Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Skrivet av Massabrassan:

Hela aktiemarknaden är osäker. Det är ju därför avkastningen är så bra om man gör "rätt" Det viktigaste är att inte köpa aktier för mer pengar än man kan avvara och att köpa i flera olika branscher.

Precis helt rätt, i teorin så ska ju aktier öka i samma takt som inflationen. Med den pajas räntan som banker lämnar är det i stort sett helt meningslöst att spara, det enda rätta är aktier men då gäller det ju att man gör "rätt" också. Tyvärr är det så att vi som "småsparare" har extremt dålig insyn i börsen.

Underbart med människor som tänker till!

Edit: Blev lite offtopic sry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nameless:

Berätta mer, vad upplevde du för problem och i vilken omfattning?

jag fixade en svart lumia på Telenor genom deras butik här i Stockholm. Tyckte den var hur bra som helst men jag störde mig på att den knarrade när man la handen om den. Det var området mellan kameraknappen och mittenknappen. Det gav en känsla att den inte var solid och känndrs plastig. Idag (lördag) gick jag till en annan telenorbutik och fick den utbytt och den nya jag har nu är solid som en sten, vilket den skall vara

Permalänk
Skrivet av Turbovin:

Dock är den nästan löjligt subventionerad hos AT&T, var det 100$ för telefonen man fick ge?

De har kört kampanjer när man får den gratis också och för 49$, så det är nog mycket därför den säljer bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

De har kört kampanjer när man får den gratis också och för 49$, så det är nog mycket därför den säljer bra

Precis som i Sverige så brukar det vara abonnemang som är allt annat än gratis som man tecknar i samband med köp. Borde det inte vara så i dessa fall också? Jag menar, ganska många telefoner kostar ju "bara 1 kr" i Sverige också.

Permalänk
Skrivet av alpha:

Precis som i Sverige så brukar det vara abonnemang som är allt annat än gratis som man tecknar i samband med köp. Borde det inte vara så i dessa fall också? Jag menar, ganska många telefoner kostar ju "bara 1 kr" i Sverige också.

Jo det är klart det är med abonnemang men den är fortfarande enormt subventionerad jämför med andra telefoner. Nokia och Microsoft är desperata att få sälja enheter då de har en försvinnande liten marknadsandel och behöver växa snabbt

Permalänk

Har kört telefonen i ett par dagar nu och måste göra en liten rapport. Tycker faktiskt inte att byggkvaliten är samma som på iphone, den senare är betydligt bättre. Denna är stabil, visst, men min knakar iaf lite om man trycker på den. Speciellt i nedre kanten vid högtalaren, där känner jag att den flexar lite. Känns som att nokia har ett bit kvar innan de kommer upp på samma nivå som iphone och liknande. Speciellt om man också läser alla rapporter här på forumet om telefoner med löst batteri etc.

Permalänk
Medlem

Av det jag läst så verkar byggkvalitén sämre än på N9/Lumia 800. Förstår fortfarande inte varför de återanvände designen från dessa till en telefon med så pass stor skärm.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Känns som att nokia har ett bit kvar innan de kommer upp på samma nivå som iphone och liknande. Speciellt om man också läser alla rapporter här på forumet om telefoner med löst batteri etc.

Jag tycker min iP4 känns riktigt "b" sen jag fick min L920 och den har fått ligga kvar hemma ganska många gånger.
Men jag håller med om att vad gäller byggkvaliteet så är iP4 o iP4s i en klass för sig. Jävligt kompakta.
iP5 däremot tycker jag är sämre byggd än L920 och jag har ingen lust att harva på med en gammal iP4 som varit riktigt seg och dryg på sistone.

OFFT: Du säger att den inte kommer upp i samma klass som iP och liknande. Jag leta som fan efter en ny telefon och Nokia var den enda som kom någorlunda nära iP i kvalitet, vilka menar du?

Permalänk

Hmm ja, iknande kanske var förhastat eftersom jag faktiskt inte sett en telefon som har samma kvalitetskänsla som iphone faktiskt har. Nokian är stabil men som sagt, det är lång kvar till iphone nivåer. Tror främst det beror på lite problem i produktionen och inte på telefonens design i sig självt. Hade vibratorn låtit bättre och de kunde råda bot på att skalet knakar etc så hade den varit kung. Nu är den inte mer än godkänd tycker jag. Men fortfarande bättre än SGS 3 (även om den faktiskt inte har samma lite knakiga känsla som nokian har).

Permalänk
Medlem

Inget knakande i min lur och vibrerar gör den varken bättre eller sämre än min Samsung,men låt vara att allt är upp till vilka förväntningar man har vilket ju är strikt personligt.Här sitter en helt nöjd och lurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem

Hmm ja, iknande kanske var förhastat eftersom jag faktiskt inte sett en telefon som har samma kvalitetskänsla som iphone faktiskt har. Nokian är stabil men som sagt, det är lång kvar till iphone nivåer. Tror främst det beror på lite problem i produktionen och inte på telefonens design i sig självt. Hade vibratorn låtit bättre och de kunde råda bot på att skalet knakar etc så hade den varit kung. Nu är den inte mer än godkänd tycker jag. Men fortfarande bättre än SGS 3 (även om den faktiskt inte har samma lite knakiga känsla som nokian har).

Jag har aldrig skruvat isär en iPhone 4 men det känns om om det inte är något utrymme kvar i den som kan rassla, hög densitet, typ.
Sen är aluminium och glas hårdare och har inte samma flex, men då spricker den ju lättare också.
Ett plus med Nokian är ju iofs att det såg ut att vara busenkelt att isär den.

Permalänk
Medlem

JAAA!!!!
Youtubes vettigaste techreviewer har testat L920
Popcorn i micron!!
http://www.youtube.com/watch?v=849HPXrgkYo&sns=em

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Av det jag läst så verkar byggkvalitén sämre än på N9/Lumia 800. Förstår fortfarande inte varför de återanvände designen från dessa till en telefon med så pass stor skärm.

Baserat på vad? Att folk fortfarande baserar såna här åsikter på forum är löjligt, bara läsa något Iphone forum när femman kom så fanns det tusentals trådar och inlägg som sa "sämre kvalité" och en mängd fel, samma sak med S3:an. Ibland måste man lyfta blicken lite mer för att kunna få en helhetsbild.

Det var samma sak med laptops och den seglivade myten om Apples byggkvalité, det visade sig att Apples produkter hamnade i mitten av klungan och inte alls hade bäst kvalité sett till antal fel m.m

Med dagens tillverkningsprocesser så kommer alla märken drabbas av problem och ofta ligger dom ganska lika då tillverkningen sker ofta i samma fabriker eller i alla fall med samma sorts process.

Permalänk

Ingen som vet om man kan dölja adressfältet i IE på något sätt? Det tar ju enorm plats särskilt i liggande läge.

Permalänk

enorm? Skärmen slutar en liten bit över den högsta punkten man kan se ovan för Google loggan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Ingen som vet om man kan dölja adressfältet i IE på något sätt? Det tar ju enorm plats särskilt i liggande läge.

Nä det går inte i WP8 men sägs att det ska komma en sådan möjlighet då den fanns tidigare i WP7.

Permalänk
Medlem

Kan ha snubblat över en irriterande liten bugg, skulle redigera mina grupper och skapade en ny grupp i kontakter, där går inte att lägga till någon alls! och när jag går ur kontakter och tittar så finns inte gruppen jag skapade, även om jag har pinnat den på start!

