Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Jag gissar. 1.3 brukar vara normen vid 4.4-4.6.
Annars fungerar offset voltage också.
+0.100 bör fungera upp till 4.8-5.0(+)

I stock klock ligger min prolle mellan strax under 1.0 V samt lite över. Ja, då blir 1.3 ca 0,1 över.

Offset voltage?

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Jag gissar. 1.3 brukar vara normen vid 4.4-4.6.
Annars fungerar offset voltage också.
+0.100 bör fungera upp till 4.8-5.0(+)

testade min 2600k som blåskärmade vid 4,2ghz med vcore på mitt mobo i sign men höjde till 1,305 då gick det stabilt i 6 rundor på intelburntest på normal, det borde betyda att klocken är stabil eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panzerthrash:

testade min 2600k som blåskärmade vid 4,2ghz med vcore på mitt mobo i sign men höjde till 1,305 då gick det stabilt i 6 rundor på intelburntest på normal, det borde betyda att klocken är stabil eller?

För snabb preliminär kontroll av stabilitet kör 10-15 IntelBurnIn test extreme (4GB RAM åtgång). Klarar den detta kan du skruva upp multipern, eller sänka spänningen.
Klarar den inte skruvar du upp spänningen och kör om.

För slutgiltlig kontroll av stabilitet:
Kör åtminstone 10-15 rundor extreme (4GB RAM åtgång) eller 20-25 High (2GB RAM åtgång). Klarar den det kör du Prime95 blend i 12-24 timmar (längre = bättre). Om den klarar detta är den stabil.

Håll koll på temps. Över 70-75C på en kärna anser jag vara för högt (under IntelBurnIn test blir processorn dock onaturligt varm, och temperatur på 80C är ABSOLUT högsta jag skulle godkänna, men enbart under detta extrema test)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen tycker jag att det bör nämnas att "IBT" satt på Auto gällande antalet threads pressar CPUn till 50% i vissa fall.
Så ställ antalet threads på 8 herr TS. Så vet du att processorn belastas på "högsta" möjliga nivå, om det är dags för test av stabilitet.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Sen tycker jag att det bör nämnas att "IBT" satt på Auto gällande antalet threads pressar CPUn till 50% i vissa fall.
Så ställ antalet threads på 8 herr TS. Så vet du att processorn belastas på "högsta" möjliga nivå, om det är dags för test av stabilitet.

Menar du att jag ska leta upp "IBT" och fylla i 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Menar du att jag ska leta upp "IBT" och fylla i 8?

Typ. Prova dig fram.
Intel Burn Test.
"Threads". Tada

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Typ. Prova dig fram.
Intel Burn Test.
"Threads". Tada

Okej. Det är den som gör att processorn "saktar ned" lite under surf typ eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Okej.

Jag lärde mig detta efter det ni har sagt. Men om de stämmer, kommer volten du angav vara stabil, eller gissar du bara? Det låter som om det är lite pröva sig fram.

Jag kan inte mycket om överklockning, men på "K" serien är det extremt lätt att överklocka, du får la testa dig till om det är stabilt för fasiken! Det är inte exakt lika på alla cpuer!

Testa testa och testa!

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Vet att K'et står för klocknings bar. Men är det möjligt att klocka en 2600 utan k ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av erland90:

Vet att K'et står för klocknings bar. Men är det möjligt att klocka en 2600 utan k ?

Ja, men ytterst lite. Tror det handlar om 0.1-0.2GHz om man har tur.
Detta är då genom att ändra base clock på CPU'n och Sandy Bridge gillar så vitt jag vet inte det och därmed så blir den ostabil väldigt fort.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av erland90:

Vet att K'et står för klocknings bar. Men är det möjligt att klocka en 2600 utan k ?

Återuppliva inte 1 och ett halvt år gamla trådar.

Ja, men du kan inte höja multipliern bara FSBen. Rekomenderar inte att du klockar en utan K finns ingen större anledning