer att hjälpa?

Kan du inte utveckla vad du menar med: "Är rätt nöjd med resultaten."?
Exakt vad är du nöjd med?
Är det något som du är missnöjd med? (Bortsett drivarna)

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/amd/Sapphire/58702GB/0...

Ser ljust ut för 2 gigz versionen av 5870, tror den kommer att prestera avsevärt bättre i tex Metro (alltså motsvaranda 1 gig versionen) speciellt på minimum fps.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Presterar ju schysst men ATi har en mer effektiv kärna, så är det bara. Hoppas ATi pressar priserna ännu mer...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

Ok att prestanda tornen är viktig ur ett rent marknadsföring. Men jag tror ärligt talat att det hade varit av mer nytta för Nvida att pressa ut lite nya grafikkort i klasserna runt 1000,1500 och 2000kr och försöka ge mer bang for the buck där.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
GTX480 = 5300kr
HD5870 = 3700kr
3700/5300= 0.698

100-~70 = ~30%

Enkel matte.

För lång tråd orkar inte kolla om någon svarat på denna.

Helt fel tänkt här... hur mycket DYRARE 480 kostar blir priskskillnaden / priset för HD5870.

Altså 5300 - 3700 = 1600

1600 / 3700 = 43%

Det du har räknat ut Chamezz är hur mycket BILLIGARE 5870 är jämfört med 480.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Är också nyfiken på GPGPU-prestanda. Konstigt att ingen har testat det än!

Enligt AMD-Gurun Anton (Cluster Physik) i Mikyway@home ska det vara på gång nästa vecka, finns att läsa här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
"The results are not a mistake. A 2GB frame-buffer enables the Radeon HD 5870 GPU to breathe when really taxed. Indeed, it's faster than a Radeon HD 5970 - a card that has to share its frame-buffer between the GPUs.

A near-30 per cent performance increase over a generic HD 5870 is down to more than just clock-speed, clearly."

Skriver dom i den reviewen om Crysis Warhead i 2560x1600

mm som jag sa . väldigt väldigt få fall , detta är ju enda gången 2gigarn får markant ledning över 1gigarn.

och då är det 14 - 18 fps om jag inte läste fel , en markat ökning men det är fortfarande ospelbart på grund av att det saknas en stor mängd hästkrafter. så det kanske blir aktuellt nästa , eller nästnästa generation .

eller om man kör 3-6 skärmar eyefinity i ett äldre spel möjligtvis

Citat:

Testing at 2,560x1,600 8x AA:
There's nothing in it, folks, as the gains are attributed to the clock-speed rather than frame-buffer.

A 2GB memory footprint is useful in cases the application requires significantly more than 1GB, obviously. Most modern games are designed to fit inside that latter figure, intimating one would need to run three-screen Eyefinity to, perhaps, see a meaningful difference.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/amd/Sapphire/58702GB/0...

Ser ljust ut för 2 gigz versionen av 5870, tror den kommer att prestera avsevärt bättre i tex Metro (alltså motsvaranda 1 gig versionen) speciellt på minimum fps.

toxic kortet har 75 mhz högre core och 50(200) mhz högre minneshastighet.

den där lilla fps gainen har inget med ökat minne att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Ok att prestanda tornen är viktig ur ett rent marknadsföring. Men jag tror ärligt talat att det hade varit av mer nytta för Nvida att pressa ut lite nya grafikkort i klasserna runt 1000,1500 och 2000kr och försöka ge mer bang for the buck där.

det kommer väl, fast med tanke på hur mycket prestandan skiljer mellan gtx470 och gtx480 blir väl prestandan som ett gts250/9800gtx/8800gts 512mb (lol) med dx11.. typ som 5770 mao och inget att vara upphetsad över om man redan sitter på skaplig grafik.

kan maxa bad company 2 med mitt gtx260 redan så det lär dröja något år innan det kommer en värdig efterföljare.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl