[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem

Vad är bästa sättet att få BTC>SEK?
Är det mtgox>LR>?>PROFIT
eller mtgox>PROFIT med 2% avgift och min 10€

Det sista alternativet låter ju smidigt, är det nån som har testat det?

EDIT: och tvärtom, om jag vill köpa BTC?

Permalänk
Medlem

Jag har problem att conecta, även om jag har rätt lösen och användarnamn.. Den vill inte gå in "/

Skrivet av Anka2:

Kursen har sjunkit igen och konkurrensen har ökat så siffrorna är annorlunda nu. Men så här kan du göra för att räkna ut din vinst:

1. Gå in på www.bitcoinwatch.com och kolla den totala nätverksstyrkan. Den ligger just nu på 1053 Ghash/s
2. Kolla på https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison för att se hur många hash/s du kan få ut med ditt kort. Enligt den listan så borde du kunna få ut 400 Mhash/s med Pheonix-minern.
3. Se hur många procent av det totala nätverket du står för: 400 Mhash / 1053 Ghash = 0,000379867047
4. Det minas i snitt 6*50*24=7200 BTC per dag så din del av detta blir i då ~2,7 BTC/dag eller 84 BTC i månaden.
5. 84 BTC = $269 = 1618 SEK (kursen får du också på bitcoinwatch)

Men du måste givetvis prova själv så att du verkligen får ut 400 Mhash/s, annars får du göra om uträkningen med ditt värde. Räkna också med att kursen lär variera.

Och det har blivit något knepigare att ta ut pengarna nu då Paypal stängde ner coinpals konto, men det finns tjänster för detta fortfarande. På mtgox.com kan man både köpa och sälja BTC och de kan skicka pengarna till ditt bankkonto.

Var ser du Ghash'en?

Skrivet av Eriik:

Jag tar mig friheten och förenklar uträkningarna lite:
1. Skriv in din hashrate här http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator.php
2. Multiplicera med "last": http://mtgox.com/code/data/ticker.php
Då fås USD/dygn, tänk på att det alltid blir avgifter vid växling så denna siffran är några procent för hög.

Förstod inte riktigt vad jag ska med "last". Om jag skriver in att jag har 340 hashrate så får jag fram "average" "50% och "95%", vilket värde ska jag multiplicera?

Ingen som skulle kunna förklara lite mer om Phoenix? Tankade det och tänkte kolla runt lite, men när jag skulle starta det så hände inget förutom att en "CMD"-ruta kom fram väldigt snabbt för att sen försvinna.

Också, finns det något sätt att kunna minea snabbare?

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Phoenix för slush's pool:
Tryck på winflaggan och skriv cmd i rutan. [enter]
Skriv D: (eller vilken disk du har klienten liggande på, om det här C behöver du inte göra det här. Missa inte kolonet)
Skriv cd och dra in mappen som klienten ligger i. [enter]
Dra in klienten och klistra in:
-u http://Username.Worker:Pass@mining.bitcoin.cz:8332/ -k poclbm DEVICE=0 VECTORS AGGRESSION=9
Byt ut Username, Worker och Pass mitt passande värden.
Om du har klent graffe eller vill använda datorn samtidigt kan du köra lägre aggression tex. 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Var ser du Ghash'en?

Nere till vänster under titeln blocks.

Ganska intressant också att nätverket har en beräkningskapacitet på 12,8 PetaFLOP/s och därmed är större än folding@home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Ganska intressant också att nätverket har en beräkningskapacitet på 12,8 PetaFLOP/s och därmed är större än folding@home.

Då borde vi också få en egen forumsektion!

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Skrivet av InCyBoy:

Jag läste det här för några veckor sedan och började testa lite. Dock så gick det inge bra med NVIDIA och många verkade kritiska. Har nu gått tillbaka till min gamla rigg med ett 5870 som borde funka bättre.

Så med Anka2's uträkningar så ska man kunna tjäna ca 2700kr med ett 5870 som står på 24/7 i 30 dagar? Med ett 550w nätagg så verkar det ju vara rätt överkomligt då det inte blir så stor elräkning heller.

Men funkar detta helt korrekt nu? Vet folk här på forumet hur det går till så att man kan få hjälp om man behöver?

Med dagens kurser tjänar du inte 2700kr/mån, och så har vi inte tagit med elförbrukningen. Anka gjorde en mer realistisk uträkning, exkl. elavgift.
Jag kanske har missförstått dig men nätaggregatets totala effekt säger inte hur mycket du kommer att betata i elavgift. Helst skall man ha ett nätagg med bra kvalitet och hög effektivitet (verkningsgrad), >90% vid den effekt datorn drar.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Skrivet av Anka2:

Pengar styr

Skrivet av Eriik:

Då borde vi också få en egen forumsektion!

