AMD 12.1 Performace Drivers Preview - CrossFireX Custom Profiles

Permalänk

Den här drivrutinen är kanon. Har inte haft en enda krasch med Bf3 sen jag installerade den här drivrutinen, flyter på fint nu.

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Har försökt att installera den här drivisen ett tag nu, utan att lyckas helt.

Den säger att det hänt något fel under installationen och att det står i loggen, men jag kan inget finna :/ Efter en omstart så kan man inte få fram CCC och ded startar inte heller nere till höger. Försöker jag spela så fryser/startar datorn om.

Gjorde dock misstaget att använda driversweeper första gången jag försökte installera drivrutinen. Driversweeper är tydligen lika duktig på att förstöra för CC som CCC självt, genom att programmet raderar någon viktig .ini fil som nämnts tidigare i tråden.

Iallafall installerade jag om 11.7 och det verkade lyckas bra, men sedan när jag försökte mig på 12.1 igen så blev det samma resultat som vid första försöket.

EDIT: nu har jag lyckats få bort 12.1 och installerat 11.11c (som förövrigt fungerar ypperligt). 12.1 må ha fungera bra men det trasade sönder register, MS .NET och andra diverse viktiga ati filer så jag avråder starkt att köra med denna. Det tog mig runt 10 ominstallationer, driversweeper, ominstallationer av C++ och .NET för att få min dator att fungera igen.

TL;DR Håll er undan 12.1, kör på 11.11c!

Hilfe bitte :/

Samma här nu, 12.1 verkar ha förstört allt vad heter viktiga ati registerfiler och .net. Enda drivrutinen jag kan få fungerande är den som medföljer skivan, alltså 1 år gamla 10.10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phantomcf:

Den här drivrutinen är kanon. Har inte haft en enda krasch med Bf3 sen jag installerade den här drivrutinen, flyter på fint nu.

Samma här, FAST nu får jag vad mina kompisar fått innan, dvs att det blir CTD när jag flyger vilket jag inte hade innan. Men de har både nvidia och amd så det är nog spelet och inte drivrutinerna(förhoppningsvis). Slipper directx fel och är tvungen och starta om vilket jag byter mot detta vilken dag som helst.

Edit: ett flertal timmar efter inlägget, efter en tids spelande med drivisarna så ironiskt nog fick jag nog directx felet(kom aldrig ur spelet när det hängde sig för att se orsaken)

Kan ha vart något annat, tråkigt hur som... Men innan blev det minst 1 gång om dagen eller mer, vågar inte uttala mig mer utan längre tids användning då det kan leda till fel information.

Kommer fortsätta använda dom ändå, och leva med CTD, som skulle reduceras i nästa patch på tisdag?

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Har försökt att installera den här drivisen ett tag nu, utan att lyckas helt.

Den säger att det hänt något fel under installationen och att det står i loggen, men jag kan inget finna :/ Efter en omstart så kan man inte få fram CCC och ded startar inte heller nere till höger. Försöker jag spela så fryser/startar datorn om.

Gjorde dock misstaget att använda driversweeper första gången jag försökte installera drivrutinen. Driversweeper är tydligen lika duktig på att förstöra för CC som CCC självt, genom att programmet raderar någon viktig .ini fil som nämnts tidigare i tråden.

Iallafall installerade jag om 11.7 och det verkade lyckas bra, men sedan när jag försökte mig på 12.1 igen så blev det samma resultat som vid första försöket.

Hilfe bitte :/

Har samma problem sen 11.10 då jag fick en bluescreen sen har det alltid varit något fel med drivrutinerna, vid varje installation så är det något fel som loggen inte berättar om. antar att ajg får blåsa hela datorn:( vill gärna kunna använda ccc för inställningar vilket inte funkar nu.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Notera att dessa är svåra att avinstallera då det inte medföljer en sådan funktion (iaf enligt vad jag läst).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Notera att dessa är svåra att avinstallera då det inte medföljer en sådan funktion (iaf enligt vad jag läst).

Driver Sweeper ftw!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Driver Sweeper ftw!

Tror inte Driver Sweeper kan få bort installationen av ett program, dock filerna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Notera att dessa är svåra att avinstallera då det inte medföljer en sådan funktion (iaf enligt vad jag läst).

Skrivet av hznn:

Driver Sweeper ftw!

Skrivet av Mocka:

Tror inte Driver Sweeper kan få bort installationen av ett program, dock filerna.

Driversweeper har fungerat bra för mig men när jag försökte ta bort 12.1 så brakade allt ihop för mig. Jag rekommenderar att man helt undviket 12.1 och kör på 11.11c.

