Problem med installation av GeForce 210 på windows xp

Permalänk
Medlem

Problem med installation av GeForce 210 på windows xp

Hej!

Det gamla grafikkortet på datorn hade dött så beställde ett nytt GeForce 210. Windows startar bra och allt fungerar men det går inte att få högre skärmupplösning än 800x600 med 4 bitars färgkvalite.

Har provat med att uppdatera windows, direct x. Installerat de senaste drivrutinerna. Kört ccleaner samt driver sweeper för att få bort gamla drivrutiner.
Det gamla kortet var ett 8600GT. Driver sweeper hittar amd drivrutiner som jag tar bort, men när jag kollar igen efter omstart finns de fortfarande kvar...

210 finns med i enhetshanteraren fast den har ett gult utropstecken på sig. Det står att enheten orsakar en resurskonflikt (kod 12). Googlade detta och det ståg att det låg kvar gamla drivrutiner som skapade konflikten, men lyckas inte rensa bort dom. Har försökt starta datorn i felsäkert läge för att kunna rensa men lyckas inte starta den i felsäkert, har provat att trycka F8, F5, tab men det kommer bara upp från vilken enhet man vill boota ifrån.

Ledsen att det blev lite dåligt formulerat men har inte fått i mig kaffe än idag

om det finns nån som kan hjälpa mig hade det vart super

Permalänk
Hedersmedlem

Hittar den AMD-drivrutiner trots att du har nVidia grafikkort så är det AMD-kretsar på moderkortet vars drivrutiner du inte ska ta bort eftersom de styr hanteringen av sata-portar, pci/pcie-portar (där ditt grafikkort sitter) osv. Hämta alltså hem rätt drivrutiner från moderkortstillverkarens hemsida eller direkt hos AMD och låt sedan bli att köra driversweeper i onödan, framförallt aldrig radera AMD-grejer när du ska ta bort för nVidia.

Det är därför de kommer tillbaka, men XP har inga optimerade drivrutiner pga >10år gammalt OS, därför fungerar det inte och blir gula utropstecken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro