AMD 12.1 Performace Drivers Preview - CrossFireX Custom Profiles

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Så bara för att du inte följde sättet som beskrevs på Guru3d så säger du åt alla andra att inte använda den? Ifall man läst trådarna på Guru3d hade Windows Installer Clean Up använts. Den är inte skadlig för fem öre, min har fungerat perfekt sen jag laddade ner den. Sen att vissa bara ladda ner något utan att ens läsa hur den fungerar och vad den kom ifrån, är lite synd.

1. Jag läste igenom tråden på guru3d fullständigt, dock de få sidor som fanns vid drivrutinens release (läckage).
2. Så du menar för att posta information här så bör man vara helt påläst om vad som sagts i samma ämna på alla andra fora?

Lugna dig, jag avråder fortfarande att man testar 12.1, får ni problem så säg inte att jag inte varnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Jag läste igenom tråden på guru3d fullständigt, dock de få sidor som fanns vid drivrutinens release (läckage).
2. Så du menar för att posta information här så bör man vara helt påläst om vad som sagts i samma ämna på alla andra fora?

Lugna dig, jag avråder fortfarande att man testar 12.1, får ni problem så säg inte att jag inte varnade.

Konstigt att du kan ha missat informationen om hur man tar bort dom bäst då. Man får posta här bäst man vill, men när man börjar klaga på att saker inte fungerar eller avråder andra från att använda saker utan att ha läst hur man egentligen skulle ha gjort, är lite sådär.

Givetvis bör alla som funderar på att installera en inofficiell drivrutin läsa på innan man väl tar steget.

Permalänk
Skrivet av dacke666:

tack för tipset Zeuxlarsson,men jag fick löst det på 10 min,använde DS sen Windows Installer Clean Up (tog bort allt med amd) sen avinstallerade båda korten i enhetshanteran,starta om och installerade 11.11c, funkar kanon!

Funkade för mig också!

Tack som fan-tomen. Höll på att bli galen.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Kommer det någonsin en Catalyst som gör att när man kör Eyefinity(I mitt fall 2 skärmar), när jag scrollar eller gör minsta rörelse på huvudskärmen, så går andra skärmen helt bananas/flickrar/screen treaing... SJUKT trött på det. Någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem

Kör dessa just nu med mitt 5970+5850, inga problem alls.. 11.11b med cap2 fungerade också bra men nackdelen där var att grafikkorten fick för sig att skala olika då och då, inte upplevt det med 12.1 ännu.

Avinstallerade cap2, catalyst.. Reboot, avinstallerade grafikkorten i enhetshanteraren.. reboot.. driversweeper på allt ATI.. reboot... Sedan installerade jag 12.1 Inga problem!

Permalänk
Skrivet av ZonCo:

Kör dessa just nu med mitt 5970+5850, inga problem alls.. 11.11b med cap2 fungerade också bra men nackdelen där var att grafikkorten fick för sig att skala olika då och då, inte upplevt det med 12.1 ännu.

Avinstallerade cap2, catalyst.. Reboot, avinstallerade grafikkorten i enhetshanteraren.. reboot.. driversweeper på allt ATI.. reboot... Sedan installerade jag 12.1 Inga problem!

Jag tror inte du riktigt förstått vad vi pratat om de senaste två sidorna. Problemen uppstår när du väl ska avinstallera 12.1 och sen installera en annan drivrutin. Lycka till, du kommer nog behöva det. För övrigt så är 11.11c bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag tror inte du riktigt förstått vad vi pratat om de senaste två sidorna. Problemen uppstår när du väl ska avinstallera 12.1 och sen installera en annan drivrutin. Lycka till, du kommer nog behöva det. För övrigt så är 11.11c bättre.

Tror du hade fel inställning när du läste mitt svar. Om du läser det igen så skriver jag aldrig att det går alldeles utmärkt att avinstallera dessa utan jag skriver att de fungerar väldigt bra ihop med min setup som består av 1st 5970 samt 1st 5850.

Jag tror inte 11.11c är bättre än 11.11b när det gäller BF3.

Permalänk
Skrivet av ZonCo:

Tror du hade fel inställning när du läste mitt svar. Om du läser det igen så skriver jag aldrig att det går alldeles utmärkt att avinstallera dessa utan jag skriver att de fungerar väldigt bra ihop med min setup som består av 1st 5970 samt 1st 5850.

Jag tror inte 11.11c är bättre än 11.11b när det gäller BF3.

Det må hända, i vilket fall som helst så får du troligen ett helvete när du väl ska avinstallera den.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det må hända, i vilket fall som helst så får du troligen ett helvete när du väl ska avinstallera den.

Hehe, någon är nog lite bitter. Men jag har full förståelse för det, satt och slet hår innan i veckan pga denna drivrutin.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Hehe, någon är nog lite bitter. Men jag har full förståelse för det, satt och slet hår innan i veckan pga denna drivrutin.

Ja det gjorde mig bitter. Får dock skylla mig själv att jag tog risken att installera icke-sanktionerade läckta beta-drivrutiner. Nu kan jag bara varna andra.

