Hjälp med att sätta ihop prisvärd mini-dator.

Permalänk

Hjälp med att sätta ihop prisvärd mini-dator.

Hallå sc, är inne på att skaffa mig en stationär men vill att den ska vara smidig att med sig! Ska användas både för spel och underhållning men även för arbete som innebär film o musikredigering. Nu är det så att det var många år sedan jag själv pillade med datorer så är nog minst sagt lite rostig, och tar därför eran hjälp. Har plockat ihop lite delar på inet som jag tyckte kändes prisvärda, men nu undrar jag huruvida de här delarna går att få in i ett mindre chassi, och isåfall VILKET? Länka gärna tips på vilka chassin som funkar, tips på bättre/mer prisvärda delar än dem jag valt osv. Budgeten hamnar på 10-11k. Skadar ej om priset faller under.

Kundvagnen ser för tillfället ut såhär (ej klar) -
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2416617/2012-10-13

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTeological:

Hallå sc, är inne på att skaffa mig en stationär men vill att den ska vara smidig att med sig! Ska användas både för spel och underhållning men även för arbete som innebär film o musikredigering. Nu är det så att det var många år sedan jag själv pillade med datorer så är nog minst sagt lite rostig, och tar därför eran hjälp. Har plockat ihop lite delar på inet som jag tyckte kändes prisvärda, men nu undrar jag huruvida de här delarna går att få in i ett mindre chassi, och isåfall VILKET? Länka gärna tips på vilka chassin som funkar, tips på bättre/mer prisvärda delar än dem jag valt osv. Budgeten hamnar på 10-11k. Skadar ej om priset faller under.

Kundvagnen ser för tillfället ut såhär (ej klar) -
http://www.inet.se/kundvagn

Mvh

Ursäkta, men du får trycka på skapa kundvagn och sedan kopiera webbadressen, nu ser man bara sin egna kundvagn

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk

whops, fixat.

Permalänk
Medlem

Ska du ha en mini PC så har du nog valt lite fel moderkort. mITX bör du köra på om du ska ha ett mindre chassi. Intern ljudkort blir även de svårt då mitx oftast bara har 1 PCI plats.

Kolla nedanstående länk, en dator jag bygger till mig själv. Där är fick inget nätagg så de får du lägga till själv.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2381129/2012-10-04

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

Ska du ha en mini PC så har du nog valt lite fel moderkort. mITX bör du köra på om du ska ha ett mindre chassi. Intern ljudkort blir även de svårt då mitx oftast bara har 1 PCI plats.

Kolla nedanstående länk, en dator jag bygger till mig själv. Där är fick inget nätagg så de får du lägga till själv.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2381129/2012-10-04

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, det chassit såg inte dumt ut. Men jag är lite skeptisk till en i5:a då jag har fått för mig att en i7:a kan vara väldigt bekväm att ha till film o musikredigering, men det kanske mest var chassit du ville peka ut? Ett 670 känns lite overkill för min del då jag tror ett 660 tillfredsställer mina spelbehov. Du får gärna förklara för mig vad fördelen är med en SSD-hårddisk förutom att den är aningen snabbare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTeological:

Hmm, det chassit såg inte dumt ut. Men jag är lite skeptisk till en i5:a då jag har fått för mig att en i7:a kan vara väldigt bekväm att ha till film o musikredigering, men det kanske mest var chassit du ville peka ut? Ett 670 känns lite overkill för min del då jag tror ett 660 tillfredsställer mina spelbehov. Du får gärna förklara för mig vad fördelen är med en SSD-hårddisk förutom att den är aningen snabbare!

i7:an är bättre på redigering pga. HT, hur mycket bättre vet jag inte. Till spel gör det ingen skillnad på i5 och i7.
Väljer du 660 istället för 670 så kan du ju lägga dom pengarna på i7 istället då. Vad spelar du?
SSD tycker jag är ett krav i dagens datorer, jag skulle aldrig skaffat en PC med mekanisk HDD igen. Laddtider, uppstart av program mm blir betydligt kvickare!
Det negitiva är ju kostnaden, för ca 800 - 1000:- får du 120GB vilket räcker till Windows, program och ett par spel. Lagring bör man ha på en mekanisk.

Permalänk
Skrivet av thexps:

i7:an är bättre på redigering pga. HT, hur mycket bättre vet jag inte. Till spel gör det ingen skillnad på i5 och i7.
Väljer du 660 istället för 670 så kan du ju lägga dom pengarna på i7 istället då. Vad spelar du?
SSD tycker jag är ett krav i dagens datorer, jag skulle aldrig skaffat en PC med mekanisk HDD igen. Laddtider, uppstart av program mm blir betydligt kvickare!
Det negitiva är ju kostnaden, för ca 800 - 1000:- får du 120GB vilket räcker till Windows, program och ett par spel. Lagring bör man ha på en mekanisk.

Tjae för tillfället spelar jag inte så mycket då jag använder en laptop med ett radeon 7610. Men det kommer väl bli guild wars 2 framförallt, lite Borderlands 2, sen dyker det väl upp titlar då och då som jag vill kunna köra. Framförallt är det väl redigeringen dock. Har en i7:a i laptopen men saknar som sagt ett vettigt grafikkort + jag vill allmänt ha en stationär igen, men som sagt ska den vara smidig att flytta runt. Intressant om SSD, aldrig haft en tidigare så blir kanske nu. Men kan det vara vettigt att köra en intern ssd + en intern hdd med tex 1-2tb eller tappar det sin poäng då om man har majoriteten av programmen på hddn? Och hur stor skillnad är det egentligen mellan ett 660 och 670 rent prestandamässigt?

Permalänk
Medlem

Som svar på vad som skiljer dem: http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...
Ett test av många grafikkort (660 med tjock markerad text) i BF3.
här får du ju en liten bild av skillnaden iallafall 660ti finns ju också som en mellan modell till 660 och 670

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Skrivet av WallEm:

Som svar på vad som skiljer dem: http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...
Ett test av många grafikkort (660 med tjock markerad text) i BF3.
här får du ju en liten bild av skillnaden iallafall 660ti finns ju också som en mellan modell till 660 och 670

Missuppfattar jag eller är skillnaden knappt existerande? 8-15 mindre fps på 660 kortet?