MacBook-Air 13 tum startar inte!

Permalänk
Medlem

MacBook-Air 13 tum startar inte!

Hej!

Jag har haft min Mac sedan September 2012, och den fungerade felfritt i någon månad eller två.
Efter det ville inte program starta som de skulle, kunde inte installera filer och saker bara kraschade då och då. Då lämnade jag in den till expeditionen på skolan som kunde gå in i något felsäkert läge och uppdatera oset vilket som gjorde att den blev bättre i någon månad.

Sen nu den senaste månaden har den börjat bli konstig igen, dock inte alls lika konstig, utan det var endast minecraft och några andra små applikationer som fortsatt krascha väldigt sällan.
Nu idag, gick inte word eller något annat program att starta utan att det kraschade, så jag startade om datorn och då stängdes den av mitt i omstarten. Sen går det inte att starta den.

Allt som händer är att den vita skärmen kommer upp med en liten laddningsruta och apple logon, så står den och laddar i några få sekunder sedan stänger den av sig igen.

Jag behöver desperat hjälp då ett ex antal skolarbeten ligger på datorn som jag måste få tag på!

Tack på förhand!

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Testa starta upp den i felsäkert läge och stäng sedan av den. Kan hjälpa ibland.
Starta sedan upp den och kolla om den startar normalt nu.

Citat:

Så här startar du i säkert läge:

Se till att Mac-datorn är avstängd.
Tryck på strömbrytaren.
När du hör startljudet håller du genast ner skifttangenten. Tryck ner skifttangenten så fort som möjligt efter det att du har hört startljudet, men inte före.
Släpp skifttangenten när du ser den grå Apple-logotypen och förloppsindikatorn (ett snurrande kugghjul).

Om du använder Mac OS X v10.4 till Mac OS X v10.6.8 visas ''Säker start'' i inloggningsfönstret, som visas även om du normalt loggar in automatiskt. Om du använder Mac OS X v10.2 till v10.3.9 visas "Säker start" i Mac OS X-startrutan.

För att lämna Säkert läge ska du starta om datorn normalt utan att hålla ned någon av tangenterna under uppstarten.

Källa:
http://support.apple.com/kb/ht1455?viewlocale=sv_SE&locale=sv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Testa starta upp den i felsäkert läge och stäng sedan av den. Kan hjälpa ibland.
Starta sedan upp den och kolla om den startar normalt nu.

Källa:
http://support.apple.com/kb/ht1455?viewlocale=sv_SE&locale=sv...

Jag testade detta nyss, och det fungerar inte att starta den i felsäkert läge. Jag har testat minst ca 10 gånger nu, och ja. Det händer precis som vanligt, den kommer inte längre än till några sekunder på laddningsskärmen tills den stänger av sig själv..

Permalänk
Medlem

Lämna in den bara, be dem kolla om de kan rädda något.

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Lämna in den bara, be dem kolla om de kan rädda något.

Jag ska göra det, problemet är dock att jag har en svensk redovisning på torsdag och min keynote presentation tillsammans med mina anteckningar ligger på datorn, och dessa behöver jag något extremt...

Permalänk
Medlem

Nu lär du dig att alltid ha en backup på viktiga filer

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Nu lär du dig att alltid ha en backup på viktiga filer

Ah, och att aldrig mer lita på överprisat skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logfan:

Ah, och att aldrig mer lita på överprisat skit.

Bra naivt att tro att bara för att något är mer dyrt så går det aldrig sönder. Oavsett pris så finns det en risk att saker och ting går sönder.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder