Led display och kamera istället för kikhål i dörren.
Hej gott folk!
Jag har gått i tankarna nu att starta ett litet(stort?) projekt som går ut på att jag skall ha en display sittande över eller i närheten av kikhålet på dörren.
Displayen skall vara kopplad tilll någon form av kamera som skall vara riktad ut mot trappuppgången, notera att ingen form av inspelning kommer ske.
Varför?
1. Bekvämligt att kunna identifiera en person innifrån sovrummet utan att behöva resa sig, säljare eller dylikt, ni fattar vinkeln.
2. Vill göra hemmet lite mer modernt/tekniskt, kanske låter löjligt men jag uppskattar små tekniska lösningar som kanske inte alltid gynnar vardagslivet men ändå kan vara lite praktiskt och "coolt"
Just nu är jag lite osäker vart jag skall börja men lite funderingar nedan:
1. Display, 7 tum känns lagom.(Vart köpa?)
2. Webkamera, plocka isär och anpassa för kikhålet, plocka bort onödiga skal.
3. 5-12 V adapter beroende på vad för Webkamera och display som inhandlas.
Just nu ser jag inte att det här skulle behöva vara ett jättekomplicerat projekt egentligen då det i grund och botten handlar om att jag ska plocka "video ut" signal från webkamera och mata det på "video in" på en display, sen därefter skicka ström på kamera och display.
Om det är någon som är mer insatt i vad det gäller videosignaler så ge mig gärna lite hemläxa om ni har nåt på lager.
Har ni några tips i vilken ände man skall börja, vad som förmodligen kommer krävas rent el och kopplingsmässigt för att få ihop ett sånt här projekt?
Tack på förhand!