Dax för nya lurar, 4-6kkr budget

Permalänk
Medlem

Dax för nya lurar, 4-6kkr budget

Hej!
Efter några veckors jobb nu så kom lönen (sommarjobb) och tänkte lägga en del på ett par nya Hörlurar.
Har tänk att lägga Ca5000-6000kr på allt, (DVS ljudkort,Förstärkare och lurar,mic)
-Ljudkort jag har kollat på är något Asus Xonar DX( någon som har erfarenhet av det?) (620kr)
-Förstärkare lutar åt en Fiio (av något slag, E11 eller E7) någon som har personlig erfarenhet av dom? Har kollat på dom pga är portabla också söm kan vara skönt ibland)runt 1100kr)

-Hörlurar. Där finns det som sagt en hel del... Jag är en väldigt "Baskåt" kille, lyssnar till 60-70% på hardstyle, resten är mest house, sen resten blandat av det mesta. Så har kollat på lurar som har bra med bas, men endå ett förhållandevis rent ljud. Har kollat på Denon D2000, M50, Sony XB500/700 (såg även att dom har släppt nya XB1000) men frågan är hur bra ljudkvaliten är på dom sistnämnda 3? (mellan 500-3500kr) Tänkt att ha lurarna på bussen till skola/jobb så vill helst inte ha en öppen lur så inte alla hör vad man lyssnar på...

-Mic, ingen aning va som man ska ha, känns ju smidigast och ha som på ett par spellurar men men... Har inte kollat så mycket på det men något som gärna tar bort ens musklick och sånt. (runt 100-400kr)

Hoppas någon kan hjälpa mig med några(gärna alla 4grejerna)
Kom gärna med Tips eller Reflektioner!

MvH Joakim!

Permalänk
Medlem

Kolla på en ODAC + O2 förstärkare istället för FiiO.
D2000 är bra om du är baskåt, men dom isolerar väldigt dåligt tyvärr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Hej!
Efter några veckors jobb nu så kom lönen (sommarjobb) och tänkte lägga en del på ett par nya Hörlurar.
Har tänk att lägga Ca5000-6000kr på allt, (DVS ljudkort,Förstärkare och lurar,mic)
-Ljudkort jag har kollat på är något Asus Xonar DX( någon som har erfarenhet av det?) (620kr)
-Förstärkare lutar åt en Fiio (av något slag, E11 eller E7) någon som har personlig erfarenhet av dom? Har kollat på dom pga är portabla också söm kan vara skönt ibland)runt 1100kr)

-Hörlurar. Där finns det som sagt en hel del... Jag är en väldigt "Baskåt" kille, lyssnar till 60-70% på hardstyle, resten är mest house, sen resten blandat av det mesta. Så har kollat på lurar som har bra med bas, men endå ett förhållandevis rent ljud. Har kollat på Denon D2000, M50, Sony XB500/700 (såg även att dom har släppt nya XB1000) men frågan är hur bra ljudkvaliten är på dom sistnämnda 3? (mellan 500-3500kr) Tänkt att ha lurarna på bussen till skola/jobb så vill helst inte ha en öppen lur så inte alla hör vad man lyssnar på...

-Mic, ingen aning va som man ska ha, känns ju smidigast och ha som på ett par spellurar men men... Har inte kollat så mycket på det men något som gärna tar bort ens musklick och sånt. (runt 100-400kr)

Hoppas någon kan hjälpa mig med några(gärna alla 4grejerna)
Kom gärna med Tips eller Reflektioner!

MvH Joakim!

Jag har ett par XB500, läcker som ett såll men går att fixa rätt så mycket med lite tejp på bekostnad av ca 25% av basen (vilket kan behövas) . "Helt okej" ljud för att vara så billiga, köpte mina på WH för 390kr.
En nackdel är att dess kuddar är i något syntetmaterial som inte andas, så öronen blir varma och du lär svettas om öronen efter ca timmen

Skulle dock rekomendera de om du vill ha ett par billiga med mycket bass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Hej!
-Ljudkort jag har kollat på är något Asus Xonar DX( någon som har erfarenhet av det?) (620kr)

Har ett Asus Xonar DS. Modellen snäppet under DX:an om jag minns rätt.
Har haft det i 1.5 år nu och jag är riktigt nöjd med ljudkvalitén på mitt (Och DX lär ju inte vara sämre)
Enorm skillnad gentemot moderkortets ljudchip i alla fall. Ljudet blir så mycket klarare och mer väldefinierat, typ.

Enkel och bra mjukvara för kortet (samma för DS och DX AFAIK) och klart och vackert ljud.
Jag gav knappt 500:- för mitt och det har lätt varit värt varenda krona.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kolla på en ODAC + O2 förstärkare istället för FiiO.
D2000 är bra om du är baskåt, men dom isolerar väldigt dåligt tyvärr.

