Muskampen 2025: Segraren korad!

Vill gärna se ett sida-vid-sida-test av chassin

Permalänk
Medlem

Vill gärna se ett sida-vid-sida-test av chassin

Jag gillar sweclockers artiklar om chassin. Men jag saknar även sida-vid-sida-tester!

Det vore spännande att se ett mer omfattande test, med kanske tio tjugo chassin i olika prisklasser, och på chassin som finns i Sverige.

Gärna så man kan se kylningsförmåga, ljudnivå, materialval, fläktplatser, expansionsutrymme, etc.

Tack för att ni åtminstone beaktar idén!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Håller med, så som det är nu så är det svårt att jämföra ett chassi mot ett annat. Visst positiva och negativa punkter tas upp och ibland görs en jämförelse med annan låda men isåfall brukar det vara på specifika punkter. Vad som hade varit guld värd när man köper låda är en kort jämförelse i slutet av recensionen, något i stil med :

Säg att jag sitter och funderar på ex Antec P18x och Fractal Design R3, hur kan jag avgöra vilket val som är bäst för en "tyst" dator? Hur vet jag vilken som har bäst kvalité? Dessa frågor måste man ta till forumet och tyvärr är risken stor att man får väldigt opartiska svar där.

Självklart förstår man ju att detta blir ganska tufft att genomföra men det hade varit guld värt!

Förövrigt får man ju säga att Sweclockers chassi video reviews är bättre än många andra på nätet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det finns opartiska recensioner. De recensioner som redovisar rumstemperatur och förändring i delta av komponenttemperaturen istället för för enbart temperaturen. Dessutom måste testmiljön vara densamma och inte ändras om hela tiden, ej heller komponenterna.

Det finns ingen perfekt sida som testar allt men SPCR testar ljudnivå i en speciell kammare med låg bakgrundsnivå så ljudnivån är det bara de som klarar.
Bit-Tech testar samliga chassin med samma komponenter också i en särskild miljö och anger delta temps vilket gör att de är trovärdiga när det gäller kylning.
Anandtech testar också temperaturer med hög och låg spänning på fläktar bra men har för hög bakgrundsnivå av ljud för att bli trovärdiga när det gäller ljudnivå.
Tyvärr anser jag inte någon av dessa mäter avståndet bakom moderkortsplåten bra nog varför jag måste kompettera med Vortez eller Benchmarkreviews recensioner.

Jag tror inte Sweclockers test-team har varken tid, resurser eller kunskap nog att göra en review bra nog på alla områden där lådorna får en identisk testmiljö. Ingen annan har lyckas med det heller så jag klandrar dem inte. Ett sådant test skulle tvinga redaktionen ta ställning till en mängd frågor:

Vilken bakgrundsnivå ska man ha för ljudnivån?

Vad ska man mäta ljudinån med, ska det ta upp hela spektrumet av frekvenser? Var på lådan ska man mäta?

Ska man testa lådorna enbart med medföljande fläktar eller testa var och en med samtliga fläktplatser fyllda för att visa den totala kylningspotentialen?

Ska man använda medföljande fläktar eller referensfläktar? Ska dessa dessutom testas i olika spänningar för att se hur detta påverkar ljudnivån och kylningen?

Ska man ha flera test-system för att testa chassin riktade till olika målgrupper av entusiastmarknaden? Ska dessa i sin tur ha egna varianter med eftermarknadskylare för att påvisa bättre kylningspotential av vissa chassin med detta i fokus?

Ska man proppa lådan full av diskar för att se hur det påverkar kylningen?

Hur ska man mäta temperaturen? Förlita sig på inbyggda sensorer, egna sensorer nära komponenterna eller en värmekamera?

Hur ska man mäta kvaliteten på en låda, mäta sidorna med skjutmått eller utsätta lådan för påfrestande test av hållfastheten?

Var ska man mäta hur mycket plats lådan har för processorkylare, ovanför sidofläkten som begränsar höjden men inte är ett måste eller utan den för att visa bästa möjliga potential?

Var mäter man platsen bakom moderkortsplåten, där det finns mest eller minst utrymme?

Finns många fler saker att ta hänsyn till och en rättvis jämförelse skulle inte gå att genomföra på så många chassin.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Som typhonos säger så krävs det väldigt mycket tid och arbete dem har i allfall jämfört några chassin när jag köpte antec 1200. Gick bara på kylningen då jag har många diskar i datorn. Men däremot nätaggstester hoppas jag dem går igenom bättre framöver.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d