Köpråd ang. ny MBA eller pad

Permalänk
Medlem

Köpråd ang. ny MBA eller pad

Jag har en MBP som jag använder till att ta anteckningar i skolan, skriva uppsatser, surf, film etc. Utöver det brukar jag koppla in en mixerbord via USB och spela in podcast och musik.

Pro börjar dock kännas lite tung att bära med sig eftersom jag ofta är borta länge, och jag har därför funderat på att köpa någon surfplatta att bära med mig. När nya Air visades upp igår blev jag dock lite sugen på en sån ist.

Ni som använder 11", duger den till att skriva längre saker på? Skriver oftast hela uppsatser på min stationära, men det kan bli ett par sidor och lite musikinspelning på bärbara också. Elva tum känns som den kan slå ut behovet av ex en Nexus 7 då den är smidig som fan. Men blir den för liten? Är inte helt oäven att köpa en 13" om så skulle vara fallet, men där är steget ner från MBP inte så stort.

Permalänk

Ägare själv bara en Macbook Air 11" i datorväg och använder den till det mesta. Har inga som helst problem med att skriva längre texter med den, men vad som man får tänka på är att lära sig att använda fullskärmsläget och workspaces i OSX för att lättare kunna arbeta med flera saker samtidigt, detta då skärmen hur man än vrider och vänder på det har sina begränsningar pågrund av sin storlek.

Har även provat ett par bärbara datorer i samma storlek men med Windows/Linux som operativsystem och har upplevt dom som besvärliga att arbeta med. Så det måste vara något Apple gör annorlunda med tanke hur bra Macbook Air 11" faktiskt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarNetwork:

Ägare själv bara en Macbook Air 11" i datorväg och använder den till det mesta. Har inga som helst problem med att skriva längre texter med den, men vad som man får tänka på är att lära sig att använda fullskärmsläget och workspaces i OSX för att lättare kunna arbeta med flera saker samtidigt, detta då skärmen hur man än vrider och vänder på det har sina begränsningar pågrund av sin storlek.

Har även provat ett par bärbara datorer i samma storlek men med Windows/Linux som operativsystem och har upplevt dom som besvärliga att arbeta med. Så det måste vara något Apple gör annorlunda med tanke hur bra Macbook Air 11" faktiskt fungerar.

Båda är funktioner jag använder konstant, så där är ingen inlärningskurva att prata om. Det jag mest är orolig för är att det ska kännas för litet om jag väl sitter och gör något längre, eller att den inte riktigt ska räcka till liksom. Samtidigt använder jag min laptop så lite att det smidigaste alternativet säkert är det bästa. Var på Siba idag och skulle prova hur dom känns, men där är dom fastspända med en rörbit där skärm och tangentbord möts så det var inte mycket man kunde känna och titta på.

Hur upplever du prestandan på den? Jag går som sagt från MBP 13, late 2011 4gb ram och utan SSD och tycker att den funkar utmärkt till allt jag gör, utom just att bära runt på den. Tror du att lite enklare inspelning skulle gå, eller blir den för varm och ljudlig då?

Permalänk
Medlem

Använde min Ipad plus apples trådlösa tangentbord till skolan för att anteckna under föreläsningar i pages hur bra som helst tills det börjades ritas... I alla fall to the point, tröttnade snabbt och återvände till penna och papper. Skriva uppsatser fungerar men rekommenderar inte då är en bärbar eller stationär dator bättre. Gjorde så att jag skickade det jag antecknat från ipad till min dator och öppnade det sedan i word. Ipaden är lätt och du kan få ut ca 10h arbete på den med blåtand innan den behöver laddas. Vidare är den väl skönare att ha också när man går och lägger sig och bara slösurfa. Men då jag övergått som sagt till papper och penna vid föreläsningar och använt den bara ca 10 -30 min om dagen så valde jag att sälja den idag. Så jag rekommenderar en bärbar om det är för skolan och längre uppsatser.

Rekommenderar för övrigt 13", 11" kan kännas för litet.