Permalänk

Prisvärd multiskrivare till skolarbete.

Hej.

Skulle behöva lite hjälp med att hitta en multiskrivare som är prisvärd och som är billig i drift.
Ska mest ha den till skolarbete, som kopiera böcker,skriva ut text dokument och även scanning. Så är inget behov av att skriva ut foto eller liknande.
Kommer mest skriva ut svartvitt.

Gärna prispressad och vara billig i drift. Har aldrig haft skrivare innan men har hört lite om pirattoner.

Mvh.

Permalänk

Toner har du bara i en laserskrivare. Det är inte den billigaste varianten, om du inte skriver väldigt mycket.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Den första frågan du måste ställa dig är skall du ha en Bläckstråleskrivare eller en Laserskrivare.

Fördel Bläckstråle
Billig i inköp

Nackdel
Dyrt bläck till antalet utskrifter
Torkar om du ej använder den.

Fördel Laser
Många utskrifter billigt

Nackdel
Dyrare i inköp fast finns billiga nu för krking 500:- dock enbart skrivare ej multi.

Måste du kunna kopiera direkt?

Annars kan du köpa en billig Laserskrivare ca 500:- och en scanner för ca 500 - 600:- då får du visserligen scanna in det du skall ha kopia på först tar lite längre tid än en direktkopia.

Om du endast behöver svartvitt utskrift skulle jag gå på Laser då det blir billigare per utskrift efter inköp.

Skrivare: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/169046-samsung_ml-216... finns dessutom billiga pirattoner till den.
Scanner: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/129389-canon_canoscan...

Fanns dock extremt billiga multifunktion i laser: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/151052-samsung_scx-34...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Den första frågan du måste ställa dig är skall du ha en Bläckstråleskrivare eller en Laserskrivare.

Fördel Bläckstråle
Billig i inköp

Nackdel
Dyrt bläck till antalet utskrifter
Torkar om du ej använder den.

Fördel Laser
Många utskrifter billigt

Nackdel
Dyrare i inköp fast finns billiga nu för krking 500:- dock enbart skrivare ej multi.

Måste du kunna kopiera direkt?

Annars kan du köpa en billig Laserskrivare ca 500:- och en scanner för ca 500 - 600:- då får du visserligen scanna in det du skall ha kopia på först tar lite längre tid än en direktkopia.

Om du endast behöver svartvitt utskrift skulle jag gå på Laser då det blir billigare per utskrift efter inköp.

Skrivare: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/169046-samsung_ml-216... finns dessutom billiga pirattoner till den.
Scanner: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/129389-canon_canoscan...

Fanns dock extremt billiga multifunktion i laser: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/151052-samsung_scx-34...

Låter som det skulle vara bättre med en multilaserskrivare för 990kr(http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/151052-samsung_scx-34...) om den är bra, än att köpa scanner+skrivare för lika mycket? Eller är det bättre att bara köpa en multibkläckstrålskrivare för 400-600kr? Min kunnighet i skrivare är som sagt 0. Så tackar verkligen för all hjälp och tips jag kan få.

Permalänk

Vad kostar toner till laserskrivare jämfört med bläck till bläckstråleskrivare?

Permalänk
Medlem

* Vad kör du för OS?
* Vad kommer du scanna? Stora mängder, så du vill ha dokumentmatare?
* Ska du skriva ut stora mängder text, så att du vill ha automagisk duplex?
* Hur mycket plats har du att avvara?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown IGN:

Vad kostar toner till laserskrivare jämfört med bläck till bläckstråleskrivare?

Beror på skrivaren, vissa har billiga delar andra inte. Men om du skall skriva ut mycket svart/vitt och ha den till skolan så skaffa en Laser.
Snabbheten och att man slipper att bläckfanstyget torkar hela tiden är det klart värt att skaffa Laser.
Fördelen med Laser är just att tonern inte torkar på samma sett som en bläckstråle skrivare gör. Du kan räkna med att få ut runt hälften av en bläckpatron innan den är körd, medans du med laser kan köra slut den ordentligt, samt att man slipper det fula randiga som man får med en dålig bläckpatron.

Så i slutändan så blir det nog billigare med Laser hur du än gör, samt att texten i mitt tycke ser bättre ut med laser.

Skall du plugga på universitet eller så, är det nästan ingen ide att ha en hemma själv, då de brukar ha grymt fina maskiner att använda, lägg i så fall pengarna på att betala utskrifterna där om nu skolan inte står för det gratis, brukar inte vara mer än ett par öre per sida.
Saknade aldrig när jag pluggade att ha en maskin hemma, bara att sticka dit och scanna/printa dygnet runt

Permalänk
Medlem

Köpte själv en relativt billig multibläckskrivare inför studiestart och kan säga att jag ångrar att jag inte gick på laser. Skriver inte ut så värst mycket men bläckpatronerna tar slut ganska snabbt ändå...

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Kör på Multifunktions med laser den är prisvärd dessutom är mellanskillnaden 400 -500 vilket en bläckstråle multifunktions skulle käka upp i bläck istället då kan du fortfarande skriva ut på Lasern.

Som sagt Laser dyrare i inköp men skriver du ut en del så vinner den i längden då det är billigare att skriva ut speciellt när man bara skriver ut svart vit.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

Börjar med multifunktionsskrivare med kompatibel bläck

Jag kör själv med med multifunktions bläckstråleskrivare och extra svartvit laserskrivare för kontoret och ser priserna faller för kompatibel bläck. En sats bläck med 4 patroner kostar 100-150 kr. Jämför ej med originalpatroner, kompatibla tillverkare har delvis 1,5-2,3 mer bläck än originalet. Söker du efter bläckmängden börjar med Brother, därefter Epson och sen Canon. HP och Lexmark är dyra pga. deras chippatent. Kolla shop.bytes-and-colours.com eller nordicink.se med bottenpriser. Så hittar du en kopiator, scanner och skrivare som räcker länge. PS: min Epson kör sen 6 år utan fel bara med kompatibel bläck.

Permalänk
Medlem

Att laser är billigare än bläck är inte riktigt sant idag. En multifunktionsskrivare med bläck som har stora billiga piratpatroner blir det billigaste alternativet. Många billiga bläckstråleskrivare som marknadsförs som fotoskrivare har små, dyra patroner och det går inte att få tag på piratpatroner. Tittar man på den multifunktionslasern från Samsung på Webbhallen som länkades så ligger en toner som räcker till 1500 sidor på 439kr, jämför det med till exempel en HP OfficeJet Pro 8600 med 80ml svart piratpatron som räcker till 2300 sidor och kostar 149kr det blir klart billigare utskrifter. Vissa multifunktions bläckskrivare skriver också nästan lika fort som en laser. Se upp för bläckstråleskrivare med en patron på 9ml bläck eller liknande där det inte finns några piratpatroner att köpa och originalpatronerna kan vara riktiga dyra, man kan få ge över 200 spänn för 9ml bläck eller liknande och då blir det riktigt dyra utskrifter.