Android: Hur kan man migrera från ett minneskort till ett annat?

Permalänk

Android: Hur kan man migrera från ett minneskort till ett annat?

Hej!

Jag ska byta till ett större och snabbare minneskort tänkte jag. Vad är bästa sättet att göra det på?

Jag vill helst få med all information från det gamla kortet till det nya. Jag vill byta till det nya kortet helt enkelt utan att något försvinner som jag hade på det gamla kortet. Jag vill få med gamla appar, musik, bilder, rubbet! Finns det något enkelt sätt att göra det på?

Läser jag på nätet så ser jag att det pratas om att kopiera innehållet från det gamla kortet till en dator och sedan kopiera allt från datorn till det nya kortet, och så stoppar man in det nya kortet i telefonen. Men man pratar också om att formateringen måste stämma, och vissa menar att det finns Ext partitioner, som ju inte visas i Windows. Så hur gör man då?

Jag undrar också, måste telefonen vara "rotad" för att man ska kunna flytta allt?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hej!

Jag ska byta till ett större och snabbare minneskort tänkte jag. Vad är bästa sättet att göra det på?

Jag vill helst få med all information från det gamla kortet till det nya. Jag vill byta till det nya kortet helt enkelt utan att något försvinner som jag hade på det gamla kortet. Jag vill få med gamla appar, musik, bilder, rubbet! Finns det något enkelt sätt att göra det på?

Läser jag på nätet så ser jag att det pratas om att kopiera innehållet från det gamla kortet till en dator och sedan kopiera allt från datorn till det nya kortet, och så stoppar man in det nya kortet i telefonen. Men man pratar också om att formateringen måste stämma, och vissa menar att det finns Ext partitioner, som ju inte visas i Windows. Så hur gör man då?

Jag undrar också, måste telefonen vara "rotad" för att man ska kunna flytta allt?

Tack på förhand!

Jag bytte från ett 8GB till ett 32GB nyligen med en Desire HD.
Det första jag gjorde var att ansluta telefonen till min dator (Windows XP) som "disk drive" sen kopierade jag allt på enheten till en mapp på en hårddisk. Sen gjorde jag en unmount/eject i telefonen och tog sedan ut kortet. Stoppade in det nya kortet och anslöt till datorn igen och flyttade över allt.

Fungerade finfint för mig.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Jag bytte från ett 8GB till ett 32GB nyligen med en Desire HD.
Det första jag gjorde var att ansluta telefonen till min dator (Windows XP) som "disk drive" sen kopierade jag allt på enheten till en mapp på en hårddisk. Sen gjorde jag en unmount/eject i telefonen och tog sedan ut kortet. Stoppade in det nya kortet och anslöt till datorn igen och flyttade över allt.

Fungerade finfint för mig.

Måste man montera bort kortet?... får man liksom inte stänga av telefonen? Jag kommer nämligen inte åt minneskortet eftersom det ligger nära batteriet, så jag måste ta bort batteriet först och därmed stänger jag ner telefonen.

Hade du några appar installerade på det gamla minneskortet? Gick det att starta dem sedan med det nya kortet?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Som ovan sade, koppla telefonen til burken och kopiera allt. Sedan stänger du ner telefonen och byter kortet. Sedan kopplar du in telefonen igen till datorn och kopierar över allt igen.
Det folk syftar på är säkert mapparna på telefonen i sig, ingen man behöver pilla på. Vill du kan du formatera kortet innan du återställer din data till telefonen. Inte för att det direkt spelar kvitta.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Om telefonen inte är rootat, så behöver du inte bry dig om ext part. och den används vid rootad/flashning/customs ROMs.
Avmountering av SD kort när tel är på, behöver du inte bry dig om och det är bara en av alt.
Stäng av tel och ta ut sd kortet.

- Gå in i mapp inställningar och visa alla dolda filer/mappar.
- Stoppa i sd kortet och överför till datorn.
- Över tillbaks i nya SD kortet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Måste man montera bort kortet?... får man liksom inte stänga av telefonen? Jag kommer nämligen inte åt minneskortet eftersom det ligger nära batteriet, så jag måste ta bort batteriet först och därmed stänger jag ner telefonen.

Hade du några appar installerade på det gamla minneskortet? Gick det att starta dem sedan med det nya kortet?...

Ja, du kan stänga av telefonen när du ska ta ut kortet. Avmontering är endast något som behövs om du har telefonen igång när du ska ta ut kortet.

Apparna fungerade som vanligt, inget strul. Jag hade nog hälften på minneskortet tidigare men nu har jag nästan allt där.
Den enda grejen som "stördes" av detta var att ringsignalen byttes till default.

Skrivet av XPerion:

Om telefonen inte är rootat, så behöver du inte bry dig om ext part. och den används vid rootad/flashning/customs ROMs.
Avmountering av SD kort när tel är på, behöver du inte bry dig om och det är bara en av alt.
Stäng av tel och ta ut sd kortet.

- Gå in i mapp inställningar och visa alla dolda filer/mappar.
- Stoppa i sd kortet och överför till datorn.
- Över tillbaks i nya SD kortet.

Just ja, visa dolda filer/mappar är bra men inga övriga filer eller mappar visades för mig.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?