Gick in på GAME idag, sorglig syn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Du har inte tänkt på att det finns konsollspel som aldrig kommer till PC?

"Exklusiva" titlar är farligt för marknaden, ingen gillar monopol. Ännu en anledning att ej köpa konsolspel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Besten. Du är helt enkelt en latmask.

Permalänk
Medlem

Vill ha mer PC exklusiva spel så det inte blir halvdana konsol portningar eller kompromisser,Apartheid när det gäller PC och konsol!

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av FribBe:

Magicka kan man spela 4 pers på en dator.
Och det är sååå otroligt jobbigt att vänta ett par minuter på att installera ett spel.

Nej jag vet. :3 Det är riktigt fint, och man slipper installera spel om man tankar dem från Steam. 8D~

Skrivet av KRQKAN:

går på de spelen jag spelar iaf :D, gow,cod,halo etc etc.

Mja, det går inte lysande. Visst att man kan köra 2-spelar CO-OP men inget annat funkar ju längre. Det som gäller är att sitta med polarna med varsin konsol, TV och spel och köra MP med varandra, precis som med datorer.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Blir ju alltmer lättare att låna, låna en kompis Steam-konto tillfälligt om man vill lira ett spel t.ex.
Brukar jag och en nära vän till mig göra.

sen ska spelet installeras och laddas ner, och om man har 700kb/s så går det inte direkt snabbt

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Besten. Du är helt enkelt en latmask.

Nej! jag är bekväm!

Skrivet av KRQKAN:

sen ska spelet installeras och laddas ner, och om man har 700kb/s så går det inte direkt snabbt

Det är väl inte datorns fel? Tvivlar ju på att man toppar linan varje gång man laddar ner en patch, dlc eller vad man nu laddar ner med sin konsoll..

Permalänk
Medlem

Bekväm/Lat då.
Toppar man 700KB/s så spelar det ingen roll om det är PC/Konsoll. Så vad vill du få sagt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Jaha? 700 kb/s är ganska snabbt ändå men det lär väl inte vara några större problem?
Jävlar vad folk är lata idag.
Steam installerar också samtidigt som du laddar ner så man kan luta sig tillbaka och vänta tills det är klart.

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Jaha? 700 kb/s är ganska snabbt ändå men det lär väl inte vara några större problem?

Vad har lång väntetid med lathet att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Att man uppenbarligen inte orkar vänta tills spelet har laddats ner och vill ha det direkt. Vilket knappast är tjänstens fel.

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Att man uppenbarligen inte orkar vänta tills spelet har laddats ner och vill ha det direkt. Vilket knappast är tjänstens fel.

Vad har det med lathet att göra?

Permalänk
Medlem

Jag har både en krysslåda med ungefär 60 köpta titlar, har även en TV som kostade ungefär 30.000 i inköpspris för drygt två år sedan, tycker jag kan räkna med min 9.000kr skinnfotölj som jag tycker är en stor del utav mitt konsollspelande. Datorn byggde jag 2009 för ca 30.000 inkl skärmar och kringtillbehör och uppgraderat med ytterligare uppåt 10.000 sen dess tror jag. Vet inte hur mycket jag lagt ut på spel men jag har 46 spel registrerade på steam, vilka dom flesta är julkampanjköp osv. Ganska få fullpristitlar har jag till datorn. Så för mig handlar det inte om några ekonomiska faktorer som vissa har lyft fram i tråden.

Spelar mycket både på konsoll och pc. Främst för att jag tycker att de två olika plattformarna ger mig så olika upplevelser. Många spel föredrar jag att spela på konsoll, främst spel med starkt singleplayerläge då jag tycker det är skönt att luta sig tillbaka i feta skinnfotöljen framför storTVn och datorn är härlig för spel med mera multiplayerkaraktär. Faktiskt de enda singleplayerspelen jag spelat på datorn på länge är Witcher 2, Deus Ex: Human Revolution och Skyrim.

Jag vet inte varför man ska begränsa sig till det ena och propsa på att allting med det andra är så fruktansvärt uruselt. Acceptera mångfalden istället! Men men, jag kanske bara är vuxen?

Permalänk

PC har ju överlägset snyggare grafik, RTS(!), FPS spel är liksom mycket bättre på pc och på datorn kan man ju göra massa annat skoj medan man spelar. Finns ju också moddar till många spel till pc.