Ja, varför inte

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anka2:

Skulle säga att det är mer tragiskt än intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skulle säga att det är mer tragiskt än intressant.

Du får väl tala ner kursen lite så att färre minar och så att jag kan köpa in mig billigare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anka2:

Du får väl tala ner kursen lite så att färre minar och så att jag kan köpa in mig billigare.

Jag blir bara lite deprimerad när jag ser så mycket datorkraft och el slösas bort till ingen nytta alls. Hade varit intressant om det kombinerades med någon stort beräkningskluster som Folding@home, seti eller liknande. Då gör det någon nytta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Phoenix för slush's pool:
Tryck på winflaggan och skriv cmd i rutan. [enter]
Skriv D: (eller vilken disk du har klienten liggande på, om det här C behöver du inte göra det här. Missa inte kolonet)
Skriv cd och dra in mappen som klienten ligger i. [enter]
Dra in klienten och klistra in:
-u http://Username.Worker:Pass@mining.bitcoin.cz:8332/ -k poclbm DEVICE=0 VECTORS AGGRESSION=9
Byt ut Username, Worker och Pass mitt passande värden.
Om du har klent graffe eller vill använda datorn samtidigt kan du köra lägre aggression tex. 5.

Jag kanske låter tjatigt men det enklaste är väl att skapa ett par textfiler, och lägga in den raden i
tex.

miningagg7.bat
miningagg9.bat

osv, och kör den man vill för tillfället med en musklick. Det behöver inte ens vara samma pool heller.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag blir bara lite deprimerad när jag ser så mycket datorkraft och el slösas bort till ingen nytta alls. Hade varit intressant om det kombinerades med någon stort beräkningskluster som Folding@home, seti eller liknande. Då gör det någon nytta.

Jag är INTE påläst om FH, men är det verkligen någon "nytta" man har gjort med det eller är det "mycket snack men lite verkstad" ännu.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phuonganh:

Jag är INTE påläst om FH, men är det verkligen någon "nytta" man har gjort med det eller är det "mycket snack men lite verkstad" ännu.

Finns en lista med artiklar på deras hemsida så det har varit en del nytta. Hur mycket nytta det blir i slutändan vet vi inte för det är inte riktigt så forskning fungerar. Det har dock fortfarande gjort oändligt mycket mer nytta än Bitcoin som ju inte gjort annat än att slösa el.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Finns en lista med artiklar på deras hemsida så det har varit en del nytta. Hur mycket nytta det blir i slutändan vet vi inte för det är inte riktigt så forskning fungerar. Det har dock fortfarande gjort oändligt mycket mer nytta än Bitcoin som ju inte gjort annat än att slösa el.

Jag håller faktiskt med dig här, om man kunde kombinera dessa två så hade det varit guldvärt... folding är en god sak(ser det lite som att istället för att donera pengar till organisationer donerar jag datorkraft och pengar i form av el), mining är att vara girig och slösa el och resurser...

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Det finns en nytta med bitcoin som valuta. Tex. för organisationer som regeringar vill tysta (wikileaks).

Hur man väger det mot nyttan med F@H är helt upp till en själv. Dessutom är det mycket miljövänligare än att gräva guld och om bitcoin blir en stor valuta så att guldbehovet minskar (många valutor är uppbackade av guld) är det bra för miljön också.

Slängde lite snabbt ihop en sida för att räkna värdet på BTC/USD/EUR/SEK
http://pajn.se/BTC/
Alla valutor går genom dollarn...

Inte så snygg än, men det får jag fixa imorgon.
Dessutom stödjer inte binero cronjobs så om ni vill ha uppdaterade kurser får ni besöka http://pajn.se/BTC/update.php först.
Fixar det också imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Det finns en nytta med bitcoin som valuta. Tex. för organisationer som regeringar vill tysta (wikileaks).

Hur man väger det mot nyttan med F@H är helt upp till en själv. Dessutom är det mycket miljövänligare än att gräva guld och om bitcoin blir en stor valuta så att guldbehovet minskar (många valutor är uppbackade av guld) är det bra för miljön också.

Slängde lite snabbt ihop en sida för att räkna värdet på BTC/USD/EUR/SEK
http://pajn.se/BTC/
Alla valutor går genom dollarn...

Inte så snygg än, men det får jag fixa imorgon.
Dessutom stödjer inte binero cronjobs så om ni vill ha uppdaterade kurser får ni besöka http://pajn.se/BTC/update.php först.
Fixar det också imorgon.

Tack så mycket! Hoppas denna kommer funka bra nu. Förstod inte så mycket av de andra metoderna om jag ska vara ärlig.

Cred till dig för att du tog dig tid!

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Dessutom är det mycket miljövänligare än att gräva guld och om bitcoin blir en stor valuta så att guldbehovet minskar (många valutor är uppbackade av guld) är det bra för miljön också.

