Permalänk

Lackrack stabilitet

Hej, jag funderar på att köpa in en rackmonterad server men känner att jag inte har någon plats för ett rejält rackskåp, efter lite googlande så hittade jag denna länken: http://wiki.eth0.nl/index.php/LackRack
Jag har redan ett par vita lack bord ståendes som inte används och jag är 100 % att det är exakt samma modell, det känns dock väldigt lätt och ostabilt och låter ihåligt när jag knackar på benen. Därför tänkte jag fråga här om ni har något tips på hur man kan göra benen stabila nog att hänga upp sisådär 20 kilo i dem?
Min första tanke var att förstärka benen med någonting liknande detta: http://www.jula.se/skarvjarn-2-pack-311121
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Server_rack_rail_dimensions...
Jag tänkte mig alltså något sådant både på insidan och på utsidan, tror ni att det håller för 20 kilo?

Andra problemet jag stött på är att jag har två stycken lackrack och skulle behöva bygga ihop dem, gärna modulärt. Min först idé här var någon slags plugg i benen som passade i hål på ovansidan av bordet men jag är inte så säker längre. Jag kanske borde skippa idén om att den ska vara modulär och helt enkelt använda skenor hela vägen upp på utsidan och mindre skenor på insidan?

Har vi någon annan här som har byggt en lackrack och i sådana fall kan dela med sig av sin lösning, och skulle ni vara intresserade av en bygglogg på detta?

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Medlem

Man kan ju köra en gängstav genom hela skiten, den är ju ihålig och få ett enhetligt rack som går att sära på i framtiden.

Funderar på hur mycket ditt förstärkningsförslag gör, mest är det ju att benen är ihåliga vilket borde göra att det inte blir så mycket för skruven att fästa i. Så genomgående skruvar med en bricka hade jag gjort.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Man kan ju köra en gängstav genom hela skiten, den är ju ihålig och få ett enhetligt rack som går att sära på i framtiden.

Funderar på hur mycket ditt förstärkningsförslag gör, mest är det ju att benen är ihåliga vilket borde göra att det inte blir så mycket för skruven att fästa i. Så genomgående skruvar med en bricka hade jag gjort.

Hur menar du att man ska köra igenom gängstaven, använda gängstaven för att montera fast rackenheten eller för att "fylla ut" tomrummet i benen och ge dem en stomme av metall?

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Medlem

Försök att köpa ett begagnat halvhöjdsrack eller helhöjd och kapa istället. Klart bättre och behöver inte vara dyrare än vad lack borden skulle kosta i slutändan.

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

Försök att köpa ett begagnat halvhöjdsrack eller helhöjd och kapa istället. Klart bättre och behöver inte vara dyrare än vad lack borden skulle kosta i slutändan.

Jag har funderat på det men jag har redan ett par lackbord hemma som jag tänkte testa först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör Bah'

Ett väldokumenterat galleri kanske vore kul för andra i samma situation:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Rekordmedlem

Det var tidigare plastfötter på lackborden med de har de snålat in på nyare, men har du bord med fötter så är de bara att fästa i bordet under, tex limma och skruva, vikten i sig är nog inget problem för benen, borden håller att sitta på, däremot är det kanske infästnnigen som är bökig, men du ska väl fästa även i bakkant eller ? Annars kanske rackskaenor i metall:

http://e-line.fitzpatrick.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pursche01:

Hur menar du att man ska köra igenom gängstaven, använda gängstaven för att montera fast rackenheten eller för att "fylla ut" tomrummet i benen och ge dem en stomme av metall?

Hålla ihop borden när de är staplade och därmed ge en stadig kontruktion. I botten där staven kommer sticka ut och repa golvet sätter man en sådan gummi-dörrstopp, vilket även kommer fungera som ljuddämpning.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det var tidigare plastfötter på lackborden med de har de snålat in på nyare, men har du bord med fötter så är de bara att fästa i bordet under, tex limma och skruva, vikten i sig är nog inget problem för benen, borden håller att sitta på, däremot är det kanske infästnnigen som är bökig, men du ska väl fästa även i bakkant eller ? Annars kanske rackskaenor i metall:

http://e-line.fitzpatrick.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showi...

Jag gillar din idé med skenan och har öppnat upp Inventor och börjat leka lite med idén. Jag sökte efter genomskärningsbilder för att kolla var man kan fästa skruva etc och hittade denna:

Källa: http://www.instructables.com/id/Ikea-lack-plus-light/

Efter att ha sett vilka delar av Lackracken som inte är ihåliga så har jag kommit fram till det här:
http://imgur.com/a/JNV0e
Bara en skena är gjord och jag kommer göra den andra imorgon.
Dags att börja leta upp någon plåtslagare runt Borlänge imorgon då.

EDIT: Hålen på skenan jag gjorde är gjorda efter detta.

EDIT 2: Just nu lutar det mot att skaffa två vänsterskenor (som jag har gjort nu) och två högerskenor (som ska göras imorgon) och sätta på båda sidorna av lackborden.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Bordskivan är densamma som den tidigare varit med "bikakestagningen i wellpapp" men benen är numera melamin? fyllt med sågspån, vet inte om de är helfyllda eller om det bara är ändarna och de har inga fötter längre, å andra sidan har ju borden halverat priset sedan de kom ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bordskivan är densamma som den tidigare varit med "bikakestagningen i wellpapp" men benen är numera melamin? fyllt med sågspån, vet inte om de är helfyllda eller om det bara är ändarna och de har inga fötter längre, å andra sidan har ju borden halverat priset sedan de kom ut.

Jag testade knacka på benen med en skruvmejsel och det låter som att det bara är ihåligt i mitten, ändarna är helt fyllda med pressade sågspån så man borde kunna skruva fast stödskenan i den, på skenan jag gjort i Inventor så borde det finns något att fästa skenan i där jag har skruvhål.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du får testa, det går ju att limma/använda mattejp mellan plåten och borsbenet också, det tar mycket kraft om det blir över en stor yta, borde fästa bra om man rengjort ordentligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur mycket, och vilken typ av hårdvara hade du tänkt att fylla den med?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Skrivet av Kire6:

Hur mycket, och vilken typ av hårdvara hade du tänkt att fylla den med?

Jag är osäker på hur mycket och vilken hårdvara jag tänkt fylla den med eftersom det beror på vad jag kan hitta på diverse hemsidor. Bordet är tydligen stabilt nog för att jag ska kunna sitta på den (100 kilo) men jag är mer rädd för att den ojämna vikten kommer göra att rackhålen töjs ut och blir större. Därför vill jag ha en rackskena fastmonterad på den.

För övrigt så har jag gjort klart den andra skenan i Inventor idag.
http://imgur.com/a/Jbrcv

.ipt och .iam filerna kan släppas här eller i galleriet jag skapar när jag är klar om intresset finns.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pursche01:

Jag är osäker på hur mycket och vilken hårdvara jag tänkt fylla den med eftersom det beror på vad jag kan hitta på diverse hemsidor. Bordet är tydligen stabilt nog för att jag ska kunna sitta på den (100 kilo) men jag är mer rädd för att den ojämna vikten kommer göra att rackhålen töjs ut och blir större. Därför vill jag ha en rackskena fastmonterad på den.

För övrigt så har jag gjort klart den andra skenan i Inventor idag.
http://imgur.com/a/Jbrcv

.ipt och .iam filerna kan släppas här eller i galleriet jag skapar när jag är klar om intresset finns.

Känns som att det du håller på med kommer kosta mera än ett begagnat halvrack i slutändan?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Känns som att det du håller på med kommer kosta mera än ett begagnat halvrack i slutändan?

Inte min mening som räknas men det är ju byggandet som är halva nöjet(om man frågar mig), dock krockar det om det är låg budget som är målet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Ursäkta om jag svamlar här, jag har varit rätt trött när jag skrivit de andra posterna men jag kan inte komma ihåg att jag någonsin sagt att pengar varit ett problem? Jag är inte direkt jättetät men pengar nog för att göra ett sånt här "simpelt" projekt har jag.

Skrivet av gs242:

Inte min mening som räknas men det är ju byggandet som är halva nöjet(om man frågar mig), dock krockar det om det är låg budget som är målet.

Jo jag håller helt klart med dig, roligt att bygga något och sen kan jag tänka mig att detta kan påverka mina betyg i exempelvis Teknik eller Konstruktion (Jag går teknisk linje på Gymnasiet, andra året).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pursche01:

Ursäkta om jag svamlar här, jag har varit rätt trött när jag skrivit de andra posterna men jag kan inte komma ihåg att jag någonsin sagt att pengar varit ett problem? Jag är inte direkt jättetät men pengar nog för att göra ett sånt här "simpelt" projekt har jag.

Jo jag håller helt klart med dig, roligt att bygga något och sen kan jag tänka mig att detta kan påverka mina betyg i exempelvis Teknik eller Konstruktion (Jag går teknisk linje på Gymnasiet, andra året).

Personligen så skulle jag tycka att det var betydligt roligare att ha ett riktigt och väl byggt metall rack med bra kabeldragning stående i mitt "serverrum". Så att man kan vara 100% säker på att allting kommer att fungera utan att någonting fallerar. Men jag förstår också att du är sugen att bygga någonting eget för nöjes skull så låt gå!

