Permalänk
Medlem

Projekt Z - Vattenkylt - Plexi

Tjenare alla sweclockare.

Då min tid till sjöss börjar gå mot sitt slut har planerna för ett nytt chassi kommit till och fingrarna kliar, detta betyder att själva bygget kommer inte börja förrän i början av Januari. Men jag ville ändå dela med mig av mina idéer och tankar, både så andra som är sugna skulle kunna se hur andra gör men också för att få lite konstruktiv kritik från er, kanske idéer och förslag på ändringar som jag inte har tänkt på.

Historia bakom denna idé?

Redan i början av min spelande start i unga år tog jag namnet Zio vilket har hängt med till vuxen ålder och tanken att ha ett chassi som ser ut som ett Z har varit en dröm som jag länge bara tänkt på men aldrig tagit mig tid att försöka.

Så vad passar inte bättre än att starta nu när jag kommer ha en månad eller två utan sysslor hemma?

Färger, lampor?

Hittills är tanken på något sett med lila då lila är min favorit färg men vad man ska köra det emot är en fråga. Gul skär sig helt så kanske det blir lila och gult alltihop.
Bilderna här kommer med de transparenta färgerna jag kunde hitta i programmet.

System?

Inte helt spikat än men här kommer ett utdrag av vad jag tänker:

Asus P8Z77-V

Corsair AX850 850W

Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB

EK Waterblocks EK-CoolStream RAD XT (480)

EK Waterblocks EK-DCP 4.0

EK Waterblocks EK-FC680 GTX plexi

EK Waterblocks EK-Supreme LTX Plexi

Gigabyte GeForce GTX 670 OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 2GB

Intel 520 Series 2.5" SSD 120GB

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 Box

Vattenkylning? Men du har inga reservoar i ditt sett...

Nej jag vet, det är för att jag funderar på att stansa ut ledningar i själva chassit som vattnet skall få rinna igenom. Så att det blir som att hela chassit blir levande.

Planeringen

Mitten - Jämte moderkortet är tanken att ha SSD sittande snyggt o prydligt.

I övre delen av Z:at tänkte jag ha större delen av kylmediet på något sätt, inte bestämt riktigt hur än samt pumpen.
Kanske även lägger några extra HD's där uppe.

I nedre delen blir det Nätagget, radiator.

Frontpanel?
Nej men blir antagligen en top panel för usb, ljud.

Projekt Z - Vattenkylt - Plexi

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli kul att se när du börja bygga det

Permalänk
Inaktiv

Ska du ha vatten i hela Z ?

Permalänk
Medlem

Det tycker jag med nobleman

Skrivet av anon142735:

Ska du ha vatten i hela Z ?

Nja det kommer bli lite väl i överkant, fast kanske ändå om det går.

Tanken just nu är att göra hål igenom varje del runt om för att kunna ha vatten flödande igenom allt men om det verkligen fungerar eller inte återstår att se. Jag kommer att prova göra en minimodell i december för att se om det går att ha vatten genom alla delar eller inte. Jag vill kunna öppna upp chassit ifall delar behöver bytas ut senare.

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Permalänk
Medlem

Att fylla hela med vatten kommer antagligen vara lite extremt (läs tungt och påfrestande på lådan) MEN om du skulle bygga någon form av kanal som sticker ut kanske 1-2 cm som vattnet rinner igenom nästan som ett vattenfall så skulle det kanske fungera.

Såhär tänkte jag. Där nere har du en resorvar som har hyfsat mycket vatten för att det inte ska gå torrt. Denna ska dock ha en öppen topp för att det ska kunna rinna ner vatten i den. Efter denna så kör man en pump som trycker upp det till till toppen och så rinner det ner igen. (behöver ju såklart gå igenom komponenterna vid något tillfälle men jämt för att få idéerna att flöda!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Haha, ska allt bli kul och se hur detta projekt går... Kan ju sluta i vattenskador i lägenheten och döda komponenter.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Istället för att fylla hela så räcker det väl att du har ett tunt lager vatten framför ena sidan? Alltså att sidan är dubbel med kanske 2cm avstånd imellan så att du kan fylla det med vatten.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Att fylla hela med vatten kommer antagligen vara lite extremt (läs tungt och påfrestande på lådan) MEN om du skulle bygga någon form av kanal som sticker ut kanske 1-2 cm som vattnet rinner igenom nästan som ett vattenfall så skulle det kanske fungera.

