Caviar Black WD1002FAEX eller någon annan?

Permalänk

Caviar Black WD1002FAEX eller någon annan?

Tja!

Jag tänkte köpa en eller två nya diskar i storleksordningen 1 till 2 TB. Funderar nu på att köpa två WD1002FAEX. Men just nu är jag lite reserverad eftersom jag har läst att många klagar på att den hörs mycket, bl.a. att den skapar knastrande oljud. Det låter allvarligt.

Finns det några kända problem med den här just nu? Och låter den verkligen ovanligt mycket, mer än andra?

Finns det någon annan 1 TB intern som är bättre? Den behöver inte ha 6 Gbit/s SATA, men jag ser gärna att den har stort cache och 7200 RPM.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Ska du ha diskarna till lagring eller? Om så är fallet så är det helt onödigt med en ''Black'' disk.
Billig och populär disk: http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-h...

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Var kan man se jämförande tester mellan olika diskar? Där man kan själv välja vilka diskar man vill jämföra och se testresultat sida vid sida? Finns det någon bra sida för det?

Jag vill gärna veta hur en Spinpoint F3 HD103SJ jämför sig med Caviar Black WD1002FAEX. Barracuda 7200.12 ST31000524AS verkar ligga på ungefär samma prisnivå som Spinpoint F3. Vilken är bättre? Jag vet att det inte är Barracuda XT, men de tycker jag är överprisade.

Hitachi verkar vara löjligt billiga just nu. Är det något ni skulle välja?

Disken ska användas både för lagring och för operativsystem.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag behöver främst prestanda och pålitlighet. Då verkar ju WD vara det bättre valet, åtminstone när det gäller pålitlighet. Samsung däremot har lägre effekt och presterar bra i syntetiska tester, men hänger efter Seagate och WD i IRL tester.

Om jag vill ha RAID1 med två 1 TB diskar, ska jag då välja två Caviar Black WD1002FAEX eller två RE4 WD1003FBYX? Vad är skillnaden RAID-mässigt? Båda typerna funkar väl i RAID? RE står annars för Raid Edition, och WD påstår ju att dessa är speciellt anpassade för RAID.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Skiljer en del emellan vanlig black och RE4 WD1003FBYX det är en disk som är tänk gå 24/7 länge, används ofta när man vill ha en mer pålitlig disk, dessa innehåller också funktioner som tex TLER vilket är en slags error hantering som kan vara guld värt i raidsystem, men oftast då när man använder raid 1 eller 5.
Använder man raid 0 så gillar man leva farligt, och säkerhet med datan är ett mindre bekymmer om allt skulle försvinna.

WD Black är ingen tyst disk, den kan knattra en del, men hur väl det hörs beror på vilket chassi, min hörs minimalt då den inte är dikt skruvad emot metal, är inget fel att den knattrar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

På tal om det, någon som vet om Black låter något i ett R3 chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSourestApple:

På tal om det, någon som vet om Black låter något i ett R3 chassi?

Har en WD Black 1Tb och en 2Tb i mitt R2 (skruvade mot gummibussningarna på HDD-korgarna som följer med) och de är väldigt tysta (visst man hör lite avlägset dämpat knatter då de jobbar som mest men absolut inget som stör). R3:an skall ju vara ännu tystare så jag tror inte det kommer att vara något problem alls.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Furze:

Har en WD Black 1Tb och en 2Tb i mitt R2 (skruvade mot gummibussningarna på HDD-korgarna som följer med) och de är väldigt tysta (visst man hör lite avlägset dämpat knatter då de jobbar som mest men absolut inget som stör). R3:an skall ju vara ännu tystare så jag tror inte det kommer att vara något problem alls.

Härligt, tack!

Permalänk

Det blev en WD1002FAEX. Vad kan jag köra för tester på den för att se hur den presterar? Vilka HDD tester brukar ni köra? Finns det inget program som testar disken när den är som RAW, dvs. oformaterad? Jag har ju inte gjort det på min så jak testa det och återkomma med resultat.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Hmm jag har köpt en Black och kan ju inte säga att den låter direkt, inget som jag hör iaf.

Permalänk

Okej. Så det finns inga program, inga tester som jag kan köra för att se hur den presterar?

Är det inte HD Tach man brukar köra på råa oformaterade diskar?

Jag behöver något som kan köras på Windows Vista. Kan ni komma med några förslag?

HD Tune finns upp till version 2.55 gratis, 4.x och uppåt kostar. Jag vill inte betala för att göra ett HDD test.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Tänk nu på att om du raid 0:ar 2 st 2tb så får du problem med installationen i W7 då det enbart är servervarianterna som klarar 4gb diskar att installera på etc.

Visa signatur

®©

Permalänk
Skrivet av spaajs:

Tänk nu på att om du raid 0:ar 2 st 2tb så får du problem med installationen i W7 då det enbart är servervarianterna som klarar 4gb diskar att installera på etc.

Har inte Windows 7 stöd för GPT? I så fall borde man väl kunna installera den på upp till 9,4 TB stora diskar.

Sedan så ska det väl ändå gå att installera om man inte använder hela disken dvs. om man delar upp den innan?... eller går det inte att partitionera om de ligger i RAID?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Har inte Windows 7 stöd för GPT? I så fall borde man väl kunna installera den på upp till 9,4 TB stora diskar.

Sedan så ska det väl ändå gå att installera om man inte använder hela disken dvs. om man delar upp den innan?... eller går det inte att partitionera om de ligger i RAID?

Windows 7 stödjer GPT. Det går även att partitionera om man kör RAID.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Hmm jag har köpt en Black och kan ju inte säga att den låter direkt, inget som jag hör iaf.

Jag har 2tb wd black och den LÅTER SOM F** förstår inte er som säger att de knappt hörs? =/
Har ni 8 hdd´s och 7 fläktar i era chassin, så visst då kan jag förstå...

Men de väsnas mycket! Black diskarna tar dig raka vägen tillbaka till 90-talet. De påminner mig om mina gamla seagate cheetah diskar jag hade då.

Visa signatur

Quad core @ 3,4 : Gtx-570 : Lian li PC-A05N (sämsta köp jag gjort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _chrille_:

Jag har 2tb wd black och den LÅTER SOM F** förstår inte er som säger att de knappt hörs? =/
Har ni 8 hdd´s och 7 fläktar i era chassin, så visst då kan jag förstå...

Men de väsnas mycket! Black diskarna tar dig raka vägen tillbaka till 90-talet. De påminner mig om mina gamla seagate cheetah diskar jag hade då.

Håller med, min disk låter en hel del också, men det är försumbart nu när jag inte har den som systemdisk (används så sållan).

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/