Nya Apple Tv med stöd för 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Är också ganska intresserad att köpa nya appletv när den väl är jailbreakad.

Måste fråga. Om jag har en film på min pc (.mkv .x264 .avi) kan jag strömma filmerna till apple tv?
Vet att det går från ipad 2 och macbook, gissar att dem inte låter pc användare göra så.

Om du har den orginal så går det om du konverterar filmen in i Itunes först. inte annars

Skrivet av Json_81:

Varför skulle inte fullhd funka? Med den nya alltså.

Har inte provat med den nya, men jag menade ATV2 som jag har.

Skrivet av robber:

Jag har en ATV gen 1 som jag tagot bort bt/wlan kortet ur och stoppat i en Broadcom Crystal HD kort sen har jag lagt in Linux/XBMC.

Klarar ALLA filmer galant, har inte haft något problem med någon film och det hela gick inte på mycket pengar.
Tänkte köpa en ATV3 men min funkar så bra nu att jag inte vill byta.

/R

Kör du ut Full-HD från den? Den är ju svårare att få tag på än ATV2 därför som jag känner att det var lättare. Sen är 2:nd gen mindre. Men hade lätt köpt en 1:st gen om jag orkade/kunde

citat
Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Vad är XBMC? Gör det så att du slipper iTunes för att streama? Isf låter det ju intressant då jag äger iPhone men ogillar att gå vägen via iTunes.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr0cket boy:

Vad är XBMC? Gör det så att du slipper iTunes för att streama? Isf låter det ju intressant då jag äger iPhone men ogillar att gå vägen via iTunes.

Xbmc är ett mediaspelarprogram, och yes man slipper iTunes. Fixar filminfo, covers osv.
Kolla här för mer info: http://xbmc.org/

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Du kan inte säga att 900 för en produkt som efter 30 min har xbmc installerat och körandes felfritt är överprisat?

Jag hittar inga andra produkter som kostar under 1000:- som har denna funktion eller liknande (Plex, Mediaportal t.ex).

Raspberry Pi kostar mindre än 900, dock väldigt svår att få tag på men det är ju den ny Apple TV också

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Raspberry Pi kostar mindre än 900, dock väldigt svår att få tag på men det är ju den ny Apple TV också

Klart den kostar mindre. Men idagsläget är den inget alternativ för dem som söker en liten burk att streama film ifrån som står brevid TV:n.

Det kommer säkert företag som fixar passiv kylning, chassi, kontroll och trådlöst 802.11n nätverk till Raspberry pi i framtiden men det finns inte i dagsläget. ATV2 finns i dagsläget och ATV3 kommer snart.

Hade jag fått välja utan att tänka på annat så hade jag valt Raspberry pi såklart.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Klart den kostar mindre. Men idagsläget är den inget alternativ för dem som söker en liten burk att streama film ifrån som står brevid TV:n.

Det kommer säkert företag som fixar passiv kylning, chassi, kontroll och trådlöst 802.11n nätverk till Raspberry pi i framtiden men det finns inte i dagsläget. ATV2 finns i dagsläget och ATV3 kommer snart.

Hade jag fått välja utan att tänka på annat så hade jag valt Raspberry pi såklart.

Tja det finns ju inte så mycket du behöver till Raspberryn, en hdmi kabel, vanlig nätverkskabel och mus/tgb på bluetooth

Men det är klart jag förstår vad du menar.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Native AirPlay (Spotify funkar kass med tredjepartsapp på min windows-HTPC), XBMC (efter jailbreak), passiv kylning (tyst), elegant formfaktor (subjektivt men ändå) för 1000 spänn?

Oerhört svårslaget imho.

Kanske inte värd en uppgradering för den som äger en ATV2 men har man vilat på avtryckaren fram tills nu är det ju ett givet köp.

Off topic:
Är så fruktansvärt trött på att läsa allt bashande som försigår i Appletrådarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Native AirPlay (Spotify funkar kass med tredjepartsapp på min windows-HTPC), XBMC (efter jailbreak), passiv kylning (tyst), elegant formfaktor (subjektivt men ändå) för 1000 spänn?

Oerhört svårslaget imho.

Håller med! verkar vara en helt okej htpc för 1000kr bara och jailbreka den och lägga in XBMC. Några frågor dock:
- Kan den nya ATVn spela complete(.iso) bluray rippar?
- Bitstream av HD-ljud?
- 3D?

Permalänk
Medlem

Med XBMC på Apple TV, kan man surfa på Internet med trådlös mus och tangentbord?

Permalänk

Jag vet inte om jag är helt efterbliven men vad exakt gör apple tv?

The new Apple TV with 1080p HD gives you access to the best content — blockbuster films, sport, your music and photos, and more — on your widescreen TV.

