Angående greattech.se

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hittar inte mailet från kunden vissa hänvisar till att de lagt ut, är det felbeskrivningen på 2 rader i början av tråden ni menar? det är ju inte att hänga ut en kund, de som tycker det är ju inte sakliga, det är att redogöra för vad som upplevs som felaktigt, att se om drivrutiner o dyl är installerat eller inte är ju inte så svårt, så att hävda att man inte kan veta sånt är ju bara löjligt, Att ett sms skickats det kan man veta, men om det lästs är en helt annan sak, håll isär det ! Skärpning jockew1989 du är inte så saklig där och inte vissa andra heller.
Om man som TS gör en stor varningstråd ska man ha bättre koll på juridiken och tekniken, inte bara skrika att alla är dumma, man kan kanske ha vissa reella problem eller känna sig besviken på ett köp, men då ska man framföra det o inte försöka smutskasta ett företag för att man själv gjort fel och vill ångra ett köp, man mister direkt trovärdigheten.
Jag tycker det är helt rätt att företagsrepresentanter ger sin syn på det, det har dessutom varit sakligt. tyvärr är det fritt fram att förtala juridiska personer, firman är kanske inga änglar, men att hoppa på dem med felaktigheter är i så fall fel sätt, tänk även på att en butiks syfte är att tjäna pengar, ingå inte avtal om ni inte vill hålla dem, företag vill åt era pengar, tänk efter före och skaffa fakta innan ni handlar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Konstigt att företaget ifråga vet exakt allt om kunden. fråga till er bara vet ni att SMS:et nådde kunden, är du 150% säker på att kunden fick SMS:et exakt då? var du där?

Om inte skriv som alla andra företag med något sinne för kundvård, nåt i stil med Vi skickade ett SMS till dig den... en på miljonen kanske att de blev något fel på systemet men den miljonen existerar fortfarande

sedan verkar det ju även som att ni var hemma hos kunden när han installerade sitt OS, jag förstår vad ni menar och står inte på kundens sida alls men så här kommunicerar man inte med sina löneutbetalare. Poängen är det att man ställer sig alltid på kundens sida ovasett hur jobbig/irriterande denna bör vara.

Man kan ju inte skriva till kunden vad han gjort, det är ju han som gjort det så även om ni vet att ni har rätt så kommer ju kunden inte tycka det. Då blir man ju fiende med kunden och kan inte arbeta fram en gemensam lösning

tycker svaret är väldigt oproffisionellt men läser man mellan raderna förstår jag ju vad ni menar

PS. finns inget som heter "klagomål" vid kundkontakt, Synpunkter kallas det

Hur läser man mellan raderna på det dom svara? dom har ju skrivit som det är och tagit med mail för att vi inte skall missa någon INFO vi heller. Går "Anton" Anton1337 och hänger ut dom så kan dom ju lika gärna svara på det och få sin verision hörd, ska dom lämna ute en massa INFO så vet vi ju inte ett skit av vad som har hänt samt att dom kan vrida på det hur dom vill... Jag kan bara misstolka allt om jag läser mellan raderna och struntar i en del av INFON.

Jag personligen tycker om när företaget går ut och försvarar sig och visar att dom inte tar någon skit, så som dom flesta privat personerna gör, dom vill ju tjäna pengar och ska någon "lite kille" då komma och bara sparka skit på dom för att han inte kan ett skit så är det läge att förklara sig så att man inte mister kunder bara för att den kunden egentligen skulle haft någon kunnig med sig eller skaffat lite fakta innan...

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Om kunden kommer in med datorn är det väl rätt att kunna konstatera om drivrutinerna är installerade eller ej?

Permalänk
Medlem

Det konstigaste är att hans första tråd är från den 20/10 där han frågar vilken dator som är bäst mellan Inet och Greattech. Det var ju tre veckors leveranstid!? Den 24/10 och 25/10 letar han fortfarande dator. Har han hittat en annan dator han vill ha, så det är därför han vill lämna tillbaka? Skumt

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har bara läst första sidan av tråden, men det jag fick ut av detta är en kund som är lite väl stressad i onödan och ett företag som gjort en miss med att inte installera OS vid leverans men i övrigt handlat korrekt både enligt lag och förnuft.

Att börja vifta med konsumentlagar när man inte läst igenom dessa och vet vad det står däri är inge bra heller.

