Gick in på GAME idag, sorglig syn

Permalänk
Medlem
Skrivet av DompA97:

hahaha tänk singstar på datorn hahhas

Fjantspel precis som konsoler är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

Självklart ska man återuppfinna hjulet på grund av en svag maskin som inte klarar DirectX 11. Nej, det är konsolmarknadens fel. Det finns helt enkelt pengar att tjäna på att göra spelet lite sämre så att även en stackars gräsklippare kan tugga sig igenom spelet.

Så vi ska fortsätta med directX som inte optimerar tillräckligt bra för vår hårdvara?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Jag vet inte varför man ska begränsa sig till det ena och propsa på att allting med det andra är så fruktansvärt uruselt. Acceptera mångfalden istället! Men men, jag kanske bara är vuxen?

Fast det är ju precis det.
Utvecklingen tycker jag idag går mot minskad mångfald med grafiskt undermåliga spel. Spel utvecklas till konsoller med idag mycket gammal hårdvara enligt standardmall 1A.
Ide'en att det finns allt möjligt att välja på, konsoller för de som gillar det och PC för de som gillar det och en uppsjö av olika typer av spel är alldeles utmärkt och det är det jag vill bevara.

Det är klart att, om man föredrar konsollspelande, att man inte har så mycket att klaga på, tvärtom. Då är det lätt att säga att alla borde vara nöjda med sitt.
Utvecklingen har ju då gynnat ens egen spelform något enormt och att PC spelformen förtvinar märker man eller bryr man väl sig då knappast mycket om.
Som PC spelare ser man det givetvis på ett annat sätt, speciellt när man sett hur PC spelen varit drivande för utvecklingen, inte minst vad gäller grafiken, fysiken i spelen och de andra tekniska bitarna. Nu verkar vi vara på en lång platå i utvecklingen när det knappast går framåt alls, eller med myrsteg.

Fast allt är inte hopplöst ändå. Om ett antal år borde väl till sist nya konsoller släppas och då måste ju spelutvecklarna börja skärpa sig och åtminstone dra nytta av deras hårdvara.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

PC har exklusiva titlar också, så vi ska sluta köpa PC spel med?

Nej, det är inte motiverat. PC spel är alltid billigare och kan användas på alla möjliga olika datorer, medans konsol spel är nerdummade, dyrare och kan bara användas på konsol X som man betalar 100-200 Kr i avgift per spel på.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Nej, det är inte motiverat. PC spel är alltid billigare och kan användas på alla möjliga olika datorer, medans konsol spel är nerdummade, dyrare och kan bara användas på konsol X som man betalar 100-200 Kr i avgift per spel på.

Vist kan PC spel användas på alla möjliga datorer men hur tror du en person upplever Crysis 1-2 med sin i dag snart 7 år gamla dator?
Lär ju vara extremt underhållande med den grafiken du kan få fram med ett sådant system eller hur?

Om vi målar upp det samma senario för en person som köpt en konsol så ser det bättre ut än för personen som har en 7år gammal dator + att han får ut samma glädje av spelet som alla andra som köper det får ( på den grafiska nivån)

(konsolen i dessa exempel är ett xbox 360)

På vilket sätt är ett konsol spel nerdummande? Får en konsol spelare automatiskt all vapen direkt i ett fps spel? Att du ens orkar häva ur dig sådan dynga, innan konsolerna blev så poppis som dom är i dag höll dom redan på att bli simplare att spela om det är det du nu menar.
Tittar man tillbaka på de Arkadhallar som fanns under 80 talet och början av 90 så var spelen bra mycket svårare än någon PC spel är i dag. Man har gjort spelen lättare med tex save points över allt pga att man vill tilltala en bredare publik och det fungerar tydligen skitbra då spelindustrin går enormt bra i dag.

Edit: Kan ju även berätta att under 2005-2006 när xbox kom så kom AMD ut med deras första dual core och den snabbaste var då Athlon 64 X2 4800+
och 06 kom intel ut med sin första dualcore.

Tycker du ska sätta ihop en dator från 2005 för 4000kr-5000kr ink skärm så får vi se vad du får för saker.
Det tyngsta som kom under 2005 i grafikkortsväg var då ett X850 XT PE. "Initial Release Price, $549"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Fjantspel precis som konsoler är.