Jag ser att appen verkar försöka synka mot microsoft-konto hela tiden och det verkar inte funka just nu ,kan ha med saken att göra

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem

Haha, satt och läste denna review från digitallife och fick mig ett gott skratt. Pinsamt dålig. "Nokia Lumia 920 är som en rysk attackhelikopter" "Lumia 920 påminner mycket om attackhelikoptern Kamov KA-50. Ett tekniskt mästerverk som aldrig blev någon försäljningssucce på grund av att kriget redan var förlorat."
Vad leker han rutinerad för? Sen att den är väldigt kort och outvecklad är ju en annan femma.
"Trots att den bärs fram av fantastisk teknik känns den som en själlös telefon designad enligt en kommunistisk femårsplan. En omodern relik från en svunnen storhetstid."
"Byggkvalitet som en två år gammal Xperia"
Haha...

Permalänk
Skrivet av GeneralRushHour:

enorm? Skärmen slutar en liten bit över den högsta punkten man kan se ovan för Google loggan.

http://quikk.se/?1d9259

Ja det är väl en rätt betydande andel av skärmen? Minst 10% till absolut ingen nytta. Då skulle man lika gärna kunna ha en mindre skärm eftersom en stor skärm gör absolut störst nytta vid surf.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Nä det går inte i WP8 men sägs att det ska komma en sådan möjlighet då den fanns tidigare i WP7.

Hur gör man det i WP7? Min flickvän använder det, men jag har inte lyckats hitta någon sådan funktion.

Permalänk

Använder en iPhone 4 nu som börjar bli lite trött, har klämt på 920 på mediamarkt och blev besviken på byggkvaliten. Det är extremt svårt att få en objektiv uppfattning om telefonen när man tittar på massa användarreccensioner som vägrar inse att telefonen kanske inte är perfekt. anti eller pro Apple som företag så kan man inte förneka att iPhone är i en annan klass när det kommer till byggkvalitet. iPhone är byggd som en lyxprodukt men det är inte lumia 920. iPhone är byggd som en stridsvagn, inte lumian tyvärr. Den må väga mycket men det hjälper inte. Med det sagt så kommer jag fortfarande köpa en lumia 920 men den får vänta tills januari

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag inte har letat tillräckligt men kan någon förklara för mig hur denna telefon INTE har silverlight installerat? Skulle gå in på viaplay och kolla på en match men det gick ju inte för fem öre.
Hilfe?

Permalänk
Skrivet av philip_BNF:

Använder en iPhone 4 nu som börjar bli lite trött, har klämt på 920 på mediamarkt och blev besviken på byggkvaliten. Det är extremt svårt att få en objektiv uppfattning om telefonen när man tittar på massa användarreccensioner som vägrar inse att telefonen kanske inte är perfekt. anti eller pro Apple som företag så kan man inte förneka att iPhone är i en annan klass när det kommer till byggkvalitet. iPhone är byggd som en lyxprodukt men det är inte lumia 920. iPhone är byggd som en stridsvagn, inte lumian tyvärr. Den må väga mycket men det hjälper inte. Med det sagt så kommer jag fortfarande köpa en lumia 920 men den får vänta tills januari

Håller med. Säga vad man vill om Apple men fan vad de är bra på att göra produkter med bra kvalitetskänsla. Får tyvärr inte alls samma intryck av min lumia 920 där både vibratorn skallrar något, det knakar lite när man tar i den etc. En iphone 5 känns ju som ett solitt stycke i jämförelse...

Permalänk

Håller med. Säga vad man vill om Apple men fan vad de är bra på att göra produkter med bra kvalitetskänsla. Får tyvärr inte alls samma intryck av min lumia 920 där både vibratorn skallrar något, det knakar lite när man tar i den etc. En iphone 5 känns ju som ett solitt stycke i jämförelse...

kan inte annat än hålla med! Har själv en iphone 4 och en L920 och även fast L920 ändå har bra byggkvalité jämfört med tex Samsung så är ändå Iphone en klass för sig!!

fast blev besviken på iphone 5 pga den låga vikten som helt tog bort kvalitets känslan som iphones haft tidigare..

