Hjälp sökes - Vilken socket har jag?

Permalänk

Hjälp sökes - Vilken socket har jag?

Hej där alla sweclockare!
Morsan och dem har en Packard bell Ixtreme A5530 NCD (Modell=A5530 NCD)
Processorn har givit upp på den då min lillebror har lekt och lyckats böja ett gäng piggar.. (Han e 12 -.-)
Nu undrar jag vilken socket jag ska köpa till den (nya) processorn, Am2, Am3, Am3+ ?? .. Finns ju ett x-antal av dessa!
Har försökt leta lite men är väldigt osäker på detta, datorn är inköpt den 26/8 2009.
Allt i datorn är original så ingenting är utbytt.

När jag försöker gå till Packard bells download center för drivrutiner så är det fel på sidan, annars i vanliga fall brukar man kunna få en ganska okej teknisk specifikation där..

Hjälp uppskattas super mycket

Mvh: Daniel

Visa signatur

"Never interrupt your enemy when he is making a mistake!"

Permalänk
Medlem

Vilken CPU är det du har? Eller ska du köpa mobo och CPU?

Sen märkes datorer är inte alltid så pigga på att bli upgraderade.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Verkar vara den vanliga Phenom processorn alltså AM2 och högst 2 kärnig.

Står det inte på moderkortet jämte sockeln? Brukar oftast göra det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Tack för alla svar, snabbt kom dem också!
uppskattas.. tror ni denna fungerar ? : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=654277

Danne

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne-1991:

Tack för alla svar, snabbt kom dem också!
uppskattas.. tror ni denna fungerar ? : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=654277

Danne

De där är en CPU med AM3 sockel. Om DaBone hade rätt sa skall du leta efter en AM2 CPU, om du inte planerar moderkorts byte med. Men om moderkortet stöder AM2+ sa bör det fungera, dock kan du behöva ny BIOS.
Enligt Achronos sa har du ett AM2+ kort.

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

De där är en CPU med AM3 sockel. Om DaBone hade rätt sa skall du leta efter en AM2 CPU, om du inte planerar moderkorts byte med.

Det står ju kompatibel sockel Am2+ på kompletts hemsida ? :s
Eller är jag helt ute och cyklar nu ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glöm era drömmar ganska omgående, ledsen att göra TS ledsen men de flesta packar bell datorer är URUSLA på att stödja andra processorer än de som redan är monterade..kan inte nog överförtydliga detta innan du kutar iväg och köper något.
Ta processorn som satt i sockeln och gör rent den, och läs vad som står på den exakt och lägg upp den infon här så kan vi lätt hjälpa dig, och du kommer antagligen behöva köpa via begagnatmarknaden såsom blocket eller tradera

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Hej där alla, tänkte fråga ifall man kan köpa ett sånt där "uppgraderingspaket" till burken istället ?
Om ja.. kan man välja Amd eller Intel då eller måste jag ta AMD ? samt om detta nu är möjligt vilket paket skulle ni rekomendera, tänk på att dem övriga delarna har ett par år på nacken. (datorn är mer för mail, word, betala räkningar.. inge spel med andra ord)

Mvh: Danne

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bör inte vara några problem att ta ett uppgraderings kit, de ända problemen jag kan tänka mig är att chassit kanske inte följer normal atx standard så ett normalt moderkort inte passar och att nätagget kan vara special och sakna normala anslutningar?
Har inte haft kontakt med märkes datorer på en massa år så vet inte om detta är problem längre dock.