Permalänk

Recension av Clevo P150EM

Utseende och byggkvalité
Datorns utseende är enligt mig ganska rent, På framsidan nedanför tangentbordet finns det tre stycken dekaler, men de är alla gråa och passar in ganska bra, Dock skulle det bli snyggare att ta bort dem. Den har en mattsvart finish på hela chassit förutom runt skärmen där det är glansig svart plast, Den mattsvarta finishen har en gummikonsistens och verkar vara ”immun” mot fingeravtryck.

Den har default ett blålila sken från tangentbordet vilket passar bra ihop med resten av datorns dioder. Men man kan välja ett antal olika färger som bakgrundsbelysning på tangentbordet(Se bildsektionen för mer info).

Tangentbordets tangenter känns bra att trycka på, inte precis mekaniska, men ändå helt okej. MEN! Viktigt att notera är att tangetbordslayouten är ganska horribel. Windows knappen är till höger om space, detsamma är knappen för ”<”. Det är störande för mig som programmerare, men för de som inte använder den knappen så spelar det inte så stor roll. En trevlig sak är att datorn trots sina 15” har en numpad, Dock så är högerpil en bit in på den vilket gör att man ofta trycker på den istället för nollan.

Själva byggkvaliteten är väldigt bra (Till skillnad från min förra laptop som plasten böjde sig på när man tryckte på den). Plasten känns väldigt hård och stabil och den känns som ett mer än dugligt chassi för en dator i denna klass.

Användande och Funktioner

Det som jag märkte fort när jag började använda datorn är att kanterna är väldigt vassa, inte så att det gör ont bara man rör dem, men vid längre användande kommer man märka av det. Skärmen har en jämn belysning och är helt okej för en laptop, inget speciellt med den.

Placeringen av portarna på denna dator är bra(Så länge man är högerhänt); USB, Ethernet eSata och firewire och minneskorts-läsaren är alla placerade på den vänstra sidan så att sladdarna inte ska störa mus-användande. Laddningsporten, HDMI, DVI och Displayport hittar vi på baksidan, vilket i början kändes som en konstig placering, men det fungerar bra och det innebär inga bekymmer för mig. På högre sidan har vi 4stycken 3.5mm portar (Stöd för upp till 7.1 och Digitalt) och En ensam USB port, Vi har också DVD-spelaren på denna sida, men jag har bytt den mot en Hårddiskvagga.

Touchpaden är trevlig att använda, den är medelstor och har stöd för ”multi-touch gestures”, vilka fungerar förvånansvärt bra. Mellan höger och vänster-knapp så har vi en Fingeravtrycksläsare vilken fungerar exceptionellt bra(på min förra laptop var den opålitlig och hade värdelöst programvara). Man får med ett program till fingeravtrycksläsaren som kan spara lösenord och filer krypterade som man kommer åt med antigen lösenord eller fingeravtryck.

Högtalarna är ganska bra för att vara en laptop, men för film och musik tycker jag inte att de duger(Å andra sidan är jag väll lite smått audiofil). Högtalarna är i konfigurationen 2.1(med bas på undersidan).

Datorn är inte precis ljudlös, men det bör man förvänta sig med en gaming-laptop. När båda fläktarna går på fullgång så är den ett mindre jetplan. Men med ljudisolerade hörlurar är detta inget problem för mig.

Hårdvara

Nu till det som de flesta är mest intresserade av, hårdvaran.

Processor: Intel Core i7 Ivy Bridge 3610qm @ 2.3GHz Grafikkort: AMD Radeon HD 7970m 2GB GDDR5 Minne: 2x4GB+2x2GB DDR3 @ 1333MHz Huvudhårddisk: Intel 520 SSD 180GB Sekundärhårddisk: Segate Momentus 5400rpm 250GB

Denna dator är ett monster för att vara en laptop. Processorn är snabb, grafikkortet är snabbt och allt flyter på galant. Har hittills bara testat två spel på den vilka den båda maxade utan problem (Men of War: Assault Squad och DOTA 2). Jag testade också att köra 3dMark06 vilket gav väldigt bra resultat(Se benchmark delen). Kylningen av datorn är också något jag måste berömma. Efter flertalet timmar i DOTA 2 så gick ingen del i datorn över 65centigrader. Det mesta låg stabilt på runt 60. Värt att noterad dock är att jag beställde med MX-4 kylpasta vilket troligtvis bidrar utöver att den har två stycket fläktar.

BILDER
Här är en länk till ett galleri med bilder.
Bilder

Benchmark

Denna sektion är under uppbyggnad då jag inte hunnit köra så många tester ännu, plus att jag inte lyckats överklocka datorn ännu(Ska testa med nya drivrutiner senare).

Clock: 850, 1200 (Stock)

3DMARK06 - 20071 (SM2.0 7291 | SM3.0 9701 | CPU 6120) 3DMARK Vantage - 20293 (Graphics 19942 | CPU 21425) 3DMARK11 - CRASH YAY!

Överklockning Värt att notera är att detta är endast "Graphics Score" som jag fick.

850-1200: 4786 (standard) 900-1300: 5163 950-1400: 5490 980-1500: 5714 990-1550: 5806 1000-1560: ????

Har kört 1000-1560 I många timmar nu, så tror att det stabilt. Men har inte ännu kört 3dmark på dessa klocks.

En recension av denna dators storebror (17") finnes Här

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk

Intressant. Ser fram emot överklockningsresultat och mer benchmarks.

Permalänk
Medlem

Har själv tänkt mig en laptop från PC-Konsulten, men har fortfarande svårt att välja vilken storlek jag ska ta.

Är hela datorn gjord i plast eller är det bara tangenter samt området runt skärmen?
Ångrar du valet utav blank skärm? (Hur mycket reflekterar den blanka skärmen?)
Nu i efterhand, skulle du hellre vilja ha den större modellen?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av davaa:

Har själv tänkt mig en laptop från PC-Konsulten, men har fortfarande svårt att välja vilken storlek jag ska ta.

Är hela datorn gjord i plast eller är det bara tangenter samt området runt skärmen?
Ångrar du valet utav blank skärm? (Hur mycket reflekterar den blanka skärmen?)
Nu i efterhand, skulle du hellre vilja ha den större modellen?

-Skulle tippa på att hela datorn är av plast, Dock är den VÄLDIGT hård.
-Jag gillar blanka skärmar, dock sitter jag inte så mycket i solljus. Det är en personlig smaksak och många föredrar det ena eller det andra.
-Jag är glad att jag tog den mindre modellen, den är redan ganska tung. Om jag vill ha en större skärm så kopplar jag in den till min 24" skärm + mekaniskt tangentbord, så skulle inte ha någon nytta av den större. Det enda som jag kan se som fördel med den större är att man kan ha 2 hårddiskar + DVD. Jag får välja mellan 1hårddisk + hårddisk eller DVD

Updatering
Har lagt till en uppdaterad 3DMARK 06 eftersom jag uppdaterade drivrutiner.
Lagt till 3DMARK Vantage.
Kan inte få 3DMARK 11 att fungera då det kraschar under andra testet. Exakt vid samma punkt varje gång.
Kan fortfarande inte överklocka, testat Afterburner, Sapphire Trixx och CCC har inte overdrive. :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

-Skulle tippa på att hela datorn är av plast, Dock är den VÄLDIGT hård.
-Jag gillar blanka skärmar, dock sitter jag inte så mycket i solljus. Det är en personlig smaksak och många föredrar det ena eller det andra.
-Jag är glad att jag tog den mindre modellen, den är redan ganska tung. Om jag vill ha en större skärm så kopplar jag in den till min 24" skärm + mekaniskt tangentbord, så skulle inte ha någon nytta av den större. Det enda som jag kan se som fördel med den större är att man kan ha 2 hårddiskar + DVD. Jag får välja mellan 1hårddisk + hårddisk eller DVD

Aha!

Jo det lutar åt en 15,6" för mig med, vill kunna transportera den under sommaren på cykel och till höst på tåg.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av davaa:

Aha!

Jo det lutar åt en 15,6" för mig med, vill kunna transportera den under sommaren på cykel och till höst på tåg.

Ifall du inte har något specifikt behov av en 17" så ser jag ingen anledning till att skaffa en sådan över en 15"

Har lagt till bilder nu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lisianthus:

Ifall du inte har något specifikt behov av en 17" så ser jag ingen anledning till att skaffa en sådan över en 15"

Har lagt till bilder nu.

Något man inte ska glömma är att en 15,6" sannolikt har en mindre dimensionerad kylning än vad 17,3" har och således både blir varmare och låter mer. Flyttar man inte runt datorn så mycket, inte störs av storleken och dess vikt så skulle jag alla dagar i veckan rekommendera en 17,3" över en 15,6". Dessutom så är det ju trevligare att lira på en större skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Har lagt till bilder nu.

Nepp, jag tänkte detsamma.

Trevligt med lite bilder!

Skrivet av Zeuxlarsson:

Något man inte ska glömma är att en 15,6" sannolikt har en mindre dimensionerad kylning än vad 17,3" har och således både blir varmare och låter mer. Flyttar man inte runt datorn så mycket, inte störs av storleken och dess vikt så skulle jag alla dagar i veckan rekommendera en 17,3" över en 15,6". Dessutom så är det ju trevligare att lira på en större skärm.

Beror ju helt på, 17,3" är 1,7" större men har plats för en extra 2,5" enhet, är inte helt säker på att den kyler så mycket bättre än 15,6".

Visa signatur

Permalänk

min svindyra (uppgraderad) studio xps 16" med RGBLED, SSD, i7a..... blev stulen igår på t-centralen (jävla hor tjuvar)..........tittar nu på en ersättare.

blir enormt svårt att hitta en liknande eftersom RGBLED skärmen finns nu bara på 2st Precision modeller. (dom är helt enkelt för bra(dyra) att använda.

vad är själva chassit gjort av på P150EM ??? (är det något slags gummi aktigt överdrag på översidan )

Visa signatur

Desktop: 4670K + H80i, @4.5Ghz - 4x2Gb DDR3 G.SKILL Ram - EVO 850. STRIX GTX 970 OC edition 🌀
Monitor: DELL ultrasharp U2417h 🌀
Laptop. Xps 15 (9560) IGZO skärm 🌀
Mobil: IPhone X. 🌀

Permalänk
Skrivet av laptop killer:

vad är själva chassit gjort av på P150EM ??? (är det något slags gummi aktigt överdrag på översidan )

Det är gjort av någon slags hårdplast (Väldigt stabil) och sedan mycket riktigt ett gummi aktigt överdrag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antar att du har en X-512B, kollar själv på den något billigare F-512B som bland annat har sämre grafikkort. Någon som vet om det är samma chassi i övrigt?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Antar att du har en X-512B, kollar själv på den något billigare F-512B som bland annat har sämre grafikkort. Någon som vet om det är samma chassi i övrigt?

Nej, den jag har är X-256B.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter och velar om jag ska köra på mekanisk eller SSD från början..
Hur är Intels 520-serie? Tidigare har det ju varit en del SandForce problem, men av vad jag har hört så är det bara en viss äldre serie. Hur stabil är 520-serien?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop killer:

min svindyra (uppgraderad) studio xps 16" med RGBLED, SSD, i7a..... blev stulen igår på t-centralen (jävla hor tjuvar)..........tittar nu på en ersättare.

blir enormt svårt att hitta en liknande eftersom RGBLED skärmen finns nu bara på 2st Precision modeller. (dom är helt enkelt för bra(dyra) att använda.

På min p170em så är det metall på ovansidan (vid tangentbordet och på locket). Under laptopen är det någon sorts plast (mycket hård). Det borde vara likadant på p150em.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Vad trevligt med en recension Men hur mycket väger den?

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Skrivet av davaa:

Sitter och velar om jag ska köra på mekanisk eller SSD från början..
Hur är Intels 520-serie? Tidigare har det ju varit en del SandForce problem, men av vad jag har hört så är det bara en viss äldre serie. Hur stabil är 520-serien?

