Logitech Z-5500 + 720p + dts = fail?

Permalänk
Medlem

Logitech Z-5500 + 720p + dts = fail?

Har Michael Jackson - History (DTS) och när jag spelar upp den så står det på z-5500 dosan "DTS digital", men när jag däremot försöker spela upp en 720p DTS film så får man det vanliga PLII music/PLII movie etc.. varför får jag inget DTS ljud?

Permalänk
Medlem

Bara så du vet men 720p har inget med ljudet att göra.
Kanske för att ditt system inte har stöd för ljudformatet du försöker spela upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Bara så du vet men 720p har inget med ljudet att göra.
Kanske för att ditt system inte har stöd för ljudformatet du försöker spela upp.

Nej jag vet, ville bara påpeka att det är en 720p mvk fil. Men varför kan jag spela upp musik i DTS utan problem men inte film? Om jag inte hade stöd så hade väl inte musik heller funkat? Använder optiska fiberkabeln

Permalänk

Det beror ju på om ljudformatet i median du spelar stöder dts eller inte, no?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santino:

Nej jag vet, ville bara påpeka att det är en 720p mvk fil. Men varför kan jag spela upp musik i DTS utan problem men inte film? Om jag inte hade stöd så hade väl inte musik heller funkat? Använder optiska fiberkabeln

Troligen så konverterar mediespelaren ljudet till AC3 eller liknande innan det skickas. Vad kör du för mediespelare?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Troligen så konverterar mediespelaren ljudet till AC3 eller liknande innan det skickas. Vad kör du för mediespelare?

Har testat med Winamp, Media player classic, VLC, Windows media player. Michael Jackson DTS filen funkar endast med Winamp, men däremot filmen funkar inte med någon av de.

Permalänk
Medlem

Kör media player classic, men installera http://ac3filter.net/wiki/Projects/spdifer innan. Kan krävas att du väljer rätt inställningar, men sen ska det funka bra. Kan också rekommendera att ladda ner nyaste MPC-HC härifrån: http://www.xvidvideo.ru/media-player-classic-home-cinema-x86-...

Visa signatur

Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Kör media player classic, men installera http://ac3filter.net/wiki/Projects/spdifer innan. Kan krävas att du väljer rätt inställningar, men sen ska det funka bra. Kan också rekommendera att ladda ner nyaste MPC-HC härifrån: http://www.xvidvideo.ru/media-player-classic-home-cinema-x86-...

Jag har CCCP, räcker det inte med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santino:

Jag har CCCP, räcker det inte med det?

Hmm, har nog använt CCCP nån gång för 1.5år sedan men har aldrig behövt det numera, kanske för att jag bara kollar HD-filmer rippad från bluray. Testa avinstallera, installera spdifer och se om det fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör MPC-HC samt VLC, finns inga filer de senaste åren det har gått bet på. Enda extra jag behövt är FFDshow (audiofiltret) för att få MPC-HC att skicka rätt synkad dd/dts-signal via sp/dif till min förstärkare, något VLC fixar på egen hand. Inga externa codecs behövs, ett problem mindre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Kör MPC-HC digitalt till stärkaren utan några codes alls, inga problem här med Media med DTS,DD etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Hmm, har nog använt CCCP nån gång för 1.5år sedan men har aldrig behövt det numera, kanske för att jag bara kollar HD-filmer rippad från bluray. Testa avinstallera, installera spdifer och se om det fungerar.

Funkade ej.

Skrivet av MultiMan:

Jag kör MPC-HC samt VLC, finns inga filer de senaste åren det har gått bet på. Enda extra jag behövt är FFDshow (audiofiltret) för att få MPC-HC att skicka rätt synkad dd/dts-signal via sp/dif till min förstärkare, något VLC fixar på egen hand. Inga externa codecs behövs, ett problem mindre.

Skrivet av definition:

Kör MPC-HC digitalt till stärkaren utan några codes alls, inga problem här med Media med DTS,DD etc.

Har installerat senaste MPC-HC och CCCP, funkar fortfarande inte. PLII MOVIE EFFECT fortfarande, ej DTS digital.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Santino:

Har installerat senaste MPC-HC och CCCP, funkar fortfarande inte. PLII MOVIE EFFECT fortfarande, ej DTS digital.