Tycker jag inte. De flesta av mina vänner skulle aldrig spela något seriösare spel men nästan ALLA av mina vänner tycker att singstar är ett roligt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DompA97:

hahaha tänk singstar på datorn hahhas

Det finns http://dhost.info/ultrastar/index_se.html och det funkar jäkligt bra.

Permalänk
Medlem

Tröga fanboys.. Lever tråden ännu? *asg*

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej det handlar inte om pengar. Det handlar om att det är extremt mycket smidigare och skönare att använda.

Spelade Cod på Xbox och fick ca 10 Host migrations
Låter skönt

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

konsol fanboys menar du.. idiot

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Ja vad säger man... Släng in 100 skitungar i ett rum. Ut kommer denna tråd och dess innehåll

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa tråden, tycker bara det är synd att framtidens spel kommer begränsas till de konsoler som finns tillgängliga på marknaden (hårdvarumässigt) och att de kommer att vara så tills nästa generations konsoler kommer ut, vilket brukar var väldigt många år... utvecklingen saktas ner vilket är tråkigt. Minns när konsoler var nintendo eller sega och tillhörande spel, det var definitivt roliga, men hade inget att göra med pc-spel.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ja vad säger man... Släng in 100 skitungar i ett rum. Ut kommer denna tråd och dess innehåll

väldigt sant.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Det största felet är faktiskt tillverkarna av spelen tyvärr. De större distributörerna har sett framgångarna samt hur kostnads effektivt det är att göra spel tillgängliga över internet, (disktodrive, steam, origin osv) så de lägger inte samma krut på butikshandeln längre. Är det tråkigt? Fy fan klart det är. Men allt handlar om att tjäna pengar och inom 10 år tror jag att köpa fysiska spel mer eller mindre är helt borta. Ta vara på vår tid nu
Sedan har vi problem nr 2 med pc spel. De går mer eller mindre inte att sälja som begagnat längre på grund av alla säkerhets åtgärder som lagts in. Om ni är inne i en spel butik nu i dagarna, tänk på följande; hur mycket begagnat finns i butiken kontra nytt? (tänk på att allt nytt mer eller mindre bara är skylt ex, inga riktiga produkter som är ute på butiksgolvet.)
Xbox, ps3 och vi lider iaf inte av samma problem förutom nyare tittar från ea som kom på: justeja, begmarknaden är jäkligt stor... Men vi tjänar inga pengar på det :/ ja... Vi skapar online pass på våra spel. cashing, problem solved!

En annan fördel för nätdistrubition är att det är miljövänligt, snabbt, ENKELT, inga garanti ärenden på samma nivå och man kan tjäna en jäkla massa pengar på spel som är 10 år gamla om inte mer utan att lyfta ett finger. Kolla in steams top10 downloads så ser ni vad jag menar! Det händer inte i butik, folk är förtusan rädda för att köpa 2 år gamla spel i butik
Saknar pc stora glansdagar i butik, men de har dött. Oavsett hur dåliga konsolerna nu är så är det så. Distributörer har hittat ett mer lovande sälj sett.
Så det är inte games fel, inte gamestop, inte direkt någon konsuments fel.
Ber om ursäkt om jag har sagt saker som vart sagt men var så mycket sidor att läsa igenom på telefonen så skippa lite mvh - game anställd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Använder båda

Personligen tycker jag att man har pengar bör man ha både pc och konsoll.

En pc kostar pengar om man konstant vill ligga på högsta grafiken och klara sig utan fps drop osv, en konsol köper du en gång sen kan du spela alla spel till den utan att det kommer att lagga.

Ps3an ligger mycket som mediaserver och ger mig mycket nöje i vardagsrummet och sen finns det ju såklart vissa spel som gör sig oöverträffat bättre på pc än konsoll och viseversa. Nhl några polare och lite bärs i soffan är grymt mycket roligare en fredagkväll än att sitta i datarummet ensam med vännerna i hörlurarna istället.