Permalänk
Medlem

Lumia, Lumia, Lumia. Den dedikerade kameraknappen fungerar inte när telefonen är avstängd. Irriterande. Jag måste öppna upp den och sedan trycka in kameraknappen för att få det att fungera. Vid telefonsamtal är skärmen släckt hela tiden. Jag kan alltså glömma att trycka in val med knappsatsen. Vid samtalets slut får jag vänta på att telefonen avslutar och efter tio-15 sekunder tänds startskärmen. Någon frände som har tips?

Permalänk
Avstängd

Eftersom jag hade en Nokia Lumia 800 innan och ny en Lumia 920 nu så tycker jag kanske inte det är nån större skillnad på byggkvaliten jämfört med de tidigare Lumia modellerna. De använder ju en teknik där den är en slags gjuten plast, färgen är inte påmålad utan går igenom hela materialet.
Men säkert har väl nån haft otur och fått en som knarrar eller så.

http://bgr.com/2012/09/05/hands-on-with-nokias-lumia-920-and-...
http://www.guardian.co.uk/technology/2012/nov/26/nokia-lumia-...

Jag har ju läst om problem med den nya iPhone 5 också:
http://www.phonesreview.co.uk/2012/09/24/iphone-5-concerns-ov...

Sen kan ju kvalité vara hur den tål att tappas i golvet också:
http://bgr.com/2012/11/22/nokia-lumia-920-durability-test/

Permalänk
Skrivet av concorde11:

kan inte annat än hålla med! Har själv en iphone 4 och en L920 och även fast L920 ändå har bra byggkvalité jämfört med tex Samsung så är ändå Iphone en klass för sig!!

fast blev besviken på iphone 5 pga den låga vikten som helt tog bort kvalitets känslan som iphones haft tidigare..

Obs, subjektivt inlägg.
Jag undrar om inte ip4 bara känns som om den är mera gedigen? En arbetskamrat råkade smälla till min hand när jag höll i min L920 så telefonstackaren fick smaka på betonggolv, detta resulterade i att ett hörn blev lite intryckt och några små repor på skärmen(som förövrigt inte syns om man inte aktivt letar efter dom). Medans flera av mina kompisar har haft glaset spräckt på sina ip4:s, fram och/eller bak när deras telefoner varit i golvet. Sgs3 verkar inte hålla bra alls, och "andas" inte kvalitet(enligt mig själv). Jag har förövrigt inget skal på min telefon och planerar inte att skaffa heller. Däremot tycker jag att L920 helt klart har lite sämre kvalitet än min L800. Antagligen så är chassiet tunnare för att få ner vikten.
Jag försöker inte klanka ner på iphone men jag undrar om det inte är så att Apple bara lyckats få till "premium" känslan.
. Detta är alltså mina fumderingar och inte fakta.

God jul och ett gott nytt år till alla på sweclockers.com!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullahau:

Lumia, Lumia, Lumia. Den dedikerade kameraknappen fungerar inte när telefonen är avstängd. Irriterande. Jag måste öppna upp den och sedan trycka in kameraknappen för att få det att fungera. Vid telefonsamtal är skärmen släckt hela tiden. Jag kan alltså glömma att trycka in val med knappsatsen. Vid samtalets slut får jag vänta på att telefonen avslutar och efter tio-15 sekunder tänds startskärmen. Någon frände som har tips?

Lite osäker nu hur du menar med avstängd, men självklart så fungerar inte kameran om mobilen är avstängd, men om du menar låst, så visst kan man gå direkt in till kameran från att du trycker på kameraknappen, finns också val där du inte kan göra så.

Det där med att skärmen är släckt vid samtal. är det vid användande av högtalare ? För när jag avslutar ett samtal "normalt" så lyser förstås displayen upp och jag har valet att lägga på.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Jag menar när kameran är låst. Jag kan ringa upp med belyst skärm, sedan slocknar den och förblir så. När samtalet är avslutat kan jag inte lägga på utan får vänta tills starskärmen lyser upp efter 10-15 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullahau:

Om du öppnar appen "Foton" och går in under inställningar (...) så kan du ställa in hur du vill att kameran ska aktiveras.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"