Skulle jag vara du så skulle jag stapla två stycken lack på varandra. Skruva fast benen på de översta borden i den undre bordsskivan. Alternativt fästa en metall skena uppifrån o ner. Montera sedan det första racket på den undre bordsskivan och fortsätt sedan stapla racken uppåt. Då kommer all vikt att lägga sig på bordsskivan istället för att dom ska hänga i benen.

Det är det enklaste sättet att lösa det på. men vill du göra något speciellt och verkligen att racken ska "hänga" i benen så går det juh naturligtvis att förstärka benen. Men tror dock att det kommer att gå åt mer arbete än det är värt pga hur dålig hållfasthet det är i lack benen.

På denna bild så ser du hur jag menar http://wiki.eth0.nl/index.php/File:5x_lackrack.jpg

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pursche01:

då är vi två med samma tankesätt! läser teknik-programmet med inriktning Design och produkt-utveckling/konstruktion på Polhemskolan i Lund. Föredrar också att bygga säker för att köpa både för att man kan få sakerna som man vill på sitt vis samt att det kan bli billigare ibland. oavsett om det bli billigare eller inte så är det en framtagningsprocess som är rolig och lärorik, speciellt med allt stöd och alla tankar här på sweclockers.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pursche01:

Har du räknat något när det gäller belastningen på bordsbenen? En Dell 2950 (generisk 2U server, finns i drivor på begagnatmarknaden) väger runt 30 kg. Ikea hävdar att deras Lack bord klarar av 25 kg (utbredd last får man väl anta). Naturligtvis så finns det en säkerhetsmarginal på dom där 25 kilona men uppnår nog fysisk maxlast rätt snabbt när man fyller på med servrar.

Permalänk
Medlem

Man skulle inte kunna"fylla" benen med något material som gör dem stabilare? Borra upp ett stort hål i spånskive-ändarna och tratta i någon trä/plast massa eller helt enkelt sätta in en passande träbit med lim på sig? Då slipper man ju pilla med finishen på benen och man ser ingen skillnad. För vad jag kan tänka mig så kommer belastningen framför allt ligga på benen om man nu väljer att göra någon fäst-anordning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

Har du räknat något när det gäller belastningen på bordsbenen? En Dell 2950 (generisk 2U server, finns i drivor på begagnatmarknaden) väger runt 30 kg. Ikea hävdar att deras Lack bord klarar av 25 kg (utbredd last får man väl anta). Naturligtvis så finns det en säkerhetsmarginal på dom där 25 kilona men uppnår nog fysisk maxlast rätt snabbt när man fyller på med servrar.

Jag har ingen aning om vad som funkar i det långa loppet men jag har i alla fall kunnat sitta och "gunga" på mitt lackbord när jag testade hur stabilt det är. Jag tror att det håller.

Skrivet av gs242:

Man skulle inte kunna"fylla" benen med något material som gör dem stabilare? Borra upp ett stort hål i spånskive-ändarna och tratta i någon trä/plast massa eller helt enkelt sätta in en passande träbit med lim på sig? Då slipper man ju pilla med finishen på benen och man ser ingen skillnad. För vad jag kan tänka mig så kommer belastningen framför allt ligga på benen om man nu väljer att göra någon fäst-anordning.

Jo eventuellt, jag tror nog att jag testar enbart skenorna först och ifall den brakar ihop så skaffar jag ett par nya och fyller deras ben.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan stå på ett Lack bord utan några större problem så dem är ganska stabila.

Permalänk

själv körde jag med hörn list som var enklast att sätta dit och stabilt som bara den blev det
önskar bara att benen var lite längre så man kunde ställa burken under första bordet .

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem

När jag körde lackrack så satte jag ihop två, ben mot ben mha bleck och skruv. Jag skulle inte rekommendera att belasta benen annat än i benens riktning eftersom de är ihåliga och klarar knappt nån skjuvspänning allt. Benen är inte ihåliga längst upp och längst ner, men den absolut största delen är det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

http://www.skynet-irc.com/server/rack4.JPG

själv körde jag med hörn list som var enklast att sätta dit och stabilt som bara den blev det
önskar bara att benen var lite längre så man kunde ställa burken under första bordet .

Varför inte nåt sånt här http://www.jula.se/ben-till-badrumsmobel-4-pack-434126

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Apropå rack så går det några på auktion ikväll, det kanske passar någon som läser tråden
https://www.netauktion.se/auction/hi-fi-lager-partivaror-mm/

Visa signatur