Gick in på GAME idag, sorglig syn

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

"Okej du kan alltså skilja på en dator och en konsol om spelet spelas upp på samma skärm med samma handkontroll med samma grafik inställd."

Vad pratar du om?

Du påstod att det var roligare på konsol men vad är det som är roligare om den enda skillnaden jämte mot en dator är att du inte kan få högre grafisk kvalite?

Självklart förstår jag att du inte kan det... Men det var ett sätt att framför min poäng som är att: Du kan göra allt du som går med en konsol lika bra med en PC skillnaden är att du kan göra ännu mer med PCn...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

okej, fördelarna med de system du kör på är att, måste köpa nya datordelar var annan månad, måste installera spelet, måste forfarande köpa konsollrelaterade produkter för att få de att fungera som du vill.

låter skit smidigt jämnfört att stoppa in skiva och köra

Handkontroll osv kan man ju bortse från eftersom den kostnaden blir den samma oavsett.

Nya datordelar var annan månad? vart annat år funkar bra för mig...
Och nej jag har aldrig krav på högsta grafik. low funkar också att spela i och det är ungefär samma nivå som konsolerna... (Förtillfället har jag ett ganska bra system som kör tex BF3 på medium/high, men jag kommer troligen köra den här setupen i 2-3 år och jag tror jag kommer klara mig...)

Är det värt den grafik skillnaden det är att slippa installera spelet? självmordstankarna kommer krypandes upp i nacken på mig....

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Konsol är ju bra mycket bättre om man vill lira med några polare. Att grafiken är sämre nu är väl inte så konstigt, då konsolerna har några år på nacken. Men det kommer ju nya snart... Och fördelen med konsol är ju att man vet att spelet kommer funka bra på det system man har, även om det är gammalt.

Visa signatur

Dulce et decorum est pro patria mori

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej det handlar inte om pengar. Det handlar om att det är extremt mycket smidigare och skönare att använda.

Handlar mer om att vanligt folk idag är latare än för 20 år sen och att dom framför allt är dummare att inte kunna hantera mer avancerade saker, det är så jävla jobbigt anstränga sig tycker många idag, ska få allt serverat

Kvantitet går före kvaliitet hos dessa.

Hur kul är det spela med 30fps i konsolspel för det är ju vad det handlar om, tog hem polaren sen när jag skaffat 2560x1600 skärm och han bara glodde och sa "Vafan, ser det så jävla bra ut"

Skrivet av thorsama:

Men det kan vara en hel del strul där och då måste man ha lite mer kunskaper, i grund och botten är man mer amatör om man bara spelar konsol mot om man spelar på pc. Sen är det ju så att det är slöspelande som gäller på konsol, nästan alla som har kommenterat har nämnt att de slänger sig i soffan och myser. Inte som när man sitter framför en pc och spelar, där man också antagligen anstränger sig mer, jag ser absolut charmen i det men det gör ju faktiskt inte mitt påstående mindre sant för det.

.

Dessutom den som säger det är strul idag med PC och spel skulle varit med på 90-talet då flesta spelen regerade under DOS och man fick trimma configfiler för att få ut så mycket minne som möjligt eller fixa drivisar som laddades ordentligt.

Idag är PC nästan självgående eller rättare sagt allt idag är så jäkla enkelt jämfört med tidigare för man behöver inte tänka så mycket.

Vet när jag körde DOOM på min första PC och behövde hjälp med att skriva rätt kommando i config.exec och autoexec.bat, fick springa till grannen och fråga, fanns ju inte ens Internet då till privatpersoner som idag.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara låta folk spela på det som de vill? Om man trivs med spela på konsoll så varför inte låta de spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Varför inte bara låta folk spela på det som de vill? Om man trivs med spela på konsoll så varför inte låta de spela?

Indeed.. Jag gillar både då det uppfyller mina behov

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Handlar mer om att vanligt folk idag är latare än för 20 år sen och att dom framför allt är dummare att inte kunna hantera mer avancerade saker, det är så jävla jobbigt anstränga sig tycker många idag, ska få allt serverat

Kvantitet går före kvaliitet hos dessa.

