Datorn fryser - sen händer absolut INGET!

Permalänk
Avstängd

Datorn fryser - sen händer absolut INGET!

Min dator

började idag med att bara frysa till, sen händer det inget mer, den bara fryser till, sen får jag trycka på Avstängningsknappen, för den reagerar inte ens på tagentbordet/musen..

Alltså, datorn fryser, INGET händer, JAG måste HÅLLA in Av/På-knappen tills datorn stänger av, sedan slå på den..

Vadf*n är problemet?

Visa signatur

| Keyboard: Corsair K90 | SSD Sandisk Harddrive 60 GB | Cooler Master HAF 912 | Razer Deathadder | MSI nvidia gtx 660 ti | FRI FRAKT - INET.se | INTEL Core i5 2500k |

Permalänk

Låter som ett virus till stösta sannolikhet.

Hade det varit dåligt fungerande hårdvara hade du fått blue screen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdevil:

Låter som ett virus till stösta sannolikhet.

Hade det varit dåligt fungerande hårdvara hade du fått blue screen.

Ominstallerat datorn, resulterar med samma sak. Då kan man uteslute virus va?

Visa signatur

| Keyboard: Corsair K90 | SSD Sandisk Harddrive 60 GB | Cooler Master HAF 912 | Razer Deathadder | MSI nvidia gtx 660 ti | FRI FRAKT - INET.se | INTEL Core i5 2500k |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

ja... (jag tyckte inte det lät som virus)

hur länge har du haft problemet och vilka komponenter?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

ja... (jag tyckte inte det lät som virus)

hur länge har du haft problemet och vilka komponenter?

Problemet uppstod igår, helt random...

Nvidia GeForce GTS 250
SanDisk (SSD) + Vanlig HDD hårddisk. (har operativ på SSDn)
Intel Core i5 2500K
RAM: 8 GB (2 x 4 GB från Corsair)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara att nånting blir överhettat, gör du något speciellt innan den fryser sig?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

Jag gissar på SSDn, vilken modell? Låter nämligen som ett problem som många fick med sandforce-kretsarna.

Permalänk

Kan även frysa ifall grafikkortet är defekt eller dåligt konfigurerat.

Permalänk
Medlem

Kan även frysa utifall solen går upp i norr och ner i väster och om bävrarna börjar spela plockepinn vid fullmåne...

Skämt åsido, koppla ur SSD disken och prova om datorn startar som vanligt efter det.

Permalänk
Medlem

Hade själv samma problem förut blev ofta efter man spelat längre tid om man haft datorn på en hel dag vill säga.

Men räckte med starta om

Minns att det har hänt kanske 3-4 gånger på 1 år så ingen big deal. Antagligen överhettat bara

Permalänk
Medlem

Kan vara något minne som inte vill vara med längre.. kan du lista din hårdvara och konfiguration?
sån där freeze kan bero på fler saker men testa dina minnen.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Daniel.L:

Nä då är det inte virus. Tänkte ifall processorn blir maxad till 100% av något program som har högsta prioritetsgrad så kan det bli så.

Men då måste det vara komponenterna. Är det under all användning? Även under vanlig skrivbordsanvändning och när du låter den vara en stund?
Ifall det är de så är det nog minnena som är slutkörda eller grafikkortet. Testa att köra det integrerade grafikkortet och se ifall det funkar bättre.

Ifall det är under aktiv användning så kan det vara SSD-disken också då någon krets kan krångla och släpper fram en felaktig kod till något.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte vad felet är, hände för ungefär 20 minuter sen, då fryste datorn till i typ 1 minuter, och startade sedan om sig.. Körde minndesdiagnostik, men det bättre av det. Vet inte vad jag ska göra.. SSDn är en på 60 gig, om det säger tillräckligt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara din SSD som behöver ny Firmware, som någon föreslog tidigare.
Du kan läsa lite om detta här:
http://forums.sandisk.com/t5/SanDisk-Extreme-SSD/My-SSD-Hard-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johngbg:

Kan vara din SSD som behöver ny Firmware, som någon föreslog tidigare.
Du kan läsa lite om detta här:
http://forums.sandisk.com/t5/SanDisk-Extreme-SSD/My-SSD-Hard-...

Saken är att min dator fryser till, och sen stannar den helt fryst, tills den EV. startar om, alltså, typ crashar.

Det verkar som att datorn "fryser" när jag håller på med för mycket på en gång typ.. men ändå kan datorn i princip bara vara vid
huvudskärmen, och ändå frysa till, även om jag inte gör något.. det är det som är så jobbigt, datorn fryser till även om jag inte har
någonting igång..

Sjukt förvirrande..

:/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Liknande problem med att datorn frös (och skärmen fortfarande fick signal) fick jag när processorn var överklockad utan att jag hade höjt spänningen.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kuufukuji:

Liknande problem med att datorn frös (och skärmen fortfarande fick signal) fick jag när processorn var överklockad utan att jag hade höjt spänningen.

Hur sänker man den då?

-- Ska koppla ur RAM-Minnerna, för tydligen kan dom orsaka problemet..

Visa signatur

Permalänk

Tror också på att uppdatera FW i din SSD. Gör det, men ta backup på dina data på disken.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

Saken är att min dator fryser till, och sen stannar den helt fryst, tills den EV. startar om, alltså, typ crashar.

Det verkar som att datorn "fryser" när jag håller på med för mycket på en gång typ.. men ändå kan datorn i princip bara vara vid
huvudskärmen, och ändå frysa till, även om jag inte gör något.. det är det som är så jobbigt, datorn fryser till även om jag inte har
någonting igång..

Sjukt förvirrande..

:/

Men varför provar du inte med det som jag tex har föreslagit, koppla ur din SSD och uteblir frysningarna då så är det ju den komponenten som är felet.

Men vill du inte felsöka utan fortsätta gissa så vet inte jag... Då förstår iallafall inte jag varför du skapade denna tråden från början.

Permalänk
Medlem

Så hur har det gått för dig, har ju sett att du varit inloggad här flera gånger idag?

Permalänk
Avstängd

Det är inte RAM-Minnet som spökar iaf, tog ut båda under ett längre tid, och datorn frös ändå. Blir att ta bort min SSD och använda min HDD endast nu, ska vi se hur det går.. Hoppas det inte är Processorn bara..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem för ett par veckor sedan, fredag kväll kraschade ssdn, gick inte hitta den i bisoet. Det var en cirka 3 år gammal, Sandforce2 SSD från Corsair. Börja backaup på allt....

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarnexx:

Hade exakt samma problem för ett par veckor sedan, fredag kväll kraschade ssdn, gick inte hitta den i bisoet. Det var en cirka 3 år gammal, Sandforce2 SSD från Corsair. Börja backaup på allt....

Skaffa mig DENNA så det är väl vad man kan kalla en budget-SSD.. ska installera operativet på min andra hårddisk nu och bara använda vissa program på SSDn!

Tack för ditt svar förresten!

Visa signatur