Angående greattech.se

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Av TS inlägg så blir jag rätt fundersam. Detta verkar bero mer på okunskap hos dennes sidan snarare än att Greattech gjort fel. Nä, TS, svälj hedern och acceptera att du förmodligen har gjort bort dig i detta fall.

Klart som fan att han gjort bort sig:)...och något annat som också är solklart är att han inte handlar hos Greattech fler gånger... hur Great de än är...;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Håller fortfarande inte med...! Som säljare måste man hålla huvudet kallt...bara för att en part sätter sig i sandlådan och blir bebis så behöver man inte själv sänka sig till den nivån...det är så jag ser det och också så som jag gör affärer...men så har jag alltid haft nöjda kunder som alltid återvänt som nöjda köpare/kunder.

Edit: Vad jag försöker säga är att man skall förklara sitt läge utan att på bnågot sätt hänga ut kunden...så att man får tillbaks honom som kund....idet fallet har nog Greattech misslyckats...kunden/TS kommer aldrig att handla från dem då han har blivit framställd som idiot utav dem....sedan spelar det ingen roll vem som har rätt! Nu är kunden en liten kund men om han varit en stor kund (företag eller kommun/landsting) så kunde den försäljningsmissen stått företaget (Greattech) dyrt!?

Jo men som jag ser det så har alla dessa steg redan gjorts och kunden i detta fallet har gått ut offentligt och smutskastat företaget. Ser du något fel med att företaget svarar på kundenskritik offfentligt. hade min kommuntagit en misslyckad upphandlig offentligt som sedan visar sig att det är idioter som sitter och sköter affären så hade de nog fått höra ett och annat från oss väljare.

Jag förstår ditt resonemang men spelreglerna är tyvärr lite annorlunda i detta fallet, men generalregeln är rätt.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Jo men som jag ser det så har alla dessa steg redan gjorts och kunden i detta fallet har gått ut offentligt och smutskastat företaget. Ser du något fel med att företaget svarar på kundenskritik offfentligt. hade min kommuntagit en misslyckad upphandlig offentligt som sedan visar sig att det är idioter som sitter och sköter affären så hade de nog fått höra ett och annat från oss väljare.

Jag förstår ditt resonemang men spelreglerna är tyvärr lite annorlunda i detta fallet, men generalregeln är rätt.

Tack nu förstod du mig iaf...jag är lite skadad...ser alltid saker och ting från två håll...både som säljare och konsument:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jo visst de kunde hållit det mycket kortare...inte så detaljerat och inte med citat vad kunden skrivit till dem.
Vi alla som läst i tråden har ju förstått att TS är en besvärlig kund eller hur!?
Men det innebär inte att man som företag har rätt att bli en besvärligt företag eller?
Man skall alltid försöka göra kunden nöjd men såklart inom rimliga gränser!
Men man hänger aldrig ut en kund på internet...har själv arbetat med försäljning i 20 år...mina affärer med mina kunder stannar oss emellan!

Jag tycker att företaget gav ett seriöst svar. Om kunden går ut offentligt så får man förutsätta att han även vill få ett offentligt svar.
Hade företaget valt att inte svara offentligt hade många tolkat det som att dom helt enkelt inte vågade eller inte brydde sig.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Av TS inlägg så blir jag rätt fundersam. Detta verkar bero mer på okunskap hos dennes sidan snarare än att Greattech gjort fel. Nä, TS, svälj hedern och acceptera att du förmodligen har gjort bort dig i detta fall.

Jag märkte direkt att TS var aningen ovetandes om åtminstone datorer. Varför skulle man annars köpa en färdig och ihopmonterad dator liksom och klaga på att programvarorna inte varit installerade från första början.

Greattech svarade väldigt informativt och detaljerat och jag tror mer på dem just i detta skede. Skulle däremot TS komma med ännu ett vettigt motargument vet man ju aldrig. Däremot är detta ingenting vi behöver känna till egentligen, dags för PM mellan TS och Greattech tycker jag.

Permalänk
Skrivet av sj6:

Ägd... ett helt irrelevant ord i detta sammanhang. De har två olika synsätt/synvinklar på en och samma händelse. Man kan kanske förstå TS också men innan han klagar kanske han skulle kollat all fakta och tagit bort SBS:en

Jag vill först be om ursäkt för det jag skrev, jag kunde ha valt att skriva det på ett lämpligare sätt.
För mig låter det dock som att det är ganska mkt SBS (error 30), Greattech försvarade sig på ett, enligt mig, korrekt sätt
Dock så kunde personalen i butiken vara tydligare med informationen, "Alla frågor jag ställer slingrar han sig ifrån att svara.", om det var så det gick till så kan jag hålla med om att det inte är okej.