Varför nämner du CCCP som svar på det jag skrivit? Jag har aldrig sagt att CCCP fixar något ljud till MPC-HC, ffdshow gör det däremot för mig.

Jag har ingen aning om vad CCCP gör, har aldrig använt det. Vid all form av externa filter (som FFDscow(audio) enligt ovan för att fixa ljudet) måste man ändra ett flertal inställningar inne i MPC-HC för att det ska använda ett externt filter och inte de inbyggda. Exakt hur man gör har jag inte i huvudet och lär skilja beroende på vad man byter till.

Allt beror på (alltså förutom avspelaren):

1. Vilket ljudkort och drivrutiner.
2. Vilken avkodare man använder för sp/dif-signalen. Hårdvaran skiljer och påverkar förmågan att avkoda.

Det tog nog mig minst 3-4 timmars intensivt arbete att leta fram lösningen till min HTPC/Sony reciever.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Varför nämner du CCCP som svar på det jag skrivit? Jag har aldrig sagt att CCCP fixar något ljud till MPC-HC, ffdshow gör det däremot för mig.

Jag har ingen aning om vad CCCP gör, har aldrig använt det. Vid all form av externa filter (som FFDscow(audio) enligt ovan för att fixa ljudet) måste man ändra ett flertal inställningar inne i MPC-HC för att det ska använda ett externt filter och inte de inbyggda. Exakt hur man gör har jag inte i huvudet och lär skilja beroende på vad man byter till.

2. Vilken avkodare man använder för sp/dif-signalen. Hårdvaran skiljer och påverkar förmågan att avkoda.

Det tog nog mig minst 3-4 timmars intensivt arbete att leta fram lösningen till min HTPC/Sony reciever.

I CCCP får man med MPC-HC och FFDshow tillsammans med lite annat. Dock är det ju specialversioner så det kan vara därför men har för mig att FFDshow körs som standard. Låter som om TS har varit inne och pillat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Konstigt att du inte känner till CCCP. CCCP är ett codec paket med massa olika filter, bl.a ffdshow audio.

Jag har en bärbar dator + logitech z5500 som jag kopplat via optiska fiberkabeln.
Har ett inbygt realtek ljudkort med dess drivrutiner.

Jag har i dagsläget två DTS filer. Ena är endast ljud med Michael Jackson - History och det andra är en video dokumentär på 720p.

Jag högerklickar på MJ - History och startar med MP-HC, får ljud, men på Logitech dosan så står det PLII Movie effect/PLII Music effect, stereo, stereox2 etc. Kan själv ändra till det jag vill ha (DTS finns inte bland dessa alternativ). Startar jag MJ - History med VLC så är det exakt samma sak, även med Windows media player. Men däremot om jag väljer att starta med Winamp, DÅ funkar det. Då står det dts Digital på Logitech dosan och man kan inte ändra till andra alternativ så som stereo, PLII music effect etc som det varit tidigare.

När jag startar video dokumentären på 720p som även den har DTS ljud så gör jag exakt samma sak där. Testar med alla nämnda program och där får jag ingen DTS digital. Inklusive Winamp som däremot funkar för MJ-History.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda CCCP jag känner till är gamla Sovjetunionen och då främst deras fantastiska ishockeylag som innebar högtidsstunder framför TVn i min ungdom: Makarov-Larionov-Krutov med Fetisov och Kasatonov som backar i förstafemman, ujujuj!

Ditt fel är exakt det jag fick innan rätt stream kom ut via sp/dif. Vad man behöver ändra beror på flera saker som jag redan skrivit. Inte troligt att någon här kan berätta exakt vad eftersom det skiljer från system till system. Du måste helt enkelt experimentera själv.

MPC-HC med ffdshow audio-filtret är en bra början, men du måste ändra en massa inställningar på olika ställen, kanske även för ljudkortet och dess utgångar. FFDshow måste vara valt som externt ljudfilter i MPC-HC (även andra inställningar kan behöva göras, minns inte nu) samt du måste ställa in ffdshow-filtret att skicka signalen på rätt sätt till rätt ljudkort och utgång. Har du tur fungerar det sedan. Det kan också vara så att ditt Logitechsystem inte är så flexibelt för olika standarder och helt enkelt inte fixar den bitström som skickas ut från en del filmer/kodningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santino:

Konstigt att du inte känner till CCCP. CCCP är ett codec paket med massa olika filter, bl.a ffdshow audio.

Jag har en bärbar dator + logitech z5500 som jag kopplat via optiska fiberkabeln.
Har ett inbygt realtek ljudkort med dess drivrutiner.

Jag har i dagsläget två DTS filer. Ena är endast ljud med Michael Jackson - History och det andra är en video dokumentär på 720p.

Jag högerklickar på MJ - History och startar med MP-HC, får ljud, men på Logitech dosan så står det PLII Movie effect/PLII Music effect, stereo, stereox2 etc. Kan själv ändra till det jag vill ha (DTS finns inte bland dessa alternativ). Startar jag MJ - History med VLC så är det exakt samma sak, även med Windows media player. Men däremot om jag väljer att starta med Winamp, DÅ funkar det. Då står det dts Digital på Logitech dosan och man kan inte ändra till andra alternativ så som stereo, PLII music effect etc som det varit tidigare.

När jag startar video dokumentären på 720p som även den har DTS ljud så gör jag exakt samma sak där. Testar med alla nämnda program och där får jag ingen DTS digital. Inklusive Winamp som däremot funkar för MJ-History.

Du måste in i ljudinställningarna på MPC-HC och ändra.

Lite osäker men vill minnas att det är först högerklick > audio > options - Bocka för "Enable built in audio switcher filter".
Sedan högerklick > filters > ... audio decoder. Lek runt lite med inställningarna. Förmodligen är det inställt på "Decode to speakers" och stereo, istället för SPDIF och 3 front + 2 rear. Glöm inte att kryssa i LFE

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du måste in i ljudinställningarna på MPC-HC och ändra.

Lite osäker men vill minnas att det är först högerklick > audio > options - Bocka för "Enable built in audio switcher filter".
Sedan högerklick > filters > ... audio decoder. Lek runt lite med inställningarna. Förmodligen är det inställt på "Decode to speakers" och stereo, istället för SPDIF och 3 front + 2 rear. Glöm inte att kryssa i LFE

"Enable built in audio switcher filter" var redan bockad.
Fixade till det andra du nämnde, men fortfarande samma sak. Gjorde inställningen på både AC3 och DTS som finns inne på Internal Filters

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Santino:

"Enable built in audio switcher filter" var redan bockad.
Fixade till det andra du nämnde, men fortfarande samma sak. Gjorde inställningen på både AC3 och DTS som finns inne på Internal Filters

Och du har testat de olika ljudvalen under DirectShow-ljud? Jag kan t ex inte ha Realtek HD där utan måste köra Default WaveOut. Ljudväxelfiltret (svenska) är väl bara för att mixa rätt vid analogt ljud, inte sp/dif? I vilket fall har jag det deaktiverat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp en Boxee! Jag har haft liknande problem med en del ljudpaket utan att hitta någon bra lösning på problemet.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Hedersmedlem

Prova köra xbmc, inget meckande med codecs behövs.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

En fråga typ.
Varför måste man ha FFDSHOW?
Jag kör MPC-HC utan några externa filter installerade.
I DTS filtret är SPDIF vald, samma med AC3 och förstärkaren hittar och väljer DTS på allt jag spelat automatiskt hm.
Vill veta om det är något jag missat ;O

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av definition:

En fråga typ.
Varför måste man ha FFDSHOW?
Jag kör MPC-HC utan några externa filter installerade.
I DTS filtret är SPDIF vald, samma med AC3 och förstärkaren hittar och väljer DTS på allt jag spelat automatiskt hm.
Vill veta om det är något jag missat ;O

Jag har redan förklarat det i tidigare inlägg. Allt beror på vilket OS/drivrutiner/ljudkort. I mitt fall fungerar inte den inbyggda funktionen i MPC-HC (men gör det i VLC). Jag får buffringsfel där ljudet hackar och kommer i otakt. Dessutom tillåter inte MPC-HC val av ljudström vid vissa kodningar, vilket gör att jag inte kan växla mellan kommentarer och filmljud, något VLC också klarar felfritt. Dock är MPC-HD klart bäst för DXVA, iaf för mig.

Visa signatur