Och jag förstår verkligen inte varför företag inte skall få svara i en tråd som denna. Trådskaparen förmedlar verkligen inte en objektivbild i sitt första inlägg och det är väl högst lägligt att få den andra sidans version av detta fall.

Det är klart att det är tråkigt för TS att det dragit ut på tiden med att få en fungerande dator så jag förstår frustrationen, men det är en skillnad på hur man känner och hur man sedan agerar. Exempelvis händer det att nätagg har coil whine och man får försöka göra det bästa av situationen efter att det upptäcks - har inte företaget erbjudit hjälp här? Och att TS inte får igång sitt ljud på grund av att denne inte installerat drivrutiner, ja... detta skulle varit fixat av butiken då datorn skulle kommas färdig, men när nu TS väljer att inte lämna tillbaka datorn utan tänkt fixa detta själv så faller ju detta missöde på TS bord. Antingen lämnar man tillbaka datorn direkt och låter butiken hantera all mjukvaruinstallation det eller så fixar man det själv, men då får man också fixa det själv.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta är ju då rätt konstigt eftersom han köpte ett windows 7, antagligen vet ingen av er att windows 7 uppdaterar drivrutinerna automatiskt när datorn installeras för första gången.

Kunden ska ha all respekt vill dem göra återköp SOM ENLIGT LAG är tillåtet att göra fast det inte är något fel på datorn, det kallas öppet köp. Öppet köp får du om du beställer något på internet som varar i cirka 14 dagar.

Som dem flesta fattar i denna tråden så trollar greattech och inte lirar normalt sånt inlägg dem skrev är absolut helt absurt, helt omoget beteende. Iaf tack för varning TS ska inte köpa utav greattech någon mer gång som man har gjort då och då.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fakkahe:

Detta är ju då rätt konstigt eftersom han köpte ett windows 7, antagligen vet ingen av er att windwos 7 uppdaterar drivrutinerna automatiskt när datorn installeras för första gången.

Kunden ska ha all respekt vill dem göra återköp SOM ENLIGT LAG är tillåtet att göra fast det inte är något fel på datorn, det kallas öppet köp. Öppet köp får du om du beställer något på internet som varar i cirka 14 dagar.

Som dem flesta fattar i denna tråden så trollar greattech och inte lirar normalt sånt inlägg dem skrev är absolut helt absurt, helt omoget beteende. Iaf tack för varning TS ska inte köpa utav greattech någon mer gång som man har gjort då och då.

Win är köpt separat, för att spara 100kr och allt är köpt i butik, inte distanshandel, läs förstasidan igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag har bara läst första sidan av tråden, men det jag fick ut av detta är en kund som är lite väl stressad i onödan och ett företag som gjort en miss med att inte installera OS vid leverans men i övrigt handlat korrekt både enligt lag och förnuft.

Gällande OS

Skrivet av Greattech:

Eftersom ni valda att köpa OS separat för 100:- mindre så ingick varken installation av OS eller drivrutiner. Alla datorer funktions testas oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Detta är ju då rätt konstigt eftersom han köpte ett windows 7, antagligen vet ingen av er att windows 7 uppdaterar drivrutinerna automatiskt när datorn installeras för första gången.

Kunden ska ha all respekt vill dem göra återköp SOM ENLIGT LAG är tillåtet att göra fast det inte är något fel på datorn, det kallas öppet köp. Öppet köp får du om du beställer något på internet som varar i cirka 14 dagar.

Som dem flesta fattar i denna tråden så trollar greattech och inte lirar normalt sånt inlägg dem skrev är absolut helt absurt, helt omoget beteende. Iaf tack för varning TS ska inte köpa utav greattech någon mer gång som man har gjort då och då.

Du skulle kanske läsa vad Anton1337 skrev innan du kommenterar?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Detta är ju då rätt konstigt eftersom han köpte ett windows 7, antagligen vet ingen av er att windows 7 uppdaterar drivrutinerna automatiskt när datorn installeras för första gången.

Kunden ska ha all respekt vill dem göra återköp SOM ENLIGT LAG är tillåtet att göra fast det inte är något fel på datorn, det kallas öppet köp. Öppet köp får du om du beställer något på internet som varar i cirka 14 dagar.

Som dem flesta fattar i denna tråden så trollar greattech och inte lirar normalt sånt inlägg dem skrev är absolut helt absurt, helt omoget beteende. Iaf tack för varning TS ska inte köpa utav greattech någon mer gång som man har gjort då och då.