Bitcoins är garranterat inte miljövänligare än guld.

Ungefär 75% av jordens el-energi kommer från olja, kol eller naturgas (icke förnybara fossila bränslen). Ungefär 13-14% kommer från kärnkraft.

För varje 10 TWh el som mänskligheten blåser på Bitcoins måste vi:

¤ Bygga kraftverk
¤ Kriga om kol/olja/naturgas (brist föder konflikter)
¤ Gräva kol/olja/naturgas
¤ Frakta kol/olja/naturgas runt halva jorden
¤ Bränna upp det.

...för att generera 7.5 TWh elenergi.

Och kärnkraft är väl inte miljövänligast det heller...

Lägg sedan till din dator som du sliter ut. Den är till största delen tillverkad i Japan/Kina/Taiwan. Hur miljövänligt tror du det är att gräva upp mineralerna ur kinesiska gruvor, förädla dem m.h.a. kinesisk kol-el, tillverka komponenter av dem i fabriker, för att sedan skicka dem till dig på andra sidan jorden?

Sedan tillkommer faktorn att bitcoins per definition kommer kräva exponentiellt mer energi/resurser osv ju längre tiden går (eftersom det är inbyggt som balans).

Det mesta guldet är redan uppgrävt och ligger bara still i bankvalv, hur stor miljöpåverkan har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Bitcoins är garranterat inte miljövänligare än guld.

Ungefär 75% av jordens el-energi kommer från olja, kol eller naturgas (icke förnybara fossila bränslen). Ungefär 13-14% kommer från kärnkraft.

För varje 10 TWh el som mänskligheten blåser på Bitcoins måste vi:

¤ Bygga kraftverk
¤ Kriga om kol/olja/naturgas (brist föder konflikter)
¤ Gräva kol/olja/naturgas
¤ Frakta kol/olja/naturgas runt halva jorden
¤ Bränna upp det.

...för att generera 7.5 TWh elenergi.

Och kärnkraft är väl inte miljövänligast det heller...

Lägg sedan till din dator som du sliter ut. Den är till största delen tillverkad i Japan/Kina/Taiwan. Hur miljövänligt tror du det är att gräva upp mineralerna ur kinesiska gruvor, förädla dem m.h.a. kinesisk kol-el, tillverka komponenter av dem i fabriker, för att sedan skicka dem till dig på andra sidan jorden?

Sedan tillkommer faktorn att bitcoins per definition kommer kräva exponentiellt mer energi/resurser osv ju längre tiden går (eftersom det är inbyggt som balans).

Det mesta guldet är redan uppgrävt och ligger bara still i bankvalv, hur stor miljöpåverkan har det?

Fast här i Sverige så produceras elen av främst vatten och kärnkraft. Två miljövänliga sätta att producera el på.
Ifall du klagar på hur miljöfarligt det är att tillverka datorkomponenter så har du nog kommit till fel forum.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Så länge folk betalar för sin el så är dom fria att använda den eller bränna den på precis vad dom vill, det är helt upp till dom om dom vill vara konservativa, generera Bitcoins eller ha termostaten på 40C året om.
Ca 50% av min elkostnad är redan skatter, miljöavgifter och annat trams.

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle testa bara för att få mig en uppfattning om vad detta är. Men det verkar ju vara ett rent hellvette att få det att funka.
bitcoinspool.com är ju full och testade på slash istället. men jag får inte gui att funka och göra något, det står bara connection error...

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Tänkte att jag skulle testa bara för att få mig en uppfattning om vad detta är. Men det verkar ju vara ett rent hellvette att få det att funka.
bitcoinspool.com är ju full och testade på slash istället. men jag får inte gui att funka och göra något, det står bara connection error...

Jag uppdaterade nu guiden då bitcoinpool har slutat acceptera nya medlemmar. Det ska inte vara så krångligt, prova igen så får vi se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Fast här i Sverige så produceras elen av främst vatten och kärnkraft. Två miljövänliga sätta att producera el på.
Ifall du klagar på hur miljöfarligt det är att tillverka datorkomponenter så har du nog kommit till fel forum.

Kärnkraft är det mest omiljövänligaste bränslet som finns. Visst det är nåt som är relativt enkelt å dra ut en väldans massa energi ifrån, men vi bränner bara 2-3% av stavens effekt resten grävs ner i marken för att ligga där i 10´000 år för kommande generationers problem.
Vattenkraft är en av de miljövänligaste sätten, dock inte miljövänligt för det.
Dessa såkallade laxtrappor har du säkert hört talas om, 90% av dessa är ren flopp å är där för syns skull.
Att ständigt ändra flödet i en damm orsakar enorma skador på fiskelivet osv.

