CDON - Vägrar reklamation av grafikkort pga modifikation

Permalänk
Medlem

Problemet med att tillåta fysisk modifikation är att det beslutet kan tillämpas inom alla branscher.
Köp en ny bil och plocka bort ett säkerhetsbälte bak, sure det gör inte mycket för funktionen om du kör själv men likväl är det inte en vara som återförsäljaren kan sälja vidare på något vis utan extra kostnader. Då det uppenbart har blivit en skada på bilen, den är lätt att reparera och kostar nog inte återförsäljaren mycket men reklamationsrätten kommer fortfarande inte gälla.

I TS specifika fall har vi en modifierad produkt, modifikationen förverkar all garanti och ångerrätt. Att då tillåta reklamation på produkten skulle göra att vi som konsumenter kan göra nästan vad vi vill med elektronik de första 6 månaderna efter inköp sålänge produkten ser någorlunda hel ut. En bra jämförelse i detta fall skulle vara att plocka bort IHS på en processor, inte ens chans i världen att någon återförsäljare eller tillverkare kommer erbjuda dig support på något vis efter det.
Vi kan klocka sönder vilken processor vi vill, skruva isär nätaggregat, voltmodda grafikkort. Ja egentligen vad vi vill, det är vad vissa av er förespråkar. Komplett frihet med era varor under ett halvår efter inköp, tex varva sönder motorn på en bil skulle bli tillåtet då det inte kan bevisas att ett tillverkningsfel låg bakom från början.
Återförsäljare skulle stå helt försvarslösa under de första 6 månaderna efter inköp, till följd skulle varor bli enormt mycket dyrare och de flesta återförsäljare skulle helt behöva lägga ner.

ASUS som tillverkare tillåter inte hårdvarumodifikationer eller byte av kylare, den enda tillverkare jag vet som gör det i dagsläget är XFX. Att ASUS inte tillåter några modifikationer för att räkna det som en väsentligt oförändrad vara avgör fallet direkt.
TS försöker inte reklamera en omodifierad vara, han försöker återlämna en vara som är oåterkalleligt modifierad på ett vis som strider mot företagets villkor och reklamationsrätten. Hade TS ej brytit av biten utan bara plockat bort tex. en klisterlapp på kylflänsen eller liknande hade fallet varit annorlunda.

Att TS som påstådd juridikstuderande ens försökte det här är pinsamt och en skam för honom som juridikstudent, det här är ett så uppenbart fall att ens hot om ARN måste varit veckans skämt hos CDON's kundservice. TS påstående om betydande kunskap om hårdvara och teknik är också helt poänglöst utan någon vikt bakom det, jag kan påstå att jag är raketforskare i text och måla upp en bildad fasad men utan ett bevis på att du är en godkänd tekniker håller det inte. Det är som att jag skulle lagligen kunna koppla in starkström för att jag påstår mig kunna det, jag kan det och jag kan dra allt annat men jag måste fortfarande överlåta sista dragningen åt en elektriker för att det ska bli lagligt och möjligt att försäkra.
Ovanstående exempel gällande elektriker är något TS borde förstå direkt med grundläggande kunskap om Svensk lagstiftning.

Myzk0 så du köper en vara, använder den och när du inte behöver den längre tycker du att du ska få återlämna den?
Ja det låter ju logiskt, varför ska vi sälja varor då. Borde vara mycket lättare att bara hyra alla varor.

Post scriptum.
Hela tråden är egentligen enormt pinsam och visar på ett enormt oförstånd gällande KKL både från TS och vissa medlemmar.
Se till att citera vid eventuella frågor men spara bara delen ni har frågor på i citatet så tråden blir läsbar.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Myzk0 så du köper en vara, använder den och när du inte behöver den längre tycker du att du ska få återlämna den?
Ja det låter ju logiskt, varför ska vi sälja varor då. Borde vara mycket lättare att bara hyra alla varor.

Post scriptum.
Hela tråden är egentligen enormt pinsam och visar på ett enormt oförstånd gällande KKL både från TS och vissa medlemmar.
Se till att citera vid eventuella frågor men spara bara delen ni har frågor på i citatet så tråden blir läsbar.

Givetvis, inom 14 dagar
Sen ska du nog inte ta i så hårt att det blir att alla varor hyrs ut istället för säljs

Men om man lämnar tillbaka en produkt som är i fullt färdigt skick att säljas igen, vad är problemet?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Givetvis, inom 14 dagar
Sen ska du nog inte ta i så hårt att det blir att alla varor hyrs ut istället för säljs

Men om man lämnar tillbaka en produkt som är i fullt färdigt skick att säljas igen, vad är problemet?

Tänker du på ångerrätt?
Det som bara gäller vid distansköp du vet, det exempel du redigerat bort gav intrycket att du köpte varan i fysisk butik.
Om du vill ta diskussionen är det nog bra att ha kvar ditt ursprungliga påstående jag kommenterade, eftersom jag inte är moderator har jag ingen möjlighet att titta på din första post och ta citatet därifrån.

Kan besvara ditt påstående om 14 dagar däremot.
Underkläder bör alltså vara helt okej att använda och sen skicka tillbaks på ångerrätt om det fungerade som du ville.
Tyvärr gör det inte det och ångerrätt innebär att du EJ får bruka varan. Du får inte ens öppna förpackningen, direkt du öppnar den gäller inte ångerrätten längre och det är reklamationsrätten som blir aktuell.

Kan du inte skilja på Ångerrätt, garanti och reklamationsrätt bör du nog inte kommentera i tråden innan du lärt dig vad de olika begreppen innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det handlar inte om vad pöbeln anser vara rätt, det handlar om vad lagen säger, och engligt lagen så hadde OP rätt.

Det har också framgått att det är stora brister i många medlemmars läsförståelse, rent ut sagt: extremt stora brister.

Du har dock rätt på en punkt, och det är att frågan är avklarad, i vart fall i den här tråden. Vore jag moderator så tror jag faktiskt att jag hade låst den.

Du kanske skulle citera allt jag skrev istället bara för att plocka ut en enda del och störa dig på den. Om du ska dra in lagen i det hela får du vara lite mer specifik. Detta är ju redan avklarat via ARN som förmodligen kan både konsumenträtt och reklamationsrätt avsevärt mycket bättre än dig och har en fantastisk förmåga att se en fråga ur båda perspektiven då de är en opartisk myndighet. De existerar nämligen enbart för vår, konsumenternas, skull.

Vi kan göra det hela lite mer intressant, säg att ni hade drivit en egen webbutik och sålt hårdvara, hade ni accepterat rakt av att erbjuda en kund ersättning som uppenbarligen har tagit isär en produkt, en produkt som ni sedan inte kan sälja? Tänk riktigt hårt nu, detta är ganska elementärt. Om ni säger ja, är ni förmodligen världens snällaste grabbar och tjejer. Om ni säger nej så hade ni förmodligen haft lite mer entreprenör i er. Man kan fortfarande ha bra support och agera bra och vänligt mot sina kunder, men det här med att "kunden har alltid rätt" är förmodligen den äldsta myten vi har inom konsumenträtt. CDON är uppenbarligen en väldigt populär webbutik som dessutom tagit större marknadsandelar sista tiden. De agerade trots allt helt rätt och erbjöd en bra lösning innan de upptäckte att kunden hade tagit isär produkten. Hur han tagit isär den är egentligen extremt orelevant då butiker som CDON, Inet, komplett osv förmodligen dagligen får in produkter där kunden gjort fel men ändå försöker få reklamera produkten. Det går aldrig att bevisa hur och när produkten gått sönder, men det går onekligen att bevisa att kunden i det här fallet har brukat en yttre åverkan på produkten. Det var den linjen som ARN, helt korrekt, valde att gå på.

Men som sagt, frågan är avklarad redan.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

För en gångs skull har CDon's support skött sig exemplariskt. ARN gjorde helt korrekt bedömning här - även om det i princip var klart från första början vilken bedömning som skulle göras. Att på ett eller annat sätt modifiera produkten man köpt för att senare lämna in den för reklamation är i de flesta branscher ett relativt solklart fall. Det finns enstaka företag som gör undantag för detta. Jag tror inte att EVGA säger upp användarens garanti om man exempelvis modifierar med vattenkylning eller dylikt. I största allmänhet så är dock i princip alla seriösa företag identiska i deras hantering av sådana fall - om du modifierar produkten på ett eller annat sätt så upphäver du din garanti. Utöver detta är det upp till företagets empati att ersätta kunden i fråga.

TS jämförelse med processorkylare är heller ej relevant - produkter som ej kommer sammansatta utan är modulära måste naturligtvis kunna sättas samman. Hitta gärna ett grafikkort som säljs modulärt och utan kylare så ställer jag mig på din sida för just den modellen.

Detta är en viktig principfråga - ingenting annat. Vare sig det handlar om garanti, reklamation eller ångerrätt så innebär fysisk modifikation av produkten upphävning av dina returbaserade rättigheter. Jag ifrågasätter inte TS kunskaper eller att TS modifikation på något sätt varit skadliga för produkten. Vi är på ett forum för hårdvaruentusiaster, och jag utgår ifrån att TS mycket väl visste vad han gjorde.

Detta spelar dock ingen som helst roll - detta är ett principfall, och som Blomkungen och andra användare påpekar så tillämpas detta i princip inom alla branscher. Om du fysiskt modifierar en vara ifrån ursprungsskicket upphäver du garantin. Som återförsäljare skulle ett annat beslut i ett sådant ARN-fall vara fullkomligt ologiskt. Ingen datorbutik i Sverige skulle acceptera reklamation av en produkt som en användare modifierat på ett sådant sätt av samma principiella skäl - och det är fullkomligt korrekt.

Det är för mig ganska förvirrande att motsätta sig just detta, även som användare och konsument.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag anser att CDON gör rätt. Det är deras skyldighet att stå för sitt ställningstagande när de valt ett sätt att hantera reklamationen på. Deras motivation är ointressant. Faktum är att ska du reklamera en vara, speciellt om du tittar på ett återköp, men även om du bara är ute efter att få varan utbytt, så ska den returneras i väsentligt oförändrat skick.

Helt fel, det finns ingeting i reklamationsrätten om att varan skall returneras i väsentligt oförändrat skick. Du blandar ihop det med ångerrätten.

Skrivet av Kilen81:

Så du menar att Inet skulle ta tillbaks ett kort/kylning som någon sågat i? Det var fan inte dåligt, då ska jag bannemej köpa allting framöver hos dom. CDON har ju faktiskt skött sig exemplariskt när det gäller detta ärendet, han fick ju ett ersättningskort nästan omedelbart, men så såg dom att det var fuckat med. The End

Fel. Finns inget i reklamationsrätten om att man ej får modifiera produkten. Du blandar ihop med garanti/ångerrätten. Enda sättet de kan neka dig reklamation är om de kan bevisa att det du gjort är orsaken till felet.

Skrivet av Gainsgoblin:

Problemet med att tillåta fysisk modifikation är att det beslutet kan tillämpas inom alla branscher.
Köp en ny bil och plocka bort ett säkerhetsbälte bak, sure det gör inte mycket för funktionen om du kör själv men likväl är det inte en vara som återförsäljaren kan sälja vidare på något vis utan extra kostnader. Då det uppenbart har blivit en skada på bilen, den är lätt att reparera och kostar nog inte återförsäljaren mycket men reklamationsrätten kommer fortfarande inte gälla.

Fel. du blandar ihop reklamationsrätten med ångerrätten. Det är inte meningen att återförsäljaren skall kunna sälja varan igen då den är trasig och i fallet grafikkort kommer den skrotas.

Skrivet av Gainsgoblin:

I TS specifika fall har vi en modifierad produkt, modifikationen förverkar all garanti och ångerrätt. Att då tillåta reklamation på produkten skulle göra att vi som konsumenter kan göra nästan vad vi vill med elektronik de första 6 månaderna efter inköp sålänge produkten ser någorlunda hel ut. En bra jämförelse i detta fall skulle vara att plocka bort IHS på en processor, inte ens chans i världen att någon återförsäljare eller tillverkare kommer erbjuda dig support på något vis efter det.
Vi kan klocka sönder vilken processor vi vill, skruva isär nätaggregat, voltmodda grafikkort. Ja egentligen vad vi vill, det är vad vissa av er förespråkar. Komplett frihet med era varor under ett halvår efter inköp, tex varva sönder motorn på en bil skulle bli tillåtet då det inte kan bevisas att ett tillverkningsfel låg bakom från början.
Återförsäljare skulle stå helt försvarslösa under de första 6 månaderna efter inköp, till följd skulle varor bli enormt mycket dyrare och de flesta återförsäljare skulle helt behöva lägga ner.

Återigen blandar du ihop reklamationsrätt med ångerrätt och garanti, två oväsentliga begrepp. Det är förövrigt en riktigt usel jämförelse som endast tyder på din okunskap vad gäller grafikkortskylare, att montera av IHS på en processor är ett extremt mycket mer riskabelt ingrepp som dessutom faller utanför vad som får anses normalt, att du ens gör jämförelsen är löjeväckande.

Skrivet av Gainsgoblin:

ASUS som tillverkare tillåter inte hårdvarumodifikationer eller byte av kylare, den enda tillverkare jag vet som gör det i dagsläget är XFX. Att ASUS inte tillåter några modifikationer för att räkna det som en väsentligt oförändrad vara avgör fallet direkt.
TS försöker inte reklamera en omodifierad vara, han försöker återlämna en vara som är oåterkalleligt modifierad på ett vis som strider mot företagets villkor och reklamationsrätten. Hade TS ej brytit av biten utan bara plockat bort tex. en klisterlapp på kylflänsen eller liknande hade fallet varit annorlunda.