Hur kul är det spela med 30fps i konsolspel för det är ju vad det handlar om, tog hem polaren sen när jag skaffat 2560x1600 skärm och han bara glodde och sa "Vafan, ser det så jävla bra ut"

Nej det gör det inte du är fel ute. Så jag är dummare för att jag använder konsol? Vilket uselt påstående. Märks att du är en sann PC fantast som blånekar allt och tycker att konsoler är skit. Uppenbarligen är du i minoritet för konsolerna är populära.

Spel som Uncharted 3 tex finns inte ens till PC och då menar du att konsolspelarna vill ha kvantitet endast? Snacka om skrattretande.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Du påstod att det var roligare på konsol men vad är det som är roligare om den enda skillnaden jämte mot en dator är att du inte kan få högre grafisk kvalite?

Självklart förstår jag att du inte kan det... Men det var ett sätt att framför min poäng som är att: Du kan göra allt du som går med en konsol lika bra med en PC skillnaden är att du kan göra ännu mer med PCn...

Jag vet inget PC spel där man kan spela upp till 4 pers på en dator.Vet du?
Och slippa installera spel är också otroligt nice

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Idag stod det i skyltfönstret när jag gick förbi en GAME butik att det var upp till 70% rabatt, sure tänkte jag och gick för att titta vad för PC spel de hade.

Tittade runt, allt jag möttes av var tråkiga XBox och PS3 samt Wii.

Sen hittade jag PC spelen som stod in i ett litet hörn och det var knappt någonting.

Att folk köper konsolskit begriper jag inte, förmodligen tror jag det handlar om att de inte har stålar bygga ihop en riktig gamingdator eller så är dom lata.

Dice sa på deras konferens i höstas att BF3 på Low inställningar motsvarar konsolerna, testade igår och spela och det såg vidrigt dåligt ut men det är så det ser ut i konsolernas värld där kvantitet går före kvalite i spelen.

Det är dags speltillverkarna går tillbaks till PC som förr i tiden för så här kan vi ju inte ha det.

Den dagen det ligger mer pengar i PC än i konsol så kommer tillverkarna byta. Som det ser ut i dag är det långt kvar tills det kommer att hända.

Edit: Rätt underhållande när folk drar upp en sådan sak som att " han spelar på konsol, har har inte råd med en PC" oftast är det små barn som häver ur sig dessa ord som fortfarande blir matade hemma hos mamma och pappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

På rak arm kan jag säga magicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCam:

Kan bara instämma ang. grafikfixeringen!

Och tillägga: Jag har haft PSX, PS2, och idag PS3 (förutom SEGA o.s.v.) parallellt med PC. Då det var PSX så spelades det mest på PC:n. Med PS2 var det ganska 50-50 i speltid. Numera spelar jag enbart på PS3.

Varför?
Tre anledningar:
1. Fusk. Det förekom i varenda FPS spel online vilket drog ner upplevelsen rejält!
2. Ojämna förutsättningar. Spelade mycket med min kusin online, men skillnader i hårdvara dels mellan honom och mig, och mellan oss och andra drog ner upplevelsen.
3. Bekvämlighet. Det är fan så mycket skönare att sätta sig i en bekväm soffa, hemmabiohögtalarna perfekt placerade. Kan t.o.m. ligga i soffan och halvslött spela om jag så vill.

Visst, nu finns det de som använder konsollhandtrontroll till PC också, eller som sitter i soffan med tangentbord och mus/laptop. Dels är det sannolikt inte lika bekvämt, men använder man en PS3/Xbox kontroll till PC:n så är det ju redan där ett kvitto på fördelen med just dessa handkontroller.

Med konsollspelande vet du att alla har samma hårdvara. Fusk är i princip obefintligt i onlinespel (har som mest stött på exploits, som åtgärdats med uppdateringar). Vill man dessutom ha en social upplevelse så är Xbox Live bättre än något jag upplevde på PC.