Grafiken pc konsoll tror jag faktiskt kan bero mycket på att folk sitter med en 55" plasma tv för 4000kr för att elgiganten hade en ride med billiga apparater, en datorskärm behöver man inte betala mycket för för att du ska få en riktigt bra bild medans om du kör konsol och ska få se grafiken som den bör se ut så får du punga ut med slantar, då är det dyrare apparater som gäller. Det är nog inte alltid så men jag tror mycket ligger bakom just det.

finns fördelar och nackdelar med båda enheterna och jag känner inte att någon av sidorna förstör för den andra. Bra att det finns alternativ som tilltalar fler och ser till att spelutveckligen går frammåt för det gör den hela tiden, vissa verkar tycka att den inte gör det men bf3 tog då många datorer på sängen.

Måste bara lägga till att där finns också ett dilemma som jag tycker är lite roligt, före bf3 har jag läst forum trådar lite här och där att utveckligen går sakta det händer inget grafiken blir inte bättre kommer bara nya spel som ser ut som dom gammla osv osv. när bf3 kommer så blir frågan förändrad till att varför släpper man sett spel som man måste ha ett riktigt jävla monster för att kunna maxa. som sagt långt ifrån alla som säger så men dom finns och det tycker jag är bra för då har jag någon jag kan få skratta åt

ps: spela ett action spel i vardagsrummet när man sitter med 2 b&w 683or så känns det som att rummet rasar in när något sprängs, händer inte med lurar på.

Tack för mig Peace

Visa signatur

andersson

Permalänk
Medlem

Grabbarna på dice gjorde igentligen inget monster spel i min åsikt. De tig vad som är standard mer eller mindre och jobba från det! Inte vad som var standard för 6 år sedan.
Em burk att maxa bf3 på går undan för 7000 utan problem. Det är vad en gamer dator går på ca
De tvingade tillverkare att inse, ok- dx9 är inte koolt längre!
Hoppas fler tillverkare gör som dice! Tvinga konsoltillvekarna frammåt! Vi är less på 7 år gammal teknik.

// NHL i soffan med bärs är suveränt cant argue there!!

Permalänk
Medlem

TS har ju rätt till viss del.
Att göra PC-exklusiva spel händer knappt, men när det händer blir det pompa och ståhej.
Precis som om det blivit en sport av det.
DICE var ju inte tysta om att BF3 skapades främst för PC, och att framtida Generals är PC-exklusivt har de ju inte varit direkt tysta om heller.
Hoppas att det får andra att göra samma sak, vlket gör att vi får bättre upplevelser till PC.

Permalänk
Skrivet av chaia:

Grabbarna på dice gjorde igentligen inget monster spel i min åsikt. De tig vad som är standard mer eller mindre och jobba från det! Inte vad som var standard för 6 år sedan.
Em burk att maxa bf3 på går undan för 7000 utan problem. Det är vad en gamer dator går på ca
De tvingade tillverkare att inse, ok- dx9 är inte koolt längre!
Hoppas fler tillverkare gör som dice! Tvinga konsoltillvekarna frammåt! Vi är less på 7 år gammal teknik.

// NHL i soffan med bärs är suveränt cant argue there!!

Sitter på i7 2600k xfx 6970 16 gb corsair vengance 1600mhz corsair 120 gb ssd disk och kan inte köra ultra, sitter på high overall och då är fpsen runt 60 med ganska mkt drops. fast kanske har något som strular ordentligt i min burk om man bör kunna maxa på mindre :/

Visa signatur

andersson

Permalänk

Förstår inte er som säger att de är skönare att spela konsol, hur?
Du kan sitta dig i soffan å luta dig tillbaka å spela på tven med en dator när du använder en handkontroll.
Inget emot konsoler men tycker bara att de är ett riktigt dåligt argument.

Argumenten för Konsolerna är väl typ:
- Exklusiva titlar.
- Billigare än en bra PC
- Slipper oroa dig för att om dina speccs räcker.

Argument för PC
- Bättre grafik, mer val m.m
- Val av Tangentbord å mus/handkontroll.
- Kan ändra keybinds m.m (Vad jag vet är de inget man kan göra på Konsol)
- Billigare spel.

De är väl typ så jag ser de, finns ju ofc väldigt mer argument för båda sidorna.
För mig handlar nog valet av PC om alla val och möjligheter + att jag är så jävla van med Tangentbord + Mus.

De som är synd är att inte många utvecklare gör spel för PC, tkr de skulle va kul om de kom spel som inte va portade från konsolerna.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Förstår inte er som säger att de är skönare att spela konsol, hur?
Du kan sitta dig i soffan å luta dig tillbaka å spela på tven med en dator när du använder en handkontroll.
Inget emot konsoler men tycker bara att de är ett riktigt dåligt argument.