Att TS som påstådd juridikstuderande ens försökte det här är pinsamt och en skam för honom som juridikstudent, det här är ett så uppenbart fall att ens hot om ARN måste varit veckans skämt hos CDON's kundservice. TS påstående om betydande kunskap om hårdvara och teknik är också helt poänglöst utan någon vikt bakom det, jag kan påstå att jag är raketforskare i text och måla upp en bildad fasad men utan ett bevis på att du är en godkänd tekniker håller det inte. Det är som att jag skulle lagligen kunna koppla in starkström för att jag påstår mig kunna det, jag kan det och jag kan dra allt annat men jag måste fortfarande överlåta sista dragningen åt en elektriker för att det ska bli lagligt och möjligt att försäkra.
Ovanstående exempel gällande elektriker är något TS borde förstå direkt med grundläggande kunskap om Svensk lagstiftning.

Att du anklagar andra för okunskap när du själv inte har någon aning om vad du pratar om är ironiskt. Begreppet väsentligt oförändrat skick har med ångerrätt att göra och ej reklamation. Vad ASUS tillåter och inte tillåter i deras garantivillkor är även det orelevant. TS försöker ej återlämna en vara han vill reklamera den, det är inte samma sak. Gör om gör rätt.

Skrivet av Gainsgoblin:

Post scriptum.
Hela tråden är egentligen enormt pinsam och visar på ett enormt oförstånd gällande KKL både från TS och vissa medlemmar.
Se till att citera vid eventuella frågor men spara bara delen ni har frågor på i citatet så tråden blir läsbar.

Skrivet av Gainsgoblin:

Kan du inte skilja på Ångerrätt, garanti och reklamationsrätt bör du nog inte kommentera i tråden innan du lärt dig vad de olika begreppen innebär.

Den ultimata ironin. Du har själv genomgående i denna texten bevisat att du inte har en aning om skillnaderna mellan garanti, ångerrätt och reklamationsrätt. Eller vad KKL säger.

Skrivet av Murvel:

Vi kan göra det hela lite mer intressant, säg att ni hade drivit en egen webbutik och sålt hårdvara, hade ni accepterat rakt av att erbjuda en kund ersättning som uppenbarligen har tagit isär en produkt, en produkt som ni sedan inte kan sälja? Tänk riktigt hårt nu, detta är ganska elementärt.

Det är aldrig tal om att sälja saker som är trasiga. Du blandar ihop reklamationsrätten med ångerrätten. Om cdon goddtar kortet för ursprungsfel kommer det skrotas eller i extremt sällsynta fall lagas.

Skrivet av Janav:

.... största allmänhet så är dock i princip alla seriösa företag identiska i deras hantering av sådana fall - om du modifierar produkten på ett eller annat sätt så upphäver du din garanti. Utöver detta är det upp till företagets empati att ersätta kunden i fråga.

Detta är en viktig principfråga - ingenting annat. Vare sig det handlar om garanti, reklamation eller ångerrätt så innebär fysisk modifikation av produkten upphävning av dina returbaserade rättigheter. Jag ifrågasätter inte TS kunskaper eller att TS modifikation på något sätt varit skadliga för produkten. Vi är på ett forum för hårdvaruentusiaster, och jag utgår ifrån att TS mycket väl visste vad han gjorde.

Detta spelar dock ingen som helst roll - detta är ett principfall, och som Blomkungen och andra användare påpekar så tillämpas detta i princip inom alla branscher. Om du fysiskt modifierar en vara ifrån ursprungsskicket upphäver du garantin. Som återförsäljare skulle ett annat beslut i ett sådant ARN-fall vara fullkomligt ologiskt. Ingen datorbutik i Sverige skulle acceptera reklamation av en produkt som en användare modifierat på ett sådant sätt av samma principiella skäl - och det är fullkomligt korrekt.

Det är för mig ganska förvirrande att motsätta sig just detta, även som användare och konsument.

Fel. du blandar in garanti med reklamationsrätten. Garanti har inte med saken att göra. Det finns inget i lagen om att man upphäver sin rätt till att reklamera en produkt vid modifikation. Gör om, gör rätt.

------------------------------

Efter 10 sidor trillar det alltså fortfarande på löpande band in folk som inte har en aning om hur KKL ser ut, inte vet skillnaderna mellan garanti, ångerrätt och reklamation och ej heller har läst tråden. Det är ren och skär okunskap och/eller ignorans.

Bedömningen som skall göras för att bestämma vem som har rätt i den här frågan är hurvida ett kylarbyte på ett grafikkort kan anses som vanvård eller ej och inget annat (allt tjafs om väsentligt oförändrat skick, ÅFs förmåga att sälja varan igen, garantivillkor osv är oväsentligt och har inte med saken att göra). ARN har gjort bedömningen att ta av kylaren är vanvård, det är en vettig hållning även om jag personligen inte håller med. Ni som jag citerade kan hålla med ARN om att kylarbyte är vanvård och vi hade kunnat argumentera ifall det borde vara så eller ej. Men det som ni skrivit hittils är fel i sak helt enkelt, ni har missförstått vad ärendet handlar om och vad som skall bedömmas.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

" Som huvudregel gäller att du endast kan häva köpet eller kräva omleverans om du kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad eller oförminskad"

SFS 1990:932

Kan ju vara bra att veta vad man pratar om ifall man ska rätta andra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

" Som huvudregel gäller att du endast kan häva köpet eller kräva omleverans om du kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad eller oförminskad"

SFS 1990:932

Kan ju vara bra att veta vad man pratar om ifall man ska rätta andra.

Nästa gång skall du kanske ha med hela citatet.

Skrivet av http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm:

45 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.
Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om
1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri,
3. varan har använts av köparen för förutsatt bruk innan han insåg eller borde ha insett att det förelåg ett fel som ger honom rätt att häva köpet eller kräva omleverans.

Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.

Sista meningen är speciellt intressant eftersom det innebär att även ifall de anser hans rätt till reklamation(*edit: hävning och omleverans) är förlorad pga modifikation (utan hänsyn till om det var vad som orsakade felet, vilket inte är bedöming ARN gjort men iaf) kan TS helt enkelt betala kostnaden för en kylare vilket rimligtvis inte är många hundra kronor och därmed behålla sin rätt till hävning.

Jag hade dock fel i att väsentligt oförändrad faktiskt också används inom reklamation, dock står detta inte under paragrafen om reklamation utan under "gemensamma bestämmelser" men my bad. Det är dock inte detta ARN dömt på.

*edit*
Sen gäller detta endast hävning och omleverans. Han har fortfarande rätt att reklamera varan och kräva att de reparerar felet.

