Morsning,
Håller på att sätta upp ett kontorsnätverk (första gången). Inget jätte avancerat men jag skulle uppskatta lite hjälp.
Det som nätverket kommer innefatta är följande, 6 stationära datorer av varierande modeller (alla med giganätverkskort dock), 6 IP-telefoner av modell Cisco 303, 2 laptops, en win2003 server samt ett hub/switch (det kan tilllkomma ett 2-3 mobiltelefoner). IP-telefonerna och de stationära är kopplade till tcp/ip linorna som är utdragna i lokalen, de har en gemensam samlingplats som ser ut som en switch. Därifrån är de kopplade till en hub som i sin tur är kopplad till routern (DHCP on). Fiber in i routern. De resterande 3 platserna på routern är ockuperade av servern, en nätverksprinter (IR2200) samt IP-telefonidosan. Laptops samt mobiler kör wifi.
Vidkommande specs:
Router är en budget version från Netgear (menat som en testrouter för att se vad som behövs för att få samtliga delar av systemet att få internetåtkomst).
*Netgear N300 Wireless router (WNR2000 v3)
Huben med 8 slots är en gammal historia, men fördelar väl.
*Dell Powerconnect 2708
IP-telefonidosan
*Ping NPA201e
Fiber från SWED SECUR
*100/100 som vid test hos bredbandskollen uppgår till makalösa 97/88.
Så, nu undrar jag vad jag behöver för att detta system ska hålla sig gående?
Min egna tanke har varit att beställa en 16-24 ports hub runt en tusing (skulle uppskatta förslag) och en router som klarar av att fördela all trafik.
Tackar på förhand:)!