Det är faktiskt inte ett dåligt argument. Folk säger det är "skönare" att spela konsol för man kan sitta i soffan. Så det är deras personliga åsikt. Med andra ord det är ett "Argument" som är baserad på deras personliga åsikt.

Den här tråden har gått en stor bit överstyr och det är tråkigt att diskussioner bli sådana här som denna ibland.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

BF3 är inte bättre det - singleplayerkampanjen har ju mer gemensamt med House of the Dead än med Half-life 2, till exempel. Quicktimevent -> cutscene -> korridorshooter -> quicktimeevent -> cutscene -> korridorshooter -> något mer öppen yta -> korridorshooter. FPS har förvandlats till en hålla-handen-upplevelse där man inte ska behöva göra mer än följa en pil och ibland trycka på en knapp.

Men pre bad company var det ju ingen single player alls? Blev battlefieldserien sämre för att de la till en singleplayerdel? Om det nu är hemskt kan man väl hoppa över single playern och bara spela multiplayer precis som bf42-bf2 var?

Skrivet av Foniox:

Sen får du också tänka på priset på spelen
Nytt PC spel: 400kr
Nytt konsollspel: 600-700(?)
Efter ett tag jämnas pengarna ut.

"Ett tag" eller efter runt 20 spel

Skrivet av Foniox:

Lättare att se om det inte varit nedskalat

Skrivet av Xermalk:

Snarare så borde utvecklarna ha ställt Mycket håradare krav på hur ofta hårdvaran skulle updateras i konsoller.
Nuvarande är ju så sjukt daterad att det är skamligt, krysslådan kör ju för fanders med en variant på radeons X1900 >.>.

Varför är hårdvara så viktigt?

Skrivet av Esseboy:

Hoppas fan du skämtar!! jag lirade CoD black ops på PS3 och kunde inte spela för grafiken gjorde mej yr...fan Minecraft ser bättre ut för helvete!!!! Piratkopiering är inge problem...50miljoner köpte CoD blackops till PC...Det är egentligen ganska få som piratar typ 10-20% (de som studerar och inte har pengar) så låt det va

Skrivet av mrfisse:

720p uppskalat till 1080 = outhärdligt. Nuff said

Det verkar som att ni har missat alla spel gjorda innan 2005. Det tycker jag är väldigt tråkigt att höra
Har du källa angående piratkopieringen som du nämner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Det är faktiskt inte ett dåligt argument. Folk säger det är "skönare" att spela konsol för man kan sitta i soffan. Så det är deras personliga åsikt. Med andra ord det är ett "Argument" som är baserad på deras personliga åsikt.

Den här tråden har gått en stor bit överstyr och det är tråkigt att diskussioner bli sådana här som denna ibland.

Uppenbarligen verkar många ha samma "personliga åsikt" och då blir det ett faktum och en fördel för konsollerna. Exempelvis gillar många bilar med AC, då blir det en fördel att en bil har AC.

Skrivet av chaia:

Det största felet är faktiskt tillverkarna av spelen tyvärr. De större distributörerna har sett framgångarna samt hur kostnads effektivt det är att göra spel tillgängliga över internet, (disktodrive, steam, origin osv) så de lägger inte samma krut på butikshandeln längre. Är det tråkigt? Fy fan klart det är. Men allt handlar om att tjäna pengar och inom 10 år tror jag att köpa fysiska spel mer eller mindre är helt borta. Ta vara på vår tid nu [...] Vi skapar online pass på våra spel. cashing, problem solved!

Samtidigt efterfrågades detta enormt på swec, fz och liknande (vad jag minns) mellan 2000-06, så att klaga på att man numer kan ladda ned spelen smidigt hmmm.. Oftast är det också schyssta reor på steam på gamla spel vilket man kan se som en form av motsvarighet till "dåtidens" begagnat handel.

Skrivet av XrOo:

Gött att du gillar demokrati

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Det är din personliga åsikt som förövrigt är konstig och inte stämmer riktigt.

Och vad vill du åstadkomma med denna tråd?