12.1 ger en huvudvärk som heter duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Driversweeper har fungerat bra för mig men när jag försökte ta bort 12.1 så brakade allt ihop för mig. Jag rekommenderar att man helt undviket 12.1 och kör på 11.11c.

12.1 ger en huvudvärk som heter duga.

Just det jag menade med att det inte går att få väck 12.1

Sen är det ju den eviga debatten med om man ska använda DriverSweeper eller inte.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Just det jag menade med att det inte går att få väck 12.1

Sen är det ju den eviga debatten med om man ska använda DriverSweeper eller inte.

Själv brukar jag alltid avinstallera drivrutinen ur kontrollpanelen först sen köra driversweeper, men detta gick ju si-sådär med 12.1, rent katastrofalt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig vad de olika Mode gör förnågot?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Kan någon förklara för mig vad de olika Mode gör förnågot?

Optimerar CF för olika applikationer beroende på vad den applikation bäst körs med. Dock avråder jag att ni testar 12.1 då ni får ett helvete att avinstallera det sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Optimerar CF för olika applikationer beroende på vad den applikation bäst körs med. Dock avråder jag att ni testar 12.1 då ni får ett helvete att avinstallera det sen.

Så man måste byta mellan de olika applikationerna man kör aka för bf3 använder man en sedan för dota två använder man en annan känns ju bara jätteweird att den inte fixar det själv?

Varför det är väl bara drivesweepa?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Så man måste byta mellan de olika applikationerna man kör aka för bf3 använder man en sedan för dota två använder man en annan känns ju bara jätteweird att den inte fixar det själv?

Varför det är väl bara drivesweepa?

Nej, 12.1 skadar viktiga ati filer i registret. Det tog mig ca 10 ominstallationer av flertalet olika drivrutiner från det senaste året och .net för att få det att fungera igen. Jag avråder alla att ens testa 12.1. Denna drivare bör inte testas av någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej, 12.1 skadar viktiga ati filer i registret. Det tog mig ca 10 ominstallationer av flertalet olika drivrutiner från det senaste året och .net för att få det att fungera igen. Jag avråder alla att ens testa 12.1. Denna drivare bör inte testas av någon.

Jag förstår no testing for me when I come home then

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

provade denna drivare och detta kostade mig 1200kr ! ett Razor Black Widow fattigare hela datorn blev väck då ja skulle försöka installera av skiten och nu har ja formaterat C: ,slagit sönder t-bordet och sitter här och har ångest :/ men tur att det bara är tre spruckna knappar! ( kan säga attt detta t-bord är hållbart! slagit med båda nävarna med allt ja hade och fick ej väck skiten )

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av brajonk:

provade denna drivare och detta kostade mig 1200kr ! ett Razor Black Widow fattigare hela datorn blev väck då ja skulle försöka installera av skiten och nu har ja formaterat C: ,slagit sönder t-bordet och sitter här och har ångest :/ men tur att det bara är tre spruckna knappar! ( kan säga attt detta t-bord är hållbart! slagit med båda nävarna med allt ja hade och fick ej väck skiten )

Själv så spenderade jag 4-5 timmar de två senaste Lördagarna för att fixa det för mig. 11.11c fungerar nu fint i alla fall. Djävla röra blev det med 12.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Själv brukar jag alltid avinstallera drivrutinen ur kontrollpanelen först sen köra driversweeper, men detta gick ju si-sådär med 12.1, rent katastrofalt faktiskt.

Japp, jag med men vissa säger att det inte behövs då de filer som DriverSweeper tar bort är filer som är gemensamma för alla drivrutinsversioner. Grundfiler så att säga. Nåväl, tycker det är svårt att hitta bevis för att det ena är bättre än det andra. DriverSweeper fungerar ändå även om det är mindre omständigt att bara avinstallera, starta om datorn och installera nytt men som tur var bara marginellt.

Hehe, hade jag vetat att du tänkt installera 12.1 hade jag rekommenderat dig att inte göra det Läste på om de olika versionerna av 12.1 som poppat upp på nätet och det var mest negativa omdömen just pga att det är supersvårt att avinstallera.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Japp, jag med men vissa säger att det inte behövs då de filer som DriverSweeper tar bort är filer som är gemensamma för alla drivrutinsversioner. Grundfiler så att säga. Nåväl, tycker det är svårt att hitta bevis för att det ena är bättre än det andra. DriverSweeper fungerar ändå även om det är mindre omständigt att bara avinstallera, starta om datorn och installera nytt men som tur var bara marginellt.

