Permalänk
Medlem

Speldator budget 8.000-11.000

Tja!

Jag har nyligen blivit av med en hp pavilion dv6 laptop som ständigt överhettades och gav latency-drop under internetspel.
Jag hade tänkt att bygga ihop en stationär och har under en månad samlat info om hur man bär sig åt, vad som är viktigt och mindre viktigt i datorn etc.

Jag har skapat en dator utifrån andras rekommendationer och efter min smak. Jag kommer använda datorn som en allround och jag spelar mest LoL, Smite och CS 1.6, så inga jättekrävande spel. Jag vill dock ha möjlighet att senare spela lite mer krävande spel.
Kom gärna med åsikter om mina val.

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower 749 :-
Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA 3395 :-
Western Digital Elements Desktop 1TB 849 :-
OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB 829 :-
Gigabyte GA-Z77-DS3H, Socket-1155 949 :-
Antec Kuhler H2O 620 CPU Kylare 527 :-
Intel® Core i5-3450 Processor 1549 :-

Detta hade jag tänkt att inet kunde bygga ihop för 800 :- så jag får 2 års garanti på hela burken, någon som vet om det är bra?

Totalpris blir då 9647 :-

Jag har två stora frågor som jag gärna vill ha svar på.

1. Ett prisvärt chassi som är tyst men har bra kylning? Finns det något sådant?????

2. Under tråden http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... så sägs det att man behöver 8 komponenter för att en speldator skall fungera utmärkt. Men (ursäkta om jag är lite dum i huvudet) borde inte ljudkort finnas med också?

3. Av det jag har valt så kan man komma fram till att det är lite dyrare än att t.ex. inhandla en taurus från inet men då får vika sig när det gäller frågan om vattenkylning och grafikkort.
http://www.inet.se/produkt/1517090/taurus-experienced-gtx-560...

Hur skall jag göra?

Permalänk

Som svar på fråga två så har alla moderkort ett inbyggt ljudkort som funkar väldigt bra.
Men du har glömt endel saker till ditt bygge: Ram minnen ca 500:- , nätagg ca 500 - 700:- och cd/dvd brännare ca 200:- och operativsystem 900:-
Om du väljer att bygga själv så sparar du 800:- som du kan använda till annat.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2225175/2012-08-29 - Det här skulle jag köra på, moderkortet stödjer sli (2 grafikkort från geforce), när man fått lite mer pengar kan man köpa en till hdd på 1tb och bara stoppa in, eller en till ssd eller man kan köpa till en anna processor kylare för överklockning, eller ett till grafikkort. Alltså, det här paketet är framtids säkert, och går att uppgradera enheldel!

EDIT: Nätagget är kanske lite overkill, men kommer att klara två grafikkort, överklockning och många hdd:s och ssd:s.

Permalänk
Medlem

Tack för feedback! Ja det har jag ju såklart

Just nätagg, dvd, och ramminnen är kanske inte särskilt viktigt eftersom det inte påverkar datorns prestanda. Stilrent och bra chassi som verkar ganska rymligt tyst och med bra kylningsmöjligheter!

Moderkortet låter som en bra idé
Jag har hört och läst att ivy bridge har lite överhettningsproblem, är det säkrare kanske att köra på ett större?

Om man får den ihopbyggd för 800 så får man också 2 års garanti på hela datorn så man slipper göra egen felsökning och nybörjarmisstag. Finns det något positivt med att bygga ihop den själv?

Och hur ser du på taurusdatorn, är dn prisvärd eller ej?

Permalänk

Chassit är grymt bra!
Nätagget är viktigt, det skickar ju ut ström till alla komponenter, sen om man ska ha modulärt eller inte och om man ska ha 80+ bronze , silver, gold eller platinum (hur engergi effektivt det är, så att det ger så låg elräkning som möjligt.)
Dvd, är inte speciellt viktigt, men är bra att ha om man installerar spel eller os genom cd-skiva.
Ram minnen är jätteviktigt, för de tar hand om all info, och hur snabb datan blir när du har många program igång, 8gb räcker.

+ med att bygga själv: Du sparar pengar, lär dig hur en dator funkar och kan uppgradera den i framtiden och det är roligt!

Jag kan inte säga om den är prisvärd eller inte, men ett 560 är inte framtidssäkert, den har ingen ssd heller, och det är ett måste om man vill ha en riktigt snabb dator! 560 klarar knappt bf3, och om ett, två år så är förmodligen väldigt många spel mer krävande än bf3.
Ett 660ti klarar bf3 på high/ultra med bra fps.