Konsol är väldigt roligt om man sitter några stycken och kör till exempel Bilspel eller något kul fighting spel.

Men personligen tycker jag PC är snäppet bättre

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R1 | Intel i5-2500k 3.3ghz | Corsair Hydro H100 | MSI GTX 980 Gaming 4GB | Asus P8P67 (REV 3.1) | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | Corsair Force GT 120GB | Seagate Barracuda Green 2TB | EVGA Supernova G2 750w 80+ Gold | Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Steam installerar också samtidigt som du laddar ner så man kan luta sig tillbaka och vänta tills det är klart.

Lata? Effektivitet kallar jag det.
Tar mig ca 3-5h och ladda ner 3gb beroende på antal datorer som är på i huset, så säg inte då att man är lat för man inte orkar vänta halva dagen på ett spel.

Skrivet av Death On Wings:

om man vill spela ett spel så vill man inte vänta ju. Han kanske gillar sånt

Skrivet av FribBe:

Orkar du vänta 3-5h på ett spel? tror inte dina polare villl det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Nej! jag är bekväm!

Det är väl inte datorns fel? Tvivlar ju på att man toppar linan varje gång man laddar ner en patch, dlc eller vad man nu laddar ner med sin konsoll..

patchar och dlc tar bara några minuter då de bara är ca 200mb har nog bara varit med om att bfbc2 har haft någon större patch, annars inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att säga att konsolerna håller tillbaka utvecklingen hos PC är fel, det är speltillverkarnas fel att de fortsätter med spelen i Direct X, när de lika gärna kan skapa eget som optimerar med hårdvaran, bättre än DirectX gör.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Konsoll är bra. Jag måste dock säga att jag tycker PC är så mycket bättre då grafiken i konsoll aldrig kommer vara densamma som i PC, det är inget snack om saken. Så är det bara. Det som är skönt med konsoll är enligt mig när man inte orkar koncentrera sig ordentligt så kan man slänga sig i soffan och spela Metal Gear (världens bästa spelserie) eller något annat. Annars tycker jag att både känsla och kvalité är så mycket bättre på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Lata? Effektivitet kallar jag det.
Tar mig ca 3-5h och ladda ner 3gb beroende på antal datorer som är på i huset, så säg inte då att man är lat för man inte orkar vänta halva dagen på ett spel.

om man vill spela ett spel så vill man inte vänta ju. Han kanske gillar sånt

Orkar du vänta 3-5h på ett spel? tror inte dina polare villl det.

Ja, jag orkar vänta 3-5h. Skulle ta mig längre tid att åka in och köpa ett spel i affär som att ladda ner det genom Steam t.ex.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Roflmao. Mad cus u no have?
Du har inte tänkt på att det finns konsollspel som aldrig kommer till PC?
Dessutom så är vissa genrer roligare att spela på konsoll än dator, det slog dig aldrig heller?
Sen så tänkte du aldrig på att man kan tycka olika?

BRB ska spela Final Fantasy på dator, fast neee. Eller vänta, jag kan ju ta hela familjen och sätta mig och spela Buzz eller något annat familjespel på datorn, fast nee. Få exempel.

Sen tror jag faktiskt att en konsoll + massa spel blir dyrare än en speldator i längden, speciellt om man köper konsollerna när de nyss kommit ut.

Det är din personliga åsikt som förövrigt är konstig och inte stämmer riktigt.

Och vad vill du åstadkomma med denna tråd?

Jag har kopplat ps3kontroll och 51" full hd tv till datorn. Ser inga som helst fördelar med konsoler tyvärr. Endast de utan de finansiella musklerna att köpa en okay gamingrig drar nytta av konsolerna, dock är det ju svårare att ladda hem spel till konsol och även dyrare spel.

PC har helt enkelt större utbud, bättre prestanda, fler möjligheter vad det gäller användande såväl som uppgradering och tillbehör. Det enda PC saknar är att de ihärdiga, underbara och envisa konsolnördarna till sist inser vad PC har att erbjuda och går över till det. Konsoler är lite som Apple. Sätter sitt märke på saker, ökar ofta priset och ser till att andras saker inte går att använda till deras eller tvärt om. På gott och ont.