Skrivet av https://lagen.nu/1990:932:

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

alltså även om hans rätt att kräva omleverans och hävning är förlorad pga hans modifikation (ifall han inte betalar kostanden för en ny kylare) har han fortfarande rätt till prisavdrag, avhjälpande(reperation) samt ersättning för att avhjälpa felet. Det är alltså inte hans reklamationsrätt som är förlorad om man inte kan lämna tillbaka den i oförändrat skick utan endast rätten till hävning/omleverans.

"Kan ju vara bra att veta vad man pratar om ifall man ska rätta andra. "

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att ett sånt här fall tas upp i ARN, så att vi vet var gränsen går. Om jag läser lagtexten tycker jag att TS har rätt men fattar samtidigt att sådana generösa reklamationsvillkor skulle driva upp priserna något enormt genom att göra återförsäljare helt försvarslösa. Så beslutet är antagligen till det bättre för de flesta.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att inte TS får igenom reklamationen. Det är löjligt att en liten plastbit skall förbruka garantin!
Nej CDON, hade ju varit mycket bättre att hjälpa TS och behålla honom som kund...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Om det inte var saknaden av plastbiten som orsakade skadan tycker jag att grafikortet skulle bytits ut. Inom alla tillverkare finns det en princip som heter "goodwill". Den tillämpas för det mesta när kunden blivit drabbad av regler som gör att även om kunden har rätt, har han fel ändå. Precis som i detta fasllet då saknaden av plastbiten knappast orsakar problemet. Goodwill är bra skit och många företag tjänar på att tillämpa detta, speciellt i dagens kalla klimat

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Triffid det du missar är att du kan inte bara välja vissa paragrafer från KKL och vända till din fördel, KKL är en komplett lag som måste vägas som helhet.
45 § Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat. Minskningen i värde här skulle innebära hela kostnaden för ett nytt grafikkort inte bara kylaren då TS kan ha skadat kortet under sitt ej godkända ingripande på grafikkortet. Det spelar ingen roll om TS gjorde det eller ej, han är en lekman enligt lagen och produkten får en modifieras.

En reklamation är en omleverans eller reparation av felet.
Han kan inte kräva omleverans då han påverkat varan och reparationen kan han inte heller kräva av samma sak pga att han förverkat garantin som ska ge honom lagligt stöd för reparation.

Det du verkar missa är vad reklamationsrätten egentligen är.
Det är inte en massiv lag, det är en underparagraf som ska skydda mot ursprungliga fel på en vara, fel som finns i ursprungsskicket på varan. Då TS modifierat varan försvinner hans rätt till reklamation, garanti och ångerrätt.
Kan du förklara vad du tror att reklamationsrätt egentligen är?

Mitt exempel med IHS och bilen var kanske lite extrema men jag ville göra en poäng som skulle kunna bli följden om ARN godkände det här. Sen att byta kylare är något en 4-åring kan göra är väl ganska väl känt på detta forum, sen att det inte är något som gemene man gör eller lagen är utformad för att gemene man ska göra är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Triffid det du missar är att du kan inte bara välja vissa paragrafer från KKL och vända till din fördel, KKL är en komplett lag som måste vägas som helhet.
45 § Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat. Minskningen i värde här skulle innebära hela kostnaden för ett nytt grafikkort inte bara kylaren då TS kan ha skadat kortet under sitt ej godkända ingripande på grafikkortet. Det spelar ingen roll om TS gjorde det eller ej, han är en lekman enligt lagen och produkten får en modifieras.

Öh va? det är du som väljer vissa områden (fel områden dessutom) och vänder det till ditt argument. Förändringen som TS gjort är en plastbit på kylaren och inget annat, det har inget att göra med kretskortets funktionalitet och det är kylaren och inget annat som TS skall ersätta för att presentera en omodifierad produkt. Om TS skadat kortet har det inget med den paragrafen att göra utan då skall ÅF bevisa att så skett och därmed misster TS sin rätt till all form av kompensation. Den paragrafen säger att ifall TS orsakat andra modifikationer eller värdeminskning än felet i sig så skall dessa vara på TS bekostnad.

Skrivet av Gainsgoblin:

En reklamation är en omleverans eller reparation av felet.
Han kan inte kräva omleverans då han påverkat varan och reparationen kan han inte heller kräva av samma sak pga att han förverkat garantin som ska ge honom lagligt stöd för reparation.

Va? garantin har inget med reklamation eller KKL att göra. Elementär kunskap inom detta området säger dig detta; garanti är inget som är lagstadgat. Är det fel på en vara har man rätt att reklamera den och då kan man välja att kräva ett antal saker däribland reperation, hävning och omleverans. Detta har inte ett smack med garanti att göra.

Jag hoppas att du inser att KKL inte direkt är skriven med elektronikvaror i åtanke, men säg att du vill reklamera en cykel för att växlarna inte fungerade och du har skärit av en bit av styret eller något. Isf försvinner din rätt att kräva omleverans/hävning om du inte betalar ÅF för ett nytt styre, men du har fortfarande rätt att få växlarna (ursprungsfelet) reparerade. I fallet elektronik görs ju dock nästan aldrig några reperationer utan det är nästan alltid utbyte pga produktens belägenhet, men det är inget som påverkar TS rätt till att få felet åtgärdat.

Skrivet av Gainsgoblin:

Det du verkar missa är vad reklamationsrätten egentligen är.
Det är inte en massiv lag, det är en underparagraf som ska skydda mot ursprungliga fel på en vara, fel som finns i ursprungsskicket på varan. Då TS modifierat varan försvinner hans rätt till reklamation, garanti och ångerrätt.
Kan du förklara vad du tror att reklamationsrätt egentligen är?

Reklamationsrätt innebär att du har rätt att få en vara reparerad i upp till tre år för fel som anses vara ursprungliga. Du får gärna förklarar vad du tror att reklamationsrätt innebär och varför du tror det har något att göra med garanti och ångerrätt mer än att de står under samma lagtext. Sen är KKL ganska kort och där står som synes ingenting om att man förlorar sin rätt till reklamation om man modifierar varan så var god och citera detta om du inte vill bli kallad mytoman i fortsättningen, jag är trött på att höra detta skitsnacket om att reklamationsrätten går förlorad vid modifikation nu då det helt enkelt är fel.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Om TS skadat kortet har det inget med den paragrafen att göra utan då skall ÅF bevisa att så skett och därmed misster TS sin rätt till all form av kompensation. Den paragrafen säger att ifall TS orsakat andra modifikationer eller värdeminskning än felet i sig så skall dessa vara på TS bekostnad.