Om ni som är för BC å skriver att det är en "ren" källa att skapa en fejkad valuta så har vi lika rätt å kontra om hur vansinnigt fel ni har.. (igen)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Risken med BC, som jag ser det i alla fall, är väl om en del av de alla miljontals "värdelösa" beräkningar kanske inte alls är så värdelösa som folk vill tro. Med den mängden krypteringar som skapas skulle man lätt kunna brute-forca rätt så avancerade krypton/certifikat. Fejk-valuta grejen och den inbyggda "inflationsdämpningen" ser ju till att väldigt många stannar kvar i systemet.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Kärnkraft är det mest omiljövänligaste bränslet som finns. Visst det är nåt som är relativt enkelt å dra ut en väldans massa energi ifrån, men vi bränner bara 2-3% av stavens effekt resten grävs ner i marken för att ligga där i 10´000 år för kommande generationers problem.
Dessa såkallade laxtrappor har du säkert hört talas om, 90% av dessa är ren flopp å är där för syns skull.

Om ni som är för BC å skriver att det är en "ren" källa att skapa en fejkad valuta så har vi lika rätt å kontra om hur vansinnigt fel ni har.. (igen)

Och åter igen, detta forum och denna tråd har inget med hur miljövådligt det är att använda en dator, så sluta whina eller stick till greenpeace eller något vafan -_-

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Och hur mycket guld gräver vi upp i Sverige då? Nähä, just det...

Jag klagar inte alls att det är miljöfarligt att tillverka datorkomponenter, tvärt om är de väldigt miljövänliga om de kan ersätta underhållning t.ex. att bränna runt med bensinslukande bilar för nöjes skull eller i jobbet om de kan ersätta affärsresor osv.

Vad jag säger är att det är mycket mer miljöfarligt att ha våra valutasystem uppbackade av bitcoins än att ha dem uppbackat av Guld (vilket vi iofs inte heller haft då USA avskaffade detta för dollarn 1971).

Skrivet av A7V:

Risken med BC, som jag ser det i alla fall, är väl om en del av de alla miljontals "värdelösa" beräkningar kanske inte alls är så värdelösa som folk vill tro. Med den mängden krypteringar som skapas skulle man lätt kunna brute-forca rätt så avancerade krypton/certifikat. Fejk-valuta grejen och den inbyggda "inflationsdämpningen" ser ju till att väldigt många stannar kvar i systemet.

Intressant tankegång. Låter faktiskt inte helt omöjligt...

Permalänk
Medlem

Skillanden här mot en "riktig" valuta är att den riktiga valutan föds ur transaktioner mellan produkter och valutan. Du behöver en produkt och den andre kan ta emot en viss mängd av den valuta du har. Sedan kan den som sålde produkten använda valutan för att skaffa produkter som denne behöver. Anledningen till att man har detta är för att kunna mäta värdet på alla produkter, annars är det svårt att veta hur många synålar och bananer en microvågsugn är värd.

Problemet med bitcoins är att de skapas utan att någon säljer något som är i köparens intresse. Det finns alltså inget faktiskt värde i dessa bitcoins mer än att några tokar i finnansmarknaden hoppas på att bitcoins ska öka i värde. Bitcoins värde är på grund av detta helt beroende av andra ekonomiska system och att de systemen accepterar bitcoin som en valuta genom spekulation. Om finansmarkanden bestämmer att bitcoin inte var någon hit och inte ser något värde i det så kommer bitcoin väldigt snabbt dö ut eftersom det knappt finns någon som levererar faktiska varor i utbyte mot bitcoins.

Om man nu anser att bitcoin är bra eller dåligt är en intressant fråga. Hade ju varit väldigt mycket bättre om bitcoins hade genererats genom folding eller dylikt istället då vi som foldar säger att vi byter deras bitcoins mot vår datorkraft/tid/pengar. På sätt och vis gör vi det nu också, men vi levererar ingen tjänst till någon för dessa bitcoins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Man har uppfunnit nya tekniker som kommer använda uranet tills allt har sönderfallit, det är så mycket som vi hade kunnat få ut av vårat nedgrävda att de funderar på att gräva upp det igen.
Men som sagt, idagsläget har vi INGET sätt att framställa el på som inte är miljöfarligt

F.ö ang mining, det står att det ena grafikkortet inte har några accepted vad nu det är för något?
Jag ska väl inte angesamma worker namn (email från deepbit) på båda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att sätta upp en svensk tjänst där man kan köpa anonyma mastercard för bitcoins, hade det varit intressant?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fattar inte, kan man få riktiga pengar eller är de "internet pengar"

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Fattar inte, kan man få riktiga pengar eller är de "internet pengar"

Det är "internet-pengar" som vissa tror kommer börja användas världen över. Du kan sälja dina Coins till dem. Så som jag har fattat det iaf.

Visa signatur