Permalänk

Flygfrakt av nya datorn.

Goddagens,

Ursäkta om detta inte är korrekt forum... det var det närmsta jag kunde hitta.
Har nyss byggt min dyra, fina dator, och behöver nu frakta den till England där jag bor under terminerna.

För ett år sedan fraktade farsans kompis över min gamla rigg som vanligt baggage på British Airways, och det gick fint. Nu är ju denna nya saken lite dyrare och möjligen lite ömtåligare, så jag är extra rädd att något ska gå fel.

Har ni några rekommendationer på hur jag ska packa ner den, samt om det finns några försäkringar man kan köpa mot skadat baggage?

Har kvar alla originallådor, men det tar för stor plats om allt ska packas ned i sina respektive lådor.. en del måste tyvärr sitta kvar i burken. Så vad är minst/mest stötkänsligt och vad kan jag lika gärna lämna kvar i lådan? Finns det något material att fylla burken med?

Tack på förhand!

Gurra

Permalänk
Medlem

Jag hade varit försiktig med cpu kylare framförallt, nu framgår det ju inte vilken kylare du har men tex. en NH-D14 eller den kylaren jag har (NH-U12P) hade jag absolut satt i kartong och skickat på sidan om.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har tyvärr inga tips annat än att antingen plocka ur allt ur chassit eller lämna det i Sverige. Chassin är billiga förhållandevis. Alla komponenterna kan du ju ta och ESD förpacka i handbagaget, behöver inte vara i sina ursprungsförpackningar för det är mest luft men du får lätt ner det som handbagage. Om du har en datafirma i närheten eller ett service center så kan du ju fråga snällt efter använda ESD förpackningar och bubbelplast. Allt bör gå ner i moderkortskartongen och den borde du kunna få ner i väskan (kanske inte processorfläkten eller PSU men det får du lösa separat i så fall).

Grafikkort i botten, ljudkort vid sidan, ramminnen vid sidan, moderkort ovanpå, processor ovanpå. Duktigt med bubbelplast för att fixera allt.

Lycka till med frågorna om försäkringar, kan inget om det.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Rekordmedlem

Varför måste du promt ha flygfrakt, skicka den utan att specificera flyg, kontakta schenker eller dhl eller nått liknande bolag för pris, försäkring av paketet får du hos fraktbolaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Jag hade varit försiktig med cpu kylare framförallt, nu framgår det ju inte vilken kylare du har men tex. en NH-D14 eller den kylaren jag har (NH-U12P) hade jag absolut satt i kartong och skickat på sidan om.

Kylaren är en relativt billig luftkylning med 2st 180mm fläktar på sig. Coolermaster Hyper 212 Plus. Du menar för att den är tung och inte ska knäcka mobo eller falla av och repa upp skiten eller?

Skrivet av Lan:

Jag har tyvärr inga tips annat än att antingen plocka ur allt ur chassit eller lämna det i Sverige. Chassin är billiga förhållandevis. Alla komponenterna kan du ju ta och ESD förpacka i handbagaget, behöver inte vara i sina ursprungsförpackningar för det är mest luft men du får lätt ner det som handbagage. Om du har en datafirma i närheten eller ett service center så kan du ju fråga snällt efter använda ESD förpackningar och bubbelplast. Allt bör gå ner i moderkortskartongen och den borde du kunna få ner i väskan (kanske inte processorfläkten eller PSU men det får du lösa separat i så fall).

Grafikkort i botten, ljudkort vid sidan, ramminnen vid sidan, moderkort ovanpå, processor ovanpå. Duktigt med bubbelplast för att fixera allt.

Lycka till med frågorna om försäkringar, kan inget om det.

Grava ord. Men jag uppskattar din ärlighet. Låter jävligt sorgligt att lämna mitt HAF X hemma, men får kanske bli det i slutändan om inget annat dyker upp då. Vill ju skydda mina komponenter väl såklart. ESD är att rekommendera även om jag bara tar ut typ processorn och kylaren va? För SSD-driven också kanske?