Vad skiljer fiio och Odac?
Har funderat på att skaffa en "stationär" förstärkare och skaffa lurar för runt 700-1700kr sen köpa ett par bra in-ear för runt 700-1400kr och ha när jag är på "språng".

Skrivet av Azured:

Jag har ett par XB500, läcker som ett såll men går att fixa rätt så mycket med lite tejp på bekostnad av ca 25% av basen (vilket kan behövas) . "Helt okej" ljud för att vara så billiga, köpte mina på WH för 390kr.
En nackdel är att dess kuddar är i något syntetmaterial som inte andas, så öronen blir varma och du lär svettas om öronen efter ca timmen

Skulle dock rekomendera de om du vill ha ett par billiga med mycket bass.

Okej! Gillade inte dom, har kollat på XB700 istället och var skönare men läcker ju som sagt en hel del;)

Permalänk
Medlem

ODAC + O2 är bättre än FiiO, mycket bättre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

ODAC + O2 är bättre än FiiO, mycket bättre.

Är nog för trött men vart köper man dom 2? Men behöver jag ett ljudkort om jag kör på dom?

Men hur skulle typ en sån här funka jämfört med dom http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/argon_... ?

Permalänk

Jag har ett Xonar DX, och är väldigt nöjd med det! Inte haft några problem med mjukvara och drivrutiner.

Ett par hörlurar jag kan rekommendera är Beyerdynamic DT 770-PRO. Äger även ett par sådana, och även om de inte är så bastunga så är de ändå perfekta lurarna för mig och jag lyssnar också på en hel del bastunga låtar.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2d-miniatur... är för stationärt bruk.
För portabelt bruk så tror jag du får köpa O2 och ODAC separat och inte i samma låda.

Hifiklubbens Argon är inte nära på lika bra som O2+ODAC. Den kombinationen har sagts vara likvärdig med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31768 som kostar 10k+

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Denon AH-D2000 + Xonar Essence STX = örongodis

3000 + 1500 = 4500 pix, mycket ljud för pengarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2d-miniatur... är för stationärt bruk.
För portabelt bruk så tror jag du får köpa O2 och ODAC separat och inte i samma låda.

Hifiklubbens Argon är inte nära på lika bra som O2+ODAC. Den kombinationen har sagts vara likvärdig med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31768 som kostar 10k+

http://www.headnhifi.com/index.php/shop/diy/objective där finns det både separat och färdiga men har kommit på att jag köper en hörlursförstärkare som jag bara har till datorn tror jag, pga man borde väll få mer för pengarna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

har kommit på att jag köper en hörlursförstärkare som jag bara har till datorn tror jag, pga man borde väll få mer för pengarna då?

Det behöver inte vara så, men det kanske blir mer praktiskt så.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det behöver inte vara så, men det kanske blir mer praktiskt så.

Okej, Men det finns ingen svensk butik där man kan köpa dom?
Men blir jag nöjd om jag köper den här http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2d-miniatur... ?

Permalänk
Medlem

Nej, ingen svensk butik. http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2d-miniatur... blir bra men det kanske är leveranstid på den, inte vet jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Okej!
Lutar åt en Odac+ O2 och sen ett par hörlurar, velar mellan Sony SB700,Denon D2000/D1100, M-Audio Q40, ultrasone DJ1.
Som sagt lyssnar typ 90-95% på Elektroliknade (mest hardstyle och dubstep), Hip-hop, lite rock också. Sen resten är typ "Rix FM" låtar om ni fattar vad jag menar...
Några andra hörlurar jag borde kolla på? Ge gärna fler tips tack!

Permalänk
Medlem

D2000 är mycket bra till elektronisk musik, och bra till annan musik också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

D2000 är mycket bra till elektronisk musik, och bra till annan musik också.

Okej blir nog dom då.
Har testat D1100, dom sitter riktigt skönt på huvet, vad skiljer designmässigt på dom två?

Sen ska jag skaffa nya In-Ear, är Monster Turbin bra? Kan få dom för ca 700kr.
(eller kan få det mesta från Elgiganten billigare, (nästan inköpspris))

Permalänk
Medlem

D2000 är lite tyngre och större, men låter ofantligt mycket bättre. Definitivt värd prisskillnaden, flera gånger om.
Monsterlurarna vet jag inte, men namnet klingar inte bra i mina öron. Kolla recensioner.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Okej blir nog dom då.
Har testat D1100, dom sitter riktigt skönt på huvet, vad skiljer designmässigt på dom två?

Sen ska jag skaffa nya In-Ear, är Monster Turbin bra? Kan få dom för ca 700kr.
(eller kan få det mesta från Elgiganten billigare, (nästan inköpspris))

Kika på Beyerdynamic DTX100. Har inte hört dem själv men stött på många positiva kommentarer senaste tiden av slösurf på head-fi

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10