Skaffat HD6450 "htpc-kort", men nu hackar alla filmer fram, även lågupplösta :(

Permalänk
Medlem

Skaffat HD6450 "htpc-kort", men nu hackar alla filmer fram, även lågupplösta :(

Kortet har ju fått bra recensioner överallt, perfekt htpc-kort, med alla features som behövs.
1080p skryts det med på kartongen, plus 7.1 ljud och allt möjligt filmrelaterat.
Gällde tydligen även den äldre modellen som är hälften så snabb, så prestandan borde ju duga - särskilt till lågupplöst material.

För mig hackar det dock fram i VLC, 3-4 hack/ryck i sekunden när det panoreras.
Med mitt gamla strömslukande 9600GT flöt allt perfekt.

Aldrig ägt ett Radeon förr, kan jag ha missat någon viktig inställning i den där catalyst controlcenter?
Eller är felet att jag installerade hela paketet, skulle bara tagit drivaren någonstans ifrån kanske?

Tacksam för svar, detta känns väldigt trist

EDIT: Kan komplettera lite.
Vista 64-bit, Core2Duo, vanlig platt monitor, det enda jag gjort är byta graffe från Nvidia och då blev det så här.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Inaktiv

Automatic deinterlacing drar en del har jag för mig. Det ska finns en video tab i catalyst som du kan mixa med.
Sen så kan det alltid vara rester från den tidigare drivrutinen som spökar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk

Prova att installera om windows om du inte gjorde det när du bytte kort. Installera senaste drivrutin från nätet. Ifall du inte installerade om windows så kan nvidia drivrutinen störa. Om du inte vill installera om allt så finns det program som kan rensa bort gamla drivrutiner. Minns tyvärr inte vad det hette. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Tog du bort Nvidia drivrutinerna när du bytte kort, kan kanske vara dem som ligger kvar i bakgrunden och spökar.

Permalänk
Medlem

Tack alla

GPU-acceleration i VLC verkar inte hjälpa.
Gamla drivarna lät jag vara helt, jag bara tog ur kortet, satte i nya, bootade, och installerade det där gigantiska catalyst-paketet.

Installera om Vista ska jag göra i vilket fall, men tar ju ett tag att fixa med det.

Men ska jag då, på helt fräscht system, köra den där paketinstallern, eller ska jag bara ta en driver från windows update?
Typ alla inställningar var ändå gråa, och vetefan varför jag vill ha den där catalyst grejen körande hela tiden - ligger ju i aktivitetsfältet och är igång. Varför liksom?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Avinstallerat all nvidia-programvara, men hjälper inte ändå.
Kvarstår kanske den där ominstallationen då, som ändå ska göras.
Frågan är om man bör ha catalyst-paketet då, eller bara drivaren från windows update (lär väl finnas där)?
Spelar ju aldrig, och fifflar inte med utökade skrivbord eller annat.
Eller bör jag endast köra det som följde med på skivan???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Googla på "HD6450 stuttering movies" ger ju inte mycket direkt, så borde inte vara något problem antar jag.
Och så mycket som det hackar så skulle folk märka. Filmer hackar ju alltid lite vid panoreringar och så, de är ju inte 100fps, men här hackar det rejält mot mitt strömslukande gamla 9600GT.
Total reinstall nu, lär väl veta om köpet var lyckat eller ej någon gång imorgon ... suck ...

Visa signatur

Permalänk

till drivrutin är nog bäst att köra med senaste för kortet från tillverkaren.

både de på skivan och i windows update brukar vara väldigt utdaterade.

här är länk till senaste drivrutinen för kortet
http://www2.ati.com/drivers/12-10_vista_win7_win8_64_dd_ccc_w...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

till drivrutin är nog bäst att köra med senaste för kortet från tillverkaren.

både de på skivan och i windows update brukar vara väldigt utdaterade.

här är länk till senaste drivrutinen för kortet
http://www2.ati.com/drivers/12-10_vista_win7_win8_64_dd_ccc_w...

Tack, var det jag körde med igår också.

Helt nyinstallerat, uppdaterat system nu, samma som innan med Vista-64.
Inga spår av gamla nvidia såklart, utan allt är formaterat/nyinstallerat.
Och problemet kvarstår, precis som innan.

Grejen är att det är lika illa i en lågupplöst avi på 640x352 (med CPU-belastning på typ 4%) som med en H264 mkv i 1080p, så det kanske inte handlar om prestanda utan om någon frekvens/synk som är fel eller???

EDIT: Stänga av aero har jag testat också, men det hjälpe inte heller såklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testat alla olika video-utmatningsenheter i VLC - ger ingen större skillnad.
Testat aktivera synk och tripplebuffering i 3d-inställningarna i catalyst.

Även testat MPC-HC x64 och med det så fungerar HD-material mycket bättre då DXVA2 används (kanske inte lika smooth som GT9600 men mycket bättre). Dock fungerar det INTE på vanliga lågupplösta DivX/XviD och det hjälper ju ej Play-kanalerna heller såklart.

Så, var jag för ivrig när jag köpte mitt kort, i tron att AMD är the way to go för allt som rör film/media?
Om korten bara fungerar på vissa filer, i vissa program, så är det ju inte mycket att ha enligt mig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även testat XBMC, vilket var det omständigaste mest bloatade skräp jag någonsin testat, och det hackar även där (DXVA2 enabled).
Dock på ett annat sätt, det flyter på ett tag, sedan kommer dessa stoooora mjuka hack, som om det snabbspolar mjukt i 2 sekunder, gång på gång på gång. Sedan flyter det ett tag igen o.s.v.

Nej i med gamla 9600GT igen, som idlear 30W. Det är tydligen vad som krävs för att spela lågupplöst video utan rejäla hack

Visa signatur