Permalänk
Medlem

Då är vi överens om att drivrutinen fungerar, iaf att installera.. Men planerar man att avinstallera den så är det no-go?

Hur som helst, blir sugen på att avinstallera den nu bara för att.. Får se om jag får tråkigt ikväll.

Edit; Avinstallerade dessa bara för att, och testa 11.11c.
Var inga problem öht, gör som jag alltid gjort med enda skillanden att för att avinstallera dessa så startar du Setup-filen (installationsfilen) och väljer avinstallera...
11.11c fungerar bra för övrigt, med CAP2. Utan CAP2 springer mina GPU´er i olika frekvenser då och då i BF3.

Permalänk
Skrivet av ZonCo:

Då är vi överens om att drivrutinen fungerar, iaf att installera.. Men planerar man att avinstallera den så är det no-go?

Hur som helst, blir sugen på att avinstallera den nu bara för att.. Får se om jag får tråkigt ikväll.

Edit; Avinstallerade dessa bara för att, och testa 11.11c.
Var inga problem öht, gör som jag alltid gjort med enda skillanden att för att avinstallera dessa så startar du Setup-filen (installationsfilen) och väljer avinstallera...
11.11c fungerar bra för övrigt, med CAP2. Utan CAP2 springer mina GPU´er i olika frekvenser då och då i BF3.

hur loggar du olika frekvenser medan du spelar?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

I MSI Afterburner kan man få en graf på frekvenserna.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Precis som 2000+ skriver så använder jag MSI Afterburner, under settings och fliken Monitoring kan du bocka i show in on-screen display och tray, sedan får du konfa lite vad du vill ska visas när du kör något i "full screen", jag har tex. i Tray mina GPU´s temps hela tiden, när jag spelar har jag i övre vänsta hörnet text som visar GPU temp och GPU load på mina GPU´s. Grymt användarbart med tanke på Crossfire Går inte GPUérna i samma freq känns 150fps som 30fps.. 11.11C ihop med CAP2 funkar dock riktigt bra än så länge.

Permalänk
Avstängd

Hej! Jag kommer få min dator med 6950cf från Inet om några dagar. Då har jag fått höra att det första jag ska göra är att avinstallera de gamla drivrutinerna och installera nya. Men vilka och hur gör jag det? Förklara gärna steg för steg.

Vissa säger ju 11.11c och cap2 medan andra säger att de som kmr när man går på amds hemsida funkar bra (11.11 och 11.11cap3)
http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

MVH

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Hej! Jag kommer få min dator med 6950cf från Inet om några dagar. Då har jag fått höra att det första jag ska göra är att avinstallera de gamla drivrutinerna och installera nya. Men vilka och hur gör jag det? Förklara gärna steg för steg.

Vissa säger ju 11.11c och cap2 medan andra säger att de som kmr när man går på amds hemsida funkar bra (11.11 och 11.11cap3)
http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

MVH

1. Varför väntande du inte en månad tills atis nya kommer som kommer vara mycket bättre?
2. 11.11c utan några cap bör vara bäst då cap är endast optimeringar som släpps efter en drivrutin men i nuläget sp är 11c nyare än alla cap som finns.

Permalänk
Medlem

CAP3 är nyare än 11.11c

BF3 fungerande för övrigt SKIT utan CAP installerat för mig med 6970 CF, fryslagg gång på gång. Efter CAP3 försvann det lika snabbt som det uppstod.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

CAP3 är nyare än 11.11c

BF3 fungerande för övrigt SKIT utan CAP installerat för mig med 6970 CF, fryslagg gång på gång. Efter CAP3 försvann det lika snabbt som det uppstod.

Jasså är det? Då ursäktar jag mig.

Permalänk
Medlem

AMD would like to share a preview of AMD's 12.1 Catalyst driver. Not only does this driver raises the bar on performance and fixes a few issues, but it also introduces quite a few new features, as well as UI enhancements. You'll find the list of changes below.

AMD HD3D technology support enhancement
· Enables support for AMD HD3D technology in conjunction with AMD CrossFireX configurations
· Delivers a new Stereo 3D mode over HDMI 1.4a connections - 1080p at 30Hz is now enabled on supported displays.

AMD Catalyst Control Center / Vision Engine Control Center enhancements – Application Profiles
· AMD Catalyst 12.1 Preview driver enables users to create per application profiles to individually control 3D and CrossFireX settings for Direct3D applications
· Please be sure to select the “Restore Factory Defaults” option under the Catalyst Control Center Preferences menu before using the new application profiles feature – this ensures there are no compatibility issues between previous drivers and the new AMD Catalyst 12.1 Preview driver with regards to application profiles

AMD Catalyst Control Center / Vision Engine Control Center enhancements – Video UI improvements
· AMD Catalyst 12.1 Preview driver includes user interface enhancements to simply adjustment of video color and video quality controls

Performance highlights of the AMD Catalyst™ 12.1 Preview driver (in addition to the AMD Catalyst 11.11c performance driver)
· Improves performance (10%) in Elder Scrolls: Skyrim when Multi-Sample Anti-Aliasing is enabled on the AMD Radeon™ HD 6900 Series for single GPU and AMD CrossFireX configurations

http://downloads.guru3d.com/AMD-Cata...load-2826.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

CAP3 är nyare än 11.11c

BF3 fungerande för övrigt SKIT utan CAP installerat för mig med 6970 CF, fryslagg gång på gång. Efter CAP3 försvann det lika snabbt som det uppstod.

Är detta det bästa valet att använda?

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Är denna 12.1 drivrutin som släppets i början en tidig version för den jag drar ner nu på 3dguru är på 172Mb medans den förra var på 129mb ?

Vad är bäst att köra 12.1 med CAP 3 eller 11.11c med CAP 3, någon har ett bra svar ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The man swe 90:

Är denna 12.1 drivrutin som släppets i början en tidig version för den jag drar ner nu på 3dguru är på 172Mb medans den förra var på 129mb ?

Vad är bäst att köra 12.1 med CAP 3 eller 11.11c med CAP 3, någon har ett bra svar ?

Jag tror att 11.11c och cap 3 är bättre.
Jag kör med det och det funkar bra fast att dom nya banorna på BF3 känns osäkert med det, känns O optimerat.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeathAdder89:

Jag tror att 11.11c och cap 3 är bättre.
Jag kör med det och det funkar bra fast att dom nya banorna på BF3 känns osäkert med det, känns O optimerat.

Okejdå Här skriver dem om 12.1 men jag vet inte riktigt hur det här med Driversweep funkar...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14842-catalyst-121-preview-m...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_svahn:

Okejdå Här skriver dem om 12.1 men jag vet inte riktigt hur det här med Driversweep funkar...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14842-catalyst-121-preview-m...

Kan uppstå problem säger dom efter avinstallation av 12.1

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeathAdder89:

Kan uppstå problem säger dom efter avinstallation av 12.1

Hmm då provar jag nog de jag länkat. http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Men jag ska ju avinstallera de gamla drivrutinerna, exakt vad heter det jag ska avinstallera? Min polare har ett GTX 570 och han har 6 program att välja bland.

Grejen är att jag inte har datorn ännu men jag vill vara förberedd.

Edit: Jag såg att de lagt ut 11.12 ist för 11.11 på AMDs hemsida nu...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_svahn:

Hmm då provar jag nog de jag länkat. http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Men jag ska ju avinstallera de gamla drivrutinerna, exakt vad heter det jag ska avinstallera? Min polare har ett GTX 570 och han har 6 program att välja bland.

Grejen är att jag inte har datorn ännu men jag vill vara förberedd.

Edit: Jag såg att de lagt ut 11.12 ist för 11.11 på AMDs hemsida nu...

Japp ett måste avinstallera det med Driver sweeper innan ny installation "HELLST"

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Skrivet av DeathAdder89:

Japp ett måste avinstallera det med Driver sweeper innan ny installation "HELLST"

nej det måste man inte, vanlig avinstallation igenom kontrollpanelen duger fint.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

nej det måste man inte, vanlig avinstallation igenom kontrollpanelen duger fint.

Okej, vad bra då. Ju mindre som kan gå fel, desto bättre Men jag undrar om någon kan säga vad det jag ska avinstallera heter. T.ex så har ju min polare 6 olika Nvidiaprogram på sin dator. Om det är så även för AMDs kort så ska jag ju inte avinstallera alla. om det vill sig illa så kanske jag tar bort fel

T.ex:
1. Avinstallera AMD xxxxx (vad det nu heter)
2. starta om datorn.'
3. installera http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...
4. starta om
5. Klart, spela BF3 hela jullovet

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Okej, vad bra då. Ju mindre som kan gå fel, desto bättre Men jag undrar om någon kan säga vad det jag ska avinstallera heter. T.ex så har ju min polare 6 olika Nvidiaprogram på sin dator. Om det är så även för AMDs kort så ska jag ju inte avinstallera alla. om det vill sig illa så kanske jag tar bort fel

T.ex:
1. Avinstallera AMD xxxxx (vad det nu heter)
2. starta om datorn.'
3. installera http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...
4. starta om
5. Klart, spela BF3 hela jullovet

Driversweeper är ett ypperligt program men det kan också vara skadligt om det används på fel sätt. Det bör endast användas om man redan har problem med att installera nya drivrutiner eller byter från t.e.x. Nvidia till ATI eller vice verca.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Driversweeper är ett ypperligt program men det kan också vara skadligt om det används på fel sätt. Det bör endast användas om man redan har problem med att installera nya drivrutiner eller byter från t.e.x. Nvidia till ATI eller vice verca.

Jag kanske var lite otydlig, jag undrar vad det programmet jag ska avinstallera heter. Alltså vad det står när jag går in i kontrollpanelen -> program -> Lista med program.

Typ som här: http://www.logitech.com/images/support/16753.1.0.jpg
Vad heter det programmet jag ska avinstallera? (I detta fallet heter det Logitech Desktop Manager).

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360