Finns många spel till endast konsoler. Men inte för att konsoler är bättre på något sett. Endast för pengarna.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Skrivet av QuinnoX:

Att säga att konsolerna håller tillbaka utvecklingen hos PC är fel, det är speltillverkarnas fel att de fortsätter med spelen i Direct X, när de lika gärna kan skapa eget som optimerar med hårdvaran, bättre än DirectX gör.

Självklart ska man återuppfinna hjulet på grund av en svag maskin som inte klarar DirectX 11. Nej, det är konsolmarknadens fel. Det finns helt enkelt pengar att tjäna på att göra spelet lite sämre så att även en stackars gräsklippare kan tugga sig igenom spelet.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Skrivet av Nerfherder:

Jag har kopplat ps3kontroll och 51" full hd tv till datorn. Ser inga som helst fördelar med konsoler tyvärr. Endast de utan de finansiella musklerna att köpa en okay gamingrig drar nytta av konsolerna, dock är det ju svårare att ladda hem spel till konsol och även dyrare spel.

PC har helt enkelt större utbud, bättre prestanda, fler möjligheter vad det gäller användande såväl som uppgradering och tillbehör. Det enda PC saknar är att de ihärdiga, underbara och envisa konsolnördarna till sist inser vad PC har att erbjuda och går över till det. Konsoler är lite som Apple. Sätter sitt märke på saker, ökar ofta priset och ser till att andras saker inte går att använda till deras eller tvärt om. På gott och ont.

Finns många spel till endast konsoler. Men inte för att konsoler är bättre på något sett. Endast för pengarna.

Se där kom det igen " Endast de utan de finansiella musklerna att köpa en okay gamingrig drar nytta av konsolerna"

Det kan inte vara så att folk har olika prioriteringar i livet och anser att det inte är värt pengarna att lägga X antal tusen extra för att dra upp upplösning och detaljnivån. Eftersom du får dig själv att låta som en väldigt förmögen individ så skulle ju du kunna presentera din årsinkomst och ålder och om du har fru/barn eller hus/bil.

Så kan vi andra avgöra om du har några "finansiella muskler"

Permalänk
Medlem

Flest folk köper konsoller istället för en gamingdator för de inte har mycket pengar att lägga ut. PC är ju grymt mycket bättre grafikvis osv. Kan förstå om man har både och, men bara konsoll känns lite fattigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Atlas Tasume:

"Exklusiva" titlar är farligt för marknaden, ingen gillar monopol. Ännu en anledning att ej köpa konsolspel.

PC har exklusiva titlar också, så vi ska sluta köpa PC spel med?

Skrivet av Dekoon:

Flest folk köper konsoller istället för en gamingdator för de inte har mycket pengar att lägga ut. PC är ju grymt mycket bättre grafikvis osv. Kan förstå om man har både och, men bara konsoll känns lite fattigt

Nah, finns nog fan inte många som går och köper en konsoll med tanken att "jag har inte råd med PC så det måste bli konsoll". Det handlar mer om spelen som finns eller kommer släppas till konsollen, tro det eller ej så finns det folk som tycker att konsoll spel idag ser tillräckligt bra ut grafiskt sett eller helt enkelt inte prioriterar det över något annat.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag har själv alltid föredragit konsol spel, och växte upp med bl.a NES, SNES, PS1, N64 osv. Idag så har jag en rätt så kraftfull dator som klarar av de flesta nyare spelen på höga inställningar, och visserligen ser spelen oftast riktigt bra ut (och flyter på bra, vilket jag tycker är viktigare än grafiken i sig), men det viktigaste av allt tycker jag ändå är spelutbudet, och på den punkten så vinner konsolerna överlägset (enligt mig, t ex PS2 och PS3, men det är ju en smaksak).

Jag tycker även att det är skönare att sitta i soffan framför TV:n med en handkontroll, än att sitta med mus+tangentbord vid datorn, fast det finns ju en genre som gör sig mycket bättre med just mus och tangentbord (enligt mig), och det är FPS. För övrigt, om man föredrar handkontroll så kan man ju iofs sitta i soffan framför TV:n och spela PC spel med handkontroll, vilket jag ofta gör, men man är fortfarande begränsad till just PC spel.

Sen så är det ju priset, och generellt sett så är väl konsol spelen dyrare än de till PC, men att de skulle kosta 600-700 kr som någon nämnde tidigare stämmer ju inte riktigt, även om det är spel som precis har släppts så kostar de oftast inte mer än en femhundring, om man nu inte köper dem i närmsta lokala butik (då blir det ofta dyrt), eller skaffar limited/collector's edition av spelet.