Hehe, hade jag vetat att du tänkt installera 12.1 hade jag rekommenderat dig att inte göra det Läste på om de olika versionerna av 12.1 som poppat upp på nätet och det var mest negativa omdömen just pga att det är supersvårt att avinstallera.

Vad menar du? Jag installerade det nästan just när den kom. Drivrutinen fungerade i sig felfritt och bättre än alla tidigare. Problem uppstod förra Lördagen när jag försökte avinstallera den. Hur som helst så löst jag det nu i Lördags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vad menar du? Jag installerade det nästan just när den kom. Drivrutinen fungerade i sig felfritt och bättre än alla tidigare. Problem uppstod förra Lördagen när jag försökte avinstallera den. Hur som helst så löst jag det nu i Lördags.

Drivrutinen i sig fungerar nog rätt så bra men det var bara avinstallationen jag menade Har för mig folk rapporterade att drivrutinen fungerade dåligt med spel X eller konfiguration Y men så är det alltid. De flesta uppnår positiva resultat med en drivrutin och så är det ett litet gäng som inte gör det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

hur får man bort 12.1 smidigast? steg för steg..

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Skrivet av dacke666:

hur får man bort 12.1 smidigast? steg för steg..

1. Driversweeper.
2. Avinstallera .net.
3. Installera .net igen.
4. Installera gammal version av ati catalyst, bäst fungerar 10.X versionerna. (Bäst brukar den från skivan vara)
5. Avinstallera detta normalt ur kontrollpanelen.
6. Installera 11.11c.
OBS: Starta om datorn mellan varje steg och efter att du installerat .net igen, kör windows update för att få .net uppdaterat.
Detta fungerade för mig efter typ 2:a eller 3:e försöket, innan detta försökte jag flera olika varianter av ovanstående utan framsteg under flera timmars tid. Jag tror ovanstående är det bästa sättet.

Permalänk
Medlem

tack för tipset Zeuxlarsson,men jag fick löst det på 10 min,använde DS sen Windows Installer Clean Up (tog bort allt med amd) sen avinstallerade båda korten i enhetshanteran,starta om och installerade 11.11c, funkar kanon!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Skrivet av dacke666:

tack för tipset Zeuxlarsson,men jag fick löst det på 10 min,använde DS sen Windows Installer Clean Up (tog bort allt med amd) sen avinstallerade båda korten i enhetshanteran,starta om och installerade 11.11c, funkar kanon!

Vissa har tur, andra har finess. Hur som helst, bra gjort.

Permalänk
Medlem

tror detta prog fixa det,Windows Installer Clean Up.var en på rage3D som skrev att man skulle använda detta! så använd detta folk ...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem

Varför avinstallerar ni 12.1?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Varför avinstallerar ni 12.1?

Därför den är skadlig för datorn och registret, inte direkt utan indirekt då några viktiga avinstallations-principer inte finns. När du sen vill skaffa en annan drivrutin så kan du få enorma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Därför den är skadlig för datorn och registret, inte direkt utan indirekt då några viktiga avinstallations-principer inte finns. När du sen vill skaffa en annan drivrutin så kan du få enorma problem.

Så ni avinstallerar 12.1 för att det är svår att avinstallera den? Det låter lite som en paradox lol

Får ni någon prestandavinst (inklusive MS-reducering) av att köra 11.11?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Så ni avinstallerar 12.1 för att det är svår att avinstallera den? Det låter lite som en paradox lol

Får ni någon prestandavinst (inklusive MS-reducering) av att köra 11.11?

Om du vill kunna installera andra drivrutiner i framtiden så rekommenderar jag att man gör sig av med 12.1 illa kvickt. Varför ha kvar en drivrutin som bevisligen är besvärlig. 11.11c fungerar bättre i Skyrim med CF för mig, i övrigt så fungerade 12.1 lika bra. Vi installerade ju 12.1 oviss om hur problematisk den skulle vara när man väl ville göra sig av med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Därför den är skadlig för datorn och registret, inte direkt utan indirekt då några viktiga avinstallations-principer inte finns. När du sen vill skaffa en annan drivrutin så kan du få enorma problem.

Så bara för att du inte följde sättet som beskrevs på Guru3d så säger du åt alla andra att inte använda den? Ifall man läst trådarna på Guru3d hade Windows Installer Clean Up använts. Den är inte skadlig för fem öre, min har fungerat perfekt sen jag laddade ner den. Sen att vissa bara ladda ner något utan att ens läsa hur den fungerar och vad den kom ifrån, är lite synd.