Skrivet av mrqaffe:

Varför måste du promt ha flygfrakt, skicka den utan att specificera flyg, kontakta schenker eller dhl eller nått liknande bolag för pris, försäkring av paketet får du hos fraktbolaget.

Har inget krav på frakttyp, men det tenderar ju att vara flyg som är tillgängligt numera vad jag vet. Och den stora risken är väl att fraktgubbarna skickar runt lådorna på fraktband och mellan olika lager utan att ha någon större försiktighet, snarare än att de är i luften - väl?

Permalänk
Inaktiv

Bort med CPU-kylaren, ner med datorn i chassi kartongen! Kolla så att psu, hdd och grafikkort sitter fast!

Permalänk
Skrivet av anon124265:

Bort med CPU-kylaren, ner med datorn i chassi kartongen! Kolla så att psu, hdd och grafikkort sitter fast!

Right.

Finns det något särskilt man kan göra för att fästa dem säkert, utöver deras skruvar? Typ spänna ett band över kortet? Låter lite dumt redan nu när jag tänker efter, men man vet ju aldrig. Stora kort och stora vibrationer = yikes.

Permalänk
Medlem

Grafikkort ska du nog inte låta sitta kvar. Tänk på att när saker lyfts in i flygplan så kastas det ofta in.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Grafikkorten ska du nog inte låta sitta kvar. Tänk på att när saker lyfts in i flygplan så kastas det ofta in.

Mjo, det är för jävligt egentligen. Man tycker det borde finnas effektiva metoder som inte innefattar massförstörelse.

Hur är det med SSD-hårddiskar? De ska väl vara rätt känsliga vad jag vet. Lika bra att lägga in i originalförpackningen och ta med i handbaggaget kanske?

Eller påverkar röntgenstrålarna något?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av MojoGurra:

Mjo, det är för jävligt egentligen. Man tycker det borde finnas effektiva metoder som inte innefattar massförstörelse.

Hur är det med SSD-hårddiskar? De ska väl vara rätt känsliga vad jag vet. Lika bra att lägga in i originalförpackningen och ta med i handbaggaget kanske?

Eller påverkar röntgenstrålarna något?

Laptops körs genom röntgen varje dag på flygplatser så svaret är nej. Skulle inte köra en laptop som var igång genom röntgen dock

ESD säkra rubbet, du vet aldrig vad du kommer i kontakt med under en resa och lika bra att vara säker.

Jag skulle verkligen aldrig skicka elektronikvaror som incheckat bagage, då kan du lika gärna kasta det på tippen hemma, därav mitt tips att ta innehållet som handbagage. Jag har jobbat som förrådsman, emballerare och kurir med uppgift att flyga reservdelar till fartyg, vi checkade aldrig in elektronik utan bär det som äggskal i handbagaget. Sättet som incheckat bagage behandlas på är ofta rätt brutalt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Laptops körs genom röntgen varje dag på flygplatser så svaret är nej. Skulle inte köra en laptop som var igång genom röntgen dock

ESD säkra rubbet, du vet aldrig vad du kommer i kontakt med under en resa och lika bra att vara säker.

Jag skulle verkligen aldrig skicka elektronikvaror som incheckat bagage, då kan du lika gärna kasta det på tippen hemma, därav mitt tips att ta innehållet som handbagage. Jag har jobbat som förrådsman, emballerare och kurir med uppgift att flyga reservdelar till fartyg, vi checkade aldrig in elektronik utan bär det som äggskal i handbagaget. Sättet som incheckat bagage behandlas på är ofta rätt brutalt.

Tack som fan för the insight. Bra att veta.

Min bror ska flyga över i samma veva, så funderar på om jag och han skulle dela upp komponenterna över våra två handbaggage och så lägger jag chassit i det incheckade baggaget, alternativt skickar med UPS typ.

Hur är det med bildskärmar? Lika mesiga? Hade min gamla Samsung 24" i en väl förpackad låda med bubbelplast etc, och den överlevde British Airway's incheck.

Permalänk
Medlem

ta sån där hårdskumplast och tex kilafast tex grafikkortet från ovanifrån och underifrån

Visa signatur

| Steam - Toivo |