Skrivet av Firkraag:

PC har exklusiva titlar också, så vi ska sluta köpa PC spel med?.

Jag hade just tänkt skriva det, det är ju inte bara konsol spel som är exklusiva.

Skrivet av Firkraag:

Nah, finns nog fan inte många som går och köper en konsoll med tanken att "jag har inte råd med PC så det måste bli konsoll". Det handlar mer om spelen som finns eller kommer släppas till konsollen, tro det eller ej så finns det folk som tycker att konsoll spel idag ser tillräckligt bra ut grafiskt sett eller helt enkelt inte prioriterar det över något annat.

Jag håller med helt och hållet, och för mig så är grafiken långt ifrån den viktigaste egenskapen hos ett spel, men visst gillar jag när ett spel inte bara är bra i övrigt, utan även ser snyggt ut, och på den punkten så är ju PC överlägset bäst så länge som man har råd med en dator som klarar av de högsta inställningarna.

Jag ska även tillägga att jag absolut inte har något emot PC spel, och jag spelar själv väldigt mycket på PC, men jag tycker att vissa personer kan vara rätt trångsynta då de inte kan förstå varför vissa föredrar PC och vissa föredrar konsol, när det finns massvis med anledningar att föredra det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem

Jag spelar mest på konsol själv och visst många spel gör sig bättre på en dator men vissa spel gör sig bättre på konsol, jag föredrar OTS RPG/Adventure spel och spelar dem mycket hellre på konsolen än på PC, kört både Witcher och Witcher 2 på datorn, visst jätte snyggt men ändå inte lika bekväm med det som att köra något liknande på min PS3a.

Sedan är det ju en smaksak men för mig är bekvämligheten och känslan jag får mer värd än att få lite extra ögon godis, självklart är PC versionerna oftast snyggare men sällan ser ju konsol versionerna ut som skit och dessutom för att få senaste spelen på PC att glänsa måste du ju oxå lägga ut en del på maskinen regelbundet.

FPS gör sig bäst på en dator även om jag gillade Killzone 3 med Move kontrollen men t.ex. Red Dead Redemtion, Assassins Creed, InFamous eller Dark Souls kör jag mycket hellre på konsoll än på PC även om de skulle vara snyggare, det är självklart min smak och each to his own visst men sedan får man tänka på att konsoller lever ganska länge och på vissa ställen är det konsol som gäller pga ekonomin, PS2 t.ex. säljer stort fortfarande i många länder och det är få i världen som kan lägga ut de pengar som vi i Sverige speciellt lägger på våra "leksaker".

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekoon:

Herregud vad vissa ser allt svart och vitt. Det har aldrig slagit dig att vi har olika intressen och olika nivå på intressen? Vissa föredrar konsoll då de inte är speciellt intresserade av spel och vill göra det enkelt för sig om de vill spela lite ibland eller typ NHL mot några polare i soffan. Vissa har ett väldigt stort intresse för spel och således köper riktig utrustning för spelande, vissa är mindre intresserade och bryr sig inte helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Herregud vad vissa ser allt svart och vitt. Det har aldrig slagit dig att vi har olika intressen och olika nivå på intressen? Vissa föredrar konsoll då de inte är speciellt intresserade av spel och vill göra det enkelt för sig om de vill spela lite ibland eller typ NHL mot några polare i soffan. Vissa har ett väldigt stort intresse för spel och således köper riktig utrustning för spelande, vissa är mindre intresserade och bryr sig inte helt enkelt.

Sen kan man ju säga motsatsen också, vissa skaffar konsol just därför att de är väldigt intresserade av spel. Bara för att man spelar på konsol betyder det inte alls att man inte är lika intresserad av spel som någon som spelar på PC, och vice versa. Valet mellan PC och konsol (och sedan vilken konsol man väljer) handlar om flera saker, inte minst spelutbudet.

Permalänk
Medlem

Om man har PC, PS3, 360 och WII då? Varför välja, när man kan få allt?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Monopol känns inte som rätt ord för att beskriva en exklusiv titel. Knappast farliga för "marknaden" heller.

Permalänk
Medlem

hahaha tänk singstar på datorn hahhas