Ok jag har haft nåt som kallas dator i typ 10 år, och till den har jag haft internet som man kan tanka hem grejer till, såsom film och musik, och datorn har jag haft kopplad till en sk tv, och ett riktigt highend ljudsystem, allt man har kunnat göra och få från internet har man kunna göra med min sk dator och dess tillkopplade tv.

Vad exakt är skillnaden på en dator som är kopplad till en tv och en stereo och apple tv?

Antingen har jag helt grundlurat mig själv senaste 10 åren nu och det här är något nytt och revolutionerande eller så är det här årets retardprodukt nummer 1 eftersom vem som helt har kunnat göra allt det apple tv gör i snart 10 år nu.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bigmac pro:

Vad exakt är skillnaden på en dator som är kopplad till en tv och en stereo och apple tv?

Framför allt priset, formatet och (förutsatt att man bor i rätt land) den smidiga tillgången till apples mediautbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

vad hemskt. jag som sagt "ja, den verkar vettig för din del" när applemänniskor frågat om den är nåt att ha. Hur har jag missat en sådan detalj? Har väl bara antagit att 1080p vart standard sen flera år tillbaka. Apple brukar ju inte direkt vara dom som snålar med upplösningar.

Tror det mer har handlat om ett medvetet val för att hålla nere mängden överförd data. Både för att minska ansträngningen på deras servrar samt att minimera risken för dålig användarupplevelse pga slutanvändare med långsamma uppkopplingar.

Dom verkar ju ha tweakat komprmeringen nu inför nya ATV/1080p, har inte läst på men här är en snabb googling om det:

http://www.appleinsider.com/articles/12/03/08/apple_employing...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr0cket boy:

Vad är XBMC? Gör det så att du slipper iTunes för att streama? Isf låter det ju intressant då jag äger iPhone men ogillar att gå vägen via iTunes.

Jag har en iPhone 4s jailbreakad. Spelar upp 720p .mkv och 720p .avi utan problem i den med xbmc.

Sen lite funderingar ang apple tv.. Vi vet faktiskt inte om det ens går att jailbreaka. Apple verkar bli bättre och bättre på fixa de sista "hålen". Sen hade jag en apple tv2. Med den jailbreakad kunde jag ha xbmc och streama filer från windows dator utan konvertering och problem. Testade bara 720p .mkv och 720p .avi. Kollade även lite på atv flash black som verkade bra. Men jag orkade aldrig köpa programet innan jag gjorde mig av med min apple tv. Programet hade verkligen potential. Och nu när iPad kommer med riktigt hög upplösning så borde det väl vara lättare att portera apps från den till apple tv?

Jag har en idé på vad de borde göra. En mediaextender som man kan streama 1080p från utan konvertering. Den ska ha tillgång till appar från appstore. Fjärren ska vara en touchscreen. Fjärren ska vara som typ Wii kontroll, point and click typ. Den ska även ha praxis sensor eller vad det heter så man kan styra spelen. Men det känns tyvärr som att apple ALDRIG kommer ge ut en sån produkt. Inte för att de inte kan tillverka en sån utan de vill inte. Nån som e intresserad av kanske starta ett företag och tillverka just en sån prudukt? Vi kommer ju få använda android som operativsystem på den.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

AppleTV är lysande för de som är lagliga. För oss andra är den tämligen värdelös.

Håller med. Min har fungerat värdelöst. Klarar inte ens 200 kb/s bitrate över trådlöst.

Permalänk
Skrivet av Jauger:

Håller med. Min har fungerat värdelöst. Klarar inte ens 200 kb/s bitrate över trådlöst.

Jag kan streama 720p utan problem över trådlöst, jag har 802.11n då vilket är en förutsättning. Sedan så har den nya AppleTV bättre processor som gör att den klarar 1080p utan problem, även det går fint över 802.11n.

Annars är jag sjukt nöjd med min, har fixat ett amerikanskt iTunes-konto så jag kan hyra film ibland med. Jag hade nog hyrt fler filmer om de hade varit billigare iofs men får hoppas att priset går ner.

Jag jailbreakade också min i början men XBMC var så långsamt så konverterar hellre filmer och lägger in de i iTunes på min server.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

WTH? Min första tanke var har det blivit fanboy war i en tråd från 2005? Men nej... det var skymmningen som kom vid en nya lansering med 7 år gammal teknik.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Framför allt priset, formatet och (förutsatt att man bor i rätt land) den smidiga tillgången till apples mediautbud.

Så om man har en dator redan är ju priset inget problem, snarare tvärt om eftersom en appleTV blir en extrautgift. Det finns dessutom flera gratis applikationer där man kan se filmer osv (lagliga).
Det man får är alltså apples utbud...i vissa länder?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Stämmer det att nya Apple TV har bluetooth 4.0? Jag har själv en Apple TV 2gen med FireCore firmware. Strömmar filmer direkt från min Synology 211j NAS till tv:n i vardagsrummet. Fungerar fenomenalt!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Så om man har en dator redan är ju priset inget problem, snarare tvärt om eftersom en appleTV blir en extrautgift. Det finns dessutom flera gratis applikationer där man kan se filmer osv (lagliga).
Det man får är alltså apples utbud...i vissa länder?