Det är här jag tycker nämndens svar brister. Jag är inte missnöjd med resultatet, jag anser inte att "TS" ska ha sin modifierade vara utbytt. Det faller, för mig, på egenansvar att verifiera att en vara fungerar korrekt, innan man börjar modifiera den. Defekter som sammanfaller med modifieringen, eller strax där efter får man ta på sig själv och handhavande. (Speciellt när man tittar i andra trådar om vad som gäller för den grundläggande förståelsen runt ESD skador, och hantering för att undvika dessa. "Så har jag alltid gjort, och det har alltid fungerat. Mina datorer bara råkar utveckla stabilitets-problem efter ett par år, ganska konsekvent, men jag sätter inte över huvudtaget det i samband med min döda CPU till mitt nybygge, osv.) Men som nämnden formulerade sig är det bevisläget som är avgörande, att inte köparen kunnat påvisa att felet är ursprungligt, och inte, som det bör i det här läget, säljaren som har bevisbördan, vilket är direkt i strid med gällande lagstiftning. Sen har jag viss förståelse för att inte nämnden är införstådd med moddningskulturen runt entusiasthårdvara, och att den kanske därav rent instinktivt tycker att man inte ska peta på elektronik, om man inte är auktoriserad reparationstekniker, certifierad av tillverkaren. Återigen något som faller lite på trådskaparen att ha påvisat på ett bra sätt i sin anmälan till nämnden. Det är helt enkelt massor man "kunde gjort" som kunde förändrat utslaget, eller åtminstone lett till en annan formulering av samma utslag, men jag fattar bara inte att nämnden så lättvindigt avfärdat trådskaparens krav med hänvisning till att bevisbördan skulle ligga hos honom.
Sjukt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Triffid är du verkligen så korkad att du inte förstår varför nämnden fattat detta beslut? Läs det här inlägget och nästa, förstår du inte då bör du verkligen lägga ner dina försök att förstå dig på KKL. Jag antar att du inte behövt tillämpa KKL så ofta utan bara läst lite på internet och bildat dig en uppfattning om hur det ska fungera. När du har erfarenhet av de olika tillämpningarna och förstår dig på vad ett prejudikat är kan du börja tänka över hur du resonerar här.
Beslutet är ENBART PGA ATT TS MODIFIERAT KYLAREN. Det behöver inte ens ifrågasättas om TS har orsakat skadan för TS har modiferat varan på ett vis som det inte är tänkt, varan är ömtålig, ARN kommer därför gå på CDON och ASUS linje direkt, det finns inget alternativ. TS har inga bevis för att varan inte gick sönder av modifikationen och därför finns det inte en chans i helvete att han kan vinna med KKL som uppbackning.

Skrivet av Triffid:

Reklamationsrätt innebär att du har rätt att få en vara reparerad i upp till tre år för fel som anses vara ursprungliga. Du får gärna förklarar vad du tror att reklamationsrätt innebär och varför du tror det har något att göra med garanti och ångerrätt mer än att de står under samma lagtext. Sen är KKL ganska kort och där står som synes ingenting om att man förlorar sin rätt till reklamation om man modifierar varan så var god och citera detta om du inte vill bli kallad mytoman i fortsättningen, jag är trött på att höra detta skitsnacket om att reklamationsrätten går förlorad vid modifikation nu då det helt enkelt är fel.

Ja exakt.
Grejen är att bevisbördan gick över till TS sekunden han modiferade grafikkortet, du fattar verkligen inte det eller hur?
Det spelar ingen roll om TS inte skadade varan, han kan inte bevisa det och han har gjort en modifikation som KAN skada varan.
Han har fortfarande reklamationsrätt om han kan BEVISA att hans modifikation inte skadat varan, eftersom TS inte kan det så är han körd. Jag skrev att han förlorat sin reklamationsrätt då han i lagens mening fortfarande har det om han kan bevisa att det är ett ursprungsfel eftersom han gjort modifikationen. Då TS inte kan bevisa det så kan vi lika gärna säga att reklamationsrätten är förlorad.

tl;dr eftersom du verkar bli förvirrad av mycket text, det här är samma poäng som jag försökt göra hela tiden.
TS har inget bevis för att varan ej fungerade innan modifikationen, TS modifierade produkten. CDON säger sig ha skickat en hel produkt och det finns inga bevis för att den ej var hel vid leverans. Bevisbördan faller alltså på TS att bevisa att den ej fungerade vid leverans. Det är verkligen inte ett avancerat fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Grejen är att bevisbördan gick över till TS sekunden han modiferade grafikkortet, du fattar verkligen inte det eller hur?

Grejen här är väll att bevisbördan inte är förflyttningsbar. Bevisbördan är inte trådskaparens, och nämnden ska förutsättningslöst anta att modifikationen inte skadat något om inte CDON kan förra i bevis att motsatsen är sann. Inte möjlig, eller ens trolig, utan man har bekräftat att skadan uppkommit som ett led i modifikationen.

Det är som om Volvo skulle få neka motorgarantier för att en icke auktoriserad verkstad gjort oljebytena, för att handhavandet vid service kan ha varit felaktig. Självfallet ska de få neka motorgarantier om oljebyten utförts med transmissionsolja, men det åligger då dem att påvisa förekomsten av transmissionsolja i motorn, och att det faktiskt är den som orsakat skadan. Givetvis haltar resonemanget, eftersom det handlar om reklamationsrätt och inte garantier, men det får ni leva med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kia har gjort exakt det du säger under ett par år, nu förloade KIA i marknadsdomstolen men likväl måste det fortfarande vara utbildade mekaniker som servar bilen.
Inte random förståsigpåare för att bibehålla sina rättigheter i KKL och sin garanti.

Motorgarantier är också en annan sak än att försöka häva köpet på en vara som man modifierat utan att kunna bevisa att produkten fungerade från start.
Det finns inget sätt att bevisa att TS modifikation inte orsakat skadan och om det är så verkstaden som undersökt produkten ser det så är det på den linjen ARN kommer gå. TS kan gå till en till verkstad och betala kostnaderna för en undersökning till om han vill men slutresultatet skulle nog bli detsamma.

Att TS skickar in en artikel som nämner att korten haft värmeproblem i första serierna som orsakat hårdvarufel hjälper inte direkt TS då han också skickat in loggar från furmark som visar på att hans kort håller sig inom specifkationerna för operationstemperaturer. Därav faller TS linje att det är ett storskaligt produktionsfel direkt, det som finns kvar som möjligheter är då A) Kortet var sönder från fabrik, B) TS modifikation skadade det.
En verkstad anser att det beror på B, det finns inga bevis för A. ARN går självklart på verkstadens linje. CDON har alltså någon form av bevis att TS orsakade felet och TS har inget att sätta emot, alltså ligger bevisbördan på honom här eller som jag skrev tidigare gick den över till TS.
Hur kan ni inte förstå det här?

tl;dr.
CDON har en auktoriserad verkstad som säger att felet beror på TS.
TS har inga bevis att varan inte fungerade innan reparationen.
Case closed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Nästa gång skall du kanske ha med hela citatet.

