Efterlyser trådlöst PCI-E-kort i "low profile"?

Permalänk
Medlem

Efterlyser trådlöst PCI-E-kort i "low profile"?

Jag har ganska spontant och hastigt köpt ny stationär dator och inser nu att den inte har något trådlöst kort. För mig är inte TP-kabel ett alternativ, då routern är i hallen och att ha en kabel igenom hela lägenheten är helt enkelt out of the question. Just nu har jag ett USB-nätverkskort från Zyxel som ska stödja 802.11N, men jag får svag kontakt med routern samt får bara ut ca 0,5MBit upp och ner med det kortet så det verkar ju inte stå helt rätt till..

Som topic antyder söker jag ett trådlöst nätverkskort som är så kallad "low profile" då min nya stationära dator, Acer Aspire X3995 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1271133) har ett minitower-chassi. Det finns en enda kortplats ledig och det är PCI-Express x1-platsen, så jag behöver ett nätverkskort som passar dit. Jag pratade med Acer, som säger att det är ett "low profile" jag behöver för att det ska passa. Vanliga PCI-Express-kort är för breda.

Jag har sökt så gott jag kan på prisjakt, men det enda jag hittar är PCI-E respektive Mini-PCI-E, men det har ju inte ens en metallskena, så sådana lär ju inte passa i den slotten, eller hur fungerar de?

Jag vill helst att det skall stödja 802.11N, men jag är öppen för att höra vad jag har för alternativ, det gäller även t.ex. bättre USB-kort och dylika lösningar.

Stort tack på förhand

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Min vän använder det här till sin dator och det fungerar utmärkt: http://www.inet.se/produkt/5401891/asus-usb-n53-dualband-n600

Både 2.4 och 5GHz.

Kanske kan vara något. Vet faktiskt inte vad för "low profile"-PCI-kort Acer gubbarna talar om.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Köra powerline kan ju va ett alternativ då. Alltså nätverk genom eluttaget.

Edit: Ett annat bra alternativ är ju att köra en 802.11n brygga. Välj då en 2x2 eller 3x3 MIMO brygga på 5GHz-bandet samt motsvarande konfiguration på routern. Det beror ju lite på vad du har för internetuppkoppling och krav.

Såg att du bara får ut 0,5Mbit/s med din Zyxel nätverksadapter det gör ju att man undrar lite över hur radioförhållandena ser ut hos dig egentligen när det är så dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Min vän använder det här till sin dator och det fungerar utmärkt: http://www.inet.se/produkt/5401891/asus-usb-n53-dualband-n600

Både 2.4 och 5GHz.

Kanske kan vara något. Vet faktiskt inte vad för "low profile"-PCI-kort Acer gubbarna talar om.

Mvh. Mansion

Ja det kanske är det lättaste, att bara köpa en ny schysst USB-sticka... Tack för tipset!

Skrivet av Gunmoses:

Köra powerline kan ju va ett alternativ då. Alltså nätverk genom eluttaget.

Edit: Ett annat bra alternativ är ju att köra en 802.11n brygga. Välj då en 2x2 eller 3x3 MIMO brygga på 5GHz-bandet samt motsvarande konfiguration på routern. Det beror ju lite på vad du har för internetuppkoppling och krav.

Såg att du bara får ut 0,5Mbit/s med din Zyxel nätverksadapter det gör ju att man undrar lite över hur radioförhållandena ser ut hos dig egentligen när det är så dåligt.

Jag får ut ca 45 ned och 10-12 upp på min 100/10-lina med min laptop samt något liknande med min andra stationära som har ett trådlöst PCI-kort. De båda stationära står bredvid varandra, så jag skyller helt klart på USB-pinnen, inte signalförhållandena i sig.

