Vilka specifikationer behöver min router?

Permalänk
Medlem

Vilka specifikationer behöver min router?

Morsning,

Håller på att sätta upp ett kontorsnätverk (första gången). Inget jätte avancerat men jag skulle uppskatta lite hjälp.
Det som nätverket kommer innefatta är följande, 6 stationära datorer av varierande modeller (alla med giganätverkskort dock), 6 IP-telefoner av modell Cisco 303, 2 laptops, en win2003 server samt ett hub/switch (det kan tilllkomma ett 2-3 mobiltelefoner). IP-telefonerna och de stationära är kopplade till tcp/ip linorna som är utdragna i lokalen, de har en gemensam samlingplats som ser ut som en switch. Därifrån är de kopplade till en hub som i sin tur är kopplad till routern (DHCP on). Fiber in i routern. De resterande 3 platserna på routern är ockuperade av servern, en nätverksprinter (IR2200) samt IP-telefonidosan. Laptops samt mobiler kör wifi.

Vidkommande specs:

Router är en budget version från Netgear (menat som en testrouter för att se vad som behövs för att få samtliga delar av systemet att få internetåtkomst).

*Netgear N300 Wireless router (WNR2000 v3)

Huben med 8 slots är en gammal historia, men fördelar väl.

*Dell Powerconnect 2708

IP-telefonidosan

*Ping NPA201e

Fiber från SWED SECUR

*100/100 som vid test hos bredbandskollen uppgår till makalösa 97/88.

Så, nu undrar jag vad jag behöver för att detta system ska hålla sig gående?
Min egna tanke har varit att beställa en 16-24 ports hub runt en tusing (skulle uppskatta förslag) och en router som klarar av att fördela all trafik.

Tackar på förhand:)!

Visa signatur

En fråga har ett frågetecken (?), annars är det ett konstaterande.

Permalänk

Inte så mycket konkreta svar, men några tankar som kanske kan vara intressanta.
Hur ska du strömförsörja telefonerna? POE kan ju vara en option, isåfall kolla att prylarna supporterar det.

Har du funderat på att segmentera (alltid en bra ide att göra) så se till att switchar / router stödjer vlan tagging

Är det rå internet bör du oxå fundera över en firewall. Då kan du samtidigt fundera på eventuell framtida remote access in genom tex VPN och se till att den brandvägg du väljer stödjer det.

Permalänk
Medlem

Strömförsörjningen av telefonerna är inget problem, finns gott om vanliga uttag vid varje arbetsplats men för framtiden kan det vara intresseant att kolla POE.

Segmenteringen har jag varit inne på, men jag är osäker på om jag vill använda virtuell eller fysisk. Dvs, 1 router/switch för telefonerna och en likadan sammansättning för datorerna. Men det absolut "lättaste" sättet är nog den konfigen jag har nu (kanske inte optimalt dock:p).

Som jag har förstått det har fastigheten någon slags brandvägg där fibern fördelas vidare ut i lokalerna. Dock så är det något som jag bör fundera på, fast tills jag får allt att funka så får routern duga. Vilka firewalls kan numera inte konfigureras för VPN?

tack för ett genomtänkt inlägg med bra synpunkter!

Visa signatur

Permalänk

Jo, dom flesta brandväggar klarar ju någon form av VPN, dock är det en ide att tänka end-to-end dvs vilka clienter du ska supportera (Windows Xp, Windows 7, iphone/ipad, LInux etc) , och vilken typ av access (roller för enbart mail kanske mm), och hur användarna skall authenticera (2 factor, vanligt lösen, certificat osv) . Du kanske redan har ett AD som du vill integrera mot tex.

blir nog bra hursomhelst, många av mina tankar ger inte helt mening på små kontor

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Du borde dela upp telefon och datanäten logiskt med vlan. Så skaffa en switch som stödjer de.

Som router och brandvägg skulle nog en asa 5505 sitta fint.

Permalänk
Medlem

jo, jag har förstått att vlan nog är det bästa sättet att lösa möjliga konflikter. Men ASA 5505 kostar lite mer än vad min budget ligger på, du råkar inte att förslag på router/brandvägg + hub/switch som funkar med fiber och stödjer VLAN?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

5505an är ju billig? Runt 2k tror jag man kan hitta den för. Däremot kan jag håller med om att tex 5540 är lite dyr för de mindre företaget.

Om det gäller företag skulle jag inte köpa hemma-leksaks-prylar.

Men visst. En konsumentrouter som är kompetent och klarar vlan och sånt är Asus RT-N16 med DD-WRT firmware.

Använd aldrig ordet hub. Sånna säljs inte längre. Idag använder vi switchar. Dessa fungerar inte som hubbar utan skickar trafiken dit den ska istället för till alla datorer på en gång.
En billig sådan är http://www.dustin.se/d-link-dgs-1210-24-24-port-gigabit-smart...

Jag har själv dgs-1224T som hemmaswitch men den har utgått. Tror den jag länkade till ovan är ersättaren.