Skrivet av -=Mr_B=-:
Jag anser att CDON gör rätt. Det är deras skyldighet att stå för sitt ställningstagande när de valt ett sätt att hantera reklamationen på. Deras motivation är ointressant. Faktum är att ska du reklamera en vara, speciellt om du tittar på ett återköp, men även om du bara är ute efter att få varan utbytt, så ska den returneras i väsentligt oförändrat skick.
Helt fel, det finns ingeting i reklamationsrätten om att varan skall returneras i väsentligt oförändrat skick. Du blandar ihop det med ångerrätten.
Skrivet av Kilen81:
Så du menar att Inet skulle ta tillbaks ett kort/kylning som någon sågat i? Det var fan inte dåligt, då ska jag bannemej köpa allting framöver hos dom. CDON har ju faktiskt skött sig exemplariskt när det gäller detta ärendet, han fick ju ett ersättningskort nästan omedelbart, men så såg dom att det var fuckat med. The End
Fel. Finns inget i reklamationsrätten om att man ej får modifiera produkten. Du blandar ihop med garanti/ångerrätten. Enda sättet de kan neka dig reklamation är om de kan bevisa att det du gjort är orsaken till felet.
Skrivet av Gainsgoblin:
Problemet med att tillåta fysisk modifikation är att det beslutet kan tillämpas inom alla branscher.
Köp en ny bil och plocka bort ett säkerhetsbälte bak, sure det gör inte mycket för funktionen om du kör själv men likväl är det inte en vara som återförsäljaren kan sälja vidare på något vis utan extra kostnader. Då det uppenbart har blivit en skada på bilen, den är lätt att reparera och kostar nog inte återförsäljaren mycket men reklamationsrätten kommer fortfarande inte gälla.
Fel. du blandar ihop reklamationsrätten med ångerrätten. Det är inte meningen att återförsäljaren skall kunna sälja varan igen då den är trasig och i fallet grafikkort kommer den skrotas.
Skrivet av Gainsgoblin:
I TS specifika fall har vi en modifierad produkt, modifikationen förverkar all garanti och ångerrätt. Att då tillåta reklamation på produkten skulle göra att vi som konsumenter kan göra nästan vad vi vill med elektronik de första 6 månaderna efter inköp sålänge produkten ser någorlunda hel ut. En bra jämförelse i detta fall skulle vara att plocka bort IHS på en processor, inte ens chans i världen att någon återförsäljare eller tillverkare kommer erbjuda dig support på något vis efter det.
Vi kan klocka sönder vilken processor vi vill, skruva isär nätaggregat, voltmodda grafikkort. Ja egentligen vad vi vill, det är vad vissa av er förespråkar. Komplett frihet med era varor under ett halvår efter inköp, tex varva sönder motorn på en bil skulle bli tillåtet då det inte kan bevisas att ett tillverkningsfel låg bakom från början.
Återförsäljare skulle stå helt försvarslösa under de första 6 månaderna efter inköp, till följd skulle varor bli enormt mycket dyrare och de flesta återförsäljare skulle helt behöva lägga ner.
Återigen blandar du ihop reklamationsrätt med ångerrätt och garanti, två oväsentliga begrepp. Det är förövrigt en riktigt usel jämförelse som endast tyder på din okunskap vad gäller grafikkortskylare, att montera av IHS på en processor är ett extremt mycket mer riskabelt ingrepp som dessutom faller utanför vad som får anses normalt, att du ens gör jämförelsen är löjeväckande.
Skrivet av Gainsgoblin:
ASUS som tillverkare tillåter inte hårdvarumodifikationer eller byte av kylare, den enda tillverkare jag vet som gör det i dagsläget är XFX. Att ASUS inte tillåter några modifikationer för att räkna det som en väsentligt oförändrad vara avgör fallet direkt.
TS försöker inte reklamera en omodifierad vara, han försöker återlämna en vara som är oåterkalleligt modifierad på ett vis som strider mot företagets villkor och reklamationsrätten. Hade TS ej brytit av biten utan bara plockat bort tex. en klisterlapp på kylflänsen eller liknande hade fallet varit annorlunda.
Att TS som påstådd juridikstuderande ens försökte det här är pinsamt och en skam för honom som juridikstudent, det här är ett så uppenbart fall att ens hot om ARN måste varit veckans skämt hos CDON's kundservice. TS påstående om betydande kunskap om hårdvara och teknik är också helt poänglöst utan någon vikt bakom det, jag kan påstå att jag är raketforskare i text och måla upp en bildad fasad men utan ett bevis på att du är en godkänd tekniker håller det inte. Det är som att jag skulle lagligen kunna koppla in starkström för att jag påstår mig kunna det, jag kan det och jag kan dra allt annat men jag måste fortfarande överlåta sista dragningen åt en elektriker för att det ska bli lagligt och möjligt att försäkra.