Såhär tänkte jag. Där nere har du en resorvar som har hyfsat mycket vatten för att det inte ska gå torrt. Denna ska dock ha en öppen topp för att det ska kunna rinna ner vatten i den. Efter denna så kör man en pump som trycker upp det till till toppen och så rinner det ner igen. (behöver ju såklart gå igenom komponenterna vid något tillfälle men jämt för att få idéerna att flöda!

Du är inne på en av mina idéer, kanaler kommer det helt klart bli men tanken är att de skall sträcka sig runt hela chassit. Men detta sätt funderar jag på om inte lite väl mycket värme från andra källor kommer påverka, lite det jag kommer testa på minimodellen som jag ska göra i december.

Som du har tänkt är snarlikt min tanke på det optimala att ha pumpen och reservoaren nere men funderar på om EK-DCP 4.0 kommer orka detta, jag planerar att rita upp ett "test" schema på vattenledningarna inom kort, då kan vi se hur lång strecka vätskan får fara.

Tack för inlägget Raffe

Skrivet av Bakgrund:

Haha, ska allt bli kul och se hur detta projekt går... Kan ju sluta i vattenskador i lägenheten och döda komponenter.

HAhahaa jajemen de kan det helt klart. Därav inga komponenter kommer komma nära chassit förrän jag vet att de e tätt

Skrivet av lollol7:

Istället för att fylla hela så räcker det väl att du har ett tunt lager vatten framför ena sidan? Alltså att sidan är dubbel med kanske 2cm avstånd imellan så att du kan fylla det med vatten.

Mmm jag gillar din idé, jag kontrar med att jag planerar att gravera in Zio i locket på boxen däri moderkortet ligger och ha vätskan passerade på något sätt mest för det estetiska om det går....det är mycket "om det går" tankar just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bra ide, tror mycket på kanaliden kolla på nätet efter ettt chassi som "djayness" har byggt, han byggde hela baksidan som en reservoar, kan ju ge dig lite ideer

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

bra ide, tror mycket på kanaliden kolla på nätet efter ettt chassi som "djayness" har byggt, han byggde hela baksidan som en reservoar, kan ju ge dig lite ideer

Tackar.

Lite smakprov på vad jag tänker nu

Färg för att fördjupa tanken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här e lite hur du kan göra med vattnet... Kanske inte lika stort som du ska göra men en idè!
Ska bli kul att se hur detta går!

http://www.youtube.com/watch?v=UzojUYeL7oo&feature=related

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeGabbe:

Här e lite hur du kan göra med vattnet... Kanske inte lika stort som du ska göra men en idè!
Ska bli kul att se hur detta går!

http://www.youtube.com/watch?v=UzojUYeL7oo&feature=related

Det där var ju rätt kaxigt. Tack för länken, ger mig en idé att ha vatten rinnande ner över Zio utskärningen.....kanske blir snyggt, får se

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Update på hur tankesättet är just nu, front panel tänk tänk. Antingen front eller toppanel kan inte bestämma mig.

Kylmediet är tänkt att cirkulera i de "gula" kanalerna, igenom rören osv osv. Funderar fortfarande på hur jag ska ha kopplingarna till moderkort/grafikkort. Antingen blir det slang eller metall rör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderingar har dykt upp med hurvida ett plexi chassi kommer stå sig några år. Så ritningar med plåt började forma sig i huvudet. Satte igång och ritade om lite, inte nöjd än men får lite proportioner på det hela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

damm, den där lådan blir inga liten.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

damm, den där lådan blir inga liten.

Nja så stor blir den inte, 70-80 cm hög ungefär.:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite väl stort, mitt som är runt 600x600x220 tycker jag är mega! Men fyller man bara ut det snart så funkar det nog bättre!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Om du ändo ska vattenkyla så tkr jag att du ska köpa Evga gtx 670 FTW som också är baserad på 680 pcb men har en svårt pcb till skillnad från Gigabyte. Säger det då jag antar att estetisk utseende är viktigt i denna dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Om du ändo ska vattenkyla så tkr jag att du ska köpa Evga gtx 670 FTW som också är baserad på 680 pcb men har en svårt pcb till skillnad från Gigabyte. Säger det då jag antar att estetisk utseende är viktigt i denna dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart värt att kolla upp, tack för inlägget

Nya tankar kommer till sinnet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltid roligt när folk gör lite speciella grejer. Vad skall du ha i bottnet med nätagget? Formen gör lådan lite onödigt stor om du inte kommer trycka in ett par 480 eller 560 rads och 3-4 grafikkort.