Inte alla som vill ha en dator stående vid TV. AppleTV är liten, snygg och diskret, passar mig mycket bättre.

Förutom möjligheten att hyra filmer, som fortfarande kunde bli bättre i Sverige vad gäller utbudet så är det AirPlay jag använder den till. Alltså streama filmer, serier (från playkanaler m.m) och spel från iPhone/iPad:en.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Så om man har en dator redan är ju priset inget problem, snarare tvärt om eftersom en appleTV blir en extrautgift. Det finns dessutom flera gratis applikationer där man kan se filmer osv (lagliga).
Det man får är alltså apples utbud...i vissa länder?

Priset (~1000 kr) är väl dock i det här fallet inte så mycket att bråka om och många är villiga att betala för att slippa ha en "riktig" dator stående vid tv:n (eller motsvarande kabeldragning) med mer eller mindre otympligt gränssnitt. Helt kontroversiellt är det dessutom inte; prisjakt har en hel kategori med snarlika (fast vanligen utanför apples ekosystem) prylar.

Permalänk
Medlem

skulle nog rekommendera en Boxee istället för an Apple TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Jag vet inte om jag är helt efterbliven men vad exakt gör apple tv?

The new Apple TV with 1080p HD gives you access to the best content — blockbuster films, sport, your music and photos, and more — on your widescreen TV.

Ok jag har haft nåt som kallas dator i typ 10 år, och till den har jag haft internet som man kan tanka hem grejer till, såsom film och musik, och datorn har jag haft kopplad till en sk tv, och ett riktigt highend ljudsystem, allt man har kunnat göra och få från internet har man kunna göra med min sk dator och dess tillkopplade tv.

Vad exakt är skillnaden på en dator som är kopplad till en tv och en stereo och apple tv?

Antingen har jag helt grundlurat mig själv senaste 10 åren nu och det här är något nytt och revolutionerande eller så är det här årets retardprodukt nummer 1 eftersom vem som helt har kunnat göra allt det apple tv gör i snart 10 år nu.

Jag har precis köpt två apple tv för att byta ut mina htpc.

De största skillnaderna:
10x10x2cm istället för 50x50x20 eller vad mina chassin nu kan ha varit (finns såklart mindre än ATX/mATX som jag haft, men inte lika små).
Familjevänligt, min dotter på snart 3 år klarar av att sätta igång Nalle Puh själv.
"It just works" - inte helt sant såklart, men fortfarande mindre trixande än att hålla på med en htpc.
Priset, kom inte och försök påstå att du får ihop en htpc för en tusenlapp som ser någorlunda ut.
Airplay. Går visserligen att få till på en vanlig htpc, men inte lika smidigt.
Fjärrkontrollen. Snygg, få knappar, responsiv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har precis köpt två apple tv för att byta ut mina htpc.

De största skillnaderna:
10x10x2cm istället för 50x50x20 eller vad mina chassin nu kan ha varit (finns såklart mindre än ATX/mATX som jag haft, men inte lika små).
Familjevänligt, min dotter på snart 3 år klarar av att sätta igång Nalle Puh själv.
"It just works" - inte helt sant såklart, men fortfarande mindre trixande än att hålla på med en htpc.
Priset, kom inte och försök påstå att du får ihop en htpc för en tusenlapp som ser någorlunda ut.
Airplay. Går visserligen att få till på en vanlig htpc, men inte lika smidigt.
Fjärrkontrollen. Snygg, få knappar, responsiv.

Bara köpa en raspberry pi, eller 4 för samma pris som en apple tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Bara köpa en raspberry pi, eller 4 för samma pris som en apple tv

Pi verkar riktigt spännande men kräver en dela av köparen då det inte medföljer ett chassi mm.

ATV funkar out of the box men håller med om att Pi nog smiskar ATV om man bara tar sin tid och får ihop en bra setup.

/R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Bara köpa en raspberry pi, eller 4 för samma pris som en apple tv

Och chassi till den?
Gissar att den har någon form av picopsu?
Hårdvara är en sak, men mjukvaran då?

Det är en fräck sak, helt klart, men den är inte något för den som vill ha en enkel, och smidig lösning som fungerar out of the box.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Den går ju på 5v Micro USB Man kan ju hoppas nån återförsäljare typ Inet kanske kan ta in några och erbjuda paketlösningar med typ Wifi Dongle och ett SD kort med färdigt OS på, hade ju funkat för de som inte är helt haja på allt sånt.

Permalänk
Medlem

Finns det någon jailbreak ute till ATV3 ännu, funderar på att skippa htpc helt och köra atv3 och xbmc?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit