Backlight bleeding på Asus G74

Permalänk

Backlight bleeding på Asus G74

Jag har upptäckt Backlight bleeding ( Ljusinsläpp ) från kanterna på min Asus G74 i mörka partier, är det nån mer som känner av detta på sin G74 ?

Fruktansvärt störande är det.

Permalänk
Medlem

inte från just den men däremot min msi gt683 har jag lite samma problem lite störande :/

Visa signatur

MSI GT683DX-648NE - i5-2430M / 8GB / 500GB / GTX 570M / 15.6" / BT / Win 7 HP

Permalänk

Funderar att byta till en MSI GT780 som jag kollade på och den har inte alls det problemet vad jag såg, men men jag får se nu vad jag gör. :/

Permalänk
Medlem

Såg också att detta problem var ganska utbrätt på Asus. Bland annat i testet dom gör på den datorn här på Swecklockers så påpekar dom att det är fruktansvärd backlight bleeding på den modellen. Samma sak gäller när man kollar på dem seriösare testerna från Youtube.

Har en MSI 780 och har inte upptäckt något extremt. Har heller aldrig hört någon påpeka detta på denna modell.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

har också så på min g74 riktigt irreterande! det är en dator ifrån 2011 helt sjukt! att det är så på nya asus.....

Permalänk
Medlem

Får nog tyvärr erkänna att min gt780r lider av det. Dock inget jätte störande, men har man rätt att skicka tillbaka datorn genom det ?

Permalänk

har samma problem (MSI-683) skapade till och med en tråd här.

Permalänk

Jag titade på en Msi GT 780 och upplevde inte alls Ljusinsläpp som det är på G74, men ögat kan ju luras av ljus sättningen i butiken också, men har iallafall bestämt mig för att ta hem en GT 780 och testa lite, det är ju ändå öppet köp 30 dagar.

Permalänk
Medlem

Jag har nu jämfört med två g74 mot min MSI. Ena kompisen kör 3D skärm och där var det inte så mycket att prata om. Dock på den vanliga 1080 skärmen var det mer än det är på min 780 helt klart.
Vet inte vad som skiljer dom åt riktigt är inte så insatt. Sen kanske det är värre på måndags ex.
Kan även intyga att MSI 6 serien med 15" lider av detta problem. Brorsan har en serie med blank skärm och den är mycket värre än min 17" matta skärm.

Ingen här som vet om MSI har 0 pixels garanti på sina skärmar? Lider av en grön pixel som kommer och går lite. Vet inte om det är värt men har dom garanti så varför inte:-P

[size="1"]Skickades från m.sweclockers.com[/size

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

På min GT780 är det tydligt! Men jag överlever väl.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt.. hade fett ljusinsläpp på min G73JW.. riktigt störande.. trodde det var ett måndagsex..

Är det såhär illa?

Edit: minns dock att min G73SW så var skärmen mycket bättre

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Vad tråkigt.. hade fett ljusinsläpp på min G73JW.. riktigt störande.. trodde det var ett måndagsex..

Är det såhär illa?

http://forumbilder.se/images/b3201192511PM08a7.jpg

Edit: minns dock att min G73SW så var skärmen mycket bättre

Ja det räcker till för att vara störande i mörka partier i spel o film.

Skall byta till en MSI GT 780 nu för att hårdtesta om det är samma problem, såg dock bra ut i butik.

Vet att man kan köpa till ny panel och byta men har ingen lust o ork att göra det på en ny dator.

Permalänk

Byte till en MSI GT 780 DX nu som inte alls på långa vägar har samma ljusinsläpp som Asus G74, Den har pyttelite om man kollar riktigt noga men inte alls på samma störande sätt som Asusen vilket är synd då Asus G74 annars är av fin kvalite.

En annan fördel med MSI är att det inte är så högt klickljud på tangenterna och att det är väsentligt bättre ljud i MSIn

Asusen har lite bättre färgåtergivning men har blank skärm som brukar ge bättre färger också men som även kan vara störande med spegel effekter.

Kvaliten känns nog lite högre i Asus men samtidigt är den en aning klumpigare och tyngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Byte till en MSI GT 780 DX nu som inte alls på långa vägar har samma ljusinsläpp som Asus G74, Den har pyttelite om man kollar riktigt noga men inte alls på samma störande sätt som Asusen vilket är synd då Asus G74 annars är av fin kvalite.

En annan fördel med MSI är att det inte är så högt klickljud på tangenterna och att det är väsentligt bättre ljud i MSIn

Asusen har lite bättre färgåtergivning men har blank skärm som brukar ge bättre färger också men som även kan vara störande med spegel effekter.

Kvaliten känns nog lite högre i Asus men samtidigt är den en aning klumpigare och tyngre.

Gött Nöjd? ^^

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Gött Nöjd? ^^

Ja jag känner mig mycket nöjd med denna MSI, och kvalitetskänslan känns mycket högre än hos 600 serien som jag hade tidigare som va lite för glans plastig. Nåt som jag sätter stort värde på är dom belysta tangentbord som Asus och MSI har och skulle inte klara mig utan det nu vill jag lova.

Synd bara på att Asus inte kan satsa på bättre skärmar än så här. Men Asus kommer fortfarande ligga mig varmt om hjärtat tillsammans med MSI.

Permalänk
Avstängd

Ska man ha bra skärm på en asus får man välja den med 120hz skärm.
Köpte mig en G73 med 120hz skärmen och aldrig upplevt en så bra skärm på en laptop, min MSI GX660 hade en urusel skärm som hade sämsta möjliga betraktningsvinkel i från alla håll.

Men med min asus märks det knappt när man står i från sidan ens. ska man ha en bra skärm får man välja dom dyrare med 120hz.
Men bra att du blev nöjd med din MSI cokeman.