Kraftfull jobbdator max 20 000 kr

Permalänk
Medlem

Kraftfull jobbdator max 20 000 kr

Hejsan!

Ska bygga ihop en dator som behöver mycket beräkningskapacitet.
Priset är max 20 000 kr. Men gärna lägre, typ 15 000. Antar att de sista tusingarna inte brukar ge så mycket mer ändå?

Det datorn är syftad till är bl a att göra små och stora beräkningar på satelitbilder och annan rådata.

Det är mycket läsningar av stora filer så jag gissar på att SSD-diskar kan vara fördelaktigt.
Den behöver hyffsat mycker ram-minne också.

Det jag inte riktigt vet hur jag ska tänka kring är processor och grafikkort.
Vilka processorer presterar bäst? x1, x2, x4 kärniga? Är lite osäker på hur bra min mjukvara kan utnyttja flerkärniga. Något mer man ska tänka på kring processorn?

Grafikkortet, behöver jag lägga något krut på det alls? Hört talas om att vissa grafikkort kan underlätta processorn med beräkningar men jag vet inte om det är värt att satsa på?

Om ni vet något mer jag borde tänka på, flaskhalsar eller så, kommentera gärna!

Tusen tack för lite hjälp och förslag!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du må undersöka om din programvara har stöd för smp (multi cpu) / hyperthreading / GPU Beräkning.

Tänker at du må bare satsa på rå CPU kraft.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/395496/2011-04-26

2600K, den är bäst.

Noctua kylare. Du vil maxa din CPU, så OC + tyst kylare.

2x 120gb SSD i raid 0, snabbt, och lika dyrt som en 180gb ssd.

2x 2tb i raid 1, pga datalagring och säkerhet.

16gb ram, din önska

ti 560 fördi den är bra och billig, du kan gå med enda billigare grafik kort. Ca 1000 spenn, en gtx 440 t.eks.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

jag hade köpt 1 st ocz vertex 3 120gb, då du får ut 60gb mer för samma pris. Även lika snabbt.

Edit: Oj vad dum jag är tänkte helt fel, klart att man får ut lika mycket av 2x120gb raid0 som x120gb vertex 3. Men hade fortf kört på en vertex 3.

Permalänk
Medlem

Nu yrar jag kanske, men borde inte en 1366-plattform vara bättre? Nu när det gäller tunga beräkningar osv.

Permalänk
Medlem

Den här skulle nog passa ganska bra till ditt ändamål.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/395654/2011-04-26

Permalänk
Medlem

Är inte dubbla xeon ngt att satsa på? eller blir det för dyrt kanske?

EDIT: Det blev åt helvete för dyrt...

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/395753/2011-04-26 Kan tyvärr inte så mycket om vad du ska ha den till men här har jag inte snålat med cpu, ram, ssd, gpu. sjukt bra packet med 16gb ram, 120gb ssd, 580 gpu
Over and out, marre

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk

skulle ha väntat på Bulldozer, men behöver du datorn nu så är I7 2600K ett givet val.

Om du håller på med Cad eller liknande skriv/ritar program som t.ex SolidWorks eller liknande. (SolidWorks har stöd för 8 cores)

Permalänk
Medlem

Tror du verkligen att bulldozer kommer att bli SÅ mycket bättre ? AMD har aldri varit bättre på float point.

Killen vill ha en work station, inte en spel dator.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Tror du verkligen att bulldozer kommer att bli SÅ mycket bättre ? AMD har aldri varit bättre på float point.

Killen vill ha en work station, inte en spel dator.

Nämnde jag någon om "Speldator"?

Iaf, så tror jag mer på AMD's prolle bulldozer i detta fall. tror starkt på att den piskar sönder I7'an i flertrådiga applikationer som i regel alla "Rit och redigeringsprogram" har stöd för 4 kärnor eller mer. Visst Ht, men det snor kraft från en annan kärna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tedwallpro:

Iaf, så tror jag mer på AMD's prolle bulldozer i detta fall. tror starkt på att den piskar sönder I7'an i flertrådiga applikationer som i regel alla "Rit och redigeringsprogram" har stöd för 4 kärnor eller mer. Visst Ht, men det snor kraft från en annan kärna.

Alltså, du får varken underskatta Sandy Bridge och överskatta Bulldozer. Verkligen inte tvärtom heller.

Allt beror på hur Bulldozers modul-teknik och deras fused multiply-add instruktioner presterar.

Men till TS: Om du inte måste ha datorn snarast så finns ju alternativet att vänta tills att se hur bulldozer presterar i dina applikationer. Annars så kvittar det i princip vilket Intel-system du än kör på.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Alltså, du får varken underskatta Sandy Bridge och överskatta Bulldozer. Verkligen inte tvärtom heller.

Allt beror på hur Bulldozers modul-teknik och deras fused multiply-add instruktioner presterar.

Men till TS: Om du inte måste ha datorn snarast så finns ju alternativet att vänta tills att se hur bulldozer presterar i dina applikationer. Annars så kvittar det i princip vilket Intel-system du än kör på.

Jag underskattar inget, ts behöver en jobb dator och är främst för sina satellit bilder. där jag tror bulldozer kommer få en fördel. för spel, så är intel det självklara valet. har själv 2600K'an.

Men som jag sa tidigare, behöver du datorn snarast så är intel inget dåligt val. men bulldozer kan vara bättre.

Hoppas mitt yttrande blev tydligare denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Speldator kommentar var inte riktad mot dig Sorry. Ser at andra kör dyra gfx kort i forslag.

Jag kommer att tro på bulldozer när jag ser benchmarks. Fram til då, 2600k > *

Visa signatur

Bosna u <3

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag!

Bara så jag förståt rätt: Bulldozer är en ny processorstandard från AMD som är påväg?

Kan tillägga att jag egentligen inte behöver någon så stor disk som 3 tb eftersom jag har bra uppkoppling till en filserver. Men det kan jag ju bara ändra själv så klart

Skrivet av zeleni:

Du må undersöka om din programvara har stöd för smp (multi cpu) / hyperthreading / GPU Beräkning.

Tänker at du må bare satsa på rå CPU kraft.

Är det någon som vet hur fördelaktigt det är att utnyttja smp (multi cpu) / hyperthreading / GPU Beräkning ?
Ska absolut kolla upp om det stöds.

För jag tänker att det kanske är lättast att strunta i det och köpa ett billigare grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Det var några datortomografiforskare som lyckades ersätta ett kluster med 300 st PC, med en enda PC som hade 4st grafikkort.

Eftersom du kör datorbilder så kan du ersätta 100 tals PC om du stoppar i några rejäla grafikkort. Googla lite och läs om OpenCL, Nvidia CUDA. Om du är seriös och vill ha snabbast möjligt, så är det grafikkort som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det var några datortomografiforskare som lyckades ersätta ett kluster med 300 st PC, med en enda PC som hade 4st grafikkort.

Eftersom du kör datorbilder så kan du ersätta 100 tals PC om du stoppar i några rejäla grafikkort. Googla lite och läs om OpenCL, Nvidia CUDA. Om du är seriös och vill ha snabbast möjligt, så är det grafikkort som gäller.

Tack för infon!
Låter grymt! Ska absolut kolla upp detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Mellan AMD K5 och Intel Core2 så dominerade AMD rätt hårt.
Skillnaden mellan Thunderbird och P4 i både pris och prestanda var enorm.

Skrivet av Mousaka:

Grafikkortet, behöver jag lägga något krut på det alls? Hört talas om att vissa grafikkort kan underlätta processorn med beräkningar men jag vet inte om det är värt att satsa på?

Ta reda på om mjukvaran du använder har stöd för CUDA, om den har det kan du altid köpa dig dubbla Quadro 2000 (som ligger bäst till i prestanda per krona kring din budget).

Annars är det ett 2600K som gäller och klocka den till skyarna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mousaka:

Tack för alla förslag!

Bara så jag förståt rätt: Bulldozer är en ny processorstandard från AMD som är påväg?

Kan tillägga att jag egentligen inte behöver någon så stor disk som 3 tb eftersom jag har bra uppkoppling till en filserver. Men det kan jag ju bara ändra själv så klart

Är det någon som vet hur fördelaktigt det är att utnyttja smp (multi cpu) / hyperthreading / GPU Beräkning ?
Ska absolut kolla upp om det stöds.

För jag tänker att det kanske är lättast att strunta i det och köpa ett billigare grafikkort.

Lätt att testa. Öppna upp programmet och tryck alt-ctrl-del för att få upp task manager. Klicka på "prestanda". Dra igång någon beräkning, eller om du kan flera samtidigt och kolla hur processorn arbetar. Jag kan nästan satsa pengar på att det bara kommer vara en kärna som skjuter i höjden.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/399533/2011-04-28 <--- mitt paket.

Asus standard moderkort, nothing fancy. P67 om du vill överklocka. X58-plattformen är ett allternativ på grund av dess snabbare minnesarkitektur, men det är väldigt sällan det är minnena som sätter gränsen för hur snabbt ett system beräknar. Sandy Bridge överklockar bättre (om du ska göra det) och mer Mhz på processorn är att föredra framför ännu snabbare minnen än det redan supersnabba allternativet. Ända anledningen att köpa x58 är väl i.s.f för att få en 6-kärnig processor men priset på dom är ju hutlösa! Och du vinner bara någonting om du har rent flertrådade applikationer. Av dom finns det inte så många.
Det egentliga allternativet är väl att köra på ett 1377-moderkort med plats för 2st Xeon-processorer. På www.dustin.se har dom grejorna som behövs och för att få sammanlagt 12 st kärnor som tickar på i 3.2 GHz måste du lägga ut 12500 kr. Sen tillkommer resten så för 20000 kan du få en dator med 12 kärnor. Det hade gått undan om du har en flertrådig arbetsbörda! Sen kan du med ett sådant system ha upp till 64 Gb i ram.

Edit: Gah! blir långt det här inlägget. Tydligen så stödjer inte W-serien i Xeonfamiljen dubbla prollar utan man måste köra på E-serien. Då blir det 9500 kr för 8 kärnor i 2.4 Ghz. Vilket gör att det igentligen bara är den extra möjliga ramminnesmängden som lockar. Jag kan lova att en överklockad 2600K kommer vara nästan lika snabb i allt.
Edit52: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=448676#extra Det moderkortet är annars tilltalande. 96 Gb i ram hade ju inte skadat någon! =D Tillsammans med 2st E5620 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=621081) eller varför inte 2st X5650? (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=621081). Blir billigt och bra

Jag måste fortsätta med mitt liv!

Allt handlar om typ av arbetsbörda.

Nåja, för ej extremt tunga bördor räcker systemet nedan:

2600K för processorkraft. 2500K duger lika bra om du inte har flertrådiga applikationer.

Corsair A50 som kyllösning för att den är 1. Billig 2. Skapligt lätt att montera 3. Kyler tillräckligt.

16 Gb snabba minnen med 8-8-8-24 timings. (låter bra gör det inte

En tyst och sval HD på 2 TB för lagring.

2 st Intel 320 SSD för en grymt snabb Raid-lösning. Tror andra SSD's kan vara ett bättre allternativ. Det hela beror på vilken typ av last dom ska utsättas för. Ljudlösa!

Ett GTS 450 utan fläkt för grafiken. Det kommer räcka långt med sina 192 "CUDA-kärnor" och 1 Gb GDDR5-minne. Sa jag att det var ljudlöst?

Ett bra nätaggregat ifrån FSP som är guldklassat och har 5 års garanti.

Sen ett grymt chassi som du kommer kunna använda i decennier framåt Sa jag att det var tyst och med alla kontakter behändigt riktade uppåt? Inget chassi att ha som kaffebord alltså

Kan ju vara smart att köra en till hårdisk i raid 1 för säkerhetens skull. Och 2 Tb är djävligt mycket. Det kanske räcker med 2 st 500 Gb diskar?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Lätt att testa. Öppna upp programmet och tryck alt-ctrl-del för att få upp task manager.

Crtl-alt-delete är gammeldags, Ctrl-shift-escape funkar lika bra och går snabbare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Crtl-alt-delete är gammeldags, Ctrl-shift-escape funkar lika bra och går snabbare

Auch, sträckte alla leder i handen när jag försökte mig på den nymodigheten...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Auch, sträckte alla leder i handen när jag försökte mig på den nymodigheten...

Tja, helt bekvämt är det ju inte x) I vart fall kan man ju också bara högerklicka på taskbaren (aktivitetsfältet), och välja aktivitetshanteraren

Eller, så kan man köra Win+R och snabt skriva taskmgr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Tja, helt bekvämt är det ju inte x) I vart fall kan man ju också bara högerklicka på taskbaren (aktivitetsfältet), och välja aktivitetshanteraren

Eller, så kan man köra Win+R och snabt skriva taskmgr!

Eller så trycker man alt+ctrl+del som jag gjort i 20 år

Visa signatur

#ryssjävlar