Angående ditt tips om MIMO-brygga så har jag ingen aning om vad det är. Vet du någon guide eller dylikt jag kan läsa? Tack för tipset anyhow!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Om man läser produktbladet för D-Link DWA-556 300Mbps 802.11n så verkar det finnas något som kallas Short Bracket, som är 80mm i längd. Jag mätte mitt grafikkorts metallplatta bakpå och den är just 80mm. Så jag kanske har besvarat min egen frågeställning, men en sån borde alltså passa?

Produkten: http://www.inet.se/produkt/5401701/d-link-dwa-556-300mbps-802...
Produktbladet: http://www.inet.se/files/pdf/5401701_0.pdf

"+ Standard Bracket: 120mm (L) x 125mm (W) x 19mm (H) (4.72” x 4.92” x 0.75”) + Short Bracket: 80mm (L) x 125mm (W) x 19mm (H) (4.64” x 3.15” x 0.34”)"

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra USB-stickan men med en förlängningskabel, det brukar vara en billig och bra lösning (i alla fall värd att prova). Normalt kan USB förlängas 5 meter utan förstärkare. Problemet lär ju hänga ihop med att dess dåliga antenn sitter illa till bakom massa metall.

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Entracte:

Om man läser produktbladet för D-Link DWA-556 300Mbps 802.11n så verkar det finnas något som kallas Short Bracket, som är 80mm i längd. Jag mätte mitt grafikkorts metallplatta bakpå och den är just 80mm. Så jag kanske har besvarat min egen frågeställning, men en sån borde alltså passa?

Produkten: http://www.inet.se/produkt/5401701/d-link-dwa-556-300mbps-802...
Produktbladet: http://www.inet.se/files/pdf/5401701_0.pdf

"+ Standard Bracket: 120mm (L) x 125mm (W) x 19mm (H) (4.72” x 4.92” x 0.75”) + Short Bracket: 80mm (L) x 125mm (W) x 19mm (H) (4.64” x 3.15” x 0.34”)"

Har ett sådant själv. Och ja de följer me en bracket för Low Profile. Kortet funkar bra för övrigt bara att ja har haft problem med routern på senaste tiden. Sp de är väl inget att beskylls kortet på

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

Ja det kanske är det lättaste, att bara köpa en ny schysst USB-sticka... Tack för tipset!

Jag får ut ca 45 ned och 10-12 upp på min 100/10-lina med min laptop samt något liknande med min andra stationära som har ett trådlöst PCI-kort. De båda stationära står bredvid varandra, så jag skyller helt klart på USB-pinnen, inte signalförhållandena i sig.

Angående ditt tips om MIMO-brygga så har jag ingen aning om vad det är. Vet du någon guide eller dylikt jag kan läsa? Tack för tipset anyhow!

Nu verkar det ju som du redan har hittat en lösning på ditt problem men jag kan förklara vad jag menade i alla fall. En brygga ser ut som en trådlös router och du placerar den i närheten av dina datorer den kommunicerar trådlöst med din router och du ansluter dina datorer till bryggan med nätverkssladdar. I den trådlösa WiFi standarden 802.11n så ger 2x2 MIMO en maximal länkhastighet på 300Mbit/s och 3x3 MIMO en maximal länkhastighet på 450Mbit/s. Den faktiska hastigheten är ju dock mycket lägre. 802.11n fungerar över 2,4GHz-bandet och 5GHz-bandet. 5GHz-bandet är att föredra i lägenhet eftersom man slipper störningar från grannarnas trådlösa nätverk som kan påverka hastigheten.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för redogörelsen Gunmoses!

Faktum är att jag köpte med ett 802.11N-kort via PCI-E 1.0 som jag vid närmare kontroll insåg hade en Low Profile-bracket inkluderad, och med den i får jag klockren kontakt och utvinner ca 50Mbit ner och 10-12 upp. Så allt är i sin ordning

Tack för alla svar!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Jag har en WNR3500L men vet inte att den heter RangeMax - är det två olika versioner av samma router? Får ut runt 50 med både laptopen och stationära, båda har N-stöd. Vad kan diffen mellan din och min hastighet bero på tror du? Något med frekvensen? Kör du på 5Mhz?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q