Sista meningen är speciellt intressant eftersom det innebär att även ifall de anser hans rätt till reklamation(*edit: hävning och omleverans) är förlorad pga modifikation (utan hänsyn till om det var vad som orsakade felet, vilket inte är bedöming ARN gjort men iaf) kan TS helt enkelt betala kostnaden för en kylare vilket rimligtvis inte är många hundra kronor och därmed behålla sin rätt till hävning.

Jag hade dock fel i att väsentligt oförändrad faktiskt också används inom reklamation, dock står detta inte under paragrafen om reklamation utan under "gemensamma bestämmelser" men my bad. Det är dock inte detta ARN dömt på.

*edit*
Sen gäller detta endast hävning och omleverans. Han har fortfarande rätt att reklamera varan och kräva att de reparerar felet.

alltså även om hans rätt att kräva omleverans och hävning är förlorad pga hans modifikation (ifall han inte betalar kostanden för en ny kylare) har han fortfarande rätt till prisavdrag, avhjälpande(reperation) samt ersättning för att avhjälpa felet. Det är alltså inte hans reklamationsrätt som är förlorad om man inte kan lämna tillbaka den i oförändrat skick utan endast rätten till hävning/omleverans.

"Kan ju vara bra att veta vad man pratar om ifall man ska rätta andra. "

Fast detta har aldrig varit tal om någonstans i tråden. Ts har aldrig erbjudit sig att betala kostnaden för kylaren och säger ju redan i första posten att han inte vill ha någon ersättningsprodukt utan endast köpet hävt. Och jag postade bara denna information då du skrivit ett långt inlägg där du hävdar för typ tio pers att varan inte behöver vara oförändrad fast det faktiskt ÄR så. Så den extra informationen från KKL som du postade är irrelevant.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men jag hade ett X1850 XT (eller om det var ett X1950 XT) som krånglade till och från i flera månader, jag fick "drivrutinerna har kraschat" och så låg den kvar vid 2D frekvenser och efter ett år av att det bara hade blivit värre och värre så plockade jag isär kortet för att göra rent det och se om det blev bättre vilket det blev. Men det lösta inget, jag skickade då kortet och fick ett 8800GTS 320GB tillbaka. (sjukt nice kort förövrigt gick att klocka som fan )

Jag hade uppenbarligen inte köpt från CDON då detta var runt 6 år sen men om en annan stor Svensk dator butik inte tok nekade mig utan gladeligen skickade ett mycket bättre kort så borde det finnas möjligheter för CDON att kunna göra samma sak. Om det inte var ren goodwill från deras sida, men jag tvivlar att dom skulle kört goodwill på så "dyra" komponenter.

*edit*
Jag var tydlig om att jag hade plockat isär hela grafikkortet när jag pratade med supporten så dom visste att jag hade gjort det. Så fort jag nämnde att allt funkade felfritt när jag bytte till mitt gamla X700 SE så sa dom direkt "skicka in det så skickar vi ett nytt"

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Triffid är du verkligen så korkad att du inte förstår varför nämnden fattat detta beslut? Läs det här inlägget och nästa, förstår du inte då bör du verkligen lägga ner dina försök att förstå dig på KKL. Jag antar att du inte behövt tillämpa KKL så ofta utan bara läst lite på internet och bildat dig en uppfattning om hur det ska fungera. När du har erfarenhet av de olika tillämpningarna och förstår dig på vad ett prejudikat är kan du börja tänka över hur du resonerar här.
Beslutet är ENBART PGA ATT TS MODIFIERAT KYLAREN. Det behöver inte ens ifrågasättas om TS har orsakat skadan för TS har modiferat varan på ett vis som det inte är tänkt, varan är ömtålig, ARN kommer därför gå på CDON och ASUS linje direkt, det finns inget alternativ. TS har inga bevis för att varan inte gick sönder av modifikationen och därför finns det inte en chans i helvete att han kan vinna med KKL som uppbackning.

Ja exakt.
Grejen är att bevisbördan gick över till TS sekunden han modiferade grafikkortet, du fattar verkligen inte det eller hur?
Det spelar ingen roll om TS inte skadade varan, han kan inte bevisa det och han har gjort en modifikation som KAN skada varan.
Han har fortfarande reklamationsrätt om han kan BEVISA att hans modifikation inte skadat varan, eftersom TS inte kan det så är han körd. Jag skrev att han förlorat sin reklamationsrätt då han i lagens mening fortfarande har det om han kan bevisa att det är ett ursprungsfel eftersom han gjort modifikationen. Då TS inte kan bevisa det så kan vi lika gärna säga att reklamationsrätten är förlorad.

tl;dr eftersom du verkar bli förvirrad av mycket text, det här är samma poäng som jag försökt göra hela tiden.
TS har inget bevis för att varan ej fungerade innan modifikationen, TS modifierade produkten. CDON säger sig ha skickat en hel produkt och det finns inga bevis för att den ej var hel vid leverans. Bevisbördan faller alltså på TS att bevisa att den ej fungerade vid leverans. Det är verkligen inte ett avancerat fall.

Du är rolig du, du tror att du kan tolka lagen hur du vill eller vad är det frågan om? varför flyttas bevisbördan till TS "sekunden han modifierade grafikkortet"? var står detta i lagen? Det står svart på vitt i lagen att bevisbördan är på säljarens sida de första 6månaderna och det står ingenstans om att detta kan flyttas.

Jag förstår att ARN tror att TS mod är orsak till skadan (även om de formulerade det hela lite märkligt), detta beror dock i största hand på ren okunskap från ARNs sida vilket jag också skrev i mitt första svar. Mitt problem med dig är att du helt enkelt är ute och cycklar i allt vad du pratar om och blandar in garanti, ångerrätt osv till höger och vänster. Get your facts straight. Jag skrev tidigare att vi mycket väl kan diskutera hurvida ett kylarbyte är att betrakta som vanvård eller ej men var god sluta myta om lagar som inte finns.

Skrivet av killawife:

Fast detta har aldrig varit tal om någonstans i tråden. Ts har aldrig erbjudit sig att betala kostnaden för kylaren och säger ju redan i första posten att han inte vill ha någon ersättningsprodukt utan endast köpet hävt. Och jag postade bara denna information då du skrivit ett långt inlägg där du hävdar för typ tio pers att varan inte behöver vara oförändrad fast det faktiskt ÄR så. Så den extra informationen från KKL som du postade är irrelevant.

Det var personer som skrev att man misste sin reklamationsrätt ifall varan inte var oförändrad. Detta är inkorrekt (man mister endast sin rätt att kräva omleverans och hävning, och det endast om man inte betalar för det man modifierat vilket är en struntsumma i detta fallet). Du kom med ett halvt citat för att stödja denna missuppfattningen; att TS inte erbjudit sig att betala för kylaren är väl inte heller så konstigt, han har aldrig blivit tillfrågad. Bedömingen man gjort är heller inte utefter den paragrafen eftersom man då erbjudit honom att reparera kortet utan bedömning som är gjord är att TS orsakat felet. Ditt citat var missvisande samt irrelevant och behövde klargöras.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Triffid CDON har en auktoriserad verkstad som säger att felet beror på TS modifikation.
TS har inga bevis att kortet inte fungerade korrekt innan han gjorde fysiska ingrepp på varan som kunde skadat det. TS behöver alltså bevisa det så bevisbördan ligger på honom efter CDON lagt fram sitt.
Allt annat är egentligen ganska irrelevant.

Alla som vill få det till att beslutet är fel verkar glömma att CDON har en trolig orsak till felet.
TS har inget att komma med förutom sitt ord som står mot en verkstad med utbildad personal.

Permalänk

Det var ju en jävla mängd medveten ignorans.

TS har ju enligt lag rätt till reklamation då SÄLJAREN bär på ansvaret att bevisa ursprungligt/orsakat fel - OAVSETT OM DET VAR MODIFIERINGEN SOM ORSAKADE DET ELLER INTE.

Vilken del av "enligt lag" är det folk inte är med på?
Man behöver inte gilla den lagen, man kan vilja ändra på den - men det är totalt, jävla, irrelevant i detta fall.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Triffid CDON har en auktoriserad verkstad som säger att felet beror på TS modifikation.
TS har inga bevis att kortet inte fungerade korrekt innan han gjorde fysiska ingrepp på varan som kunde skadat det.
Allt annat är egentligen ganska irrelevant.

Ja? det är väl tämligen uppenbart varför ARN dömt som de gjort, jag tror inte det är någon som missat detta. Att de litar på en verkstad framför TS är inte konstigt om än tragiskt (för hårdvaruentusiaster). Speciellt när verkstan har fel, som i detta fallet.

Modifikationen i sig är alltså inte vad som har fällt TS utan vad som fällt TS är att verkstaden har sagt att det nog var hans fel.

Så om vi kan vara förbi alla missförstånd om att "bevisbördan flyttas vid minsta modifikation", "man mister sin rätt till reklamation direkt vid modifikation" eller "det står i asus garantivillkor X och Y" osv osv är kärnfrågan:

"Är ett kylarbyte vanvård eller ej"

Jag tycker nej. ARN tycker ja, du tycker uppenbarligen också ja antar jag? Detta är väl i slutändan något som grafikkortbranschen borde bestämma, men jag har iaf inte sett att i de papper med skötselråd jag fått hittils att det har stått något om att man inte får lov att ha av kylaren.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Är det därför du sitter och argumenterar emot?
För att jag argumenterar mot dig och försöker förklara beslutet som är ytterst logiskt och helt korrekt enligt lag. Är det bara kylarbytet du vill diskutera så är jag helt på din linje där.

Att byta kylare är inte vanvård enligt mig. Tvärtom tycker jag det är en sak man bör göra i 9/10 fall. Du bör dock inte räkna med att en reklamation eller ett garantiärende kommer flyta på utan frågor om du skickar in en fysiskt modifierad vara då du alltid kan orsaka en skada då du byter.
Det är därför sådana här fall ALLTID kommer vinnas av återförsäljaren. Modifierar du en ömtålig vara kommer bevisbördan falla på dig eftersom butiken alltid kan påstå att du orsakat skadan.

Ett sätt att se på det som man alltid bör tänka på i sådana här fall är att man som återförsäljare alltid måste se det som att personen som utfört modifikationen har tummen mitt i handen och har ett lätt förståndshandikapp. Samma gäller när man skriver artiklar eller försöker förklara saker för okänd publik. Se alltid mottagande part som efterbliven och förklara grundligt.
Om vi säger att du är återförsäljaren och får in en produkt som är fysiskt modifierad och är ESD skadad vad kommer du tolka det som då? Självklart kommer du som tekniker inte ha något val att tolka det som att den fysiska modifikationen orsakat skadan och sen är du klar med det ärendet.

Slutfråga, hur vet du att verkstaden har fel? Allt vi har som talar för att det inte är TS som orsakat det är TS ord.
TS kan mycket väl ha orsakat en ESD skada vid modifikationen av kylaren, en skruv som trillat fel, en magnetisk skruvmejsel som kom för nära. Varken ARN, CDON eller verkstad kan veta utan kan bara utgå ifrån att TS gjort något fel.

Permalänk
Avstängd

Om Asus garanti påverkas utav att man modifierar kylaren har jag dessvärre ingen aning om.

Med det sagt så har knappast CDON gjort något fel i detta ärendet då konsumentköplagen är helt på deras sida i detta fallet, baserat på beskrivningen i trådens första inlägg i alla fall (orkar inte läsa 14 sidor svar).

Tar inte Asus emot produkten på garantin så är det inte mycket CDON kan göra åt saken liksom, det är knappast deras fel. Om man ska klaga på någon så vore det ju i så fall på Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Är det därför du sitter och argumenterar emot?
För att jag argumenterar mot dig och försöker förklara beslutet som är ytterst logiskt och helt korrekt enligt lag. Är det bara kylarbytet du vill diskutera så är jag helt på din linje där.
Att byta kylare är inte vanvård enligt mig. Tvärtom tycker jag det är en sak man bör göra i 9/10 fall. Du bör dock inte räkna med att en reklamation kommer flyta på utan frågor om du skickar in en fysiskt modifierad vara då du alltid kan orsaka en skada då du byter.
Det är därför sådana här fall ALLTID kommer vinnas av återförsäljaren. Modifierar du en ömtålig vara kommer bevisbördan falla på dig eftersom butiken alltid kan påstå att du orsakat skadan.

Ja, vi kanske har argumenterat förbi varandra här. Jag är väldigt kinkig på att rätt skall vara rätt och man misster inte sin rätt till reklamation bara för att man modifierar något (i teorin; i praktiken har man mer eller mindre förlorat den eftersom ,som du påpekade och som synes i detta fallet, en verkstad mycket enkelt kan hävda att det var du som orsakade felet med hänvisning till din mod).

Skrivet av Gainsgoblin:

Ett sätt att se på det som man alltid bör tänka på i sådana här fall är att man som återförsäljare alltid måste se det som att personen som utfört modifikationen har tummen mitt i handen och har ett lätt förståndshandikapp. Samma gäller när man skriver artiklar eller försöker förklara saker för okänd publik. Se alltid mottagande part som efterbliven och förklara grundligt.
Om vi säger att du är återförsäljaren och får in en produkt som är fysiskt modifierad och är ESD skadad vad kommer du tolka det som då? Självklart kommer du som tekniker inte ha något val att tolka det som att den fysiska modifikationen orsakat skadan och sen är du klar med det ärendet.

Det är omöjligt att bevisa varken det ena eller det andra vad gäller sånna här fel. Men visst förstår jag hur teknikern har tänkt. Jag tycker dock att ifall man beskriver sitt tillvägagångssätt utförligt och det inte är att betrakta som vanvård borde man kanske få en annan bedömning... extremt svår fråga inom elektronikkomponeneter som sagt dock; i slutändan kommer det falla på good-will ifall det godkänns eftersom det är såpass enkelt att hävda att all form av fysisk åverkan har gett upphov till skadan, speciellt eftersom det inte direkt står något i lagen ang. beviskraven utan det är väl i princip helt upp till vad serviceverkstaden anser troligast.

Skrivet av Gainsgoblin:

Slutfråga, hur vet du att verkstaden har fel? Allt vi har som talar för att det inte är TS som orsakat det är TS ord.
TS kan mycket väl ha orsakat en ESD skada vid modifikationen av kylaren, en skruv som trillat fel, en magnetisk skruvmejsel som kom för nära. Varken ARN, CDON eller verkstad kan veta utan kan bara utgå ifrån att TS gjort något fel.

Jag utgår ifrån att TS talar sanning helt enkelt, men visst, jag *vet* inte. Jag vet däremot att det går att utföra modden som TS gjort utan att utsätta kortet för någon som helst fara mer än vad det utsätts för vid normalt montage och därför tycker jag att de dömt fel. De hade kunnat säga vad de ville här och det är väl föga förvånade att de går på linjen som ger minst omkostnader för företaget.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Men i vilket fall som helst så är det helt jävla ointressant vad ARN säger, det är bara att dra det till tinget.
Inte mycket att förlora på det eftersom det är ett småmål och antagligen har CDON ingen ork till att bry sig om det.
Antagligen går det att få igenom att han ska ha rätt till reparation också.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Tar inte Asus emot produkten på garantin så är det inte mycket CDON kan göra åt saken liksom, det är knappast deras fel. Om man ska klaga på någon så vore det ju i så fall på Asus.

Ser du, blomkungen? ännu en person som inte bemödar sig att läsa tråden och kommer dragandens med 'garanti' som om det spelar det minsta roll i detta fallet. Du måste förstå varför jag är trött efter 14sidor av detta. Garanti är inte relevant då CDON har vissa lagstadgade skyldigheter emot TS, hurvida ASUS tar emot produkten på garanti eller ej spelar noll roll för svensk lagstiftning.

(i förlängningen spelar det roll för det kommer göra det extremt mycket svårare för TS att få igenom sin reklamation, men terminologin och tänket är fortfarande fel).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ja, vi kanske har argumenterat förbi varandra här. Jag är väldigt kinkig på att rätt skall vara rätt och man misster inte sin rätt till reklamation bara för att man modifierar något (i teorin; i praktiken har man mer eller mindre förlorat den eftersom ,som du påpekade och som synes i detta fallet, en verkstad mycket enkelt kan hävda att det var du som orsakade felet med hänvisning till din mod).

Det är omöjligt att bevisa varken det ena eller det andra vad gäller sånna här fel. Men visst förstår jag hur teknikern har tänkt. Jag tycker dock att ifall man beskriver sitt tillvägagångssätt utförligt och det inte är att betrakta som vanvård borde man kanske få en annan bedömning... extremt svår fråga inom elektronikkomponeneter som sagt dock; i slutändan kommer det falla på good-will ifall det godkänns eftersom det är såpass enkelt att hävda att all form av fysisk åverkan har gett upphov till skadan, speciellt eftersom det inte direkt står något i lagen ang. beviskraven utan det är väl i princip helt upp till vad serviceverkstaden anser troligast.

Jag utgår ifrån att TS talar sanning hellt enkelt, men visst, jag *vet* inte. Jag vet däremot att det går att utföra modden som TS gjort utan att utsätta kortet för någon som helst fara mer än vad det utsätts för vid normalt montage och därför tycker jag att de dömt fel. De hade kunnat säga vad de ville här och det är väl föga förvånade att de går på linjen som ger minst omkostnader för företaget.

Det är nog där vi verkligen argumenterat förbi varandra. Jag har tänkt på det praktiska hela tiden eftersom det inte varit ett teoretiskt fall och därav argumenterat utifrån det och försökt förklara varför beslutet är helt korrekt. Att jag sedan kanske förvirrat vissa med mina rader om att han förlorat reklamationsrätten då han inte förlorat den rent teoretiskt men praktiskt så har han det eftersom TS ej har några bevis på sin sida.
Jag håller med dig om att i ärenden gällande elektronik är det ytterst svåra. Att komma undan med några modifikationer alls då minsta lilla fel kan orsaka permanenta skador gör att alla frågor med liknande förutsättningar som den här kommer ge favör åt återförsäljaren.

Modifikationen går självklart att utföra utan problem. (Själv hade jag nog valt att modifera chassit istället då det inte är en elektronisk komponent och en vara som aldrig kommer behöva reklameras.)
Däremot skulle jag testat produkten innan jag började modifera grafikkortet. Hade TS testat kortet innan hade det här inte ens varit en fråga då han snabbt upptäckt felet och kunnat få en ny vara direkt utan några problem.

Triffid hade ASUS tillåtit modifikation eller utbyte av kylaren hade det spelat roll men i det här fallet är det orelevant som både du och jag konstaterat förbi varandra ett par gånger.
Jag kan förstå din frustration och du kan nog förstå min frustration om du ser det från den rent praktiska sidan där det teoretiska inte håller till slutet.

Enity vi kommer kasta snöbollar i helvetet innan TS får rätt i det här ärendet då han inte har något som stödjer hans version förutom sitt eget ord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Ser du, blomkungen? ännu en person som inte bemödar sig att läsa tråden och kommer dragandens med 'garanti' som om det spelar det minsta roll i detta fallet. Du måste förstå varför jag är trött efter 14sidor av detta. Garanti är inte relevant då CDON har vissa lagstadgade skyldigheter emot TS, hurvida ASUS tar emot produkten eller ej spelar noll roll för svensk lagstiftning.

(i förlängningen spelar det roll för det kommer göra det extremt mycket svårare för TS att få igenom sin reklamation, men terminologin och tänket är fortfarande fel).

Jag har jobbat med att sitta och ta emot exakt sådana garantiärenden så tro mig, jag vet precis vad som gäller och vad återförsäljaren har för skyldigheter.

En sak är definitivt säker, oavsett hur mycket man försöker vrida och vända på det, och det är att det knappast är CDON's fel att konsumenten väljer att ta sönder ("modifiera") produkten eller att Asus vägrar ta produkten på garantin.

Jag tror absolut att produkten i detta fallet var defekt redan innan han fick den, jag har själv tagit emot RMA-ärenden på ett flertal sådana grafikkort. Tyvärr hör det dock inte till saken i detta fallet.