Hjälp mig att lära mig hur man bedömer komponenterna

Permalänk

Hjälp mig att lära mig hur man bedömer komponenterna

För att slippa fråga er så mycket om varje problem jag har vill jag lära mig hur jag själv bedömmer enskilda komponenters "duglighet".

- När man bedömer processorer, är det enda man tittar på antalet kärnor och GHz? Jag är bara intresserad av Intel så AMD behöver inte tas med i svaret.

- Hur bedömer man grafikkort över huvud taget? Här är jag helt lost. Vad tittar man efter?

- Hur vet jag om någon komponent i en dator är överkill, dvs flaskhalsar hela systemet? (Med andra ord: Hur vet jag att en dator är "balanserad?")

Tack så hemskt mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

Läs många tester. Att stirra sig blind på antalet kärnor och GHz säger dig i princip ingenting då arkitekturen kan ha en större inverkan. Samma gäller för grafikkort. Det sista lär man sig med tiden när man får en uppfattning om hur komponenter presterar generellt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Purjobonden:

För att slippa fråga er så mycket om varje problem jag har vill jag lära mig hur jag själv bedömmer enskilda komponenters "duglighet".

- När man bedömer processorer, är det enda man tittar på antalet kärnor och GHz? Jag är bara intresserad av Intel så AMD behöver inte tas med i svaret.

- Hur bedömer man grafikkort över huvud taget? Här är jag helt lost. Vad tittar man efter?

- Hur vet jag om någon komponent i en dator är överkill, dvs flaskhalsar hela systemet? (Med andra ord: Hur vet jag att en dator är "balanserad?")

Tack så hemskt mycket för hjälpen

- Processorer
Titta på benchmarks för de program som är intressanta. En snabb googlesökning hjälper ofta (ex. "8350 vs 3570k"). Ta sedan och diffa alt1prestanda/alt2prestanda och jämför med alt1pris/alt2pris. GHz, kärnor, cache etc är inte intressant om du inte vet precis vad du sysslar med

- Grafikkort
Se "Processorer"

- Overkill, det är svårt att veta då det skiljer jättemycket från program till program. I spel är det nästan alltid grafikkortet som är flaskhalsen, men i vissa spel kan det även krävas exempelvis quadcore för att få full prestanda. Kolla tester på nätet där de jämför CPU i olika spel för att få en uppfattning. Det bästa är att testa själv och mäta belastningen på sina komponenter (aktivitesthanteraren + afterburner)