Skrivet av Fidel Castro:

Jo visst de kunde hållit det mycket kortare...inte så detaljerat och inte med citat vad kunden skrivit till dem.
Vi alla som läst i tråden har ju förstått att TS är en besvärlig kund eller hur!?
Men det innebär inte att man som företag har rätt att bli en besvärligt företag eller?
Man skall alltid försöka göra kunden nöjd men såklart inom rimliga gränser!
Men man hänger aldrig ut en kund på internet...har själv arbetat med försäljning i 20 år...mina affärer med mina kunder stannar oss emellan!

Ojojoj, "Vi alla som läst i tråden har ju förstått att TS är en besvärlig kund eller hur!?".
Svar nej. Han kanske inte är en avancerad datoranvändare och missar saker som drivrutiner, men han försökte också bara få svar, och i min mening så finns inte några besvärliga kunder.

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Jag märkte direkt att TS var aningen ovetandes om åtminstone datorer. Varför skulle man annars köpa en färdig och ihopmonterad dator liksom och klaga på att programvarorna inte varit installerade från första början.

Greattech svarade väldigt informativt och detaljerat och jag tror mer på dem just i detta skede. Skulle däremot TS komma med ännu ett vettigt motargument vet man ju aldrig. Däremot är detta ingenting vi behöver känna till egentligen, dags för PM mellan TS och Greattech tycker jag.

Du har nog rätt...där skulle de ha hållt diskusionen från början...

Nej har inte tid mer...skall hämta min i7 2600k samt Crucial M4 på posten...CDON I LOVE U!

Saknar dock mammabrädan fortfarande...men snart...mmmmm

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Mr_no_one:

Jag vill först be om ursäkt för det jag skrev, jag kunde ha valt att skriva det på ett lämpligare sätt.
För mig låter det dock som att det är ganska mkt SBS (error 30), Greattech försvarade sig på ett, enligt mig, korrekt sätt
Dock så kunde personalen i butiken vara tydligare med informationen, "Alla frågor jag ställer slingrar han sig ifrån att svara.", om det var så det gick till så kan jag hålla med om att det inte är okej.

Ojojoj, "Vi alla som läst i tråden har ju förstått att TS är en besvärlig kund eller hur!?".
Svar nej. Han kanske inte är en avancerad datoranvändare och missar saker som drivrutiner, men han försökte också bara få svar, och i min mening så finns inte några besvärliga kunder.

Helt rätt! I love U too! Du kan lätt bli en stjärnsäljare med den inställningen;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Följer det inte med några instruktioner när man köper en "färdig" dator ? T ex, när du har fått hem datorn bör du kolla det här och installera dom här drivrutinerna etc.

Permalänk
Skrivet av Majtin:

Följer det inte med några instruktioner när man köper en "färdig" dator ? T ex, när du har fått hem datorn bör du kolla det här och installera dom här drivrutinerna etc.

Följer det inte med en körkortsutbildning när man köper en ny bil, med körlektioner, teoriundervisning och...
Ja du förstår förhoppningsvis vad jag försöker säga, även fast det inte var en så bra jämförelse, sry.

edit: Köper man en dator med förinstallerat OS så brukar det följa med program som gör just det, kom att tänka på min gamla HP bärbara.
Ska väll vara om företaget man köper ifrån själva har gjort ett litet "kom-igång-papper", men det är inget jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

ingen som hört talas om generic drivers?! finns inbyggda i operativsystemet för att kunna hantera hårdvara...

Stämmer inte alltid.

Beror på hur klantig han är med installationen.

On topic.

Seriöst. Det är många butiker Som skriver publikt i tråden. Även komplett.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Gillar inte trådskaparens pajkastning. Han borde förbjudas att handla datorer. Utan istället låta mamma eller pappa fixa sådana saker åt honom.

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Gillar inte trådskaparens pajkastning. Han borde förbjudas att handla datorer. Utan istället låta mamma eller pappa fixa sådana saker åt honom.

Men han måste väl lära sig själv någon gång? Förmodar att du också tänkt på hans nick...Anton 13 år och 37 dagar...
Trial and error är ju bästa metoden...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Bara jag som väntar på update? Anton1337 hur gick det

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Tycker att det borde vara förbjudet att utfärda varningar kors och tvärs bara för att man själv inte har någon större erfarenhet av hur saker och ting fungerar.

Permalänk
Medlem

Håller med företaget i detta fall. TS verkar inte vara särskilt datorkunnig och borde kanske köpt datorn färdiginstallerad istället.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Bara jag som väntar på update? Anton1337 hur gick det

Tror inte det blir någon update. Men jag har gärna fel. De flesta trådarna av den här sorten skapas av dagsfärska medlemmar som precis reggat för att få ur sig sin historia (på alla datorrelaterade forum helst), dom läser svaren och inser vad som gäller. Sen hör man sällan något mer från dem.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Tycker att det borde vara förbjudet att utfärda varningar kors och tvärs bara för att man själv inte har någon större erfarenhet av hur saker och ting fungerar.

Man bör åtminstone tänka sig för flera gånger innan...och om man skriver något då får man ha ordentligt på fötterna.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Dom är inte tillräckligt seriösa. Man skall vara seriös.

Hmmm? http://4.bp.blogspot.com/_aMl7vRoSnM4/RovfHUttveI/AAAAAAAAADs...

Iallafall, jag anser att i det här fallet så verkar det vara butiken som har rätt den här gången. Det enda som finns att klaga på är väl "uthängandet" som många nämnt i tråden, dock ser jag inget fel med att butiken får försvara sig, men tror de kunde tjänat lite på lite bättre formulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Tror inte det blir någon update. Men jag har gärna fel. De flesta trådarna av den här sorten skapas av dagsfärska medlemmar som precis reggat för att få ur sig sin historia (på alla datorrelaterade forum helst), dom läser svaren och inser vad som gäller. Sen hör man sällan något mer från dem.

Kan man näsa säga att dom spammar i forumet.

Hade gärna hjälpt han. Men som du säger, brukar dom inte våga skriva mer:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Okunnig datapojke - Datorleverantör, 0-1

Permalänk
Medlem

Greattech: 1
TS: 0

Den här typen av kunder är anledningen till att jag aldrig skulle vilja jobba i datorbutik.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Håller fortfarande inte med...! Som säljare måste man hålla huvudet kallt...bara för att en part sätter sig i sandlådan och blir bebis så behöver man inte själv sänka sig till den nivån...det är så jag ser det och också så som jag gör affärer...men så har jag alltid haft nöjda kunder som alltid återvänt som nöjda köpare/kunder.

Edit: Vad jag försöker säga är att man skall förklara sitt läge utan att på bnågot sätt hänga ut kunden...så att man får tillbaks honom som kund....idet fallet har nog Greattech misslyckats...kunden/TS kommer aldrig att handla från dem då han har blivit framställd som idiot utav dem....sedan spelar det ingen roll vem som har rätt! Nu är kunden en liten kund men om han varit en stor kund (företag eller kommun/landsting) så kunde den försäljningsmissen stått företaget (Greattech) dyrt!?

många om där... OM han varit en stor kund ja, men nu är han ju inte det. Sedan är inte TS direkt idiotförklarad utan Great har ju bara visat hur de ser på saken varken mer eller mindre.

Om någon har fått TS att framstå som en idiot är det TS själv.

Företag gör rätt i att svara sakligt och logiskt som de gjort här, visar att de bryr sig hellre än att bara låta sig bli smutskastade och inte bry sig om sitt anseende.

Skrivet av Fidel Castro:

Måhända att mitt sätt är gammalmodigt...men som säljare måste du tänka som säljare inte som konsument...du tänker som konsument...därför blir du aldrig någon säljare...

Som säljare måste man tänka på sitt företag...alla som arbetar på företaget samt om man inte själv äger företaget...dess ägare och ev styrelse...låter man det bli sandlåda kan allt gå åt helvete!

Exakt och därför är det bra att bemöta kritik eller i detta fallet smutskastning. Jag har varit säljare och lyckades ganska bra, roligt för dig som säljare om någon börjar avskräcka folk att handla av dig med deras bild av en händelse som får dig att framstå som någon som lurar folk och du bara står jämte tyst utan att bemöta kritiken alls. Lycka till med det

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Till företaget i fråga:

Får jag fråga en sak, vad har ni att vinna på att visa vad kunden har mejlat er egentligen? Hade jag haft med er och göra och sen ni bara spillde ut mina mejl till er skulle jag nog aldrig mer handla hos er. Respekt kallas det!

I övrigt har ni rätt i allt ni säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Ja, nu vet vi vad du tycker.
Jag tycker dock att det är helt rätt utav Greattech att göra detta.

Jag är förmodligen inte ensam om att tycka att du ska anta lite mindre.

Helt enligt min mening med, med reservation för mailet som inte hade behövt vara med, utan bara förklarar vad kunden uppgett för problem (i det här skedet).