Ventrilo, TeamSpeak etc. varierar ju kraftigt beroende på mic, uppkoppling och programversion. Sen strulet med att connecta. Visst... vissa spel funkar riktigt smidigt och smärtfritt, men med många ska det strulas med firewalls, hamachi om de inte har LAN, hitta servrar/motståndare in-game tar ofta tid. Och detta bortsett från det faktum att viss hårdvara ibland har buggiga drivrutiner vilket gör att spelande blir direkt omöjligt.

För att knyta an till topic... jag tror fler med mig har gjort samma övergång, antagligen av liknande anledningar, vilket är varför konsolgaming är så stort. Självklart bidrar enkelheten också, "in med skiva, spela".

Nu kanske det har blivit bättre de senaste åren, men jag har svårt att se att folk skulle strömma till PC-spelande igen. Det skulle krävas något riktigt spektakulärt spel/hårdvara för det. BF3 gjorde ett tappert försök, men nej.... Jag kan dock erkänna att RTS gör sig bäst på PC, med tangentbord och mus... än så länge.

EDIT:

På PC och mus kan man utföra blixtsnabba 360 graders vändningar, på konsoll och kontroll får man planera mer i förväg och förutse var fienden kan komma och sikta i den riktningen. Går för övrigt utmärkt med analoga sticks. För mig känns det numera ovant att använda tangentbord för att gå, finns bara en hastighet liksom, 1 eller 0. Sen har du rumble också, som diskret bidrar till känslan.

Helt rätt! Tog orden rakt ur mun från mig! Om bara alla här vore som du...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

jump n bump? xD

NHL spelen går väl att köra åtminstone 2 på samma dator om jag inte missminner mig, har även för mig att fifa spelen går. Finns ju även massa fighting spel som går att köra mot varandra på samma dator.

Ska jag vara ärlig har jag lite dålig koll på den fronten då jag och mina vänner lever på 2000-talet och har ordentlig internetuppkoppling om det skulle vara så att vi ville spela något mot/med varandra, det är inte precis något jag saknar i datorspelen ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Likadan prestanda? Sen när då? Du är väl medveten om att konsolerna är låsta vid 30 FPS va? Sedan så är grafiken inte i närheten av den en dator kan frambringa. Ta bara en titt på skuggorna i tex. Skyrim. Skillnaden är astronomisk.

Fel, konsollerna är ej låsta till 30fps. Finns flera spel som flyter på i 60fps konstant som t.ex Forza 3 och 4

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Just nu så har medelåldern på Swec gått under 13 år vilket resulterar att man inte får vara neutral och använda sig av både PC och PS3. Man måste välja en sida och kasta pajer och snacka skit om andra sidan. Otroligt tråkig utveckling av forumet.

Du pratar om unga personer på ett väldigt negativt sätt och beter dig värre själv. Håller verkligen med, otroligt tråkigt att se.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KRQKAN:

Fast det går ju nästan inte på konsol längre heller.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Skrivet av KRQKAN:

Magicka kan man spela 4 pers på en dator.
Och det är sååå otroligt jobbigt att vänta ett par minuter på att installera ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

jump n bump? xD

NHL spelen går väl att köra åtminstone 2 på samma dator om jag inte missminner mig, har även för mig att fifa spelen går. Finns ju även massa fighting spel som går att köra mot varandra på samma dator.

Ska jag vara ärlig har jag lite dålig koll på den fronten då jag och mina vänner lever på 2000-talet och har ordentlig internetuppkoppling om det skulle vara så att vi ville spela något mot/med varandra, det är inte precis något jag saknar i datorspelen ;P

det är inte sådana spel jag spelar. Spelar Gow, cod, bf, Halo och liknande, och tror inte det finns några shooters som dem för dator med flerspelare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

går på de spelen jag spelar iaf :D, gow,cod,halo etc etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Magicka kan man spela 4 pers på en dator.
Och det är sååå otroligt jobbigt att vänta ett par minuter på att installera ett spel.

det blir mycket om man spelar många olika spel. och sen får man CD key problem och annat skit om man lånar kompisens.l

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Just nu så har medelåldern på Swec gått under 13 år vilket resulterar att man inte får vara neutral och använda sig av både PC och PS3. Man måste välja en sida och kasta pajer och snacka skit om andra sidan. Otroligt tråkig utveckling av forumet.