Ovanstående exempel gällande elektriker är något TS borde förstå direkt med grundläggande kunskap om Svensk lagstiftning.
Att du anklagar andra för okunskap när du själv inte har någon aning om vad du pratar om är ironiskt. Begreppet väsentligt oförändrat skick har med ångerrätt att göra och ej reklamation. Vad ASUS tillåter och inte tillåter i deras garantivillkor är även det orelevant. TS försöker ej återlämna en vara han vill reklamera den, det är inte samma sak. Gör om gör rätt.
Skrivet av Gainsgoblin:
Post scriptum.
Hela tråden är egentligen enormt pinsam och visar på ett enormt oförstånd gällande KKL både från TS och vissa medlemmar.
Se till att citera vid eventuella frågor men spara bara delen ni har frågor på i citatet så tråden blir läsbar.
Skrivet av Gainsgoblin:
Kan du inte skilja på Ångerrätt, garanti och reklamationsrätt bör du nog inte kommentera i tråden innan du lärt dig vad de olika begreppen innebär.
Den ultimata ironin. Du har själv genomgående i denna texten bevisat att du inte har en aning om skillnaderna mellan garanti, ångerrätt och reklamationsrätt. Eller vad KKL säger.
Skrivet av Murvel:
Vi kan göra det hela lite mer intressant, säg att ni hade drivit en egen webbutik och sålt hårdvara, hade ni accepterat rakt av att erbjuda en kund ersättning som uppenbarligen har tagit isär en produkt, en produkt som ni sedan inte kan sälja? Tänk riktigt hårt nu, detta är ganska elementärt.
Det är aldrig tal om att sälja saker som är trasiga. Du blandar ihop reklamationsrätten med ångerrätten. Om cdon goddtar kortet för ursprungsfel kommer det skrotas eller i extremt sällsynta fall lagas.
Skrivet av Janav:
.... största allmänhet så är dock i princip alla seriösa företag identiska i deras hantering av sådana fall - om du modifierar produkten på ett eller annat sätt så upphäver du din garanti. Utöver detta är det upp till företagets empati att ersätta kunden i fråga.
Detta är en viktig principfråga - ingenting annat. Vare sig det handlar om garanti, reklamation eller ångerrätt så innebär fysisk modifikation av produkten upphävning av dina returbaserade rättigheter. Jag ifrågasätter inte TS kunskaper eller att TS modifikation på något sätt varit skadliga för produkten. Vi är på ett forum för hårdvaruentusiaster, och jag utgår ifrån att TS mycket väl visste vad han gjorde.
Detta spelar dock ingen som helst roll - detta är ett principfall, och som Blomkungen och andra användare påpekar så tillämpas detta i princip inom alla branscher. Om du fysiskt modifierar en vara ifrån ursprungsskicket upphäver du garantin. Som återförsäljare skulle ett annat beslut i ett sådant ARN-fall vara fullkomligt ologiskt. Ingen datorbutik i Sverige skulle acceptera reklamation av en produkt som en användare modifierat på ett sådant sätt av samma principiella skäl - och det är fullkomligt korrekt.
Det är för mig ganska förvirrande att motsätta sig just detta, även som användare och konsument.
Fel. du blandar in garanti med reklamationsrätten. Garanti har inte med saken att göra. Det finns inget i lagen om att man upphäver sin rätt till att reklamera en produkt vid modifikation. Gör om, gör rätt.
------------------------------
Efter 10 sidor trillar det alltså fortfarande på löpande band in folk som inte har en aning om hur KKL ser ut, inte vet skillnaderna mellan garanti, ångerrätt och reklamation och ej heller har läst tråden. Det är ren och skär okunskap och/eller ignorans.
Bedömningen som skall göras för att bestämma vem som har rätt i den här frågan är hurvida ett kylarbyte på ett grafikkort kan anses som vanvård eller ej och inget annat (allt tjafs om väsentligt oförändrat skick, ÅFs förmåga att sälja varan igen, garantivillkor osv är oväsentligt och har inte med saken att göra). ARN har gjort bedömningen att ta av kylaren är vanvård, det är en vettig hållning även om jag personligen inte håller med. Ni som jag citerade kan hålla med ARN om att kylarbyte är vanvård och vi hade kunnat argumentera ifall det borde vara så eller ej. Men det som ni skrivit hittils är fel i sak helt enkelt, ni har missförstått vad ärendet handlar om och vad som skall bedömmas.