Till alla er som förmodligen inte har moppeåldern inne: Kunden har inte alltid rätt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Vi har idag en monteringstid upp till 15 arbetsdagar. Idag tar det oftast 10 arbetsdagar.
Din order blev ej försenad och ett SMS skickades ut till dig enligt avtal.

Det första du gjorde när du fick datorn var att installera operativsystemet och sedan spel.
Du installerade varken grafikkortet samt moderkortets drivrutiner (ljudkortet)

Efter ca 5 arbetsdagar levererades en ny dator till butiken med OS installerad.
Efter ett par dagar kontaktade ni återigen kundtjänsten med samma klagomål som tidigare och vi bad er ta med datorn så att ni tillsammans med butiken kunde testa datorn för att återskapa felet. Skulle vi hitta ett fel tillsammans med er så skulle ni få tillbaka pengarna!

Konstigt att företaget ifråga vet exakt allt om kunden. fråga till er bara vet ni att SMS:et nådde kunden, är du 150% säker på att kunden fick SMS:et exakt då? var du där?

Om inte skriv som alla andra företag med något sinne för kundvård, nåt i stil med Vi skickade ett SMS till dig den... en på miljonen kanske att de blev något fel på systemet men den miljonen existerar fortfarande

sedan verkar det ju även som att ni var hemma hos kunden när han installerade sitt OS, jag förstår vad ni menar och står inte på kundens sida alls men så här kommunicerar man inte med sina löneutbetalare. Poängen är det att man ställer sig alltid på kundens sida ovasett hur jobbig/irriterande denna bör vara.

Man kan ju inte skriva till kunden vad han gjort, det är ju han som gjort det så även om ni vet att ni har rätt så kommer ju kunden inte tycka det. Då blir man ju fiende med kunden och kan inte arbeta fram en gemensam lösning

tycker svaret är väldigt oproffisionellt men läser man mellan raderna förstår jag ju vad ni menar

PS. finns inget som heter "klagomål" vid kundkontakt, Synpunkter kallas det

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av meastro:

Till företaget i fråga:

Får jag fråga en sak, vad har ni att vinna på att visa vad kunden har mejlat er egentligen? Hade jag haft med er och göra och sen ni bara spillde ut mina mejl till er skulle jag nog aldrig mer handla hos er. Respekt kallas det!

I övrigt har ni rätt i allt ni säger.

Inte för att jag är företaget i fråga men.

De utger inte privat information, utan fakta som inte kan misstolkas, som den kan då den ges ut på annat sätt.
Dessutom så är mailet informativt och sakligt skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Till alla er som förmodligen inte har moppeåldern inne: Kunden har inte alltid rätt.

Hur mycket hon/han än vill tro det

Permalänk
Medlem

Jag persnonligen har aldrig haft något "problem" med dom. Jag har köpt 2 datorer där ifrån, och det ända fel som har varit är att det saknades en ram-minnes sticka i ena, men jag mailade bara dom och förklarade så skickade dom en till sticka! Inga problem.

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Konstigt att företaget ifråga vet exakt allt om kunden. fråga till er bara vet ni att SMS:et nådde kunden, är du 150% säker på att kunden fick SMS:et exakt då? var du där?

Om inte skriv som alla andra företag med något sinne för kundvård, nåt i stil med Vi skickade ett SMS till dig den... en på miljonen kanske att de blev något fel på systemet men den miljonen existerar fortfarande

sedan verkar det ju även som att ni var hemma hos kunden när han installerade sitt OS, jag förstår vad ni menar och står inte på kundens sida alls men så här kommunicerar man inte med sina löneutbetalare. Poängen är det att man ställer sig alltid på kundens sida ovasett hur jobbig/irriterande denna bör vara.

Man kan ju inte skriva till kunden vad han gjort, det är ju han som gjort det så även om ni vet att ni har rätt så kommer ju kunden inte tycka det. Då blir man ju fiende med kunden och kan inte arbeta fram en gemensam lösning

tycker svaret är väldigt oproffisionellt men läser man mellan raderna förstår jag ju vad ni menar

PS. finns inget som heter "klagomål" vid kundkontakt, Synpunkter kallas det

Citat:

Din order blev ej försenad och ett SMS skickades ut till dig enligt avtal.

Jag läser inte "skickades ut och mottogs utav av dig".

Citat:

vet ni att SMS:et nådde kunden

Har ingen betydelse, det skickades ut enligt avtal.

Citat:

sedan verkar det ju även som att ni var hemma hos kunden när han installerade sitt OS

FYI det är inte svårt att få fram information om vilka program och drivrutiner som har installerats och när.