Kan tyvärr bara hålla med dig, tycker det är lite tråkigt. Samma visa varje dag nu på swec, 300 trådar om samma skit för ingen orkar söka och det är förmycket trollande Även om jag inte vill hållamed dig så är det tyvär så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

PC är en livsstil, konsoler är för amatörer som gillar att slöspela.

Ja jo det låter ju... logiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

det blir mycket om man spelar många olika spel. och sen får man CD key problem och annat skit om man lånar kompisens.l

Blir ju alltmer lättare att låna, låna en kompis Steam-konto tillfälligt om man vill lira ett spel t.ex.
Brukar jag och en nära vän till mig göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Skillnaden är att jag går inte ut som en idiot och börjar säga att alla som gillar konsoler är amatörer..

Sen sa jag ju inte att alla som använder/gillar konsoler är amatörer, jag sa att alla som "bara" använder konsoler är mer amatörer än de som också har en pc. Kanske ska läsa innan du börjar kasta ur dig förolämpningar.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ja jo det låter ju... logiskt

Mja, jag anser att jag spelar rätt mycket det är alltså en väsentlig del av mitt liv och levnadssätt, alltså min livsstil, sen gillar jag att jobba med pc också. Och jag har även fått uppfattningen om att folk som bara spelar på konsol kontra pc spelar på ett mer "avslappnat" sätt och mindre än de som spelar på pc. Därför tycker jag inte det är konstigt att uttrycka sig som jag gjorde. Nu kanske man inte ska tolka det helt bokstavligt och jag kanske inte var helt uppenbar i mitt uttryck, kanske uppfattades som en idiot men det var ju givet inte meningen och nu borde folk förstå mitt första uttalande lite bättre!

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

När jag spelar xbox och svåra spel så går jag i taket. Avslappnat? Nej.
Du yttrar i princip det du sa tidigare. Olika folkslag.
Så om det ska vara en korrekt rättning så är jag en luffare som spelar konsoll och du är en stekare med koll på vad som är inne, som spelar på PC.
Face it.. Man känner för olika.
Måndag PC, Tisdag konsoll. Och inte fan blir jag någon skitzo bara för att jag byter ut musen mot en handkontroll.
Sen är fps svårare på konsoll. Så PC spelare väljer dator FPS för att dom är torskar och inte klarar sig utan aimbot.
Sanningshalt? 50/50.

End of line/story

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

När jag spelar xbox och svåra spel så går jag i taket. Avslappnat? Nej.
Du yttrar i princip det du sa tidigare. Olika folkslag.
Så om det ska vara en korrekt rättning så är jag en luffare som spelar konsoll och du är en stekare med koll på vad som är inne, som spelar på PC.
Face it.. Man känner för olika.
Måndag PC, Tisdag konsoll. Och inte fan blir jag någon skitzo bara för att jag byter ut musen mot en handkontroll.
Sen är fps svårare på konsoll. Så PC spelare väljer dator FPS för att dom är torskar och inte klarar sig utan aimbot.
Sanningshalt? 50/50.

End of line/story

Jag antog en mer generell utgångspunkt, generalisera kanske är fel i sig men någonstans måste man dra en linje, för det är nog fler som slöspelar på konsol än som inte gör det, sen är det 2 olika aspekter pc och konsol, du kanske har koll på vad som är inne i konsol världen, jag kanske har mer koll på pc-världen, vet inte vad du blir irriterad över. Jag har heller inte nämnt någonstans att det inte går att gilla båda plattformar. Visst är det svårare att spela med en handkontroll i fps, precis som att det är svårare att spela bilspel på pc med tangentbord, sen att aimbot etc inte skulle existera på live eller psn är ju ganska osant. Spelar inte mycket konsol själv, har flera polare som har x-låda dock och de gånger jag vart och spelat hos de så finns det fuskare precis som på pc, det finns ju även de som kopplat in mus/tangentbord och då är det så lagom kul att sitta med kontroll.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem

Jag blir irriterad över att så många har ögonbindel.
Varför kan en person som spelar PC inte ha minst lika bra koll på konsoller?
Du delar ännu en gång upp folket.
Lite som en vanlig diskus i stil med "Volvo eller Saab?".
Åsikter är som arslet självfallet.

Men då skall det vara just också, ÅSIKTER.
Påståenden är något helt annat.

Och mitt tidigare inlägg var just ett sådant exempel.

Permalänk
Medlem

Ja som du säger jag generaliserar. Men detta är också bara min åsikt, jag tvingar ingen att tycka som jag, har även försökt att förmedla det på ett oprovocerade sätt men det verkar jag inte ha lyckats med då ett antal personer verkar ha tagit illa upp och om så är fallet ber jag om ursäkt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Skrivet av PsyCam:

Kan bara instämma ang. grafikfixeringen!

Och tillägga: Jag har haft PSX, PS2, och idag PS3 (förutom SEGA o.s.v.) parallellt med PC. Då det var PSX så spelades det mest på PC:n. Med PS2 var det ganska 50-50 i speltid. Numera spelar jag enbart på PS3.

Varför?
Tre anledningar:
1. Fusk. Det förekom i varenda FPS spel online vilket drog ner upplevelsen rejält!
2. Ojämna förutsättningar. Spelade mycket med min kusin online, men skillnader i hårdvara dels mellan honom och mig, och mellan oss och andra drog ner upplevelsen.
3. Bekvämlighet. Det är fan så mycket skönare att sätta sig i en bekväm soffa, hemmabiohögtalarna perfekt placerade. Kan t.o.m. ligga i soffan och halvslött spela om jag så vill.

Visst, nu finns det de som använder konsollhandtrontroll till PC också, eller som sitter i soffan med tangentbord och mus/laptop. Dels är det sannolikt inte lika bekvämt, men använder man en PS3/Xbox kontroll till PC:n så är det ju redan där ett kvitto på fördelen med just dessa handkontroller.

Med konsollspelande vet du att alla har samma hårdvara. Fusk är i princip obefintligt i onlinespel (har som mest stött på exploits, som åtgärdats med uppdateringar). Vill man dessutom ha en social upplevelse så är Xbox Live bättre än något jag upplevde på PC.

Ventrilo, TeamSpeak etc. varierar ju kraftigt beroende på mic, uppkoppling och programversion. Sen strulet med att connecta. Visst... vissa spel funkar riktigt smidigt och smärtfritt, men med många ska det strulas med firewalls, hamachi om de inte har LAN, hitta servrar/motståndare in-game tar ofta tid. Och detta bortsett från det faktum att viss hårdvara ibland har buggiga drivrutiner vilket gör att spelande blir direkt omöjligt.

För att knyta an till topic... jag tror fler med mig har gjort samma övergång, antagligen av liknande anledningar, vilket är varför konsolgaming är så stort. Självklart bidrar enkelheten också, "in med skiva, spela".

Nu kanske det har blivit bättre de senaste åren, men jag har svårt att se att folk skulle strömma till PC-spelande igen. Det skulle krävas något riktigt spektakulärt spel/hårdvara för det. BF3 gjorde ett tappert försök, men nej.... Jag kan dock erkänna att RTS gör sig bäst på PC, med tangentbord och mus... än så länge.

EDIT:

På PC och mus kan man utföra blixtsnabba 360 graders vändningar, på konsoll och kontroll får man planera mer i förväg och förutse var fienden kan komma och sikta i den riktningen. Går för övrigt utmärkt med analoga sticks. För mig känns det numera ovant att använda tangentbord för att gå, finns bara en hastighet liksom, 1 eller 0. Sen har du rumble också, som diskret bidrar till känslan.

1. Är fusk verkligen ett sådant stort problem då? Jag vet att BF3 har problem för tillfället, men det är nog det värsta fuskarspelet jag varit med om på många år.
2. Ojämna förutsättningar har du på konsol också. Det går trots allt spela med mus och tangentbord till konsol om man köper de rätta tillbehören. Den ojämnaste av alla förutsättningar är ändå ping och dåliga lagkamrater. Det kommer man inte undan på varken PC eller konsol.
3. Bekvämlighet skiljer från person till person. En soffa kanske är skönare än min kontrorsstol, men min mus (Qpad 5k) + tangentbord är mycket skönare än att hålla i en konsolkontroll. Högtalarna blir dessutom minst lika perfekt placerade vid datorn.

Jag förstår ändå varför folk väljer konsol istället för PC. PC:n tar mycker mer plats, högre startkostnad, brist på engagemang, flick/pojkvännen går inte med på att ha en datahörna, mm. Det finns ändå inget som säger att konsolspelarna skulle köpa en PC för spel om konsolerna inte fanns. Vissa klarar sig med simpla och repetitiva spel som wordfeud, angry birds och fruit ninja tex.

Diskussionen om intelligens är ganska onödig. Självklart vet man mer om det man är intresserad av. De som byggt sin egna dator kan mer om hårdvara än de som inte gjort det. Man kan vara en idiot trots att man byggt en dator. Det är bara att läsa misstagstråden eller blicka tillbaks på sina egna misstag (typ ställa om nätagget till 115V istället för 230...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Jag blir irriterad över att så många har ögonbindel.
Varför kan en person som spelar PC inte ha minst lika bra koll på konsoller?
Du delar ännu en gång upp folket.
Lite som en vanlig diskus i stil med "Volvo eller Saab?".
Åsikter är som arslet självfallet.

Men då skall det vara just också, ÅSIKTER.
Påståenden är något helt annat.

Och mitt tidigare inlägg var just ett sådant exempel.

Tror det är just därför många väljer PC före konsol, just för att dom har minst lika bra koll på konsoler som på PC och vet precis hur det känns att spela ett spel på konsol och spela ett på PC

Visst rpg spel(och dylikt), sportspel, bilspel ska man köra på konsol. Då man inte behöver någon vidare precision utan snarare analoga spakar.
FPS spel skall spelas på PC *PUNKT!*

Själv spelar jag nog ALLA spel på PC men rpg, bilspel och dylikt brukar jag använda min x-box kontroll i datorn då jag får bättre grafik, billigare spel, mer lätt tillgängliga (behöver jag inte ens lyfta röven från soffan för att införskaffa önskat spel, har dessutom hela världens utbud av spel och behöver knappt vänta en timme från att jag blivit spel sugen tills spelet ligger på min dator färdiginstallerat) och ändå kan sitta i soffan och spela spelet på TVn.
Oh, dessutom har jag ju ljudanläggningen kopplat till datorn.
Så jag vet inte, vad missar jag på att spela mina spel på datorn istället för på konsolen?
Ja, förutom att jag måste göra det så många här verkar tycka är svårt/jobbigt: installera spelet..

Skrivet av KRQKAN:

det är inte sådana spel jag spelar. Spelar Gow, cod, bf, Halo och liknande, och tror inte det finns några shooters som dem för dator med flerspelare

Okey, fast det var ju inte det du frågade efter utan du frågade efter vilka PC spel som gick att köra flera på samma skärm.

Sen förstår jag inte riktigt varför man vill köra flera på samma skärm i ett fps-spel (annat än om man kör coop) det är ju lite som att alla kör wallhack, visst i cod kanske det inte spelar någon roll då man har kartan som visar vart fiender befinner sig...

Men Halo och gow tex, då försvinner ju det Psycam skrev "på konsoll och kontroll får man planera mer i förväg och förutse var fienden kan komma och sikta i den riktningen" då man ändå vet precis vart ens fiende befinner sig och vart han kommer komma.

Spelar man online (quake tex) så är det ju HELT annorlunda då man faktiskt måste försöka förutse hur ens fiende kommer röra sig, vart han är påväg, vilka vapen han hunnit plocka på sig, hur pass mycket liv och armor han kan tänkas ha och vart man själv ska befinna sig för att vara "safe" för tillfället.
Det är ju i princip omöjligt att lura motståndaren och komma i ryggen på honom om han har sin bild intill ens egen.. Man kan helt enkelt spela "smart" och inte bara tajma att skjuta när ens fiende kommer in i samma rum som en (eller i nyare FPS-spels fall, korridor ;D )