Windows update hittar inte alltid drivrutiner till alla komponenter.

Väldigt vanligt att man får gå till tillverkarens sida för att ladda ner drivrutiner, även om du använder dig av windows update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win är köpt separat, för att spara 100kr och allt är köpt i butik, inte distanshandel, läs förstasidan igen.

Det kvittar om win7 är köpt separat eller inte? Den installerar fortfarande drivrutiner den första gången så något va antagligen helt knas med ljudkortet
Läs mitt inlägg igen.

Skrivet av Proxann:

Windows update hittar inte alltid drivrutiner till alla komponenter.

Väldigt vanligt att man får gå till tillverkarens sida för att ladda ner drivrutiner, även om du använder dig av windows update.

Eftersom det är så pass ny dator så hittar windows 7 garanterat alla drivrutiner.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar det hela får TS väldig bra hjälp av Greattech när hans "problem" uppstod. Att sen TS sen inte är så hemma på datorer är ju inte Greattechs fel. Att sen spy galla över ett företag när det är en själv som "strulat" är ju inte heller så snyggt.

De försöker ju återskapa problemet men det gick inte = vad är problemet?
Kunden måste ju ha någon kommentar om detta?

Det eventuella "fel" som var löstes och fungerade vid avlämnande?!

Det är ju oändliga fel som kan hända med en dator om man sätter den i fel persons händer.....uppenbarligen...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fakkahe:

Det kvittar om win7 är köpt separat eller inte? Den installerar fortfarande drivrutiner den första gången så något va antagligen helt knas med ljudkortet
Läs mitt inlägg igen.

Jo men det handlar om hurvida datorn skulle vara installerad eller inte, den är köpt utan os installation för att spara 100kr, då kan man inte klaga på att det inte är installerat som anton gjort, sedan funkar inte alltid win uppdate, speciellt inte när det gäller drivrutiner, för inte har väl alla spelare använd win uppdate för att få senaste drivern ? jag tror det förekommer att folk uppdaterar manuellt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det handlar om hurvida datorn skulle vara installerad eller inte, den är köpt utan os installation för att spara 100kr, då kan man inte klaga på att det inte är installerat som anton gjort, sedan funkar inte alltid win uppdate, speciellt inte när det gäller drivrutiner, för inte har väl alla spelare använd win uppdate för att få senaste drivern ? jag tror det förekommer att folk uppdaterar manuellt

Det missade jag totalt att TS köpte win7 för sig, isf är det TS som har gjort något fel.

Ber om ursäkt för mitt inlägg, jag som läste fel.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

Du är förlåten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greattech:

Hej Anton.

Det är olyckligt att ni inte är nöjda med datorn / köpet.

2011-09-16 17:47:32 skapades första ordern (Gamer eXtreme HD6950 Edition)
2011-09-16 17:52:45 skapades andra ordern för (Windows 7 Home Premium 64-bit)

Köper man en dator med Windows 7 så ingår alltid installation av operativsystemet samt alla nödvändiga drivrutiner.
Det kostar 100:- och man får även med livtids support på mjukvaran.
Eftersom ni valda att köpa OS separat för 100:- mindre så ingick varken installation av OS eller drivrutiner. Alla datorer funktions testas oavsett.

Vi har idag en monteringstid upp till 15 arbetsdagar. Idag tar det oftast 10 arbetsdagar.
Din order blev ej försenad och ett SMS skickades ut till dig enligt avtal.

Det första du gjorde när du fick datorn var att installera operativsystemet och sedan spel.
Du installerade varken grafikkortet samt moderkortets drivrutiner (ljudkortet)

Du ringde redan dagen efter in till kundtjänsten och ville ångra ditt köp utan anledning men nekades eftersom köpet/betalningen gjordes via butik.
Ångerrätten gäller endast vid postorder och ej i butiker. När kundtjänsten återigen frågade er varför ni inte var nöjda med datorn så sa ni att datorn ej fungerar med diverse fel på datorn. Vi bad dig komma till butiken för kontroll av datorn.

Ditt mail till kundtjänsten:
Leveranstiden var tre veckor. När jag fick hem den visade det sig att det var flera fel på den. Bl a var det hemska missljud som lät som kraftig tinnitus, ljudkortet fungerade ej samt diverse andra fel.

Vi tog in datorn på service eftersom det är ett garanti ärende. Ett företag har upp till 2-3 försök på sig att reparera en produkt och sedan har man rätt
att häva köpet, det gäller ej vid första tillfället.

