Permalänk
Medlem

HTPC-bygg med mini-ITX

Jag bygger ihop en relativt liten HTPC med moderkort och chassi i mini-ITX-format.

HTPC-bygg med mini-ITX

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

funderar själv på bygga liknande, fast andra komponenter, men vad kostade det ca?

Permalänk
Medlem

Hade min förra lilla NAS i samma chassi, håller med att det snabbt blir trång med alla kablar! Satte dock i ett Silverstone nätagg som var betydligt tystare. Ganska tevlig annars.
Kul bygge!

Permalänk
Medlem

jag har min htpc i en låda tilslammans med stärkaren. har dragit ut en fläkt från insidan av chassit till baksidan av lådan och möbeln där jag har gjort ett litet hål. Så fort datorn går igång så finns där tillräckligt med luftflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av annddyy:

funderar själv på bygga liknande, fast andra komponenter, men vad kostade det ca?

Chassi, moderkort, processor och minne gick på 2 800kr på Komplett. Antagligen billigare på andra ställen med Komplett var de enda som hade alla komponenter i lager när jag ville beställa.

Fractal Design-fläkten kostade 85 kr tror jag och sen hade jag en Blurayspelare, en HDD och en SSD sedan tidigare.

Har inte testat att lägga ner den i lådan än, men uppe på bänken håller processorn runt 35 grader när jag spelar upp bluray och sånt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

En del verkar nobba lådans utseende, men jag tycker den är läcker. Är själv sugen på att bygga med den lådan sen när jag fått jobb och lite pengar att leka med. Dock förstår jag inte varför du tejpat upp SSD:n när det finns monteringsplats för den i botten, iaf enligt produktbilderna hos Chieftec själva.

http://www.chieftec.eu/plugins/content/jw_sigpro/sigpro.downl...

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Roligt chassi, det skall jag modda någongång i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

En del verkar nobba lådans utseende, men jag tycker den är läcker. Är själv sugen på att bygga med den lådan sen när jag fått jobb och lite pengar att leka med. Dock förstår jag inte varför du tejpat upp SSD:n när det finns monteringsplats för den i botten, iaf enligt produktbilderna hos Chieftec själva.

http://www.chieftec.eu/plugins/content/jw_sigpro/sigpro.downl...

Det har jag inte sett. Dock skulle jag nog säga att det nästan är omöjligt att få dit en SSD där i praktiken då nätagget går nästan ända fram och sedan kommer en veritabel bläckfisk av hårda och svårböjliga kablar. Dessutom har jag satt en fläkt där till höger som snor för mycket plats.

Alltså lådan är inte direkt ful, det tycker jag inte, men den ser kanske inte så high-tec ut framifrån.

Jag har inte haft någon som helst tid att packa ner den i lådan i tv-bänken, koppla in det externa TV-kortet (som har egen strömförsörjning, det var någon som undrade det) eller mäta temperaturer. Men jag är dock helnöjd med ljudnivån på fläktarna i nätagg, processor och chassi. Den mekaniska hårddisken låter som sagt fruktansvärt dock men den har jag inte använt alls än eftersom jag inte kopplat in TV-kortet än.

Skall låna en sån där strömmätare och kolla hur mycket den drar från väggen i idle och vid blurayuppspelning, återkommer med det.

/hulle.

Visa signatur