Jag kan rekommendera SSD. Ingen uppgradering har haft så stor påverkan på hur "snabb" datorn känns än en SSD. Tycker SSD är ett måste till moderna datorer.

Skrivet av ocr123:

På min p170em så är det metall på ovansidan (vid tangentbordet och på locket). Under laptopen är det någon sorts plast (mycket hård). Det borde vara likadant på p150em.

Möjligt att det är metal dragerat med gummi. Det är svårt att känna tycker jag.

Skrivet av Daquis:

Vad trevligt med en recension Men hur mycket väger den?

Mycket, 3.1KG.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Jag kan rekommendera SSD. Ingen uppgradering har haft så stor påverkan på hur "snabb" datorn känns än en SSD. Tycker SSD är ett måste till moderna datorer.

Jo, jag har en Samsung 830 256GB i min stationära och jag märkte en enorm skillnad när jag hade installerat den. Men hur stabil är Intels 520-serie?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av davaa:

Jo, jag har en Samsung 830 256GB i min stationära och jag märkte en enorm skillnad när jag hade installerat den. Men hur stabil är Intels 520-serie?

Har endast haft den i fyra dagar. men allt har flutit på perfekt och har inte haft några problem med den.

Har testat att överklocka datorn men jag ser ingen skillnad på resultaten i 3DMARK06, kanske måste köra något mer intensivt för att se någon skillnad? Vad tror ni?
Gått från 850/1200 till 940/1450

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Har endast haft den i fyra dagar. men allt har flutit på perfekt och har inte haft några problem med den.

Trevligt!
Det lutar åt denna setupen för mig:

X-256B: 1 x X-256B - Chassi & Grundkomponenter
Skärm: 1 x Standard, 1920x1080, 60% NTSC, matt
Pixelgaranti: 1 x Perfekt pixelgaranti
Processor: 1 x I7 3610QM | 2,3-3,3 GHz 6 MB, 45 W
RAM: 1 x 8 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz (2x4 GB)
Grafikkort: 1 x AMD Radeon 7970M 2 GB GDDR5
Lagring: 1 x Intel 520 Series 180 GB SSD
Optisk enhet: 1 x HDD-caddy (för en extra hårddisk)
Lagring (SATA 2. Endast möjlig om HDD-caddy är vald): 1 x Ingen
Operativsystem: 1 x Windows 7 Home Premium 64-bitar
Trådlöst nätverk: 1 x Clevo standard - trådlöst & blåtand
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator): 1 x Arctic MX-4

17 270:-

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av davaa:

Trevligt!
Det lutar åt denna setupen för mig:

X-256B: 1 x X-256B - Chassi & Grundkomponenter
Skärm: 1 x Standard, 1920x1080, 60% NTSC, matt
Pixelgaranti: 1 x Perfekt pixelgaranti
Processor: 1 x I7 3610QM | 2,3-3,3 GHz 6 MB, 45 W
RAM: 1 x 8 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz (2x4 GB)
Grafikkort: 1 x AMD Radeon 7970M 2 GB GDDR5
Lagring: 1 x Intel 520 Series 180 GB SSD
Optisk enhet: 1 x HDD-caddy (för en extra hårddisk)
Lagring (SATA 2. Endast möjlig om HDD-caddy är vald): 1 x Ingen
Operativsystem: 1 x Windows 7 Home Premium 64-bitar
Trådlöst nätverk: 1 x Clevo standard - trådlöst & blåtand
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator): 1 x Arctic MX-4

17 270:-

Ser finfint ut. Egentligen inte dyrare än min eftersom jag köpte SSD och Operativsystem från annat håll. Prisvärt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Ser finfint ut. Egentligen inte dyrare än min eftersom jag köpte SSD och Operativsystem från annat håll. Prisvärt!

Tack!

Meningen är att datorn ska hålla i sig i minst 3-4 år, lär ju klara mig ganska länge med en SSD, 4-kärnig processor och ett starkt grafikkort, visst blir den slöare och slöare med tiden, men jag har hört att PC-Konsulten har tänkt lägga upp delar på deras hemsida så att man i senare skede kan uppgradera själv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av davaa:

Tack!

Meningen är att datorn ska hålla i sig i minst 3-4 år, lär ju klara mig ganska länge med en SSD, 4-kärnig processor och ett starkt grafikkort, visst blir den slöare och slöare med tiden, men jag har hört att PC-Konsulten har tänkt lägga upp delar på deras hemsida så att man i senare skede kan uppgradera själv.

Datorn blir inte slöare, men i jämförelse med andra datorer javisst. Låter intressant ifall man kan uppgradera manuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Datorn blir inte slöare, men i jämförelse med andra datorer javisst. Låter intressant ifall man kan uppgradera manuellt.

Du råkar förresten inte ha någon aning om var man kan ladda ner bra drivrutiner till P150EM?
Hade tänkt mig köpa datorn utan hårddisk och sätta in en Samsung 830 256GB, installera OS och sådant har jag inga problem med, men efter att ha läst runt lite så förstår jag det som att man inte ska ta drivrutinerna till grafikkortet direkt från AMDs hemsida?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Du råkar förresten inte ha någon aning om var man kan ladda ner bra drivrutiner till P150EM?
Hade tänkt mig köpa datorn utan hårddisk och sätta in en Samsung 830 256GB, installera OS och sådant har jag inga problem med, men efter att ha läst runt lite så förstår jag det som att man inte ska ta drivrutinerna till grafikkortet direkt från AMDs hemsida?

Du får med drivrutiner på cd-skiva

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Hur ser dina temperaturer ut under load? Lagt beställning på en p150oem med samma speccs som du. Hoppas den hinner komma i veckan

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Skrivet av ocr123:

Du får med drivrutiner på cd-skiva

Japp, dock grafik drivrutinerna bör du uppdatera.

Skrivet av frillan125:

Hur ser dina temperaturer ut under load? Lagt beställning på en p150oem med samma speccs som du. Hoppas den hinner komma i veckan

I furmark kommer jag upp i 80C men i alla spel jag testat går den sällan över 65-70C

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

I furmark kommer jag upp i 80C men i alla spel jag testat går den sällan över 65-70C

Okej, det är inte så pjåkigt. Om jag minns rätt så kör den på nästa sista steget på fläkten då, när du når 86c kommer den dra på sista steget och sen på 83c gå ner till förgående steget (steg 5 av 6 tror jag) Antar att du inte provat att köra med aluminiumtejp? Det ska sänka tempen några grader till. Det är det första jag kommer göra i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av frillan125:

Okej, det är inte så pjåkigt. Om jag minns rätt så kör den på nästa sista steget på fläkten då, när du når 86c kommer den dra på sista steget och sen på 83c gå ner till förgående steget (steg 5 av 6 tror jag) Antar att du inte provat att köra med aluminiumtejp? Det ska sänka tempen några grader till. Det är det första jag kommer göra i alla fall

Aluminiumtejp? Elaborera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av frillan125:

Whut?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Aluminiumtejp? Elaborera.

Skrivet av filipcombat:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monterings... det är tejpen.

Det man gör är att tejpar för att stoppa fläkten från att ta in varm luft igen (se bilder)

http://forum.notebookreview.com/attachments/sager-clevo/79583...
http://forum.notebookreview.com/attachments/sager-clevo/79585...
http://forum.notebookreview.com/attachments/sager-clevo/79586...

Alltså det är ett mellanrum mellan fläkten och flänsarna, där kan fläkten suga in varm luft igen, tejpar man så åker luft rakt ut, lite som en tunnel. Ska fungera mycket bra, speciellt med tanke på att tejpen kostar ca 50kr.

(Möjligt att man måste vara inloggad på NBR för att se bilderna)

Edit: Denna bild är bra: http://i48.photobucket.com/albums/f224/fantomasz/IMG_0054.jpg det är mellan fläkten och flänsarna.

Visa signatur