"Piratkopierade" microSD kort!! Varning

Permalänk
Medlem

"Piratkopierade" microSD kort!! Varning

Hej Sweclockers.

Beställde ett microsd kort från en kille på blocket häromdan. 32gb för 350:- . Det lät lite för bra för att vara sant (detta tänkte jag på efter jag beställt det) men eftersom han sa att han skickar det till mig först och att jag får pröva det innan jag sätter in pengar så körde jag på ändå. Öppnade det idag och börjar lägga in filer osv. Stoppar sedan in kortet i min galaxy s och märker att en stor del av filerna var borta och att många var korrupta. Har iaf googlat runt en del runt detta och det verkar vara ett stort problem på Ebay. Använt ett testprogram vid namn H2wtest som skriver en massa data till en vald enhet. Kopierar informationen från programmet (OBS att det inte är klart än men antalet dåliga sektorer och DATA LOST ökar.

Warning: Only 31790 of 31791 MByte tested.
The media is likely to be defective.
977.9 MByte OK (2002879 sectors)
6.0 GByte DATA LOST (12707905 sectors)
Details:0 KByte overwritten (0 sectors)
0 KByte slightly changed (< 8 bit/sector, 0 sectors)
6.0 GByte corrupted (12707905 sectors)
0 KByte aliased memory (0 sectors)
First error at offset: 0x000000003d1f7e00
Expected: 0x000000003d1f7e00
Found: 0x0000000000000000
H2testw version 1.3
Writing speed: 4.27 MByte/s
Reading speed: 5.75 MByte/s
H2testw v1.4

Har prövat formatera om minneskortet osv men får fortfarande samma fel.

Hur tycker ni jag ska gå tillväga? Tänker ju inte skicka honom några pengar det är klart. Ska kontakta honom senare ikväll när testet är klart.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Vad menar du att du har för alternativ? Du vet ju inte säkert att kortet är piratkopierat. Du vet bara att kortet är trasigt, så det är bara att skicka tillbaka och låta bli att betala.

Permalänk
Medlem

Det är med största sannolikhet pirtatkopierat ja. Är det ett Kingston kan det också vara så att piratkopierade kort blivit sålda direkt som retail av deras distributörer. Det är ingen idé att köpa microsd-kort på ebay eller liknande. Andelen piratkopierade är extremt stor och de som inte är de är inte speciellt mycket billigare heller. Köp hellre från UK eller Tyskland för att få ett lägre pris.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vad menar du att du har för alternativ? Du vet ju inte säkert att kortet är piratkopierat. Du vet bara att kortet är trasigt, så det är bara att skicka tillbaka och låta bli att betala.

Allt verkar ju dock peka på detta, men ja det kan ju vara så att det är defekt också. Hade som sagt lite tur i oturen iaf att jag inte förskottsbetalat (Vilket jag aldrig gör annars ändå, brukar köra via payson)

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Det lät lite för bra för att vara sant

Förklara gärna hur du tänkte!
Trodde du att du skulle få en ferrari till priset av en volvo?

Visa signatur

Signatur raderad av GAPa. V.v. läs bl.a. § 1337 i reglerna.

Permalänk
Medlem

Lägg på 300kr och köp dig ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631992
Sitter ett sådant i min Xperia och funkar prima

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gretahunter:

Förklara gärna hur du tänkte!
Trodde du att du skulle få en ferrari till priset av en volvo?

Men eftersom jag hade möjligheten att prova på innan jag betalade så varför inte?

Har förresten snackat med snubben nu och han verkar inte ha haft någon aning om att korten var piratkopierade, behöver iaf inte skicka honom några pengar sa han.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Lägg på 300kr och köp dig ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631992
Sitter ett sådant i min Xperia och funkar prima

Får nog bli ett sånt hehe , tack för tipset

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Men eftersom jag hade möjligheten att prova på innan jag betalade så varför inte?

Har förresten snackat med snubben nu och han verkar inte ha haft någon aning om att korten var piratkopierade, behöver iaf inte skicka honom några pengar sa han.

Du skrev att du inte behövde betala för det, men ville han ha tillbaka det?

Ta inte detta på fel sätt nu men är inte det att vara lite väl naiv? Sätt dig i sittsen. Om DU skickade ett minneskort för ~350:- till en kille som efter nån dag säger att det är sönder / piratfabrikat, är din första tanke att "Ähh, aja.. du behöver inte betala för dem." eller "Skicka tillbaka det så jag får testa det så behöver du inte betala".

Vad kan returfrakten gå på liksom? Ett frimärke á 5:- ?