Personalen i butiken testade datorn snabbt och kunde inte återskapa samma fel (ljudet) trots stress test med diverse program.
Datorn skickades in till verkstaden för 100% kontroll, Ni blev informerade om att det kan ta upp till 5 arbetsdagar men trots det ringde ni kundtjänsten precis varje dag. Verkstaden hade mycket att göra och valde därför att ge dig en ny dator istället. Första datorn är redan testad och fungerar utan anmärkningar.

Efter ca 5 arbetsdagar levererades en ny dator till butiken med OS installerad.
Efter ett par dagar kontaktade ni återigen kundtjänsten med samma klagomål som tidigare och vi bad er ta med datorn så att ni tillsammans med butiken kunde testa datorn för att återskapa felet. Skulle vi hitta ett fel tillsammans med er så skulle ni få tillbaka pengarna!

Under ca 40min testades datorn tillsammans med er och man kunde inte återskapa samma fel. Ljudkortet som ni klagade på tidigare testades i butiken tillsammans med er och det fungerade bra (det saknades drivrutiner till ljudkortet som kunden inte hade installerat). Enligt er så skulle det låta extremt mycket från datorn när man startade datorn men det lät helt normalt som andra datorer i marknaden. Personalen packade upp ett Headset med mic eftersom ni ville testa det också och det fungerade bra.
Man utförde även stress test av datorn tillsammans med er och allting fungerade riktigt bra. Eftersom allting fungerade bra så tog ni med er datorn hem och fick även ett oöppnad Corsair H61 headset på köpet utan kostnad.

Skulle du få samma fel som tidigare så bad vi dig återkomma med ett spel som vi kan testa med och återskapa felet

Jag kan inte se att vi har hanterat ärendet dåligt utan hjälpt dig på alla sätt.

Du är välkommen till butiken så skickar vi in datorn för att testa datorn med samma spel. Skulle vi återskapa samma fel så kommer vi häva köpet och återbetala datorns pris till dig.

Kan även nämna att vi från och med idag kommer vara aktiva på forumet för att besvara era frågor.

Best regards / med vänliga hälsningar
Greattech Stockholm AB

Hej.

Jag vill bara understryka att jag visst installerade drivrutinerna till både moderkortet och grafikkortet.
Jag ringde er en vecka efter köpet för att kräva att få lämna tillbaka datorn. När jag nekades detta och istället blev tillbedd att komma till er med datorn så att ni kunde titta på den gjorde jag det. Ni sa att det var ett fabriksfel på nätaggregatet och skickade då in den på service.

Jag kommer in med datorn med spel installerat så snart som möjligt.

Mvh / Anton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton1337:

enligt Konsumentsskyddslagen har all rätt till att lämna tillbaka varan och få mina pengar tillbaka. Istället ska datorn skickas på lagning.

Alltid roligt (eller tragiskt )när folk ska försöka hävda något de bara vet namnet på men inte vad det innebär. Enl konsumentköplagen rätten orätten oföretten eller vad du nu vill kalla det så har säljaren flertal chanser på sig att försöka rätta till felet innan de ger dig pengar tillbaka..

klippt och klistrat ur http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Visa signatur

- "One man one desire"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €ric:

Förövrigt låter de ju ganska troligt att han inte installerat drivrutiner till ljudkortet och coilwhine är ju faktiskt inget butiken kan göra något åt mer än att byta ut. Och det låter ju väldigt konstigt att ljudet inte kom fram i butiken (när du var närvarande) men hemma hos dig.

Jag hade installerat drivrutinerna till både moderkortet och grafikkortet.
Att missljuden inte kom fram beror nog på att vi inte testade med något spel jag spelat på den då missljuden kommit fram, utan med något program som skulle pressa datorn.

Permalänk
Medlem

Än är inte sista stenen kastad.....eller hur är det man säger?!

Vi får väl se om mr trådskapare lyckas uppvisa ett problem som skall peka på fel på hårdvaran...

om det nu är så är det ju bara för butiken att laga skiten så är alla glada och nöjda.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Verkar som TS i i fråga har lagt detta bakom sig men det är andra som driver upp posten...

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr_no_one:

Gällande OS

Ahh. Till och med det. Missade detta.
Gör ju att butiken inte på något sätt agerat fel i min mening.
Endast TS som strulat till det och att TS även fått lite otur med coil whine.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

tjutandet, "coilwhine" uppstår väl ofta vid mkt hör fps? dvs när ts lirade minecraft, men under ett stress program blir det inte hög fps, och därmed innget coilwhine?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoffe_89:

Verkar som TS i i fråga har lagt detta bakom sig men det är andra som driver upp posten...

Nejdå. Kom just hem och såg hur många svar jag fått.

Vill bara klargöra för alla att jag hade installerat drivrutinerna till både moderkortet och grafikkortet.
Varför Greattech skriver att jag inte hade gjort det undrar jag verkligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Det konstigaste är att hans första tråd är från den 20/10 där han frågar vilken dator som är bäst mellan Inet och Greattech. Det var ju tre veckors leveranstid!? Den 24/10 och 25/10 letar han fortfarande dator. Har han hittat en annan dator han vill ha, så det är därför han vill lämna tillbaka? Skumt

Förmodligen. Bra detektiv arbete:)

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Det kvittar om win7 är köpt separat eller inte? Den installerar fortfarande drivrutiner den första gången så något va antagligen helt knas med ljudkortet
Läs mitt inlägg igen.

Eftersom det är så pass ny dator så hittar windows 7 garanterat alla drivrutiner.

Då kan du förklara för mig varför jag fick installera drivrutiner både för grafikkort, nätverk och ljudkort på min dator som är 2 veckor gammal.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 400R | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K | | Noctua NH-C12P SE14 | DDR3 1600MHz 8GB | Corsair HX 650W | Gainward GeForce GTX 570

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzix:

tjutandet, "coilwhine" uppstår väl ofta vid mkt hör fps? dvs när ts lirade minecraft, men under ett stress program blir det inte hög fps, och därmed innget coilwhine?

Det beror oftast på belastningen, det blir vibrationer i spolarna när man träffar mekaniska resonansfrekvensen, och det kan påverkas av strömimpulser och/eller "rätt"ström från lasten, eller av att man har ett dåligt elnät, tex med överlagrad dc eller mycket hf skräp, för att slippa coilwine brukar man gjuta ihop spolarna, men det kostar pengar, man kan också förändra lasten så kan det upphöra, eller ha filter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Detta är ju då rätt konstigt eftersom han köpte ett windows 7, antagligen vet ingen av er att windows 7 uppdaterar drivrutinerna automatiskt när datorn installeras för första gången.

Kunden ska ha all respekt vill dem göra återköp SOM ENLIGT LAG är tillåtet att göra fast det inte är något fel på datorn, det kallas öppet köp. Öppet köp får du om du beställer något på internet som varar i cirka 14 dagar.

Som dem flesta fattar i denna tråden så trollar greattech och inte lirar normalt sånt inlägg dem skrev är absolut helt absurt, helt omoget beteende. Iaf tack för varning TS ska inte köpa utav greattech någon mer gång som man har gjort då och då.

1. Generic drivers installeras inte 100% på även dom nyaste datorerna.
Ex så installeras inga generic drivers till mitt P8P67 Pro.

2. Nej det heter absolut inte öppet köp, helt fel.
Och han köpte datorn i butik så detta gäller inte.

3. Tror mer på greattech än någon som inte ens vet hur saker och ting ligger till.

Permalänk
Skrivet av Anton1337:

Nejdå. Kom just hem och såg hur många svar jag fått.

Vill bara klargöra för alla att jag hade installerat drivrutinerna till både moderkortet och grafikkortet.
Varför Greattech skriver att jag inte hade gjort det undrar jag verkligen.

Aha, då får jag helt enkelt föra svansen mellan benen och ta tillbaka det :S

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greattech:

Hej Anton.

Det är olyckligt att ni inte är nöjda med datorn / köpet.

2011-09-16 17:47:32 skapades första ordern (Gamer eXtreme HD6950 Edition)
2011-09-16 17:52:45 skapades andra ordern för (Windows 7 Home Premium 64-bit)

Köper man en dator med Windows 7 så ingår alltid installation av operativsystemet samt alla nödvändiga drivrutiner.
Det kostar 100:- och man får även med livtids support på mjukvaran.
Eftersom ni valda att köpa OS separat för 100:- mindre så ingick varken installation av OS eller drivrutiner. Alla datorer funktions testas oavsett.

Då undrar jag varför ni sa att Windows samt drivrutinerna till moderkort och grafikkort skulle vara installerade?

Vi har idag en monteringstid upp till 15 arbetsdagar. Idag tar det oftast 10 arbetsdagar.
Din order blev ej försenad och ett SMS skickades ut till dig enligt avtal.

Jag påstod aldrig att min order blev försenad. Den hämtades ut det datum det var sagt att den skulle vara klar för hämtning.

Det första du gjorde när du fick datorn var att installera operativsystemet och sedan spel.
Och hur vet ni detta? Jag installerade operativsystemet, drivrutiner till moder samt grafikkort, sedan spel.

Du installerade varken grafikkortet samt moderkortets drivrutiner (ljudkortet)

Stämmer ej. Se det jag skrev ovan.

Du ringde redan dagen efter in till kundtjänsten och ville ångra ditt köp utan anledning men nekades eftersom köpet/betalningen gjordes via butik.
Ångerrätten gäller endast vid postorder och ej i butiker. När kundtjänsten återigen frågade er varför ni inte var nöjda med datorn så sa ni att datorn ej fungerar med diverse fel på datorn. Vi bad dig komma till butiken för kontroll av datorn.

Och hur skulle detta gå till, då datorn hämtades ut på en fredag och ni har stäng lördag och söndag?
Som jag skrev så ringde er en vecka efter köpet.

Ditt mail till kundtjänsten:
Leveranstiden var tre veckor. När jag fick hem den visade det sig att det var flera fel på den. Bl a var det hemska missljud som lät som kraftig tinnitus, ljudkortet fungerade ej samt diverse andra fel.

Vi tog in datorn på service eftersom det är ett garanti ärende. Ett företag har upp till 2-3 försök på sig att reparera en produkt och sedan har man rätt
att häva köpet, det gäller ej vid första tillfället.

Personalen i butiken testade datorn snabbt och kunde inte återskapa samma fel (ljudet) trots stress test med diverse program.
Datorn skickades in till verkstaden för 100% kontroll, Ni blev informerade om att det kan ta upp till 5 arbetsdagar men trots det ringde ni kundtjänsten precis varje dag. Verkstaden hade mycket att göra och valde därför att ge dig en ny dator istället. Första datorn är redan testad och fungerar utan anmärkningar.

Ni testade datorn och konstaterade att det var ett fabriksfel på nätaggregatet. Vi ringde inte kundtjänsten varje dag utan en gång först på onsdagen då ni sa att vi skulle höra av oss för att höra om vi kunde hämta ut den då. Ni sa då att vi skulle kunna hämta ut den på antingen fredag eller måndag nästa vecka.

Efter ca 5 arbetsdagar levererades en ny dator till butiken med OS installerad.
Efter ett par dagar kontaktade ni återigen kundtjänsten med samma klagomål som tidigare och vi bad er ta med datorn så att ni tillsammans med butiken kunde testa datorn för att återskapa felet. Skulle vi hitta ett fel tillsammans med er så skulle ni få tillbaka pengarna!

Under ca 40min testades datorn tillsammans med er och man kunde inte återskapa samma fel. Ljudkortet som ni klagade på tidigare testades i butiken tillsammans med er och det fungerade bra (det saknades drivrutiner till ljudkortet som kunden inte hade installerat). Enligt er så skulle det låta extremt mycket från datorn när man startade datorn men det lät helt normalt som andra datorer i marknaden. Personalen packade upp ett Headset med mic eftersom ni ville testa det också och det fungerade bra.
Man utförde även stress test av datorn tillsammans med er och allting fungerade riktigt bra. Eftersom allting fungerade bra så tog ni med er datorn hem och fick även ett oöppnad Corsair H61 headset på köpet utan kostnad.

Skulle du få samma fel som tidigare så bad vi dig återkomma med ett spel som vi kan testa med och återskapa felet

Jag kan inte se att vi har hanterat ärendet dåligt utan hjälpt dig på alla sätt.

Du är välkommen till butiken så skickar vi in datorn för att testa datorn med samma spel. Skulle vi återskapa samma fel så kommer vi häva köpet och återbetala datorns pris till dig.

Kan även nämna att vi från och med idag kommer vara aktiva på forumet för att besvara era frågor.

Best regards / med vänliga hälsningar
Greattech Stockholm AB

Har nu klargjort lite falska påståenden ni kommit med.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst hittintills (inte exakt hela tråden) så har Greattech agerat bra. Finns inget i denna tråden och vad TS har för problem som skulle få mig att inte köpa på greattech.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H