Tycker det är ganska tydligen vad han vill och sedan när kan en åsikt inte vara riktig? =/

OnTopic: Jag är beredd att hålla med TS. Jag tycker också att detta börjar gå till överdrift. I princip samtliga speltillverkare gränslar över oss datorgamers och fullständigt fläckar oss med brun gegga. Mest extrema var väll Bethesdas spel Skyrim som är så oerhört konsolliserat. Menyerna.. Den kassa grafiken.. Skuggorna ritas av cpun (!).. etc etc. Nej, nu får dom skärpa sig.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoNaLdSuThErLaNd:

Vet inte om någon har svarat än men kör i alla fall.

Jag förstår mig inte på människor som inte orkar googla men orkar gå in och fråga efter källa..
Första träffen på google:
http://www.uni-bb.org/threads/your-morning-dump-bf3s-low-grap...

"LOW = lowest possible
-Similar visuals to consoles, lots of stuff disabled..."

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Tröga fanboys.. Lever tråden ännu? *asg*

Håller med, lite förvånad!

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Medlem

Håller folk fortfarande på? Gå och lägg er nu pöjkar!

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Spelade Cod på Xbox och fick ca 10 Host migrations
Låter skönt

Och? Tror du att alla får det?

Oavsett är där mycket fördomar mot konsolspelare i denna tråden så knappast lönt att svara.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Och? Tror du att alla får det?

Oavsett är där mycket fördomar mot konsolspelare i denna tråden så knappast lönt att svara.

För det mesta välförtjänta fördomar också.

Permalänk
Skrivet av zebrra3:

PC hamnar i andra han på grund av drivrutiner, mjukvara, olika hårdvara, piratkopierng, relativt få som har cash till bra dator. Det enda logiska är att lägga mer kraft på konsolspel då spelarna är fler samt att man slipper all tråkig skit som förekommer med PC-spel. Tycker dock det är dax för nya generationens konsoller. Hårdvaran och grafiken börjar bli rätt tråkig.

+1

Kan ju fråga sig vad supporten för PC-spelare kostar spelföretagen jämfört med konsoll-varianten av samma spel.

Sitter själv på ett "gammalt" 4870 X2 i min PC och jag måste tweaka i mellan 0,5-5 timmar varje gång jag ska spela ett nytt spel för att det ska bli OK prestanda. Skyrim tog 6 timmar att tweaka. Och det beror inte på att kortet är dåligt utan snarare att det inte släppts några tweaks i drivisarna på ett år eller så.. Hade det funnits en bättre konsoll nu så hade jag slängt ut PCn från balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foniox:

Sen får du också tänka på priset på spelen
Nytt PC spel: 400kr
Nytt konsollspel: 600-700(?)
Efter ett tag jämnas pengarna ut.

Som sagt så stämmer inte priserna alls speciellt bra, i alla fall inte där jag köper spel (handlar snarare om 400-550kr på splitternya konsol spel, och inte allt för sällan kostar de inte mer än 99-300kr redan efter ett halvår). Visst brukar PC spel vara billigare, men inte så värst mycket, och i vissa fall kostar de exakt lika mycket på PC och konsol.

Skrivet av Alling:

Dags för min enkla åsikt.

Om vi utgår från spel som finns på både PC och PlayStation/Xbox (Wii har ju helt andra spel så den konkurrerar inte med PC) och att man bara får använda standardkontroller (tangentbord+mus till PC och handkontroll till konsol) tycker jag det är ganska lätt att avgöra vilka spel som ska spelas var:

First Person Shooter: PC! Hallå!?
Sport (fotboll, ishockey etc): Konsol.
Racing: Konsol.
Strategi: PC.
MMORPG: PC.
Partyspel: Konsol (gärna Wii).

Det finns ju en hel del andra genrer också, t ex:

Fighting: Konsol
Plattform (t ex Mario, Mega Man): Konsol
Third Person Shooter: Konsol (även om PC funkar ganska bra för vissa)
Shoot'em-up (t ex Gradius, R-Type): Konsol
RPG: Beror på vilken typ av RPG det är. Det finns såna där PC passar bäst (t ex Diablo) och såna där konsol passar bäst (t ex Final Fantasy).

Själv så brukar jag spela allt på konsol så länge det inte är ett MMORPG eller FPS, eller stt PC-exklusivt spel, mestadels eftersom de typer av spel jag gillar mest gör sig bättre på konsol och pga exklusiva titlar.