Jag antyder mer att om säljaren "backade" och gav pengar tillbaka i princip direkt så visste han om detta sedan tidigare alt. är en väldigt godtrogen säljare (låter mindre troligt..).

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Du skrev att du inte behövde betala för det, men ville han ha tillbaka det?

Ta inte detta på fel sätt nu men är inte det att vara lite väl naiv? Sätt dig i sittsen. Om DU skickade ett minneskort för ~350:- till en kille som efter nån dag säger att det är sönder / piratfabrikat, är din första tanke att "Ähh, aja.. du behöver inte betala för dem." eller "Skicka tillbaka det så jag får testa det så behöver du inte betala".

Vad kan returfrakten gå på liksom? Ett frimärke á 5:- ?

Jag antyder mer att om säljaren "backade" och gav pengar tillbaka i princip direkt så visste han om detta sedan tidigare alt. är en väldigt godtrogen säljare (låter mindre troligt..).

Nej det glömde jag nämna , han ville inte ha tillbaka det för han skulle ändå inte kunna sälja det vidare. Och Eftersom han hade så många kort av samma typ bad han mig skicka programmet jag använt för att testa minnena.

Oftast om det är någon som vill luras så är det ju förskotts betalning som gäller. Annars blir det ju som i mitt fall, att man testar minnet först och sedan inte vill betala. Fast å andra sidan så hade kanske inte en vanlig Svensson märkt av att ens filer vart korrupta osv.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att säljaren fått tag på taskiga minnen?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande inte varför man som säljare skickar något utan att få betalt först. Antagligen har han köpt in ett stort parti och i stort sett inte betalat mer än några kronor per kort, och hoppas på att någon nappar mot att han skickar utan att kräva betalning först. Men fortfarande märkligt, om någon säger att de köpa ett kort, och sedan vägrar betala, vad gör han då?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad ni gör men det låter som de flesta tror att allt på ebay e skräp.

Själv ligger man på ca 150+ köp på ebay och aldrig haft problem med minneskort eller så.
Köpt all min kamerautrustning och minneskort till min transformer där och inget har krånglat. Det är nog bara att maila och skicka tillbaka ( om du ens behöver det ) och få ett nytt.

Skrivet av Haglund:

Fattar fortfarande inte varför man som säljare skickar något utan att få betalt först. Antagligen har han köpt in ett stort parti och i stort sett inte betalat mer än några kronor per kort, och hoppas på att någon nappar mot att han skickar utan att kräva betalning först. Men fortfarande märkligt, om någon säger att de köpa ett kort, och sedan vägrar betala, vad gör han då?

Får ett negativt omdöme

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering för er som undrar, fortfarande inte fått något svar om några testresultat på de andra korten han hade.
Hittade ett billigt 32Gb kort på webhallen (class 10) http://www.webhallen.com/hardvara/141185-samsung_microsdhc_32... för 359:- ifall någon hittar denna tråden sökandes efter minneskorts tips

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Testade du att partitionera om kortet? Jag läst att det är ett vanligt knep att sälja små minnen där man skriver en falsk partitionstabell som låtsas som om minnet är större än det är. De fungerar utmärkt tills man börjar skriva på det området som ligger utanför minnets verkliga kapacitet.

Om du inte fått tillbaka dina pengar än hoppas jag att du gjort polisanmälan.

Priset du hittade där verkar ju bra, men vad spelar det för roll när de inte finns i lager.

edit: ok du hade alltså inte betalat än, det ar ju bra.
men hans andra kunder kanske inte har samma tur.
om han får minnena i princip gratis så går det ju ändå att gå med rejäl vinst om med tanke på den lilla fraktkostnaden.
Skattebrott kan det väl fortfarande vara dock, förutom bedrägeriförsöket, oavsett om han är medveten om felet eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

En liten uppdatering för er som undrar, fortfarande inte fått något svar om några testresultat på de andra korten han hade.
Hittade ett billigt 32Gb kort på webhallen (class 10) http://www.webhallen.com/hardvara/141185-samsung_microsdhc_32... för 359:- ifall någon hittar denna tråden sökandes efter minneskorts tips

Nice tips. Tack ska du ha! Det blev beställt ett minne till min SGS2

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Nice tips. Tack ska du ha! Det blev beställt ett minne till min SGS2

Riktigt nice faktiskt med tanke på att det minnet som tipsades ovan kostade nästan det dubbla och var långsammare.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Sen att det är ett originalminne från Samsung o att de har ett stulexpris gör ju inte saken sämre

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum