Hårddisk med 3 partitioner, kan man ändra den till två utan att först tömma 2 av dom?

Permalänk
Medlem

Hårddisk med 3 partitioner, kan man ändra den till två utan att först tömma 2 av dom?

Imorgon kommer min hustrus nya delar.. Då ska det formateras och donas. Jag har två hårddiskar, varav den ena på 150gb. Men den är äldre och kanske något långsammare. Mina partitioner ser ut så här:

C: 50gb (system för tillfället)
d: 207gb (100g ledigt
e: 207gb (150ish gb ledigt)

F: (den andra hårddisken, helt tom)

I en perfekt värld skulle jag vilja göra så här: Slå ihop C och E utan att det som ligger på E försvinner... Städa lite på D för att sedan använda den som systempartition när jag satt i hennes nya delar och ska fixa om...

Kan man: flytta allt på E till F, slå ihop C med E, sedan flytta allt från D till E och formatera D i förberedning för nya delarna?

Omständigt va?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Här har du en guide som beskriver hur man utökar en partition i Windows 7 eller Vista, och du bör flytta allt som ligger på partitionen E: till hårddisken F: och sedan ta bort volymen E. i diskhanteraren, nu skall du ha möjlighet att utöka D: partitionen http://windowstips.nu/utoka-en-partition/

Och när det gäller system partitionen C: så kan du formatera den samtidigt som du gör en ny Windows installation på C:.

Edit: Detta är mitt förslag på en bra uppdelning av partitionerna, jag tycker att 50GB är perfekt som systempartition för både Windows 7 och Vista.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Allra helst hade jag velat ha D som systempartition och C+E som andra partition eftersom den blir större... men det blir väl lite krångligt eftersom C är primär partition osv..? Men om jag tömmer E kan jag då alltså slå ihop den med C utan att rensa C först... Det duger i sådana fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha, missförstod dig lite, jag är inte intresserad av att slå ihop D och E, utan C och E, men det går inte då. Då får jag köra den andra hårddisken som systemhårddisk ändå, skiljer nog inte mycket på dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker på detta men jag tror att det är mycket krångligare att utöka en partition till en tomt utrymme (icke alkolerat) som ligger till vänster i diskhanteraren och dessutom bör man i första hand ha C: som systemenhet och den bör även ligga längst till vänster eftersom det innebär att systemet kommer att ligga på den snabbaste delen på hårddisken.

Men du kan tömma D: nu och sedan slå ihop den med C: när du gör en ny Windows installation, om du har W7 eller Vista så väljer du Anpassad (avancerat) och sedan Enhetsalternativ (avancerat) nu kan du Ta bort och skapa eller formatera partitionerna som du vill.

Edit: Jag tycker att du kan öppna diskhanteraren så ser du att D: ligger mellan C: och E: och det gör att man inte kan slå samman C: och E: på något enkelt sätt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen skulle ju helt klart vara att installera på den andra hårddisken och sedan kan jag förhoppningsvis mecka ihop de andra så slipper man ha en massa partitioner som dräller. Därför listar jag nu vad som står på diskarna, så kanske ngn smart person kan avgöra om den mindre disken är betydligt sämre och därför olämplig (eftersom den är lite äldre är det kanske så.

Liten disk: Hitachi Deskstar 164Gb RPM: 7200. CHS: 16383/16/63 SATA
Stor Disk: Samsung (model: HD502IJ) 500Gb, RPM: 7200, 16M, Rev.A, SATA

Dom låter ju hyggligt likvärdiga men jag har dålig koll nu för tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samsung SpinPoint F1 HD502IJ 16MB 500GB är en bra och snabb HDD http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=300601

När det gäller Hitachi så hittar jag ingen som riktigt stämmer med vad du skrev men här en Hitachi 160GB 7200 RPM SATA HHD som jag hittade på Prisjakt och den har Modell namnet HDS721016CLA382 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=510242

Edit jag hitta även denna Hitachi HDD som började säljas år 2006 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=105020

Och när det gäller att flytta partitioner så kan du läsa denna tråd som diskuterar detta http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1018790-flytta-par...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Går det inte att flytta D och E till F, ta bort D och E, sedan utöka C, med något lämpligt verktyg, Partition manager kanske, finns några på en bootbar skiva som heter Hirens boot CD.
Därefter skapa en ny partition på det oalokerade området och flytta tillbaka filerna.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Går det inte att flytta D och E till F, ta bort D och E, sedan utöka C, med något lämpligt verktyg, Partition manager kanske, finns några på en bootbar skiva som heter Hirens boot CD.
Därefter skapa en ny partition på det oalokerade området och flytta tillbaka filerna.

Om man flyttar eller kopierar över all data på D: och E: partitionerna till hårddisken F: så är det inga problem att att utöka C: med Windows egna diskhanterare, då behöver man bara ta bort volym D: och E: med Windows egna diskhanterare så att dom blir Inte allokerat och sedan utöka C:.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om man flyttar D: och E: partitionerna till hårddisken F: så är det inga problem att att utöka C: med Windows egna diskhanterare, då behöver man bara ta bort volym D: och E: med diskhanteraren så att dom blir Inte allokerat och sedan utöka C:

Kan man utöka systempartitionen med windows egna? Har läst motsatsen...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Kan man utöka systempartitionen med windows egna? Har läst motsatsen...

Det var en bra fråga, jag har endast krympt en system partition när jag hade hela hårddisken som en enda enhet och resultat blev att diskhanteraren skapade 2 st 470GB partitioner av min 1000GB hårddisk så jag förstår inte varför diskhanteraren inte kan utöka system partitionen C: om man tar bort dom övriga partitionerna (Ta bort volym) med diskhanteraren så att detta blir Inte allokerat.

Men om det inte går att utöka system partitionen med Windows egna diskhanterare så går det bra att använda program som man bootar från CD skiva eller USB minne, jag har använt Gparted som finns på många Linux Live CD skiva t.ex Ubuntu eller Puppy Linux.

Här har vi enbart Gparted som tydligen skall fungera bra att köra från ett USB minne http://gparted.sourceforge.net/liveusb.php

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag har lagt in systemet på den mindre hårddisken nu.

Dock har jag en sist fråga.
Den stora hårddisken har ju nu D: E: F:
D: gamla systemet primär partition.
E: 200gigs volym
F: 200gigs volym.

Under förutsättning att D och F är tomma, kan jag ta bort dom volymerna och utöka D. Eller försvinner allt om jag tar bort D som är primär partition?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har samma problem nu eftersom E: partitionen ligger mellan D: och F: och då klarar inte Windows egna diskhanterare att utöka D:.

Jag har svårt att förstå vad du vill uppnå, vi du ha endast en partition på Samsung F1 HDD? eller går det lika bra med 2 st partitioner?

Och partitionen E: som tidigare hade beteckningen D: är tydligen väldigt viktig för dig eftersom du inte vill flytta innehållet till en annan partition.

Och om du har haft båda hårddiskarna inkopplade när du installerade Windows så finns risken att det finns boot filer även på Samsung F1 HDD och det gör att man inte kan ta bort eller formatera D:

Det vore bra om du kan lägga upp en bild från diskhanteraren.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Helst bara 1 partition.
D: innehåller över 100 gigabyte med grejer så det är omständigt att backupa och jag har egentligen lagringsutrymme inte på 160gigaren eftersom jag har några gig med prylar på F som ska sparas innan jag kan ta bort volymer.

Hade inte samsung'en i när jag installerade Windows. Kan slänga upp en bild imorgon, på kvällen blir det troligtvis

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är viktig data på Samsung HDD som du vill spara så bör man alltid göra en backup på detta innan man flyttar eller ändrar på partitioner eftersom det finns risk att det blir något fel och då kan du förlora allt som finns på hårddisken.

Om det var min hårddisk så hade jag tagit bort allt onödigt skräp på F:, du behöver inte ta bort allt som finns på F:, och sedan flyttat över allt som jag vill spara från E: till F:.

Därefter kan man ta bort både D: och E: i diskhanteraren (Ta bort volym) och skapa en ny partition på hela det Inte allokerat utrymmet, du får visserligen 2 st partitioner på Samsung HDD men det tycker jag är ingen nackdel.

Guide Ta bort en hårddiskpartition http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Delete-a-har...

Guide Skapa och formatera en hårddiskpartition http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Create-and-f...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Men F ligger ju längst till höger kan jag då slå ihop D och E?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det skall fungera utan problem eftersom D: och E: ligger intill varandra så går det att slå ihop dom två, och snabbaste sättet är ta bort båda volymerna så att hela utrymmet blir Inte allokerat och skapa en partition av dom två gamla.

Edit: Om du har en liten 100MB reserverad partition längst till vänster så bör du även ta bort den (Ta bort volym) innan du skapar den nya partitionen.

Edit 2: Om det inte fungerar att ta bort partitionerna med diskhanteraren så kan man boota Windows DVD skivan och sedan välja Anpassad (avancerat) och Enhetsalternativ (avancerat) för att ta bort partitionerna och sedan skapa och formatera en ny partition, när den är klar så avbryter du installationen och plockar ut Windows DVD skivan.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hej igen janee, jag återkommer lite senare när min hustru inte sitter klistrad framör nya simsexansionen....

Visa signatur